Permalänk
Medlem

@trollhattan:
Förkorta livslängden tror mer tvärt om. Bensinare skapar baksug mot insuget och den spjället där medans Diesel är elektroniskt styrd med ventilerna men samma sak egentligen (då diesel saknar insugs spjäll på samma sätt som bensin har).
Du slipper spruta in bensin/diesel och komprimera och det blir mindre värme samt så är det mindre kraft än motsvarande förbränning så det finns inget direkt jag kan komma på som det är dåligt för på personbilar.
Det används även på lastbilar men kompletteras även med elektronisk retarder på växellådan och lastbilar hanterar mycket större krafter än en 2 liters liten personbilsmotor.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jo, jag förstår ju att det är politiskt motiverat. Dock anser jag att det inte alls har något med körkortet att göra; om ens ideologi eller ekonomi tvingar en till att köra som en "kärring" (ursäkta uttrycket, men ni förstår nog vad jag menar) så är det väl sin sak. Men att ha det som ett krav för att få ta körkort? Nej, det är inte ok. Trafiksäkerhet och -vett är det som skall gälla.

Nu blev det två inlägg men men. Du behöver inte köra som en kärring det ger dig mer tid och möjlighet. Ser du att det är ett (rött) rödljus så släpp av gasen, det är eco driving. Når du rödljuset ligg redan i en växel så om det slår om så är det bara att gasa, det är eco driving. Jag är ofta först från rödljus först mot stressade folk som nitar, stannar, måste växla för att komma iväg (även om auto gör det åt en) med en liten 80hk VW polo som inte har en suck mot en 240hk volvo egentligen. Det ger en lugnare körning, drar mindre bränsle...samt får alla andra att se ut som "kärringar" när jag ser dem i backspegeln.
Det gäller bara att släppa gasen (aka motorbroms), bromsa lugnt och ligg i rätt växel. Blir det grönt så är det bara att köra plattan i mattan och se Porsche panamera turbo försöka komma före till nästa rödljus

Det är i princip inget mer än ligg rätt växel och inte tvärnita som är eco driving, där andra halvan igår i det de kallar planerad körning.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

Text om billig mat

Även om det är något jag aldrig skulle göra själv tycker jag det är fascinerande

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Nu blev det två inlägg men men. Du behöver inte köra som en kärring det ger dig mer tid och möjlighet. Ser du att det är ett (rött) rödljus så släpp av gasen, det är eco driving. Når du rödljuset ligg redan i en växel så om det slår om så är det bara att gasa, det är eco driving. Jag är ofta först från rödljus först mot stressade folk som nitar, stannar, måste växla för att komma iväg (även om auto gör det åt en) med en liten 80hk VW polo som inte har en suck mot en 240hk volvo egentligen. Det ger en lugnare körning, drar mindre bränsle...samt får alla andra att se ut som "kärringar" när jag ser dem i backspegeln.
Det gäller bara att släppa gasen (aka motorbroms), bromsa lugnt och ligg i rätt växel. Blir det grönt så är det bara att köra plattan i mattan och se Porsche panamera turbo försöka komma före till nästa rödljus

Det är i princip inget mer än ligg rätt växel och inte tvärnita som är eco driving, där andra halvan igår i det de kallar planerad körning.

Sorry, detta är ju helt off-topic så jag skall inte fördjupa mig i detta men vill bara säga att jag anser att hur ekonomiskt/miljövänligt man vill köra bör vara individens rättighet att bestämma. Så länge man håller sig till lagar och förordningar. Hellre slå in betydelsen av att indikera filbyte/sväng med körriktningsvisare än att tvinga folk att snåla på bränslet. Det är min åsikt.

Permalänk
Skrivet av infigo:

@videopac:
Min körlärare förklarade det när jag tog kortet och det var ett krav från högre instans. Det som körs som Eco driving är egentligen stäng av motorn när du inte kör, motorbroms planerad körning i ett. Själva ECO är inte så stor prio på för om man planerar sin körning så kommer ECO på köpet och planering är det jätte prio på.

Skrivet av trollhattan:

Underbart sätt att förkorta livslängden på motorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av videopac:

Jo, jag förstår ju att det är politiskt motiverat. Dock anser jag att det inte alls har något med körkortet att göra; om ens ideologi eller ekonomi tvingar en till att köra som en "kärring" (ursäkta uttrycket, men ni förstår nog vad jag menar) så är det väl sin sak. Men att ha det som ett krav för att få ta körkort? Nej, det är inte ok. Trafiksäkerhet och -vett är det som skall gälla.

