Sisoftware publicerar prestandasiffror för AMD Ryzen 7 2700X och Ryzen 5 2600

Permalänk
Melding Plague

Sisoftware publicerar prestandasiffror för AMD Ryzen 7 2700X och Ryzen 5 2600

Ett numera borttaget test på Sisoftwares webbplats skvallrar om prestandan för kommande Ryzen-modeller, samt bekräftar klockfrekvenser och TDP-värden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det blir säkert bra detta, men lite löjligt att den jämförs med en "gammal" skylake..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det blir säkert bra detta, men lite löjligt att den jämförs med en "gammal" skylake..

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, men Intel har ju en förfinad Cache teknik, så att de är bättre här är inte direkt förvånande. De har trots allt haft några år på sig att förfina den

Det är intressant dock att se hur 1700x vs nyare jämför sig. Just latenserna skulle ha bättrats, och det verkar stämma.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Det blir säkert bra detta, men lite löjligt att den jämförs med en "gammal" skylake..

Skickades från m.sweclockers.com

jo lite så när det finns 7700k och sen 8700k, man vill ju gärna jämföra sig med det som finns på marknaden nu och inte äldre generationer.

Men detta är verkligen i rätt riktning för AMD och kan verkligen bli något riktigt bra med ryzen 2 sen när dem släpper den

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Det fortsätter att se bra ut Jättekul att processormarknaden inte längre är en snarkning, utan det händer ju faktiskt nya spännande saker titt som tätt. Jag ska köpa mig en 2700X för min skatteåterbäring

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

105 W TDP? Så den nya processen var inte så mycket effektivare trots allt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

105 W TDP? Så den nya processen var inte så mycket effektivare trots allt.

Ny och ny. Det är i princip samma process med ett nytt namn. Den riktiga "nya" processen blir 7nm någon gång nästa år.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

105 W TDP? Så den nya processen var inte så mycket effektivare trots allt.

Det vet vi inte förren de har jämfört klock för klock. Det nya högre TDP-värdet kan vara ett resultat av att den nya processen tillåter högre klock totalt sätt, men jämför man klock för klock så skulle den kanske vara effektivare än den gamla.

14nm tillät inte mycket högre hastigheter än 4.1Ghz, men om de nu kan gå högre med den nya så varför inte? Det är ju fortfarande en effektivare arkitektur om den har ett lägre TDP vid samma klockfrekvens som den gamla, Det är så man räknar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Det va .... intressant

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Är det inte mer relevant att jämföra med 1800X eftersom 2700X ska ersätta den också?

Permalänk
Avstängd

Inte så lockande att köpa nytt än då DDR4 och GPUer är dubbelt dyrare just nu :/
Phenom II;an får hänga med ett år till 😋
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

105 W TDP? Så den nya processen var inte så mycket effektivare trots allt.

Förmodligen för att turbon är bättre, dvs att då förbrukningen ökar exponentiellt vid högre klock och att samtliga kärnor kan ha högre klock än tidigare modeller samt passera över den "4,1GHz väggen".

TDP blir också en vägledning till OEM för att de ska ha bättre kylare, detta skulle resultera till att även OEM datorer skulle kunna nyttja XFR lite mer och få högre prestanda.

Vid samma klock jämfört med tidigare modell kommer den säkert vara mer effektivt. TDP är vägledning till för att avveckla värmen vid max förbrukning, inte genomsnittlig.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det vet vi inte förren de har jämfört klock för klock. Det nya högre TDP-värdet kan vara ett resultat av att den nya processen tillåter högre klock totalt sätt, men jämför man klock för klock så skulle den kanske vara effektivare än den gamla.

14nm tillät inte mycket högre hastigheter än 4.1Ghz, men om de nu kan gå högre med den nya så varför inte? Det är ju fortfarande en effektivare arkitektur om den har ett lägre TDP vid samma klockfrekvens som den gamla, Det är så man räknar.

Hoppas dock på att 2700X håller sig till 95 W TDP, det är en av de mer imponerande aspekterna med Ryzen enligt mig. 105 W känns inte som ett alternativ för Mini-ITX byggen, så blir nog att spana in en av de "sämre" modellerna för min nästa dator.

Permalänk
Medlem

Trista dessa lanseringar. Sälja samma produkter med annat namn och minimala förbättringar.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Inte så lockande att köpa nytt än då DDR4 och GPUer är dubbelt dyrare just nu :/
Phenom II;an får hänga med ett år till 😋
Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju alltid köpa en beg intel typ haswell. Så kör du på ddr3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Trista dessa lanseringar. Sälja samma produkter med annat namn och minimala förbättringar.

Högre klockfrekvenser, bättre prestanda vid samma klockfrekvens jämfört med föregående generation, och bättre stöd för högre minneshastigheter, och lägre latenser, bland annat... Det är knappast "samma produkter med annat namn".

Jag blir naturligtvis nyfiken på vad som du kräver för att inte kalla en sansering för trist...

För att inte tala om vad du måste känna inför alla Intel-lanseringar sedan 2600K, med undantag då möjligen av 8000-serien som faktiskt hade två extra kärnor att komma med.

Trist? Hur kan det vara trist?? Nu när det äntligen börjar hända saker!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är ju intressant med nya släpp från AMD med Ryzen och lite uppskruvade frekvenser och bättre minneshantering, men frågan är när och hur AMD svarar på de 13 påstådda problemen.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Kul att det händer saker nu, Hoppas man kan få se lite spel tester snart.
Skulle helt klart vara kul att se hur 2700x och nya Threadripper presterar mot 1800x i spel.
Min 1700 gjorde ju 4.125Ghz medans min 1800x inte gick över 4Ghz.

