Permalänk

Ny bil men har lite funderingar

Halloj alla glada människor.

Det är så att vi kikar på en ny bil, V90 ligger närmast till hands och ska ner imorgon och provköra, den är ju riktigt trevlig 😃
Saken är den att jag har funderat på bränslet, vågar man investera i en diesel nu?
Eller är det en hybrid rätt väg att gå? Kanske bensin?

Vi behöver en stor rymlig bil, vi är två vuxna och två barn, kommer även ha två vagnar med oss för det mesta.

Budget max 420.000kr.

Tack på förhand, låt förslagen hagla.

PS, kanske bör nämna att jag ej är intresserad av Audi, Mercedes eller BMW

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Alla nya dieselbilar är inom den/de klassificeringar som det pratas om ska tillåtas.. (Euro6)
De som ska förbjudas är äldre dieselbilar, men man vet ju inte vad som händer i framtiden. Men då har nog de flesta redan en ny bil, dock kan ju andrahandsvärdet gå ner beroende på utveckling.

Denna kan vara nyttig att läsa..
https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/kopa-bil-2018-...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

@fieskmask: Hej

Varför ej en BMW? BMW 520 är ju en fantastisk bil. Jag har ägt 2 st Volvo och är inte det minsta imponerad av dem, för dyra sett till kvaliteten. Dock har jag kört V90 och tyckte att stolarna var jättebra, i övrigt helt ok. Skoda Superb kanske kan vara nåt för er, avsevärt billigare i alla fall.

Lycka till.

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem

@fieskmask: v90 och v90 cross country har jäkligt hård fjädring och stolarna gillade jag inte alls, så ska du åka långt och på lite ojämna vägar skulle jag kolla på något annat. jag hoppas på att dom till nästa modell återställer bagagen och den superba comfort man får i en xc70III

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om Volvos hybrider är ladd-hybrid, alltså som både har elmotor och bensinmotor som man laddar batteriet i väggen. Men till saken, beroende på hur du bor och hur långt du kör kan en ladd-hybrid vara värt att kika på. Körde en Passat GTE hela förra sommaren och va mycket behändigt med eldrift. Har knappt två mil till jobbet och kunde ladda både hemma, på jobbet och passade på att ladda vid en snabb-station när jag va å handlade I Mall of Scandinavia (ligger runt hörnet typ). Så på nästan tre månader med den bilen så tankade jag två gånger (t/r till landet i Småland), allt eftersom jag tog mig fram med mer eller mindre bara eldriften. Som sagt, beroende på hur du bor (tillgång till laddning etc) och hur långt du kör per trip så kanske en hybrid kan vara nåt?

Menar inte att du ska skaffa en Passat GTE, även om det är en trevlig bil , utan om Själva tekniken i sig.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Kan slå ett slag för Mazda CX-5 som jag sjäv kör och har ägt i ca 20 månader utan några problem. Den är i mitt tycke ett fullgott alternativ till Volvo men kostar väsentligt mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Alla nya dieselbilar är inom den/de klassificeringar som det pratas om ska tillåtas.. (Euro6)
De som ska förbjudas är äldre dieselbilar, men man vet ju inte vad som händer i framtiden. Men då har nog de flesta redan en ny bil, dock kan ju andrahandsvärdet gå ner beroende på utveckling.

Denna kan vara nyttig att läsa..
https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/kopa-bil-2018-...

Jag vet flera som har sålt sina Euro5 nu ganska omgående. Euro6 diesel är bara en tidsfråga och ligger definitivt i skottgluggen, säkert inga problem de kommande åren, men för ägare nr 2 så är nog inte Euro6 sådär jätte självklart då denna tänker att han ska kunna sälja sin bil i framtiden.

Jag plockade ut XC90 T6 för några veckor sedan, för mig var bensin i alla fall en självklarhet nu efter de senaste rönen. Fast jag undrar dock var Volvo har gömt alla 310hk i den, för speciellt kvick är den inte...