Är egentligen sparsam körning som är kravet, eco är steget "värre" så att säga. Skillnaderna är dock inte stora, men vissa skillnader är det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har en bekant som efter varje fest frågar efter mynt som motsvarar panten han lämnar kvar. Samma person ser alltid till att alla andras medhavda dricka dricks upp först, med lite tur förblir hans medhavda vinare oöppnad så tar han med sig den hem igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1400 | ASUS ROG STRIX B350-F Gaming - ATX / B350 | GeForce GTX 1050 Ti 4GB | Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) | Samsung SSD 850 EVO 250GB | Seagate Barracuda 1TB | AMD Wraith Stealth Cooler |Corsair CS 550W 80+ Gold | Fractal Design Define C |

Corsair K63 Compact | Corsair Glaive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellalive:

Har en bekant som efter varje fest frågar efter mynt som motsvarar panten han lämnar kvar. Samma person ser alltid till att alla andras medhavda dricka dricks upp först, med lite tur förblir hans medhavda vinare oöppnad så tar han med sig den hem igen.

Haha, då bör värden kontra med en avgift för att gå och panta individens flaskor. Det blir ju trots allt värdeminskning på skor, kläder som måste tvättas på grund av svett och händer som måste tvättas med tvål som är värd tiotals ören.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Sundvis:

För ett antal år sedan var vi runt tio pers på restaurang. När det var dags att betala slängde alla in (fortfarande Cash is king) vad de ansåg sig sig vara skyldiga+ dricks.

När det kom till sista personen räknade han potten och insåg att notan redan var täckt innan han lagt in sitt. Så han ansåg att han inte behövde betala då det redan fanns tillräckligt och gjorde det inte heller.

Jag jobbar själv på krogen, gör du så mot mig (händer titt som tätt) kommer du inte undan. Jag kommer shame-a dig och i princip vägra. Livstids halshuggning.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av sprätter:

Jag jobbar själv på krogen, gör du så mot mig (händer titt som tätt) kommer du inte undan. Jag kommer shame-a dig och i princip vägra. Livstids halshuggning.

Jag förstår inte ur vilket synhåll du argumenterar. Om du tar betalt är det väl skitsamma vart pengarna kommer ifrån, bara det täcker notan?

Som restaurangkund har jag däremot väldigt svårt för att börja splitta notor, jag brukar antingen ta notan och låta folk betala mig i efterhand (på ett ungefär) när vi lämnat eller tvärtom, låta någon annan betala och skjuta till pengar senare. Ett jäkla slöseri på allas tid att börja kräva tillbaka exakt växel och reda ut vem som beställt vad.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Priset har sjunkit från 800 till 600 på en webcam...
#17321945

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellalive:

Har en bekant som efter varje fest frågar efter mynt som motsvarar panten han lämnar kvar. Samma person ser alltid till att alla andras medhavda dricka dricks upp först, med lite tur förblir hans medhavda vinare oöppnad så tar han med sig den hem igen.

Hade jag en sån bekant skulle jag försöka tvinga på den alla pantburkar efter en fest, skulle va rätt skönt att slippa panta skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Priset har sjunkit från 800 till 600 på en webcam...
#17321945

Tänkte länka den också

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Vad jag för mitt liv inte kan förstå hur så kallad eco-driving överhuvudtaget har någon bäring på om man skall få körkort eller ej! Det är ju helt barockt!

[EDIT]: Oops! Hur gammalt var inte det inlägget som jag citerade! Får skylla på trötthet...

Hehe, trötthet eller inte så är det en valid fråga.

Poängen är väl mest att man ska känna till det, och försöka följa det. Du måste inte (när jag kollade sist iaf) köra "ECO-perfekt", utan mer att du ska försöka tänka på det. En bil kan trots allt minska sin förbrukning avsevärt (tom 0,5l/mil) om den körs rätt, och kunskapen du får testas (tyvärr) bara en gång, dvs när du kör upp. Det kan mao bli väldigt mycket slöseri om du inte kan det på en livslängd mao.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Hehe, trötthet eller inte så är det en valid fråga.

