Permalänk
Medlem

Plötsligt överhettad 8700k

Hej,

Jag har en 8700k överklockad till 4.8Ghz @ 1.25V som plötsligt överhettades efter flera veckor av felfri drift.

Idle temperaturer pendlade mellan 55-65C och Load stack iväg mot 80-90C. Vanligtvis brukar Idle ligga på 30-40C och Load 60-70C.

När problemet uppdagades så verifierade jag att chassifläktarna snurrade samt att pumpen till min Corsair H100i V2 var vid liv. CPU-Z och BIOS visade inte heller några konstiga värden. Efter en massa lönlös felsökning utan resultat så testade jag att stänga av datorn och dra ur strömsladden ur nätaggregatet, nästa gång eländet startade så var alla temperaturer tillbaks på normala nivåer.

Någon som vet vad som eventuellt kan ha varit orsaken till detta märkliga fel?

Moderkortet är ett ASUS Z370-F med senaste versionen av BIOS om det är av något intresse.

/Kent

Permalänk
Hedersmedlem

Svårt att ge bra uttömmande svar, men det är inte överhettat om det inte överstiger 95-ish C och då brukar den klocka ner sig, så något egentligt allvarligt var det väl inte frågan om här.
Vissa kärnor kan ibland rusa lite högre upp ibland, då vissa laster enbart går på en kärna eller iaf på ett fåtal sådana.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hur gammal är kylaren?
Har erfarenhet av att slutna kylare blir av med kylvätskan efter ett tag och då blir systemen överhettade.

Permalänk
Medlem

Låter märkligt, nästan som att något har givit tung load utan att du kunnat se det. Du körde inget syntetiskt bench program innan precis? t.ex. Aida64.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Svårt att ge bra uttömmande svar, men det är inte överhettat om det inte överstiger 95-ish C och då brukar den klocka ner sig, så något egentligt allvarligt var det väl inte frågan om här.
Vissa kärnor kan ibland rusa lite högre upp ibland, då vissa laster enbart går på en kärna eller iaf på ett fåtal sådana.

Det är sant. Jag lyckades aldrig komma upp i 90+ C, stängde av alla belastande applikationer när jag såg att temperaturerna började överskrida 85+ C. Värt att nämna var att processorn började klocka ner sig redan vid 75 C.

Skrivet av Troberg:

Hur gammal är kylaren?
Har erfarenhet av att slutna kylare blir av med kylvätskan efter ett tag och då blir systemen överhettade.

Ca 1½ år gammal, har svårt att se den som felkälla då temperaturerna blev bra igen efter att jag kopplat in ur strömmen till PSUn.

Skrivet av isbjoern:

Låter märkligt, nästan som att något har givit tung load utan att du kunnat se det. Du körde inget syntetiskt bench program innan precis? t.ex. Aida64.

Nej tyvärr inga Benchmarks. Vid dom höga Idle temperaturerna så hade jag endast en handful program öppna, Task Manager visade en load på <4%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kentwa:

Ca 1½ år gammal, har svårt att se den som felkälla då temperaturerna blev bra igen efter att jag kopplat in ur strömmen till PSUn.

Då borde det inte vara några problem. Men bra att tänka på i framtiden om du skulle märka att temperaturen inte sjunker någon gång.
Jobbade med RMA förut och det var inte ovanligt alls.