m.2 ssd PCI EXPRESS delock adapter, drivers?

Permalänk

m.2 ssd PCI EXPRESS delock adapter, drivers?

Hej!

Har köpt denna https://www.inet.se/produkt/5406030/adapter-delock-pcie-m-2-p...

Letar nu efter drivers till den så den visas i min dator. Har windows 7. Men det kom ingen install eller annat när jag starta med kortet i.

Permalänk
Medlem

Har du kollat i disk management? Brukar va så att diskar inte syns i windows förens man har formaterat dem!
Tryck på win+r -> skriv in "diskmgmt.msc" och då ska du få upp en ruta med diskar, nya diskar ska automatiskt komma upp i en ruta där med.

Permalänk

@omg296:

Jo jag behöver först installera adaptern innan ssdn, kanske drivers till den då. Var i device manager hittar man pci-e? Testade fliken "Other" men den har nu försvunnit?!

Permalänk
Medlem

Vad är det för SSD du använder dig av? Den måste va NVME för att kunna köras i PCIE adapter.

Jag har provat med min samsung nvme ssd i mitt P55 moderkort det fungerade utan drivers. Win10 hitta den automatiskt.

Tillverkaren av disken bör ha NVME drivers om inte annat.

Permalänk
Medlem

Kör samma i min dator och jag behöver inga drivers för att få den att funka.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk

@

Samsung 960 evo ssd m.2

Men pci express kortet enbart hittas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vintermisär:

@omg296:

Jo jag behöver först installera adaptern innan ssdn, kanske drivers till den då. Var i device manager hittar man pci-e? Testade fliken "Other" men den har nu försvunnit?!

Kan inte tänka mig att den adaptern i sig behöver nån driver, disken kanske men de fixar windows utan problem skulle jag tro.
Har du en manual som säger att du måste installera några drivrutiner till adaptern? Eller vart har du hittat den informationen?
Verkar som att du har missuppfattat mig, syftade på disk management, inte device management, två olika saker.

I disk management så kan du konfigurerar dina diskar, vilket är vanligt att man behöver göra när ens disk är helt ny.

I Device Management så ser man sina enheter eller liknande.

Jag föreslår att du testar att gå in på disk management, antingen som jag skrev i förra inlägget eller om du söker på diskmgmt i windows start meny så borde den komma upp där.
Såhär ser disk management ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av vintermisär:

Hej!

Har köpt denna https://www.inet.se/produkt/5406030/adapter-delock-pcie-m-2-p...

Letar nu efter drivers till den så den visas i min dator. Har windows 7. Men det kom ingen install eller annat när jag starta med kortet i.

Den adaptern behöver inga drivrutiner.
Hittar UEFI disken så skall det fungera.
W7 behöver däremot handpåläggning för att fungera med NVMe diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vintermisär:

@

Samsung 950 evo ssd m.2

Men pci express kortet enbart hittas inte.

Det är nog för att det inte finns något att hitta kan jag tänka mig, tänk dig att adaptern är enbart en adapter, den gör om så att du kan använda en m2 disk.

Permalänk

@

Det är en Nvme Samsung Evo 960

SvenskTiger

Vad menar du med windows 7 HANDPÅLÄGGNING? Jag kör win 7

Jag fick även upp ett jättekort meddelande i hörnet vid start av windows att pci express installeras sen försvann det och hittades inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vintermisär:

@

Det är en Nvme Samsung Evo 960

SvenskTiger

Vad menar du med windows 7 HANDPÅLÄGGNING? Jag kör win 7

Jag fick även upp ett jättekort meddelande i hörnet vid start av windows att pci express installeras sen försvann det och hittades inget mer.

Tror jag inte fick ett svar från dig angående disk management, har du kikat där inne?

Permalänk

@omg296:

självklart men det är basic, där finns inget i DISK MANAGEMENT.

Det kan vara att moderkortet kanske behöver nån driver? Tror inte samsungen behöver en driver va

Permalänk
Medlem
Skrivet av vintermisär:

@omg296:

självklart men det är basic, där finns inget.