Poängen är väl mest att man ska känna till det, och försöka följa det. Du måste inte (när jag kollade sist iaf) köra "ECO-perfekt", utan mer att du ska försöka tänka på det. En bil kan trots allt minska sin förbrukning avsevärt (tom 0,5l/mil) om den körs rätt, och kunskapen du får testas (tyvärr) bara en gång, dvs när du kör upp. Det kan mao bli väldigt mycket slöseri om du inte kan det på en livslängd mao.

Jag vet folk som blivit kuggade vid uppkörning för de ej kört tillräckligt "eko"... och det anser jag vara helt sjukt. Om jag vill spara pengar på att köra snålt så gör jag väl det, om inte så är det inte någon annans problem utan det drabbar mig. Tycker man att utsläppen är för höga så justerar man det med höjda bränslepriser (vilket man gjort länge nu).

Nejdå, det skall hjärntvättas i alla lägen. Tvi säger jag!

Permalänk

Under min gymnasiet då var det 10-12 år sen.. Hatade den känsla.. man måste vänta på studiebidrag 1050 kr eller var det 950 kr.. Jag hade glöm snus hemma och ha inte pengar tills nästa dag för kiosk var knappt 50 meter från gymnasiet.. Jag frågade en kompis om en prillan. Och jag sade att jag ge dig tillbaka en prillan imorgon.. han sade visst inget problem! Nästa dag lovade jag faktiskt att jag gav honom en prillan men han vill ha 10 kr för det... Va fan?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag vet folk som blivit kuggade vid uppkörning för de ej kört tillräckligt "eko"... och det anser jag vara helt sjukt. Om jag vill spara pengar på att köra snålt så gör jag väl det, om inte så är det inte någon annans problem utan det drabbar mig. Tycker man att utsläppen är för höga så justerar man det med höjda bränslepriser (vilket man gjort länge nu).

Nejdå, det skall hjärntvättas i alla lägen. Tvi säger jag!

Kan hålla med dig något.. men hur svårt är det att lära sig att köra eko? Det är inte direkt kärnfysik Du får ju lära dig det på körskolan, för att det kommer på uppkörningen, och följer man inte det så blir man kuggad. Det är inte direkt kärnfysik det heller.

Ifall du glömt hur simpelt eko-körning är så kan jag påminna dig:

När du accelererar så hoppar du från 2:a växeln till 4:e eller 3:e till 5:e. Beror på vilken hastighet du ska upp till. Ska du upp till 50? Kör 1,2,4. Ska du upp till 70? Kör 1,2,3,5.

Sen när du åker vanligt så använder du en växel som som får dig att ligga runt 1300-1500~ varv/min. Lutar vägen neråt (tänk nedförsbacke) så trycker du knappt på gasen, bilen rullar ändå. Samt att inte "pressa på" med en högre växel ifall det blir uppförsbacke, utan då växlar du ner en växel.

När du bromsar så skiter du i att trycka in kopplingen.

Hjärntvätt? Jag kör ofta efter det (absolut inte hela tiden) men det har bara gjort mig gott. Har tjänat in mycket pengar på att köra så.

Sorry för offtopic... ish. Och sorry ifall inlägget gav fel ton. Vill inte komma här och leka besservisser, det var inte poängen

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Hjärntvätt?

Att behandla andra som man själv vill bli behandlad är tydligen inget naturligt tillstånd...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

OK gubbs, nu lämnar vi sidospåret om ekokörning. Starta en ny tråd om det finns intresse att diskutera.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Har en kompis som är en av de snålare jag vet om. Ove från solsidan skulle nog ha det tufft mot honom.

Ett exempel:

Några personer ur kompisgänget hade ställt upp väldigt mycket med att meka med hans gamla bil. Många kvällar i garaget spenderades på motorbyte,rostlagning etc. Han var självutnämmd arbetsledare och gjorde inte mycker mer än att glo och käka chips.
Ivarjefall så var det en av oss som ställde upp extra mycket,tog med sin svets till garaget,köpte småprylar osv,tankade i en tank bensin i möget.

Så bilen hade nu gått upp i värde efter mycket slit från köpessumman på 2500kr till cirka 15 000kr(veteranbil). Snåle fan säljer bilen och är tvärnöjd över hans egna vinst. (Vi såg inte en krona förstås)
Så jag uppmanar snålefan att bjuda på middag till denhär som ställt upp extra mycket. Någon halvfin restaurang eller liknande.
Några dagar senare ringer snålfan mig tvärstolt och panderar om hur han minsann bjudigt på middag!

