Nimbus Data presenterar SSD-enhet med 100 TB lagring

Permalänk
Melding Plague

Nimbus Data presenterar SSD-enhet med 100 TB lagring

Tillverkaren Nimbus Data avtäcker nu världens största SSD-enhet, vilken kommer med 100 TB lagringsutrymme i formfaktorn 3,5-tum och ansluts via SATA.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fläskigt mycket utrymme. Dock vore det lite läskigt att ha den som backup-drive om den går sönder eftersom det är mycket svårare att få tillbaka data från SSD's jämfört med hårddiskar. Men drt hade varit kul att ha. Dock lär ju priset bli helt galet högt, så det är nog inget som kommer sitta i folks hem-PC direkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Den lär vara fruktansvärt dyr.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv

Kan ni inte göra en tävling där vinnaren vinner en sådan ssd? Tävlingen är följande. Ni har nyss köpt er en 5000kr laptop, kände hdn i den gjorde den slö och bytte till en sådan här ssd, vad skulle ni då installera på den?

Nå det är grymt att det blir större och det visar hur mycket ssd utrymme som får plats i en 3,5".
Men så mycket data till så låg hastighet, ja denna kommer nog sitta i ett SAN där den har 15st likadana syskon bredvid sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fläskigt mycket utrymme. Dock vore det lite läskigt att ha den som backup-drive om den går sönder eftersom det är mycket svårare att få tillbaka data från SSD's jämfört med hårddiskar. Men drt hade varit kul att ha. Dock lär ju priset bli helt galet högt, så det är nog inget som kommer sitta i folks hem-PC direkt.

Skulle jag vinna storvinsten i typ eurojackpot skulle jag inte tveka en sekund på att köpa typ 3 och slänga in i en RAID 5 eller nåt åt det hållet, eller två i en RAID 1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Inaktiv

fan vad gott skulle vara, slippa alla 3tb hårddiskar etc har säkert runt 10st

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon99565:

fan vad gott skulle vara, slippa alla 3tb hårddiskar etc har säkert runt 10st

3TB ssd, 30TB ssd?
Jag själv har bara 20TB ssd på mina datorer, typ utsprida på fler datorer än träd i skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fläskigt mycket utrymme. Dock vore det lite läskigt att ha den som backup-drive om den går sönder eftersom det är mycket svårare att få tillbaka data från SSD's jämfört med hårddiskar. Men drt hade varit kul att ha. Dock lär ju priset bli helt galet högt, så det är nog inget som kommer sitta i folks hem-PC direkt.

Möjligheten att återskapa data från en kraschad disk har aldrig varit ett kriterie för mig i val av backupmedium.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Fläskigt mycket utrymme. Dock vore det lite läskigt att ha den som backup-drive om den går sönder eftersom det är mycket svårare att få tillbaka data från SSD's jämfört med hårddiskar. Men drt hade varit kul att ha. Dock lär ju priset bli helt galet högt, så det är nog inget som kommer sitta i folks hem-PC direkt.

Troligen ingen som köper en sådan kör med bara en disk.

Sedan är jag som du lite skeptisk till långtidslagring av data på ssd. Angående storlek så minns jag min systemaministratören på en skola som jag gick på som sa att han aldrig tänkte en större än 200MB hårddisk, detta eftersom om en sådan disk rasar så är det en så ofantlig mängd data man blir av med.
Jag skulle gärna vilja besöka denna sysadmin idag och se om hela hans bostad är fullpropad
med 200MB diskar, för endast windows till en dator så krävs det 100 diskar.

Permalänk
Snusfri

Tack, tar 4st och ersätter de 4x8TB diskarna jag har i NAS'en för tillfället

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Troligen ingen so köper en sådan kör med bara en disk.

Sedan är jag som du lite skeptisk till långtidslagring av data på ssd. Angående storlek så minns jag min systemaministratören på en skola som jag gick på som sa att han aldrig tänkte en större än 200MB hårddisk, detta eftersom om en sådan disk rasar så är det en så ofantlig mängd data man blir av med.
Jag skulle gärna vilja besöka denna sysadmin idag och se om hela hans bostad är fullpropad
med 200MB diskar, för endast windows till en dator så krävs det 100 diskar.

Ja, det är klart det kan bli andra lagringskrav i framtiden. När 8K och 120FPS blir standard så är ju inte 100TB så värst mycket utrymme till porrsamlingen ändå

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om jag inte räknat helt galet så skulle det ta ca. 55 timmar att fylla en sån disk om man håller maxhastighet hela tiden. Det måste vara något slags rekord, i alla fall om man kollar på lagringsenheter i modern tid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

3TB ssd, 30TB ssd?
Jag själv har bara 20TB ssd på mina datorer, typ utsprida på fler datorer än träd i skogen.

inga ssd förutom till os bara mekaniska

Permalänk
Medlem

Handpenning på huset eller denna... Hmmm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jobbigt att köra en Scrub på den om man sätter den i RAID

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Kan ni inte göra en tävling där vinnaren vinner en sådan ssd? Tävlingen är följande. Ni har nyss köpt er en 5000kr laptop, kände hdn i den gjorde den slö och bytte till en sådan här ssd, vad skulle ni då installera på den?

