Bank med bolån samt gratis lönekonto

Permalänk
Medlem

Bank med bolån samt gratis lönekonto

Tjenare.

Försöker här "optimera" mina slantar lite bättre och finner de jäkligt onödigt att betala en avgift för att ha ett bankkort.
Samt att jag har et bolån på en halv mille cirkus som jag dessutom betalar lite för mkt ränta på.

Nu är min fundering om någon här har ett tips på en bank som INTE har krav på att man ska ha deras kort å jäkla massa tjänster men samtidigt kunna få ett vanligt konto som lönen trillar in på. Är absolut inte rädd för att byta till någon "obskyrbank" om så krävs.

Tips vore uppskattat.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

Avanzas bolån+ kanske? har inte läst mig på kriterierna men det kan ev vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

@Lehto: Jag har inget bolån, men kanske en kombo av sig SBAB för bolån samt Skandias lönekonto som vad jag uppfattar är kostnadsfritt ( https://www.skandia.se/vardagstjanster/lonekonto/ ).
Kombinera detta med ett kostnadsfritt kreditkort/betalkort och du är i hamn, så länge du betalar av allting varje månad.

Bra eller kasst?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Gillar Länsförsäkringar då de har allt, sen är de prisvärda för mig med.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Har själv Swedbank. Lönekonto, lån. Betalar inget för betalkort eller internetbank, det är bara säga till att "det vill jag inte betala för", man betalar väl indirekt genom räntan..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

ica banken, bäst ränta på bolån vad jag kunde hitta i september iaf. Vet inte om mitt kort kostar något men det spelar mindre roll när jag får icabonus och sparar ett par tusen i månaden på ränta

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Har själv Swedbank. Lönekonto, lån. Betalar inget för betalkort eller internetbank, det är bara säga till att "det vill jag inte betala för", man betalar väl indirekt genom räntan..

Är pappa din VD för Swedbank?

Permalänk
Sötast
Skrivet av zogez:

Är pappa din VD för Swedbank?

Jag körde samma när jag köpte hus. Funka perfekt. Tänkte ta 3 till sist men ville ej vara girig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Har själv Swedbank. Lönekonto, lån. Betalar inget för betalkort eller internetbank, det är bara säga till att "det vill jag inte betala för", man betalar väl indirekt genom räntan..

Har samma upplägg i Handelsbanken.

Permalänk
Medlem

fungerar att gör på seb med

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Lehto
Jag har Länsförsäkringar och är väldigt nöjd, du har 3 nivåer av bonus du kan uppnå och % skiljer beroende på län,
Det som jag har här i Skåne är guld, det ger alltså 25% rabatt på alla mina försäkringar, Visakort utan avgift, gratis internetbank.

Kravet? Du ska ha en hemförsäkring, du ska ha ett aktivt lönekonto och du ska ha ett fondsparande på 500kr i mån på t.ex. ett isk konto eller ett sparat kapital på över 200k.

Hur det ser ut med isk skiljer ju, jag personligen lägger undan mellan 500-1000kr i månaden och har gjort i ungefär 1,5år i risk gruppen 4 av 1-7 dvs cirka i mitten och ökning på dom 14000 jag lagt in med 5,23% dvs 749kr.

Andra fördelar med LF, du har försäkringar,bank,bolån,isk sparande i samma app, guldkund gäller inte bara dig UTAN ALLA i samma hushåll får samma förmåner som nämnt ovan eller som kan synas på länken nedan.

Länk till det i Skåne: https://www.lansforsakringar.se/skane/privat/att-vara-kund/er...
Verkar vara en del fördelaktigare i Skåne.
Här har du till Stockholm:
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/att-vara-kun...
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/att-vara-kun...

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Tack för många bra tips och idéer. Finns helt klart ett par alternativ som lät väldigt passande för mig ska kontakta diverse banker idag.
1000 tack verkligen uppskattat!

Skrivet av CAD-Slaven:

Avanzas bolån+ kanske? har inte läst mig på kriterierna men det kan ev vara ett alternativ.