Så detta blir spännande och kul att se hur de blir under Release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Är det inte mer relevant att jämföra med 1800X eftersom 2700X ska ersätta den också?

Har testat lite med min 1800x och den ligger precis mellan 1700x och 2700x med lite lutning åt 2700x i vissa tester och mot 1700x i andra. Nu kör jag 3466cl14 så det ger lite fördel i en del saker men på det stora hela kan du ungefär placera 1800x i mitten mellan dom två.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Kikar man på cache till ex så ligger 2700x på 862-736-339 (L1/L2/L3GB) och min på 802-623-408,47 (GB), sen ligger minnesbandbredd på 30,2GB för 2700x och min får 45GB så det är uppenbart att man använder ganska låg minneshastighet med kassa timings på 2700x i detta testet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd

Känns som 2600an kommer blir kunglig cpu för oavsett vad man kastar åt den så kommer man ha prestanda som är bra och amd brukar vara duktiga på att hålla bra pris och 2700x är overkill till majoriteten av användarna och ska bli spännande att se riktigt test samt pris på dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Jämförelserna mellan Ryzen är förstås intressantast men för mig som planerar att byta ut 6700K mot en 2700X så är valet av CPU givande. Dock ser jag fram emot recensionerna på 2700X när det väl är dags på riktigt.

Finner det även intressant att Sisoft sysslar med recensioner? Nu var det längesedan jag använde deras mjukvara och sida men trodde de i bästa fall tillhandahöll info insamlad från deras användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Högre klockfrekvenser, bättre prestanda vid samma klockfrekvens jämfört med föregående generation, och bättre stöd för högre minneshastigheter, och lägre latenser, bland annat... Det är knappast "samma produkter med annat namn".

Jag blir naturligtvis nyfiken på vad som du kräver för att inte kalla en sansering för trist...

För att inte tala om vad du måste känna inför alla Intel-lanseringar sedan 2600K, med undantag då möjligen av 8000-serien som faktiskt hade två extra kärnor att komma med.

Trist? Hur kan det vara trist?? Nu när det äntligen börjar hända saker!

Var väl snarare förra året det började hända saker, skillnaden nu är väl att vi får se mindre uppgraderingar mer kontinuerligt från två håll istället för ett... Säger varken bu eller bä på hur mycket uppgradering dessa modeller är, men tycker nog att det går att jämföra med många Intel släpp efter 2600k dock.

Stora problemet är dock priset, eller rättare sagt nuvarande priset på 1800X. De ligger ju på 3400kr idag, lanseras denna för 3800 så ser det ju faktiskt inte ut som någon ökning i prestanda/kr, vilket är lite sådär upphetsande. Gillar annars prisbilden och att de slår ihop flera modeller då de tidigare kändes som de konkurrerade med sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storebror89:

Hoppas dock på att 2700X håller sig till 95 W TDP, det är en av de mer imponerande aspekterna med Ryzen enligt mig. 105 W känns inte som ett alternativ för Mini-ITX byggen, så blir nog att spana in en av de "sämre" modellerna för min nästa dator.

TDP är bara en grov uppskattning på hur mycket värme kylaren behöva kunna hantera. Det är ju bara att kolla på t.ex. Sweclockers test där det som mest skiljer 30W mellan 1600X och 1800X, trots att båda har en TDP på 95W. Troligtvis kommer den faktiska strömförbrukningen inte skilja särskilt mycket mellan 2700X och 1700X, och skulle det vara så tight med kylningen att några watt extra blir ett problem så går det alltid att dra ner t.ex. turbofrekvenserna en aning.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det fortsätter att se bra ut Jättekul att processormarknaden inte längre är en snarkning, utan det händer ju faktiskt nya spännande saker titt som tätt. Jag ska köpa mig en 2700X för min skatteåterbäring

Andra får ju restskatt.. ;/

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Andra får ju restskatt.. ;/

Beklagat Om du har enkel deklaration kan ett tips vara att be din arbetsgivare att flytta dig till en högre skattetabell. Så gjorde jag. Det känns verkligen inte kul att behöva betala tillbaka, plus ränta, när alla andra pratar om sin återbäring.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Är det inte mer relevant att jämföra med 1800X eftersom 2700X ska ersätta den också?

Lägg på 5% på 1700X så har du 1800X siffror.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det känns verkligen inte kul att behöva betala tillbaka, plus ränta

Det är ok så länge räntan är noll eller negativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det är ok så länge räntan är noll eller negativ

Ja, fast nu är den 1,25%. https://www.skatteverket.se/privat/skatter/betalaochfatillbak...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det enda jag bryr mig om är spelprestanda. Vilken ny processor som helst är tillräcklig bra för att surfa med och för lätt användning av t.ex. Office program.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Verkar inte som man betalar någon ränta ifall det är under 30k och man betalar inom en viss tid.

"Om du ser att din kvarskatt kommer att bli högst 30 000 kronor slipper du betala kostnadsränta om du gör en inbetalning som är bokförd senast dagen efter inkomstdeklarationen (i början av maj) året efter beskattningsåret."

och du får ju ingen ränta på din skatteåterbäring nu förtiden heller.
"Från den 1 januari 2017 är intäktsräntan noll på grund av en lagändring. Det innebär att den inte längre följer basräntan när basräntan grundar sig på lägsta nivån (1,25 procent)."

Eller har jag förstått fel?