Permalänk

Bäst setup för luftflöde?

Tänkte byta ut mitt NZXT H440 mot ett Fractal Design Meshify C då jag inte riktigt är nöjd med tempsen i mitt nuvarande chassi. Jag funderar just nu på vilka fläktar jag ska köpa till för bäst luftflöde i chassit.

Som jag förstår så finns det plats för 3 st 120mm fläktar i fronten, alternativt 2 st 140mm fläktar. I toppen går det att montera 2 st 140mm fläktar.

Bör jag köra 3 st 120mm fläktar i fronten eller är 2 st 140mm fläktar att föredra? Ger det någon märkbar skillnad i temps att montera 2 st 140mm fläktar i toppen som exhaust?

Förövrigt så använder jag en NH-D15 för att kyla CPU och har inga planer att byta till någon form av vattenkylning. Så jag behöver ingen plats för ev. framtida radiatorer.

Tacksam för svar

Slarv
Permalänk
Medlem

120x3 är nog bättre än 140x2. Dock är större fläktar tystare iom lägre RPM, men detta lär inte vara något problem för 120mm.
Du vill i överlag ha en jämn fördelning av intake och exhaust men med lite mer krut på intake då dom oftast blockeras av dammfilter, m.m. Medan exhaust får hjälp av CPU fläkten och luftflödet i chassit.

Men fler fläktar kan kosta.

Permalänk

Tack för svaret. Utifrån denna information så överväger jag att sätta 3 Noctua NF-F12 120mm i fronten och 2 NF-A14 140mm längst upp. Låter detta vettigt? Är lite osäker på vilken av alla respektive modeller passar mina behov bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

känns som att 2 x 140 i front och sen 2 x 140 på NH-D15 ska vara tillräckligt om du har riktat fläktarna rätt?
Kör själv samma CPU-kylare, och har 2 x 120 i fronten på ett fractal design Define R5, ett 980GTX Strix, har låga och fina temps med OC på CPU. någon på toppen borde inte vara nödvändigt, utan kanske mer stör flödet och skapar turbulens? ( bara spekulationer dock )

Detta är iaf min tanke, är ingen ingenjör

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Skrivet av DiamondDogs:

Tänkte byta ut mitt NZXT H440 mot ett Fractal Design Meshify C då jag inte riktigt är nöjd med tempsen i mitt nuvarande chassi. Jag funderar just nu på vilka fläktar jag ska köpa till för bäst luftflöde i chassit.

Som jag förstår så finns det plats för 3 st 120mm fläktar i fronten, alternativt 2 st 140mm fläktar. I toppen går det att montera 2 st 140mm fläktar.

Bör jag köra 3 st 120mm fläktar i fronten eller är 2 st 140mm fläktar att föredra? Ger det någon märkbar skillnad i temps att montera 2 st 140mm fläktar i toppen som exhaust?

Förövrigt så använder jag en NH-D15 för att kyla CPU och har inga planer att byta till någon form av vattenkylning. Så jag behöver ingen plats för ev. framtida radiatorer.

Tacksam för svar

3st PWM fläktar till dina tre uttag på moderkortet.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11414693/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag skulle montera 3st Fractal Design Venturi HF-12 120mm i fronten
Ger ett teoretiskt luftflöde på 250 cfm vid ljudnivå 25,3 db

Det enda alternativet med 2x140mm som slår det i luftflöde är noctua nfa14-3000 men då låter den fläkten 6,3ggr mer

Permalänk
Medlem

Jag har 2x140 i fronten, 1x120 bak och 1x140 i toppen.
Bra temp och mycket tyst.
Alla är Noctua ppc.
Skickades från m.sweclockers.com