Avdrag på grafikkort?

Permalänk
Medlem

Avdrag på grafikkort?

Någon som vet om man kan göra avdrag (hobbyverksamhet) för inköp av grafikkort?

Tänkte ringa skatteverket men tänkte se här innan man spenderar 40min i telefonkö...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

@Implor:

Du får nog redovisa syftet med det. Har svårt att tänka mig att man kan göra avdrag för något som direkt handlar om personligt och eget intresse. Kunde man det hade ju var och varannan kunna göra avdrag för precis vad som helst. Hade gärna gjort avdrag på min bil om jag hade fått

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015....

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

@Bad Habit: Fast det är ju en inkomstbringande hobby. Skillnaden är att jag genererar en inkomst och din bil inte gör det :).

"Du får göra avdrag för de utgifter du har haft i verksamheten
och som du har betalat under inkomståret. Det gäller även om utgiften inte har gett något resultat. Utgifter
för t.ex. startavgifter och resor m.m. för deltagande i hästsport
är alltså avdragsgilla också för de tillfällen när deltagandet
inte har gett några inkomster."

https://www.skatteverket.se/download/18.41f1c61d16193087d7f5c...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

@Bad Habit: Fast det är ju en inkomstbringande hobby. Skillnaden är att jag genererar en inkomst och din bil inte gör det :).

"Du får göra avdrag för de utgifter du har haft i verksamheten
och som du har betalat under inkomståret. Det gäller även om utgiften inte har gett något resultat. Utgifter
för t.ex. startavgifter och resor m.m. för deltagande i hästsport
är alltså avdragsgilla också för de tillfällen när deltagandet
inte har gett några inkomster."

https://www.skatteverket.se/download/18.41f1c61d16193087d7f5c...

Nu är inte jag någon skattejurist men har du företag eller hobby som drar in pengar på exempelvis mining så borde du kunna dra av det så länge du skattar för din inkomst du får.

Läs denna och se vad de kommer fram till (Jag skummade endast första sidan)
https://forum.bitcoin.se/viewtopic.php?f=5&t=1311

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Bad Habit: Fast det är ju en inkomstbringande hobby. Skillnaden är att jag genererar en inkomst och din bil inte gör det :).

"Du får göra avdrag för de utgifter du har haft i verksamheten
och som du har betalat under inkomståret. Det gäller även om utgiften inte har gett något resultat. Utgifter
för t.ex. startavgifter och resor m.m. för deltagande i hästsport
är alltså avdragsgilla också för de tillfällen när deltagandet
inte har gett några inkomster."

https://www.skatteverket.se/download/18.41f1c61d16193087d7f5c...

Jag följer detta med litet intresse, hör av dig hur det gick!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Tar och återkommer efter samtalet med skatteverket :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

@Implor:

Förstår, och det får du nog kolla med skatteverket vad som gäller. De kommer säkert granska fall till fall. Du måste antagligen ha någon slags plan på intäkt och utgift. ANTAGLIGEN kommer skatteverket tycka det är lite väl flummigt, men visst försöka kan man

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Implor:

Förstår, och det får du nog kolla med skatteverket vad som gäller. De kommer säkert granska fall till fall. Du måste antagligen ha någon slags plan på intäkt och utgift. ANTAGLIGEN kommer skatteverket tycka det är lite väl flummigt, men visst försöka kan man

Jo absolute. Inget jag räknat med när jag började men vore Nice att få ner kostnaden lite :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ska man skatta på inkomsten borde man ju få avdrag på momsen, fast vår* 70%iga skatt är väl inte tillräckligt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Förstår dock inte varför du begränsar det till bara grafikkortet? (retorisk fråga)

Skatteverket kommer nog att undra detta med då det behövs mer än ett grafikkort för att utöva din hobby.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?d...

Jag tog med hårdvaran i deklarationen iallafall.
Får se vad som händer

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

klart du kan göra avdrag för ett grafikkort. Sysslar du med Unity eller Unreal engine så är det väl klart att ett grafikkort hjälper dig i din verksamhet. Sysslar du med systemutveckling eller någon form av videoredigering så är det nog inga problem annat om du säljer hemmasnickrade möbler kanske det är svårare att se nyttan i det.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Tämligen övertygad om att man får dra av kostnaderna. Det är ju vinsten som ska skattas på. Så inkomst för mining minus driftkostnader så som slitage, värdeminskning och elkostnader osv som är vid mining.