Permalänk
Medlem

@sunnis: En stor SUV likt xc90 kommer aldrig bli "rapp" med en bensinmotor under v8. Finns helt enkelt inte moment nog att få bra respons i effektkurvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Jag vet flera som har sålt sina Euro5 nu ganska omgående. Euro6 diesel är bara en tidsfråga och ligger definitivt i skottgluggen, säkert inga problem de kommande åren, men för ägare nr 2 så är nog inte Euro6 sådär jätte självklart då denna tänker att han ska kunna sälja sin bil i framtiden.

Jag plockade ut XC90 T6 för några veckor sedan, för mig var bensin i alla fall en självklarhet nu efter de senaste rönen. Fast jag undrar dock var Volvo har gömt alla 310hk i den, för speciellt kvick är den inte...

Var väl typ det jag skrev, men med andra ord...

XC90 väger för mycket, då en bensinare har för dåligt vridmoment.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är det så kallade ”Bonus malus”. Så ska du köpa bil så är det absolut värt att kolla på hybrid. Diesel hade jag helt uteslutet. Känns för stor risk att de kommer någon form utav diesel förbud som gör att de tappar värde.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20171...

https://www.aftonbladet.se/bil/a/Kvp6wE/sa-fungerar-nya-fordo...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

@sunnis: En stor SUV likt xc90 kommer aldrig bli "rapp" med en bensinmotor under v8. Finns helt enkelt inte moment nog att få bra respons i effektkurvan.

Vridmomentet är inte så dåligt, motorn i sig har tämligen imponerande siffror i mångt och mycket.

Att det är en tung bil vet jag, men tror grundproblemet är den tröga växellådan... Som påstås bli enormt mycket bättre med Polestar för nästan 10k. Tycker dock det är lite "Meh" om man måste köpa till det för att den inte ska vara ultratrög. Får se om jag lägger på det i sommar.

Men detta är väl det enda jag känner mig lite missnöjd med, är väldigt nöjd annars

Permalänk
Medlem

Kör du V90 har en själv och de är grymma. Tror inte du får problem med dieselförbud på dom.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Nu svär jag väl i kyrkan, men kika på en Kia. Sju års nybilsgaranti, och det brukar inte vara något problem att få hjälp med problem under garantitiden. För mig har de fixat två saker på garanti. Jag köpte en billigare C'eed SW. Första reparationen jag har utfört var nu efter 8.5 år, en fjäder vid vänster framhjul gick av. En hjulinställning har jag också behövt göra under dessa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

@sunnis: En stor SUV likt xc90 kommer aldrig bli "rapp" med en bensinmotor under v8. Finns helt enkelt inte moment nog att få bra respons i effektkurvan.

Givet samma cylindervolym så har en motor med flera cylindrar sämre vridmoment.
Färre cylindrar=lägre intern friktion=bättre vridmoment.

Permalänk
Medlem

Diesel hade jag själv inte vågat köpa idag om jag inte bott i Norrland kanske, det är för osäkert vad som kommer hända med dieselförbud och dieselskatter i framtiden. Visst, Euro6 bör vara ok men kan man lita på det? Euro5 var ju förut det bästa som fanns och nu pratas det om att förbjuda Euro5 i olika städer runt om i Europa. Och givetvis faller ju andrahandsvärdet på dessa bilar som en sten nu.

Volvo har överlag väldigt dyra reservdelar och service. Du kan kika på Skoda också, nya Kodiaq Scout är fin. http://www.skoda.se/modeller/kodiaq/kodiaq-scout

En annan bra bil som många köper är mitsubishi outlander plug-in hybrid: http://mitsubishimotors.se/bilar/nya-outlander-plug-in-hybrid

Mitsubishi är kanske inte så sexigt men det är välbyggda bilar som håller längre än det mesta som byggs i EU och USA.

Skrivet av difi:

@sunnis: En stor SUV likt xc90 kommer aldrig bli "rapp" med en bensinmotor under v8. Finns helt enkelt inte moment nog att få bra respons i effektkurvan.

XC90 T6 är en rak fyra med både kompressor och turbo, så där får jag nog lite odiplomatiskt säga att du har fel. http://teknikensvarld.se/volvos-t6-motor-prisad-som-en-av-de-...

Skrivet av Svensktiger:

Givet samma cylindervolym så har en motor med flera cylindrar sämre vridmoment.
Färre cylindrar=lägre intern friktion=bättre vridmoment.

