Ta examen i datateknik/-ingenjör vid 32/33?

Permalänk
Medlem

Ta examen i datateknik/-ingenjör vid 32/33?

Är det någon vettig idé att börja studera 2-/3-årig program inom datateknik/-ingenjör eller systemvetenskap vid 30 (i år)? Tar då examen vid 32/33 beroende på om jag vill köra 2 eller 3 år.

Är det bättre inom datateknik eller systemvetenskap som erfaren ekonom & forskare?

Jag har bakgrund som något lyckad entreprenör samt i företagsekonomi med en masterexamen & ett år på dokorandsnivå. Jag har ett livslångt intresse för data, Internet, information & samhället.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

Jag säger kör på. intresse och driv är viktigare än ålder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Är det någon vettig idé att börja studera 2-/3-årig program inom datateknik/-ingenjör eller systemvetenskap vid 30 (i år)? Tar då examen vid 32/33 beroende på om jag vill köra 2 eller 3 år.

Är det bättre inom datateknik eller systemvetenskap som erfaren ekonom & forskare?

Jag har bakgrund som något lyckad entreprenör samt i företagsekonomi med en masterexamen & ett år på dokorandsnivå. Jag har ett livslångt intresse för data, Internet, information & samhället.

Åldern och utbildningen ser jag inga konstigheter med, men att utbilda sig genom en högskoleexamen "på nytt" känns ju lite surt. Många år utan inkomst + skuld. Kan du inte jobba dig mot den sektorn genom ditt nuvarande jobb? Du måste ju ha erfarenheter som kan tillämpas inom data och systemvetenskap också, speciellt systemvetenskap föreställer jag mig.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Ja definitivt. Vid den åldern har du över 35 år kvar av yrkeslivet... Tror lätt man överskattar hur gammal man blivit när man är kring 30 och chocken över att inte vara ung-ung längre slår till, men det är jäkligt många år kvar.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Din fråga blir lättare att "besvara" om du anger varför du funderar på att läsa detta, är det för att lära dig nya saker, få en ny examen osv? Sen är jag lite osäker på vilken utbildning du syftar på, är det ingenjörsexamen på universitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Din fråga blir lättare att "besvara" om du anger varför du funderar på att läsa detta, är det för att lära dig nya saker, få en ny examen osv? Sen är jag lite osäker på vilken utbildning du syftar på, är det ingenjörsexamen på universitet?

Jag vill läsa datateknik eller systemvetenskap för att få ett långvarigt & tryggt jobb samt är det är intresse & bekvämt då jag arbetar gärna på egna termer.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Avstängd

Åldern är bara en siffra, känner man att man vill plugga vidare och byta inriktning senare i livet så är det bara att sätta igång. Med tanke på att du har utbildning på högre nivå innan så ska det inte vara några problem att klara kursen, blir inte heller sämre om man har ett brinnande intresse.

Har själv, även om jag inte behövde plugga bytt inriktning. Gick El-Tele Elektriker och ett år som automationstekniker och efter drygt 10 år inom industrin med service och underhåll så sadlade jag om till säljare fast inom samma gebit. Så nu säljer jag till många av mina gamla arbetsplatser.

Vill du så satsa....

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Jag vill läsa datateknik eller systemvetenskap för att få ett långvarigt & tryggt jobb samt är det är intresse & bekvämt då jag arbetar gärna på egna termer.

Då är det säkert bra att gå en "känd utbildning" för att inte bara lära dig saker utan att även få papper på det vilket kan vara viktigt också liksom att samtidigt lära känna andra som har liknande mål/ambitioner. Åldern är nog inget problem om du inte gör den till det

Permalänk
Medlem

Jag pluggar master i Maskinteknik på chalmers (4:e året) och vi har många i klassen som är kring 30. några få även en bit över. Jag kan inte mer än att instämma övriga talare att åldern är bara en siffra och att intresset för ämnet väger mycket mer. Dessutom kan det vara av fördel att ha med sig lite arbetserfarenhet till utbildningen.

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av redheadSWE:

Jag pluggar master i Maskinteknik på chalmers (4:e året) och vi har många i klassen som är kring 30. några få även en bit över. Jag kan inte mer än att instämma övriga talare att åldern är bara en siffra och att intresset för ämnet väger mycket mer. Dessutom kan det vara av fördel att ha med sig lite arbetserfarenhet till utbildningen.

Kring 30 med arbetslivserfarenhet samt annan utbildning före? Varför är de kring 30?

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Då är det säkert bra att gå en "känd utbildning" för att inte bara lära dig saker utan att även få papper på det vilket kan vara viktigt också liksom att samtidigt lära känna andra som har liknande mål/ambitioner. Åldern är nog inget problem om du inte gör den till det

Har ingen åldersnojja dock tveksam om arbetsmarknaden accepterar en nyexad 32-åring?

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Har ingen åldersnojja dock tveksam om arbetsmarknaden accepterar en nyexad 32-åring?