Ivarjefall så pratade jag med han som ställt upp några dagar senare och frågar vart dom åt då jag tänkte att jag ev kan ta med tjejen dit också. Jag får då höra att han blev bjuden på två cheeseburgare från donken och en flaska vatten för 4kr stycket.

Jag har tiotals mer historier om snålfan som jag kan skriva ner om intresse finns. Bla mjukglassen för 35kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

OK gubbs, nu lämnar vi sidospåret om ekokörning. Starta en ny tråd om det finns intresse att diskutera.

Roger that.

Skrivet av Wasp:

Har en kompis som är en av de snålare jag vet om. Ove från solsidan skulle nog ha det tufft mot honom.

Ett exempel:

Några personer ur kompisgänget hade ställt upp väldigt mycket med att meka med hans gamla bil. Många kvällar i garaget spenderades på motorbyte,rostlagning etc. Han var självutnämmd arbetsledare och gjorde inte mycker mer än att glo och käka chips.
Ivarjefall så var det en av oss som ställde upp extra mycket,tog med sin svets till garaget,köpte småprylar osv,tankade i en tank bensin i möget.

Så bilen hade nu gått upp i värde efter mycket slit från köpessumman på 2500kr till cirka 15 000kr(veteranbil). Snåle fan säljer bilen och är tvärnöjd över hans egna vinst. (Vi såg inte en krona förstås)
Så jag uppmanar snålefan att bjuda på middag till denhär som ställt upp extra mycket. Någon halvfin restaurang eller liknande.
Några dagar senare ringer snålfan mig tvärstolt och panderar om hur han minsann bjudigt på middag!

Ivarjefall så pratade jag med han som ställt upp några dagar senare och frågar vart dom åt då jag tänkte att jag ev kan ta med tjejen dit också. Jag får då höra att han blev bjuden på två cheeseburgare från donken och en flaska vatten för 4kr stycket.

Jag har tiotals mer historier om snålfan som jag kan skriva ner om intresse finns. Bla mjukglassen för 35kr.

Jag vill definitivt höra mer!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Wasp:

Jag har tiotals mer historier om snålfan som jag kan skriva ner om intresse finns. Bla mjukglassen för 35kr.

Åh jösses. Ja, sätt dig ner och skriv, den här snubben kommer vi alla älska att hata i den här tråden.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Jag har tiotals mer historier om snålfan som jag kan skriva ner om intresse finns. Bla mjukglassen för 35kr.

Intressant ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag vet folk som blivit kuggade vid uppkörning för de ej kört tillräckligt "eko"... och det anser jag vara helt sjukt. Om jag vill spara pengar på att köra snålt så gör jag väl det, om inte så är det inte någon annans problem utan det drabbar mig. Tycker man att utsläppen är för höga så justerar man det med höjda bränslepriser (vilket man gjort länge nu).

Nejdå, det skall hjärntvättas i alla lägen. Tvi säger jag!

Det är som sagt en del av provet. Finns ju många udda falluckor som folk kuggat på. Allt från att inte komma upp i fart på en motorväg till att inte "planera sin körning". Något många förare inte heller klarar idag.... som haft körkort rätt länge.

Och de verkar dra detta längre än så, nu när de börjar förbjuda vissa fordon från att få lov att köra i vissa städer, pga sin miljö-klassning. Det är mao något som är här för att stanna.

Personligen hade jag tyckt det varit intressant o se hur många som haft körkort i 20-50 år, som haft en chans att ens ta körkort idag. Hade som jag föreslagit tidigare varit mycket att vinna på att göra en uppkörning var 10:e år och kräva att folk lär sig nya saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Ett tidigare ex:s mammas sambo var ingen trevlig person, sur, dominant och aggressiv. När han åkte för att hälsa på vänner över helgen så tog han med sig fjärrkontrollen till den helt nya tv:n. Detta för att övriga inte skulle kunna använda tv:n. Det var ju Hans tv, ny dessutom. När han kom tillbaka tog det några dagars förhandlande för exets mamma innan han tillät någon annan att använda den.

Och ni kan nog tänka er hur upprörd han blev när han byggt om huset lite, och banken tyckte det var så fult att de vägrade uppvärdera huset för mer än färgen som använts i ett rum.

Nästa exempel tvivlar jag att ni tror på.