Den var ju faktiskt intressant! Dessvärre inte lanserad ännu men kanske får hålla ut då den verkar riktigt schysst!

Skrivet av zyberzero:

@Lehto: Jag har inget bolån, men kanske en kombo av sig SBAB för bolån samt Skandias lönekonto som vad jag uppfattar är kostnadsfritt ( https://www.skandia.se/vardagstjanster/lonekonto/ ).
Kombinera detta med ett kostnadsfritt kreditkort/betalkort och du är i hamn, så länge du betalar av allting varje månad.

Bra eller kasst?

Detta lät ju faktiskt kanonbra! Har helt glömt av Skandia Banken! Ser helt klart ut som dom får ta mitt lönekonto!
Ska kontakta dom under dagen.

Skrivet av lasseTM:

ica banken, bäst ränta på bolån vad jag kunde hitta i september iaf. Vet inte om mitt kort kostar något men det spelar mindre roll när jag får icabonus och sparar ett par tusen i månaden på ränta

Dom har dessvärre också månads avgift på 25kr för kort + lönekonto.

Skrivet av Trevlig:

Gillar Länsförsäkringar då de har allt, sen är de prisvärda för mig med.

Skrivet av BaZZe:

@Lehto
Jag har Länsförsäkringar och är väldigt nöjd, du har 3 nivåer av bonus du kan uppnå och % skiljer beroende på län,
Det som jag har här i Skåne är guld, det ger alltså 25% rabatt på alla mina försäkringar, Visakort utan avgift, gratis internetbank.

Kravet? Du ska ha en hemförsäkring, du ska ha ett aktivt lönekonto och du ska ha ett fondsparande på 500kr i mån på t.ex. ett isk konto eller ett sparat kapital på över 200k.

Hur det ser ut med isk skiljer ju, jag personligen lägger undan mellan 500-1000kr i månaden och har gjort i ungefär 1,5år i risk gruppen 4 av 1-7 dvs cirka i mitten och ökning på dom 14000 jag lagt in med 5,23% dvs 749kr.

Andra fördelar med LF, du har försäkringar,bank,bolån,isk sparande i samma app, guldkund gäller inte bara dig UTAN ALLA i samma hushåll får samma förmåner som nämnt ovan eller som kan synas på länken nedan.

Länk till det i Skåne: https://www.lansforsakringar.se/skane/privat/att-vara-kund/er...
Verkar vara en del fördelaktigare i Skåne.
Här har du till Stockholm:
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/att-vara-kun...
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/att-vara-kun...

Har tittat på länsförsäkringar tidigare, men kommer inte kunna nå upp till guldkund hos dom då jag inte gillar deras försäkringar fullt ut plus att jag inte har något kapital att avvara till dom, de är placerat på annat håll.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Vi har Handelsbanken för lönekonto och internetbank. Betalar 0 kr, har inga andra tjänster där. Hade bolån och tjänstepension där innan men flyttade när de började tjafsa om att höja räntan om jag inte flyttade dit alla mina värdepapper.

Bolån på Danske Bank där man får 0,7%-enheters rabatt om man är medlem i nåt SACO-förbund, så ca 1,32% ränta. Inga andra tjänster, inget de krävde heller.

Kreditkort Preem (0,5% cash back bonus) och Norwegian (1% flygpoäng i bonus), båda gratis. Med Norwegian kan man ta ut pengar i bankomat kostnadsfritt så länge man betalar fakturan i slutet av månaden vilket har gjort att jag kunnat ersätta mina bankkort.

Allt som allt: 0 kr i bank- och kortavgifter för hela familjen.

