Vilka komponenter ska jag uppgradera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

Vilka komponenter ska jag uppgradera?

Har kommit över en "äldre" dator och har tankar på att uppgradera den. Kommer främst att använda den för spel.
Owerwatch, pubg, csgo etc. fungerar på den men jag vill ha ut lite mer.

I burken sitter det följande delar.

msi z77a-g41 atx
i5 3570k
8gb ram
gforce 770

Har en ssd som ska in.

Vad bör jag byta ut först?
Jag har ingen direkt budget. Men hade tänkt ta lite i taget, får uppgradera i lagom takt, det får heller inte bli för dyrt.
Begagnat är inget alternativ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

@dropped: Grafikkortet är det första du borde uppgradera, om du vill kunna klara lite tyngre titlar. Kanske till en 1060 eller 580. Annars har du en redan en väldigt bra dator, speciellt om du överklockar din i5 3570k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Som föregående sa köp ett nytt grafikkort 1060 6gb eller upp beroende på vad du är ute efter. Om begagnat inte är ett altenativ köp till 8gb ram till så du får 16 medans dom finns att köpa, köp samma som du har. En vettig kylare till 3570k om du inte redan har det så du kan klocka lite.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Tredje mannen på pucken här. Men precis som de andra redan sagt är det framförallt grafikkortet som håller tillbaka dig. Uppgradera till ett GTX 660 alt. Ett RX 580 så blir det ett rejält uppsving. Även en överklockning av processorn skulle sitta fint. Men då behöver du något bättre än Intels standardkylare (vilket du kanske redan har?)

Skickades från m.sweclockers.com

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,7 Ghz @ 1,29v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Grafikkortet säger jag med men köp inte nu utan vänta lite. Tex kostar 1060 idag 4000 istället för 2400 bara för marknaden är helt skev, i övrigt borde nog kika på ett 1070 för att få ett bra lyft över 770. Det pratas om att det är nya kort på väg ut så förhoppningsvis kan du komma över 1070 prestanda till ett lägre pris i nästa gen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2013

Känns dumt av mig att fortsätta i samma spår som övriga, men kan inte annat än att hålla med.
Ang grafikkort, så är begagnat the way to go, men håll ut en liten stund till. Har sett hur det börjar komma lite kort igen i marknaden, och priserna börjar sjunka något. Ge det en till två månader så får du nog 1070 för ca 3k igen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

Tack för svaren.

Lutar alltså åt att jag köper till extra ram, överklockar processorn och kanske köper bättre kylare, ska se vad det sitter för någon på nu.
Grafikkort avvaktar jag med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018
Skrivet av Trapt:

Känns dumt av mig att fortsätta i samma spår som övriga, men kan inte annat än att hålla med.
Ang grafikkort, så är begagnat the way to go, men håll ut en liten stund till. Har sett hur det börjar komma lite kort igen i marknaden, och priserna börjar sjunka något. Ge det en till två månader så får du nog 1070 för ca 3k igen

Ang. Begagnat. Jag bor rätt dumt till och litar inte på att folk nog mycket, speciellt inte när det är dom priserna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018
Skrivet av Xyborg:

Tredje mannen på pucken här. Men precis som de andra redan sagt är det framförallt grafikkortet som håller tillbaka dig. Uppgradera till ett GTX 660 alt. Ett RX 580 så blir det ett rejält uppsving. Även en överklockning av processorn skulle sitta fint. Men då behöver du något bättre än Intels standardkylare (vilket du kanske redan har?)

sitter visst en noctua dh14 i den. Vet inte om det får plats i nya chassit..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

@dropped: Det är i alla fall en väldigt kompetent kylare.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,7 Ghz @ 1,29v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A