Principiellt rätt att en stor kolv har högre vrid än 4 små kolvar med samma volym, men det finns många andra faktorer än bara friktion som har större påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Givet samma cylindervolym så har en motor med flera cylindrar sämre vridmoment.
Färre cylindrar=lägre intern friktion=bättre vridmoment.

Det finns ingen koppling till att en motor med många cylindrar, skulle ha lägre moment än en med färre cylindrar. En längre slaglängd ger inte heller automatiskt högre moment.

En motor med fler cylindrar kan dock få en mjukare gång än den med färre.

/ Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det finns ingen koppling till att en motor med många cylindrar, skulle ha lägre moment än en med färre cylindrar.

Det finns absolut en koppling.
Allmän kännedom t.o.m. skulle jag säga.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det finns absolut en koppling.
Allmän kännedom t.o.m. skulle jag säga.

Nej det gör det inte. Fler cylindrar med samma totala cylindervolym innebär att den varvar mer då massan/cylinder är mindre. Det innebär att momentet flyttas upp i varvtalsregistret så du får sämre bottendrag. Dock är x nm vid y rpm samma moment som x nm vid z rpm.

Permalänk
Medlem

Svårt att ge förslag i premium segmentet (som Volvo tillhör) om du tar bort Audi, Mercedes och BMW.

Skoda superb är enorm om du vill ha en stor bil.

Annan kanske är Kia Optima laddhybrid.
http://www.kia.com/se/nya-bilar/nya-optima-sportswagon-plugin...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:
Det handlar inte riktigt så mycket om inre friktion som det handlar om mer pang per tändning vid större cylindervolym.

Permalänk
Medlem

Har inga direkta tips på någon bil men provkörde v90 för ett tag sedan.
Tycker den har en skön upplevelse men den är inte rapp i respons när man drar ner pedalen. inte ens i performance mode.
Den är dessutom väldigt högljudd gällande bullernivån i kupén om man jämför med budgetmodeller som volkswagen. Kör en Alltrack och den låter betydligt mindre.
Insidan är helt ok. dock är de små detaljerna väldigt plastiga. och det känns billigt för en premium bil. I övrigt en bra bil.
Kollar man bagageutrymmet så kommer du bli lite besviken då det går åt en hel del åt den diagonala luckan. Att få in två barnvagnar är nog no go på? Inte testat men det såg ut som det. Ta med dig barnvagnar och testa...

Volvo är dessvärre väldigt efter när det kommer till bra miljöval så som adblue till diesel och en vettig elmotor som hjälper bensinaren. ca 4 mil räcker elmotorn. Ett batteri har dessutom endast ett antal laddningscykler. Nu vet jag inte hur det ser ut med dessa batterier...

Så vet inte riktigt om jag tycker att volvo är värt pengarna som de vill ha i dag. Visst får man väldigt coola funktioner osv men paketmässigt så får du mer i en annan bil. Beror på vad man är ute efter och kommer att använda den till...

Min rekommendation, med tanke på allt tjat om miljözoner, är att undvika diesel och rena bensinbilar helt. Speciellt om du ska köpa helt nytt då du kommer att drabbas av en extremt hög skatt pga bonus malus.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Avstängd

ta inte BMW om du bor i Stockholm. Dom tar navigator och ratt på en dag. Våra BMW på jobbet är in och ut konstant på verkstad för att dom slår rutorna och tar allt på 2-3 minuter.

Aldrig mer BMW. Men det har dom orsakat själva med andrahandsmarknaden i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Vridmomentet är inte så dåligt, motorn i sig har tämligen imponerande siffror i mångt och mycket.

Att det är en tung bil vet jag, men tror grundproblemet är den tröga växellådan... Som påstås bli enormt mycket bättre med Polestar för nästan 10k. Tycker dock det är lite "Meh" om man måste köpa till det för att den inte ska vara ultratrög. Får se om jag lägger på det i sommar.

Men detta är väl det enda jag känner mig lite missnöjd med, är väldigt nöjd annars

Vridmomentet kanske inte är dåligt för en bensinare, men om man jämför med diesel så kanske man då har en motor på 150-180hk och vrid på 400Nm, en diesel på 320hk hade haft bra mycket bättre vrid än T6an.