Det är nog inget problem. Du bör nog oroa dig över att du har tidigare års studier i bagaget samt varit framgångsrik entreprenör, då är det inte nog inte helt lätt att gå in på en ingångslön på under 30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Har ingen åldersnojja dock tveksam om arbetsmarknaden accepterar en nyexad 32-åring?

Det beror nog på vad den nyexakde 32-åringen kan. Är man bra på "data" så har jag väldigt svårt att se att man inte skulle vara efterfrågad sett till antalet rekryterare som jagar mig dagligen numera. Sen kan det så klart komma att ändras i framtiden ingen bransch är väl unik på så sätt, men just nu är det bra drag.

Permalänk
Inaktiv

Såklart åldern har betydelse, men 30 år är inte så mycket hade du närmat dig 50år så..

Förutom detta beror du vad du har gjort innan och nu verkar du ha haft en fin karriär.
Inom systemutvecklarjobbet så finns det många olika typer av jobb och långtifrån allt är så komplicerat, det är mer jobba på och inte vara rädd för att kontakta folk.

Typ senaste jobbet jag gjorde fick jag prata med tillverkaren, beställaren av Kund, deras IT ansvarig, ett annat företag för att få till en fungerande lösning. Och sedan lite konfiguration och 200 rader kod. För detta krävs att man vågar kontakta personen i fråga och inte beter sig som skräckexempel som finns på forum som inte vågar kontakta butiker själv utan skapar en tråd istället och frågar användare på forum.

Nu när du har en sådan bra bakgrund så är du nog inte en av dem och då har du 50% av det som krävs för att bli en systemutvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Har ingen åldersnojja dock tveksam om arbetsmarknaden accepterar en nyexad 32-åring?

Tänk ur en chefs synvinkel, om du får en nyexaminerad 20åring på intervju och en 30åring, jag tror inte det spelar så stor roll vilken ålder du har om du inte har legat och degat på soffan fram till 30 då.

Permalänk
Medlem

Stämmer in med tidigare personer. Komma ut på marknaden när du är 33 är inget bekymmer om du kan visa erfarenhet från andra branscher, det viktiga är att man inte kommer ut på marknaden 33år gammal och ingen jobberfarenhet eller referenser sedan tidigare. Då börjar man som arbetsgivare dra öronen åt sig.

När jag pluggade så hade vi en kvinna som var 55+ när hon läst klart, hon fick jobb inom sitt nya fält innan vi hade pluggat klart.

Lycka till, men plugga bara till något som du vill syssla med. Blir mycket pengar i lönebortfall när man pluggar + lån om det behövs.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

En fråga dock till TS, du skriver livslångt intressa för data osv, innebär det typ programmering och liknande eller mer att använda datorer? Systemutveckling, liksom mycket annat, ska man gärna ha en viss fallenhet för också förutom att bara "läsa det i skolan". Om det redan är så att du är duktig på systemutveckling så är det länge att studera för att få ett papper på vad du redan kan, om inte, vad gör att du vill bli systemutvecklare?

Permalänk
Medlem

Det är aldrig försent att plugga - kör hårt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Är i lite samma situation, 37 år. Magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap, kandidat i litteraturvetenskap, men med en del kurser i nätverksteknik, databasteknik och lite annat. 10 års arbetslivserfarenhet efter utbildningarna. Jobbar extra som konsult inom Linux, så har en del därifrån.

Har sökt en tjänst som IT-tekniker och hoppas på det bästa, men tanken finns att läsa tillräckligt mycket på distans för att få ihop en 2-årig examen i datateknik eller vad det nu blir.

Min morfar arbetade i 30 i år inom samma industri men sadlade sedan om till plåtslagare och jobbade till han var 75. Så jag ser inte åldern som något problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

En fråga dock till TS, du skriver livslångt intressa för data osv, innebär det typ programmering och liknande eller mer att använda datorer? Systemutveckling, liksom mycket annat, ska man gärna ha en viss fallenhet för också förutom att bara "läsa det i skolan". Om det redan är så att du är duktig på systemutveckling så är det länge att studera för att få ett papper på vad du redan kan, om inte, vad gör att du vill bli systemutvecklare?

Mitt intresse inom data ha varit mer åt systemutvecklarsidan då jag är intresserad hur data relaterar & påverkar individer såsom människor & entiteter - samhället. Varför datateknik är intressant är möjlighet till eget arbete. Systemutvecklare borde vara bäst för mig då jag har mycket erfarenhet gällande olika delar av samhället. Jag har lite kodning bakom mig.

Hur ser det ut för systemutvecklare?

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Mitt intresse inom data ha varit mer åt systemutvecklarsidan då jag är intresserad hur data relaterar & påverkar individer såsom människor & entiteter - samhället. Varför datateknik är intressant är möjlighet till eget arbete. Systemutvecklare borde vara bäst för mig då jag har mycket erfarenhet gällande olika delar av samhället. Jag har lite kodning bakom mig.

Hur ser det ut för systemutvecklare?