Det kan vara att moderkortet kanske behöver nån driver? Tror inte samsungen behöver en driver va

Yes mycket möjligt, om du kikar på ditt moderkorts sida på nätet och ladda ner alla drivrutiner du behöver, kanske finns någon där just om NVME. Svårt och kolla själv när vi inte vet vad du kör för nåt

Permalänk

@omg296:

Du får gärna kolla lite, har ingen koll på det. Moderkortet är ga-x79-up4

Permalänk
Medlem
Skrivet av vintermisär:

@

Det är en Nvme Samsung Evo 960

SvenskTiger

Vad menar du med windows 7 HANDPÅLÄGGNING? Jag kör win 7

Jag fick även upp ett jättekort meddelande i hörnet vid start av windows att pci express installeras sen försvann det och hittades inget mer.

Om moderkortet fattar sig på NVMe så skall disken finnas där.
Hittas den inte så kan såklart inte heller windows hitta den, oavsett windows version.

En snabb sökning på ga-x79-up4 antyder att kortet kanske inte har officiellt stöd för NVMe.

Permalänk

@Svensktiger:

Ok för att förtydliga igen, det är först ett pci express delock adapter det jag länkade i början. Detta adapter har inte hittats

(och då inte ssdn heller). Det finns givetvis ingen hardware m.2 slot på up4n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vintermisär:

@Svensktiger:

Ok för att förtydliga igen, det är först ett pci express delock adapter det jag länkade i början. Detta adapter har inte hittats

(och då inte ssdn heller). Det finns givetvis ingen hardware m.2 slot på up4n.

Väl medveten om hur det fungerar.
Och det är just en adapter, inte ett kontrollerkort.
Så sitter det en inkompatibel disk i adaptern så kommer den inte hittas.
Fast adaptern i sig kan inte hittas då det ju bara är en adapter

Permalänk

@Svensktiger:

Hmmm ok jag tackar. Men det löste inte mitt problem men jag förstår. Kanske får fixa en annan plan av det här då men kommer ni på nåt säg gärna till

Permalänk
Medlem
Skrivet av vintermisär:

@

Samsung 960 evo ssd m.2

Men pci express kortet enbart hittas inte.

Det ska det inte, Den passar bara vidare till m.2 porten.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

@Palme_570:

Ok jag har testat med bara adaptern, och sen testade jag med adaptern med ssd disken i sig.

Men disken dyker inte upp och inte i t.e.x. i disk management eller med minipartition wizard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vintermisär:

@Palme_570:

Ok jag har testat med bara adaptern, och sen testade jag med adaptern med ssd disken i sig.

Men disken dyker inte upp och inte i t.e.x. i disk management eller med minipartition wizard.

Det är för att ditt moderkort inte fattar sig på NVMe, som ju disken är.
Moderkortet kan inte hitta en NVMe disk som är kopplad till PCIe vare sig via m.2 eller PCIe adapter.
Det kommer däremot att fungera direkt med en m.2 SATA SSD.
Eller om du törs flasha moderkortet med en "hackad" UEFI med NVMe funktioner som tydligen skall finnas.

Permalänk

@Svensktiger:

Jo, tack jag förstod första delen tidigare. Flasha bios är en idé men jag har testat det förut och som du sa det är aningen farligt om man inte har riktigt bra koll. Man kan ju ta in kortet till en dataaffär som gör det åt en.

Men jag tror att vi helt enkelt gör som så att det får vara slutkrånglat. Jag kan även avvakta lite och ser hur jag gör framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är för att ditt moderkort inte fattar sig på NVMe, som ju disken är.
Moderkortet kan inte hitta en NVMe disk som är kopplad till PCIe vare sig via m.2 eller PCIe adapter.
Det kommer däremot att fungera direkt med en m.2 SATA SSD.
Eller om du törs flasha moderkortet med en "hackad" UEFI med NVMe funktioner som tydligen skall finnas.

En M.2 enhet med B- eller M+B-nyckel skickar SATA signaler över M.2 kontakten. En M.2 enhet med A, E, A+E eller M-nyckel skickar PCI-e signaler över M.2 kontakten (NVMe).

Det behövs en kontroller för att kunna ansluta en SATA-enhet till PCI-e. Således kommer denna adapter helt säkert inte att fungera med en M.2 SATA SSD. En en SATA M.2 SSD kräver att man omvandlar M.2 kontakten med SATA signaler till en SATA kontakt för anslutning via SATA till moderkortet.

Fixat obegriplighet