I övrigt jämför jag el och försäkringar varje år på Compricer. Är "ny kund" på nåt bolag varje år. Försäkringsbolagen gör alltid fulingar och höjer premien utan någon förklaring så detta är nåt jag sparat tusentals kronor på. När Trygg Hansa höjde min premie på husförsäkringen med 1000 kr ringde jag direkt till uppsägningslinjen och sa att det var för dyrt så jag säger upp. Då sa han att "du är så bra kund så vi sänker priset med 1500 kr, snälla stanna!". Då blev det plötsligt billigare än innan. Tog 90 sekunder. Den snubben blev min "go-to-guy", så jag ringde varje år och han fixade "bästa-priset-kompis" vilket var billigare än alla jämförelsesidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

ica banken, bäst ränta på bolån vad jag kunde hitta i september iaf. Vet inte om mitt kort kostar något men det spelar mindre roll när jag får icabonus och sparar ett par tusen i månaden på ränta

Detta låter verkligen bra tycker jag. Vad har du fått för ränta om jag får fråga?

Permalänk
Medlem

Fick precis räntejustering, innan hade jag 1,1% nu har jag 1,18% (3 rörlig) med en befintlig skuld på 3892k
Dessutom kör inte ica med topplån som många andra banker gör utan man kan låna 85% till bra ränta.

Om man handlar på ica är det ju extra förmånligt då man får dubbel bonus så vi brukar få runt 75-125:- tillbaka i månaden på ica-kortet.
Visst är det bundet till ica men alla affärer som ligger i närheten är just ica.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag flyttade mitt bolån till hypoteket.com, 1.28% ränta. Den räntan gäller alla, det finns ingen förhandling och de sysslar inte med annat än just bolån. Efter det har jag börjar fundera på att flytta mitt bankkort också från SEB för att komma billigare undan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Jag blev kund hos Länsförsäkringar Bank, där jag samlade bank och försäkringsärenden.

Betalade då inget för mitt lönekonto eller betalkort, för varför ska jag göra det när jag ger dem X antal tusen i månaden i ränta?

Tyvärr nu när jag flyttade bolånet till SBAB så började Länsförsäkringar ta betalt för kortet, typ 200 per år, men jag sparade mer på att flytta över lånet till SBAB

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Orka byta bank med all tid det tar , bara för att spara årsavgiften på ett bankkort...

Permalänk
Medlem

@pege75: Det tar max 5 minuter är min erfarenhet, bytt bank 3 gånger nu på 4 år.

EDIT: orka vara lat

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM:

Ja, om det tar max 5 min, så byt på. För min del hade det tagit längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Vi har Handelsbanken för lönekonto och internetbank. Betalar 0 kr, har inga andra tjänster där. Hade bolån och tjänstepension där innan men flyttade när de började tjafsa om att höja räntan om jag inte flyttade dit alla mina värdepapper.

Bolån på Danske Bank där man får 0,7%-enheters rabatt om man är medlem i nåt SACO-förbund, så ca 1,32% ränta. Inga andra tjänster, inget de krävde heller.

Kreditkort Preem (0,5% cash back bonus) och Norwegian (1% flygpoäng i bonus), båda gratis. Med Norwegian kan man ta ut pengar i bankomat kostnadsfritt så länge man betalar fakturan i slutet av månaden vilket har gjort att jag kunnat ersätta mina bankkort.

Allt som allt: 0 kr i bank- och kortavgifter för hela familjen.

I övrigt jämför jag el och försäkringar varje år på Compricer. Är "ny kund" på nåt bolag varje år. Försäkringsbolagen gör alltid fulingar och höjer premien utan någon förklaring så detta är nåt jag sparat tusentals kronor på. När Trygg Hansa höjde min premie på husförsäkringen med 1000 kr ringde jag direkt till uppsägningslinjen och sa att det var för dyrt så jag säger upp. Då sa han att "du är så bra kund så vi sänker priset med 1500 kr, snälla stanna!". Då blev det plötsligt billigare än innan. Tog 90 sekunder. Den snubben blev min "go-to-guy", så jag ringde varje år och han fixade "bästa-priset-kompis" vilket var billigare än alla jämförelsesidor.

Detta är nog precis den lösningen jag med kommer hamna med. Har dock inte bestämt exakt vilka banker, står mellan Skandia & Handelsbanken för lönekonto å vardags ärenden.