Väldigt längesen nu.. men på en myndighet någonstans i Sverige. Har för mig det var möte 2ggr per månad, där chefen och hennes lärjunge gick igenom hur pass effektivt de hade jobbat med den senaste gruppen av utredningar. Av okänd anledning var detta kontoret oftast sämst i Sverige. Iaf, mötena avslutades normalt med att chefen tog upp den senaste tidens stölder på kontoret. Första gången jag var med om detta fick jag en rejäl chock! Här?! Vem skulle kunna göra något sådant?
Denna gången hade iaf två (2) blyertspennor stulits från förrådet! Va? Nää, nu drev de med mig för att jag var ny. Väl..? Men alla var dödsallvarliga, ingen sa ett ljud! Nej, jag måste ha hört fel. Hon sa väl två lådor? Askar? Och hur visste hon det? De ska väl användas tänkte jag för mig själv.
Efteråt frågade jag försiktigt min närmsta ansvarig, och hon kunde bekräfta. De hade faktiskt haft problem med stölder ett tag!

Två möten senare var det dags igen. Detta kontoret var sämst i Sverige. Chefen var samlad men känslosam. Skammen förmedlade hon tydligt utan att uttala det.
Och sist kom det.. Detta var den största stölden hittills. Fyra blyertspennor hade stulits! Denna gången sa hon lite mer. Det hade egentligen gått åt fyra blyertspennor mer än vad som var beräknat att det skulle gå åt med tanke på hur många vi var. Stöld var alltså inte bevisat. Och jag förstod fortfarande inte vad som var så speciellt med de här pennorna. Vågade inte fråga.

Jag bestämde mig för att undersöka saken. En dag när förrådet stod öppet och ingen var i närheten smet jag in i det pyttelilla rummet. Hittade dem, och det var helt vanliga j....a blyertspennor!
Någon dag senare kopierade jag en massa, och maskinen råkar ligga precis utanför förrådet. Dörren stod öppen igen, utan tillsyn, vilket inte var tillåtet. Noterade att chefen gick förbi mig åtminstone en gång. Och senare den dagen fick jag frågan av henne, om jag hade stulit något. För hon hade sett att jag stod där utanför ganska länge när dörren var öppen.
Några dagar senare råkade jag höra två personer på kontoret prata. Den ena frågade den andra lite sådär halvseriöst om det var hon som hade stulit pennorna. Hon svarade att, nja, inte stulit. Men för att slippa gå till förrådet igen så kunde hon väl lika gärna lägga fyra pennor i skrivbordslådan.
Thats it! Jag löste mysteriet!
Men, detta handlar knappast om några pennor. Utan om att skapa rädsla bland personalen, och få dem undergivna och formbara, så att de kan göras sjukligt plikttrogna.

Ahahaha snacka om efterbliven chef! Har väl inte fått ligga på väääääääldigt länge.
Den förta är väl en psykopat på hög nivå!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

Det snålaste jag upplevt nu hittills är på mitt lönesamtal. Jag kollade chefen djupt i ögonen, slog näven i bordet så han hoppa till sen sa jag med sträng röst, ge mig 2000:- mer i lön. Då sa han nej

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

Snålaste eller otrevligaste jag varit med om:
En kompis till mig och två bekanta var på en pub och kollade på hockey varpå min kompis bjöd in mig att vara med. Trevligt tänkte jag och åkte till den lokala sportbaren där matchen var i full gång och de precis druckit upp sin öl. Min kompis säger till den bekante "nu är det din tur att ta rundan (öl)", den bekante går och beställer öl och kommer tillbaka med 3st öl i handen och räknat med mig var vi fyra personer. " Köpte du inte någon öl till "han-som-kom-sent" sa min kompis och då svarade den bekante "Sorry men han var ju inte med tidigare i rundan".. Jag fick gå och beställa en egen öl istället för att jag kunde hoppa in i rundan och bjudit igen..

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det intresse att diskutera vara eller icke vara för Ecodriving kan vi bryta ut de inläggen till en ny tråd, annars är det dags att lämna den diskussionen och återgå till denna tråds ämne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dansken88:

Under min gymnasiet då var det 10-12 år sen.. Hatade den känsla.. man måste vänta på studiebidrag 1050 kr eller var det 950 kr.. Jag hade glöm snus hemma och ha inte pengar tills nästa dag för kiosk var knappt 50 meter från gymnasiet.. Jag frågade en kompis om en prillan. Och jag sade att jag ge dig tillbaka en prillan imorgon.. han sade visst inget problem! Nästa dag lovade jag faktiskt att jag gav honom en prillan men han vill ha 10 kr för det... Va fan?

