Tele2 4G Unlimited till stationär dator?

Permalänk
Medlem

Tele2 4G Unlimited till stationär dator?

Om man installerar Tele2 Unlimited simkort i en vanlig router som man kopplar med Ethernet till Stationär dator kommer Tele2 att stänga av abonemanget då?

Ska försöka använda max 20GB om dagen, så att det blir ca 600GB/månad.

Permalänk
Medlem

Ska nog inte vara några problem, vet dock att Tele2 har som begränsning att man måste skicka ett SMS för varje 2GB man använder efter en viss gräns. Vet ej om det gäller Telenor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

@joioi50: Har kört på denna lösning i ca 5 månader nu och har inte haft några stora problem.
(det följde till och med ett extra sim-kort för just detta när vi beställde. Vet dock inte det blivit ändrat sen dess)

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Går du över 20GB per dygn måste du aktivt "beställa" 5GB till per sms.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fy vad dåligt av tele 2, jag blir så lack när jag läser sådant.
Genomsnittanvändare nyttjar 8gb per månad enligt dom, mer än 10ggr så mycket hade han surfat vilket ger 80gb på en månad vilket inte är speciellt mycket.

Skaffar man ett abbonemang för 500kr i månaden med dubbla simkort så är det nog många som har tänkt att köra på det som primärt bredband även i hemmet.

Stämmer det som skrivs på Aftonbladet kan jag mycket väl tänka mig att bojkotta dom helt vid förlängning.
Företag som blåser kunder har jag inte mycket till övers för.

Edit:
Jag tog kontakt med tele2s support och frågade om det abonnemanget skulle passa mig om jag nyttjar 30gb per dag och hen sa att det inte skulle vara några problem. Det spärras dock efter 20gb per dag och låses upp om 5gb i taget.

Vidare frågade jag om de som blivit avstängda och hen svarade att de nyttjade abbonemanget utanför de rimliga zonerna.

Så jag frågade hur mycket data jag fick nyttja som mest och hen svarade att det är obegränsat och sålänge jag nyttjar det för privat bruk så ska jag ej oroa mig.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter jag läst den artikeln så kan man nog lugnt säga att den gnällande kunden i de här fallet säkert delade sitt abonnemang med flera personer å inte bara på sina enheter... men vad vet jag. Tycker de är bra att de finns en viss mån av kontroll då ett extremt nyttjande försämrar för alla som använder tjänsten.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

@Brightsin: Det låter utmärkt isåfall, hur många GB använder du ungefär i månaden på Unlimited abonemanget?

Permalänk

@joioi50: Snittar på runt 10GB per dag, ibland mer

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Vi använder det i väntan på fiber, har passerat 200gb flera månader! Man får ett sms då där det står "Bra surfat".

Gissar att dem som blir avstängda använder för många kort/samtidiga anslutningar eller missbrukar på annat sätt!

Permalänk
Medlem

Har haft det sen det släpptes och använder ungefär 400 GB/månad men varit uppe över 900GB en månad och inte fått något klagomål från tele2.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

@joioi50: Har kört på denna lösning i ca 5 månader nu och har inte haft några stora problem.
(det följde till och med ett extra sim-kort för just detta när vi beställde. Vet dock inte det blivit ändrat sen dess)

Extra-SIM för data kostar 99kr i månaden på nya abonnemang och det ingår inte ett gratis som det gjorde innan.

Man kan däremot köra det vanliga kortet i ett modem och sätta i datorn utan problem, kan däremot bli svårt att svara på SMS om ens lösning inte har stöd för SMS men de flesta modem och routrar har det.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Kan man ta bort spärren? Inte fan orkar man sitta och låsa upp 5GB i taget efter 20GB. Har funderingar på att gå över till 4G, med antenner på taket, då Telia inte verkar kunna lösa mina nuvarande problem med mitt svindyra ADSL..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)