Sen undersöker jag just nu Avanza eller Danske Bank för bolånet.

Skrivet av pege75:

Orka byta bank med all tid det tar , bara för att spara årsavgiften på ett bankkort...

Nu håller jag på och ser över _ALLA_ mina utgifter, så är bra mkt mer än bara bankkortet som ska bytas.

För övrigt så skulle jag nog bytt bank även om de bara handlar om årsavgiften på bankkortet, varför ska jag betala för att få handla när andra ger mig pengar för att handla...
Så ja de är principsak.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag flyttade mitt bolån till hypoteket.com, 1.28% ränta. Den räntan gäller alla, det finns ingen förhandling och de sysslar inte med annat än just bolån. Efter det har jag börjar fundera på att flytta mitt bankkort också från SEB för att komma billigare undan.

Nämnas bör att deras väldigt låga ränta är ett erbjudande under en begränsad tid samt att du måste ha en viss belåningsgrad (om de inte sagt annat den senaste månaden). Fortfarande billigare än vad vi vanliga döda kan få från andra banker dock. Tyvärr har jag börjar plugga igen och kan inte byta bank

Skrivet av pege75:

Orka byta bank med all tid det tar , bara för att spara årsavgiften på ett bankkort...

Min bank (SEB) tar 420kr om året för sitt kort. Om du inte tycker det är värt att lägga ner någon timmes arbete för att söka och byta bank så är det bara att gratulera, du har det ganska gott ställt. Visst, de flesta av oss betalar betydligt mer än 420Kr på struntsaker men det är fortfarande pengar man kan göra vettigare saker med. Tänk om du dessutom slipper betala den summan i tio år, eller femtio år.

Sen skrev TS att det även rörde byte av bank för att få ett billigare bolån. Att byta bank kan tjäna ganska många tusenlappar om året ifall man har en för hög ränta.

Permalänk
Medlem

Nån som lyckats få rabatter på kortavgifter och annat utan att ha bolån? Upptäckte själv när jag betalat av mitt bolån att bankens (och andra bankers) intresse för att ha mig som kund minskade dramatiskt. Och då även taget i beaktning att jag var beredd att sätta företagets konton också på samma ställe (inget behov av finansiering där heller). Slutsatsen är väl att bankerna tjänar bra med pengar på svenskarnas bolån

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nån som lyckats få rabatter på kortavgifter och annat utan att ha bolån? Upptäckte själv när jag betalat av mitt bolån att bankens (och andra bankers) intresse för att ha mig som kund minskade dramatiskt. Och då även taget i beaktning att jag var beredd att sätta företagets konton också på samma ställe (inget behov av finansiering där heller). Slutsatsen är väl att bankerna tjänar bra med pengar på svenskarnas bolån

Min erfarenhet är att det måste vara ett någorlunda stort bolån också, är det ett litet lån för att du köper en bostad på en ort med låga priser så är du heller inte så intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nämnas bör att deras väldigt låga ränta är ett erbjudande under en begränsad tid samt att du måste ha en viss belåningsgrad (om de inte sagt annat den senaste månaden). Fortfarande billigare än vad vi vanliga döda kan få från andra banker dock. Tyvärr har jag börjar plugga igen och kan inte byta bank

Det där hade jag inte uppfattat att hypoteket.com skulle erbjuda den räntan under en begränsad tid. Var har du läst det? Inget som jag kan se framgår från deras webbsida.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Det där hade jag inte uppfattat att hypoteket.com skulle erbjuda den räntan under en begränsad tid. Var har du läst det? Inget som jag kan se framgår från deras webbsida.

Räntan de har just nu är ett erbjudande och det framgår/framgick ganska tydligt på deras hemsida. Och efter att bindningstiden gått ut omförhandlas alltid räntan (oavsett bank), visst finns möjligheten att du får fortsätta ha en kraftigt rabatterat ränta men jag kan nästan satsa mitt ena lillfinger på att du snarare kommer få en marknadsanpassad ränta.