Har nog aldrig hört/läst någon beskriva sitt intresse för systemutveckling på det sättet men det är väl kanske skit samma, ingen kan väl avgöra bättre än dig vad du vill och kan. Annars får jag spontant känslan av att du är mer inne på mer nationalekonomi, analys och liknande som kan vara en typ av systemutveckling, men kanske inte riktigt är normalfallet.

Osäker på vad du menar med din fråga, hur det ser ut för systemutvecklare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har nog aldrig hört/läst någon beskriva sitt intresse för systemutveckling på det sättet men det är väl kanske skit samma, ingen kan väl avgöra bättre än dig vad du vill och kan. Annars får jag spontant känslan av att du är mer inne på mer nationalekonomi, analys och liknande som kan vara en typ av systemutveckling, men kanske inte riktigt är normalfallet.

Osäker på vad du menar med din fråga, hur det ser ut för systemutvecklare?

Nyexade kring 30 år? Krav för anställning?

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

Går en högskoleingenjörsutbildning, och jag skulle nog säga att snittet är kring 30 år i klassen, representerar väl inte hur det ser ut generellt då det är en distansutbildning men ändå! Som sagt så är det ändå många år kvar av arbetslivet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Nyexade kring 30 år? Krav för anställning?

Beror nog helt på vem man är och vad man kan. Och även var man bor så klart, den som vill jobba med Big Data i Säffle har kanske lite svårare att hitta jobb än någon i Stockholm eller Tokyo

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Går en högskoleingenjörsutbildning, och jag skulle nog säga att snittet är kring 30 år i klassen, representerar väl inte hur det ser ut generellt då det är en distansutbildning men ändå! Som sagt så är det ändå många år kvar av arbetslivet

Vart går du? Vad heter utbildningen? Har de andra i klassen väsentligt tidigare arbetserfarenhet?

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Beror nog helt på vem man är och vad man kan. Och även var man bor så klart, den som vill jobba med Big Data i Säffle har kanske lite svårare att hitta jobb än någon i Stockholm eller Tokyo

Är behovet så extremt som det verkar vara för IT-kunniga? Oavsett ålder. Det finns väl inte tillräckligt med mänsklig hjärnkraft att uppfylla IT-utbildningarna... Oavsett vad folk vill säga genom politisk korrekthet så klara få av att bemästra programmering & systemutveckling - eller?

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Såklart åldern har betydelse, men 30 år är inte så mycket hade du närmat dig 50år så..

Förutom detta beror du vad du har gjort innan och nu verkar du ha haft en fin karriär.
Inom systemutvecklarjobbet så finns det många olika typer av jobb och långtifrån allt är så komplicerat, det är mer jobba på och inte vara rädd för att kontakta folk.

Typ senaste jobbet jag gjorde fick jag prata med tillverkaren, beställaren av Kund, deras IT ansvarig, ett annat företag för att få till en fungerande lösning. Och sedan lite konfiguration och 200 rader kod. För detta krävs att man vågar kontakta personen i fråga och inte beter sig som skräckexempel som finns på forum som inte vågar kontakta butiker själv utan skapar en tråd istället och frågar användare på forum.

Nu när du har en sådan bra bakgrund så är du nog inte en av dem och då hr du 50% av det som krävs för att bli en systemutvecklare.

Är själv från Karlstad där jag tog min masterexamen!

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Vart går du? Vad heter utbildningen? Har de andra i klassen väsentligt tidigare arbetserfarenhet?

Utbildningen heter Högskoleingenjör elkraftteknik (Vid LTU, UMU samt Miun) så det är inte samma område men ändå. Ja de flesta har jobbat som elektriker, men inte alla och det verkar inte vara något problem alls att få jobb efter utbildningen, oavsett tidigare arbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Är behovet så extremt som det verkar vara för IT-kunniga? Oavsett ålder. Det finns väl inte tillräckligt med mänsklig hjärnkraft att uppfylla IT-utbildningarna... Oavsett vad folk vill säga genom politisk korrekthet så klara få av att bemästra programmering & systemutveckling - eller?

Inte nödvändigtvis av "IT-kunniga" men på duktiga systemutvecklare är det utan tvekan stor efterfrågan, i synnerhet seniora sådana. Och många andra duktiga IT roller också. Förmodligen även juniora men var några år sedan jag själv var i en ålder där jag kunde kalla mig det

"IT kunniga" är väl typ det som Telia försöker prångla på folk i sin reklam för personliga servicetekniker, som tydligen ska vara världsbäst på allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Nyexade kring 30 år? Krav för anställning?

Skulle säga att det ser bra ut på arbetsmarknaden. Visst söker många arbetsgivare seniora men tar även in juniora då de vet att även de behövs. Att du är lite äldre behöver inte vara någon nackdel så länge som du kan komma in med arbetslivserfarenhet och kanske även med kunskaper från andra områden.

Pluggar själv till systemutvecklare nu och är klar med min 3-åriga utbildning nu till sommaren och kommer då vara 37 år. Finns intressen från företag här där jag bor. Har klasskamrater som tog ut en högskoleexamen efter 2 år för de fick jobb direkt så och andra tar ut sin kandidatexamen nu till sommaren med jobb klara.