Söker du på hobbyverksamhet så hittar du en pdf på skatteverkets sida där du kan läsa bland annat

"Du får inte dra av hela utgiften för inköp av dyrbarare
utrustning med längre användningstid på en gång. Du får
i stället göra avdrag för förslitning. Som dyrbarare utrust-
ning med längre användningstid räknas vanligtvis utrust-
ning som har ett inköpspris som överstiger ett halvt pris-
basbelopp* och som beräknas hålla mer än tre år"

Men även mycket annat.

Dock finns det nog gränser för hur mycket du får tjäna för att det ska räknas som hobbyverksamhet.

Skrivet av kalle@anka:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?d...

Jag tog med hårdvaran i deklarationen iallafall.
Får se vad som händer

Gjorde du det i blankett T2?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant tråd det här ska jag följa. Tanken slog mig också om jag kunde göra avdrag på datorn jag köpt för mining. Jag sysslar även med systemutveckling på fritiden/hobby så då kanske jag kan dra av pengar för datorn jag köpte till detta också

Permalänk
Medlem

Man har rätt att göra förslitningsavdrag i sin hobbyverksamhet samt utgifter för underhåll. Även elkostnad är en utgift i hobbyn. Grafikkorten kanske man kan dra av direkt om man inte räknar med att de ska hålla >3 år? Osäker på hur praxis ser ut.

https://www.skatteverket.se/download/18.41f1c61d16193087d7f5c...

Inkomst från mining är momsbefriat så det går inte att dra av momsutgiften på inköpen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Osäker på hur praxis ser ut.

Det är väl få som minar med grafikkort som kostar mer än ett halvt basbelopp/styck..

Permalänk
Medlem
Skrivet av greken91:

Väldigt intressant tråd det här ska jag följa. Tanken slog mig också om jag kunde göra avdrag på datorn jag köpt för mining. Jag sysslar även med systemutveckling på fritiden/hobby så då kanske jag kan dra av pengar för datorn jag köpte till detta också

Fritidsintressen räcker inte, som flera sagt ska det generera intäkter också, intäkter som du ska skatta för. Enklast är väl att starta ett bolag, generera intäkter, sen kan du dra av det som behövs för att generera de intäkterna.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Förstår dock inte varför du begränsar det till bara grafikkortet? (retorisk fråga)

Skatteverket kommer nog att undra detta med då det behövs mer än ett grafikkort för att utöva din hobby.

Datorn är köpt 2016 och inte 2017. Men jo du har rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Någon som vet om man kan göra avdrag (hobbyverksamhet) för inköp av grafikkort?

Tänkte ringa skatteverket men tänkte se här innan man spenderar 40min i telefonkö...

Klart du kan. Om däremot Skatteverket godkänner avdraget är nog mer tveksamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Det är väl få som minar med grafikkort som kostar mer än ett halvt basbelopp/styck..

Man kan ha köpt fler än ett? Hela riggen kan nog kosta mera och kallar man den för en dator så är det fortfarande en utrustning.
Men om det nu kostar mindre hur ser då praxis ut? Det är ändå en utgift i verksamheten som borde få dras av.
Man har också rätt att fördela utgifterna över flera år, upp till 5 år har jag för mig om man haft större utgifter än inkomster ett enskilt år.

Reglerna är ganska förvirrande faktiskt. Känns som det nog blir fel hur mycket man än försöker att göra rätt...

Permalänk
Medlem

Ringde skatteverket.

Satt i 15min kö först.

Tjejen som svara: "Välkommen till skatteverket, vad kan vi hjälpa till med?"
Jag: "Hej, Jag har lite frågor om cryptomining och inkomstbringande hobby"
Tjejen: "Jaha, hum... Då ska vi se här..."
TUUUUUUT (Samtalet bröts)

No Joke. Hon la på luren

Ska testa igen senare.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har funderat på detta själv, men då att gå ett steg längre. Tänkte starta en egen tråd om detta men jag tänkte att detta hör lite hemma här.

Jag började nyligen med att köra en miner på min dator. Jag har ingen jättestor miningrigg utan jag tänker bara att det är en idé att köra lite mining på datorn när jag ändå inte använder den. När datorn idlar minar jag på både CPU och GPU. (Sitter med en Ryzen 5 1600 och ett GTX 1070 för den som undrar

Nu är det ju så att Skatteverket kommer vilja ha en ganska stor del av kakan när det kommer till kritan. Självklart vill jag göra rätt för mig, men det betyder också att utnyttja alla legitima möjligheter som finns för att inte behöva betala för mycket.

När det kom till avdrag så tänkte jag först att jag skulle kunna dra av kanske grafikkortet. Men när jag googlade runt lite på det misströstade jag först, eftersom jag hittade någon vägledning (som jag i efterhand nu inte hittar, attans!) som indikerade att det inte går att dra av sådant som man använder för annat syfte än sin hobby, vilket jag gör, om man tänker att hobbyn är att bedriva kryptomining.