Halvt OT, men det går tydligen fortfarande en legend om den gången jag slog till botten dosan för en sådan kille så att han fick hela innehållet sin egen dosa i fejjan..
Minns för övrigt att han var så snål att han noga sopade upp allt från gymnasiekorridorens toagolv och lade tillbaka i dosan...

(Snusar inte över huvud taget nu dock, var mest en festgrej på student tiden)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Jag förstår inte ur vilket synhåll du argumenterar. Om du tar betalt är det väl skitsamma vart pengarna kommer ifrån, bara det täcker notan?

Som restaurangkund har jag däremot väldigt svårt för att börja splitta notor, jag brukar antingen ta notan och låta folk betala mig i efterhand (på ett ungefär) när vi lämnat eller tvärtom, låta någon annan betala och skjuta till pengar senare. Ett jäkla slöseri på allas tid att börja kräva tillbaka exakt växel och reda ut vem som beställt vad.

Det är helt valfritt att lägga dricks, jag tittar aldrig på kvittot och vet därför aldrig om mina gäster har lämnat något till mig, så länge de inte lämnar kontanter på bordet. Däremot ska inte eventuell dricks från övriga sällskapet betala en persons middag, den personen stjäl pengar både från sina vänner i sällskapet och från mig. Varför ska hen bli sponsrad och kunna äta ute gratis på andras bekostnad? Det händer lite då och då att folk försöker göra det i smyg utan att deras sällskap märker, och jag har som policy att alltid uppmärksamma alla på vad som händer eftersom det är ett, enligt mig, vedervärdigt beteende. Om polare sponsrar varandra medveted skiter jag såklart i, men att stjäla pengar som sina vänner lagt för notan och dricks till personalen för att i smyg betala sin egen del är inte acceptabelt.

Men precis det du sade att du själv brukar göra är ett utmärkt sätt att helt och hållet skippa all dramatik som betalning av notan kan medföra. Som servitör kan jag säga att Swish är den bästa appen ever.

Permalänk
Medlem

Väcker liv i tråden lite, har en del stories men kom att tänka på en.

Det var väl sådär 12-13 år sedan, jag var nog kanske 12 eller 13 då, morfar hade köpt ett hus och jag och min kusin skulle hjälpa till och tvätta fasad osv. Inga konstigheter vi fick bra betalt för (50 kr timmen för en 12 åring är bra skulle jag säga). Vi fick umgås med vår morfar som är en underbar gubbe men har ja, lite egenheter för sig. Han är relativt tät, tack vare honom så har vi barnbarn det väl förspänt med bra fond osv, bjudit på mycket osv.
Men till det här som jag kallar dumsnålt, jag skulle spruta ut ogräsmedel genom en pet flaska med ett hål i korken, när flaskan nästan är tom fick jag trycka hårdare varv jag mer eller mindre mosar flaskan. Morfar blir flyförbannad över det då den ändå skulle pantas sen men nu är det ju 1 krona förgäves, vi hamnar i en rätt hetisk diskussion och jag pallade inte jobba mer med huset den sommaren.

Han kunde för i vilket fall springa tillbaka för 50 öre, en golfpegg ska användas tills bollen knappt kan stå på den osv.

Samma gubbe lägger 25-30k på julklappar varje år, kanske 80k i insättningar till sina barnbarn, tar med hela släkten på kryssning osv, men just pantflaskan fick bägaren att rinna över xD

Så man kan ju diskutera om det är snålt,dumsnålt eller bara ekonomiskt av honom. Inget annat ont men kanske tack vare ju sådant han har byggt sin förmögenhet..

Minns också en barndoms kompis, han kunde lensa skafferiet när han kom till mig på kakor, saft osv. Men när vi var hos honom så skulle jag vänta i hans rum, jag hör hur det prasslar, knapras och när han kommer upp sa han att det inte fanns några kakor eller liknande.. Om ni vill ha en generell bild av hur person var då iallfall, tänk er Eric Cartman, cynisk, kraftig och jävligt elak men man umgicks med honom ändå.. Ska tänka lite så kan jag nog gräva fram något mer roligt från barndomen.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2