Navigera i aktivitetshanteraren från aktivitetsfältet, windows 10

Permalänk
Medlem

Navigera i aktivitetshanteraren från aktivitetsfältet, windows 10

Hej!

Hur navigerar man i program som man inte trycker på. Dvs. att hålla musen över ett program från aktivitetsfältet så att det "highlightas" och sedan med tab och piltangenter kunna röra sig. Tänker mer specifikt på aktivitetshanteraren.
Väldigt bra att kunna när vissa fullskärms-spel fryser, ibland fungera det dock och ibland inte. Antingen tabbar jag bara ned allt eller så förflyttar jag mig i windowsmenyn (då jag oftast måste trycka på windowsknappen när ett program fryst.)

Lite svårt att förklara min fråga och har därför haft svårt att googla men hoppas att ni förstår ändå.

Ha en trevlig dag!

Beskrivande bild på hur "grundpositionen" är

Permalänk
Medlem

menar du typ alt+tabb? eller win+tabb?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@robbinmo: Kanske om du beskriver vad du vill uppnå så är det lättare att hjälpa dig. Överlag är Aktivitetshanteraren nog fel ställe för att navigera mellan program utan är mer till för att övervaka systemet och göra mer avancerad konfiguration.

Nu när Windows 10 äntligen har stöd för flera skrivbord kan du även klicka på de vita rutorna nästan längst ut till vänster på på taskbaren för att få se vilka program som är igång, heter task view på engelska så kanske "aktivitetsvy" på svenska eller liknande. Detta oavsett om du faktiskt använder dig av flera skrivbord alltså.

https://www.pcworld.com/article/2952864/windows/how-to-use-wi...

Permalänk
Medlem

@improwise: Jag skrev ju det "Hur navigerar man i program som man inte trycker på. Dvs. att hålla musen över ett program från aktivitetsfältet så att det "highlightas" och sedan med tab och piltangenter kunna röra sig."
Tittade du på bilden?
Oftast är det för att kunna stänga ned en process men skulle det vara så att musen dör så kan du på samma sätt jobba med tangentbordet.

Jättebra att veta! Tack

Permalänk
Medlem

@Haptic: Nej inte riktigt. Om du prövar att trycka tabba ned alla dina program och sedan hålla musen över något du haft uppe, så vill jag kunna använda piltangenterna i det programmet utan att trycka upp det helt och hållet ( Ja det går).

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbinmo:

@improwise: Jag skrev ju det "Hur navigerar man i program som man inte trycker på. Dvs. att hålla musen över ett program från aktivitetsfältet så att det "highlightas" och sedan med tab och piltangenter kunna röra sig."
Tittade du på bilden?
Oftast är det för att kunna stänga ned en process men skulle det vara så att musen dör så kan du på samma sätt jobba med tangentbordet.

Jättebra att veta! Tack

Ja, och jag tvivlar inte på att din beskrivning var solklar att förstå för dig

Om din egentliga fråga är "hur övervakar jag och vid behov avslutar processer som jag inte kan övervaka/avsluta på vanligt sätt" så är det nog bra om det är tydligt. Ökar nog även chanserna att få träff på Google

Permalänk
Medlem

@improwise:
Ja men det är inte vad det handlar om. Sen om du inte förstår så kan du skriva det istället.

Vill med hjälp av piltangenterna och tab röra mig i ett program som jag håller musen över från aktivitetsfältet. Kan inte omformulera mig mer än så. Pröva det praktiskt själv så kanske du får en liten aning om frågan.

Permalänk
Medlem

@robbinmo: Lycka till.

Permalänk
Medlem

@improwise: Tack för inget

Permalänk
Medlem

CTRL+SHIFT+ESC öppnar Aktivitetshanteraren, och om den redan är öppen så sätter den fokus på Aktivitetshanteraren

ALT i fönstret för att börja navigera från toppen

Eller missförstod jag vad du behöver?

Permalänk
Inaktiv

Det jag brukar göra när saker buggar fast på detta sättet är att skapa ett till skrivbord, du kan nå menyn från Win + Tab. Därefter byter jag till det, öppnar taskhanteraren där och dödar applikationen.

Så slipper du tabba runt i den

Permalänk

Du vill kunna döda ett program via aktivitetshanteraren utan att behöva klicka någonstans, eftersom spelet/programmet fryst (och det går inte att klicka av diverse anledningar)?

Eller är det något annat syfte?

EDIT: Gör isåfall som Killbom beskrev ovan, funkar för mig.

Visa signatur

Ryzen 1600 @ 3,8 Ghz | MSI GTX 980Ti Gaming | DDR4 16Gb 3200Ghz |
EVGA 750w G3 | Fractal Define R2 | SSD 500 Gb Samsung 850 | SSD 120 Gb Corsair Force GT | HDD 3 TB Toshiba | HDD 1 TB Seagate Barracuda |

Permalänk
Medlem

Det går inte att styra ett program med piltangenter utan att ge det fokus då windows winhook implementation endast ger tangentbordsinput till de program som förfrågar det, eller som har fokus. det ska vara om det finns något extern modd eller program som löser det. det vet jag inte. men det finns inte inbyggt i windows.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.