Vilken laptop har en 3.5" plats?

Permalänk
Avstängd

100 TB i 3,5-enhet med SATA.
3,5-tum är som en vanlig SSD disk. SATA är som en vanlig SSD disk.

Så vad gör att den här har 100 TB medan min disk har 250 GB?
Finns det någon kartell?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarcusHuddinge:

Vilken laptop har en 3.5" plats?

Det finns garanterat, men jag fick hjärnsläpp och tänkte fel. Så bra påpekande!

Permalänk
Medlem

Kommer ju dock att antagligen landa kring ~ tio tusen dollar.

Skulle vara roligt om typ Samsung skulle göra en 10TB SSD för Gamers eller liknande storlek, förstår ju att det antagligen inte skulle vara billigt men då skulle man inte behöva ha 4 stycken olika SSD diskar för spel.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

100 TB i 3,5-enhet med SATA.
3,5-tum är som en vanlig SSD disk. SATA är som en vanlig SSD disk.

Så vad gör att den här har 100 TB medan min disk har 250 GB?
Finns det någon kartell?

För det första så är din ssd mest troligt 2,5" och för det andra kommer du nog inte ha råd med denna.

Varför har min bil bara 180 hästar medans en lika stor eller mindre Ferrari kan kan ha 600?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

100 TB i 3,5-enhet med SATA.
3,5-tum är som en vanlig SSD disk. SATA är som en vanlig SSD disk.

Så vad gör att den här har 100 TB medan min disk har 250 GB?
Finns det någon kartell?

Vanliga SSDer är som sagt 2.5", och de innehåller oftast mest luft (se t.ex. denna recension av 860 EVO 500GB). Se t.ex. hur mycket mindre M.2-enheterna är även fast de oftast har samma kapacitet. Det är med andra ord inte den fysiska storleken på 2.5"-SSDerna som är begränsningen, utan priset. Vill du ha en större SSD så finns ju t.ex. 860 EVO 4TB för bara 14 000 kr

Permalänk
Medlem

Jag som länge förespråkat 3,5" eller till och med 5,25" när det gäller SSD blir nöjd när det äntligen kommer. 100TB i sig kan de flesta komma upp i om man kör Raid av något slag eller bara kör lösa diskar för den delen men tyckte själv att det kändes som en utopi bara i slutet på 2008-2009 nån gång. Sedan tror jag kanske inte att 100TB, eller hälften för den delen, blir standard för konsumenter någonsin egentligen - det mesta går mot molnet och där här väl dessa diskar hemma egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

100 TB i 3,5-enhet med SATA.
3,5-tum är som en vanlig SSD disk. SATA är som en vanlig SSD disk.

Så vad gör att den här har 100 TB medan min disk har 250 GB?
Finns det någon kartell?

Vänta, va? Det var många olika standarder, interface osv blandade i en skål här.
SSD kommer oftast i 2.5" eller något M.2 format. Interfacet är vanligen SATA även om PCIe används en del för M.2 enheter.
3.5" är den sorlek "gamla vanliga HDD" länge haft. Så en SSD i 3.5" storlek hör inte till vanligheten.

Det som gör att den har mer utrymme är troligen att den har mer fysisk plats att klämma in minneskapplar i. Det som gör att din SSD har mindre utrymme, förutom det faktum att den har mindre fysiskt utrymme, är förmodligen för att du skulle ha råd med den. En SSD med 100TB kommer förmodligen kosta långt mycket mer än vad en vanlig konsument skulle ha råd att betala. En vild gissning så skulle jag kunna tänka mig ettt pris på allt mellan 30.000 och 100.000 kr. Inget jag tror konsumenter som köper en 250GB SSD skulle vara villiga att pynta upp. Så det kommer nog dröja ett par år innan denna typ av lagring är tillgänglig för "vanligt folk".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Ingen som reagerar på att det är vanlig SATA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Ingen som reagerar på att det är vanlig SATA?

Varför skulle det vara t.ex. M.2? Hur hade du tänkt trycka in den mängden NAND chips på ett M.2 kretskort?

U.2 hade varit ett alternativ kanske, men det är så pass ovanligt så att det egentligen är enklast att köra SATA.

Permalänk
Medlem

@inquam: 30-100k betyder ju 0,3-1 kr/GB, vilket är väldigt billigt. Min gissning är att det troligare hamnar en nolla till efter.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att två i raid 0 som boot disk vore förnuftigt. Backup har jag floppy till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Vilken laptop har en 3.5" plats?

Vilket företag använder laptop för lagring?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Den lär vara fruktansvärt dyr.

Nä... Max 1000 spänn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

För att vara till företag och inte använda SAS 12G så är det kast.

Hade vart lite ironi om dom kör med SATA för att få ner priset. xD

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666