Permalänk
Avstängd

Nu vill jag inte vara negativ men köp ingen sprillans ny bil då det är som att kasta pengarna framför en gräsklippare, blir inte mycke kvar Satsa på en ett år gammal eller så om det nu inte förmånsbil du ska ta ut.
Har inte själv kört V90 men åkt med lite grann och kan säga att jag gillar den även om den är på tok för lång i fronten. Har inte provat packa den.

Har själv en Passat diesel och har tidigare åkt gamla V60:n och jag skulle välja V60 alla dagar i veckan. Har inte mycket positivt att säga om Passaten mer än att den är stor.
Nu har jag själv inte behov av så stor bil men annars är det väl Mazda 6, Toyota Avensis eller Skoda Superb (Fast den kanske är lika Passaten)

Lycka till med bilen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ska köpa ny bil om nån månad och diesel är inte ett alternativ pga osäkerheten om vad bilen kommer vara värd om tre år när det är dags att byta nästa gång. Risken är att det är helt omöjligt att sälja en dieselbil då.
Man ska inte heller underskatta underhållningsvärdet som ökar radikalt med bensinmotor i bilen, iaf om man kollar på nåt med åtminstone 200hk under huven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Vridmomentet är inte så dåligt, motorn i sig har tämligen imponerande siffror i mångt och mycket.

Att det är en tung bil vet jag, men tror grundproblemet är den tröga växellådan... Som påstås bli enormt mycket bättre med Polestar för nästan 10k. Tycker dock det är lite "Meh" om man måste köpa till det för att den inte ska vara ultratrög. Får se om jag lägger på det i sommar.

Men detta är väl det enda jag känner mig lite missnöjd med, är väldigt nöjd annars

Så mycket bättre vet jag inte...

Från "Teknikens värld":
"För bensinmotorn T6 innebär optimeringen 334 hästkrafter i stället för 320 och 440 newtonmeter i stället för 400. Det snabbar på sprinten från 0 till 100 km/h med en tiondels sekund, från 6,5 till 6,4 sekunder. Förbrukningen ligger kvar på 0,80 liter per mil och utsläppet på 186 gram per kilometer."

Personligen anser jag inte det vara värt 10K och funderar starkt på hur mycket det skulle göra för prestandan, men alla är vi olika.
Är nog mer en kosmetisk grej, med dekalen på bakluckan och kunna säga att man har en trimmad Volvo..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ska ni betala bilen kontant eller ta ett lån?

Är en dålig affär generellt att köpa en helt ny bil om du behöver låna för att göra det. Titta på begagnade som har gått 1000-3000 mil från 2016-2017, då får du massor med bil för pengarna.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Nej det gör det inte. Fler cylindrar med samma totala cylindervolym innebär att den varvar mer då massan/cylinder är mindre. Det innebär att momentet flyttas upp i varvtalsregistret så du får sämre bottendrag. Dock är x nm vid y rpm samma moment som x nm vid z rpm.

Du kan få ut mer effekt med fler cylindrar (samma totala cylindervolym) p.g.a. (som du ju nämner) du kan använda högre varvtal.
Det maximala vridmomentet kommer dock att vara lägre i motorn med fler cylindrar.

I verkligheten så finns det dock en "sweetspot" för hur många cylindrar man behöver vid en given total cylindervolym.
Storleken på en cylinder bestämmer ungefär var du får din vridmomentskurva.

Sorry TS, helt spårat ur här.

Permalänk
Medlem

Själv förstår jag inte vitsen med att lägga flera hundratusen på en bil.
Köpte en V70T-02 14000mil för 23000:- i bra skick, allt funkar, mer än nöjd.

Permalänk
Medlem

En familjebil som du inte behöver lägga ner en förmögenhet på och som faktiskt håller är Skoda Superb. Stortbagagerum, och mycket benutrymme för både fram och bakpassagerare Tror dom fortfarande är klassad som största kombin (Kollade upp detta, yes.. Superb sväljer fortfarande mer än V90 gör gällande i utrymme) 660 Liter på Superb vs 560 Liter V90

Helt underbar bil, och Skoda har lyft sig markant jämfört med tidigare modeller!

Mycket bil för pengarna @fieskmask