Full size card (gpu) till ga-x79-up4 fort

Permalänk

Full size card (gpu) till ga-x79-up4 fort

Hej!

Har köpt ett moderkort på ebay som det är lite bråttom att testa klart, jag har nu installerat allting i men när jag startar kommer inte burken igång.

Tänkte testa med ett annat grafikkort, vad behöver jag till ett moderkort ga-x79-up4?

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-X79-UP4-rev-10#ov

Har blivit rekommenderad Gigabyte GeForce GT 1030, finns nåt annat billigare?

Permalänk
Medlem

Blir det inte billigare att testa grafikkortet i en annan dator? Vad händer när du ska starta datorn? Absolut ingenting eller?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Det kan vara en idé. Men jag har inga bekanta riktigt där jag kan testa. Men ska fundera på det.

Det som händer vid uppstart är att cpu-fläkten, grafikkort fläkten, psu-fläkten snurrar för fullt. Sen andra fläkten (båda är noctuas) snurrar inte, den försöker klent komma igång men blir inget av det. (chassi fläkten snurrar inte). Så kommer det alltså igång det snurrar lite, sen powers systemet down och sen återuprepar sig det hela.

Svart på skärmen.

Det kan ändå bli fråga om att köpa ett grafikkort då jag inte har så många bekanta men även om kortet sen inte funkar eller det blir nåt mer, så kom gärna med råd om det.

Stort tack för hjälp

Permalänk

Det kan också bli så att jag tar det till en data affär men fick höra från lokala butiken att "nuförtiden diagnostiserar vi inte moderkort, sånt är förlegat" men de kanske kan göra en overall check.

Permalänk
Medlem

De borde väl i alla fall kunna testa om själva grafikkortet fungerar i en data-butik. Har du kopplat all ström till moderkortet då? Se manualen (den borde också finnas online om du inte har den fysiskt)

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Du kan testa köra grafikkortet utan strömkablarna bara för att utesluta att nätagget inte räcker till, då ska datorn iaf starta men sen ge en skärm som säger att du måste koppla in strömkablarna

Du kan även testa grafikkortet i de andra portarna.

Egentligen ska vilket PCI-E kort som helst fungera, ett urgammalt Geforce 6 för en tia borde väl inte vara omöjligt att hitta.

Permalänk

@fantomsmurfen:

Jo det tror jag. 20 såna pins i ett helt stycke och sen 4+4 cpu pins. Ett 500w evga nätaggregat.

Kanske ska kolla manualen kan vara en idé.

Permalänk

@dunis90:

Tjena.

Testa i de andra pci-e portarna har jag gjort, samma sak hände då.

Hur menar du testa utan strömkablarna (för att kontrollera nätagget) det förstår jag inte riktigt.

Japp jag tar väldigt gärna emot ett annat grafikkort också så om du har något för 50lappen hohoho att köpa någonstans på nätet osv vore det toppen.

Permalänk
Medlem

Jag menar att om du har kopplat kablar från nätagget till grafikkortet, så kan du prova att koppla ur dem.
Om det vore så att du fått oturen att få ett dåligt nätaggsexemplar och det inte orkar dra igång systemet med grafikkortet ikopplat.

Permalänk

Nix inga kablar inkopplade eller testade någonsin till grafikkortet, utan bara till moderkortet de 20 och sen 4+4.

Nätaggregatet är en vecka gammalt och användes först på ett ga-x79-ud5 som jag råkade paja.

https://www.inet.se/produkt/6900025/evga-500b-500w?utm_source...

Permalänk

Ok det har löst sig

Permalänk
Skrivet av vintermisär:

Ok det har löst sig

Hur då, vad var fel?
Förklara så att folk kan hitta och åtgärda om dom har samma fel.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"