Sedan insåg jag att det faktiskt inte är kryptomining som är hobby. Min hobby är att mecka med datorer, och allt som det innebär. Det är inte särskilt svårt för mig att styrka detta, då jag har fler än en dator i mitt hem (min andra dator är en Surface 3, och hade jag varit en "normal person" kunde jag gott och gärna bara haft den datorn, och den drar jag alltså inte av ), och att jag byggt min nuvarande dator från komponenter snarare än att köpa en färdigbyggd. Det är svårt att hävda att någon gör detta som inte har datorer som en hobby.

Kryptomining är inte huvudsyftet med min hobby, utan det är en inkomst som genereras av min hobby. Om den tolkningen håller så tror jag att just jag skulle kunna komma undan med så mycket underskott att det helt uppväger eventuella inkomster. Rent teoretiskt tycker jag att jag borde kunna dra av på allt möjligt datorrelaterat, även sådant som definitivt inte behövs för att bryta kryptovalutor, som bildskärmar, tangentbord, mus, trådlösa hörlurar (som endast funkar med dator) etc. Är man riktigt fräck kanske man till och med kan argumentera att sånt som datorspel och spelkonsoller kan vara avdragsgilla på samma sätt.

Även elen borde vara avdragsgill men det kan vara knepigt att redovisa detta som annat än rena överslagsberäkningar...

Själva möjligheten om att betrakta hela "datahobbyn" som en hobbyverksamhet såg jag genom att titta lite i broschyren "Hobbyverksamhet" (SKV 344 utgåva 13) redan på omslaget:

Citat:

Om du får överskott på din hobbyverksamhet ska du betala skatt för det. Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djur­uppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.

Om man tittar på detta så är det ju faktiskt "datorer" som är mer analogt med något av ovanstående snarare än "kryptomining".

Sedan kanske situationen ser lite annorlunda ut om man har en riktig "miningrigg" hemma... så det är nog ganska inviduellt vad ens "hobby" är.

OBS jag har inte kollat något av detta med Skatteverket, det är bara de banor jag tänker i. Tror jag ska kontakta dem efter påsk och kolla.

Permalänk
Medlem

@Implor: Hahaha, seriöst? Roligaste jag hört på länge isf.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag struntade i att ta upp det i deklarationen.

Gjorde tre försök att kontakt skatteverket. En gång la tjejen på luren och de andra gångerna fanns det ingen plats i telefon kön (WTF?).

Är fortfarande ganska säker att de ska gå fint att ta upp i deklarationen.

Blir nog lite special då du både ska betala vinstskatt och sedan egenavgifter (som du får göra avdrag för också till stor del).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har funderat på detta själv, men då att gå ett steg längre. Tänkte starta en egen tråd om detta men jag tänkte att detta hör lite hemma här.

Jag började nyligen med att köra en miner på min dator. Jag har ingen jättestor miningrigg utan jag tänker bara att det är en idé att köra lite mining på datorn när jag ändå inte använder den. När datorn idlar minar jag på både CPU och GPU. (Sitter med en Ryzen 5 1600 och ett GTX 1070 för den som undrar

Nu är det ju så att Skatteverket kommer vilja ha en ganska stor del av kakan när det kommer till kritan. Självklart vill jag göra rätt för mig, men det betyder också att utnyttja alla legitima möjligheter som finns för att inte behöva betala för mycket.

När det kom till avdrag så tänkte jag först att jag skulle kunna dra av kanske grafikkortet. Men när jag googlade runt lite på det misströstade jag först, eftersom jag hittade någon vägledning (som jag i efterhand nu inte hittar, attans!) som indikerade att det inte går att dra av sådant som man använder för annat syfte än sin hobby, vilket jag gör, om man tänker att hobbyn är att bedriva kryptomining.

Sedan insåg jag att det faktiskt inte är kryptomining som är hobby. Min hobby är att mecka med datorer, och allt som det innebär. Det är inte särskilt svårt för mig att styrka detta, då jag har fler än en dator i mitt hem (min andra dator är en Surface 3, och hade jag varit en "normal person" kunde jag gott och gärna bara haft den datorn, och den drar jag alltså inte av ), och att jag byggt min nuvarande dator från komponenter snarare än att köpa en färdigbyggd. Det är svårt att hävda att någon gör detta som inte har datorer som en hobby.

Kryptomining är inte huvudsyftet med min hobby, utan det är en inkomst som genereras av min hobby. Om den tolkningen håller så tror jag att just jag skulle kunna komma undan med så mycket underskott att det helt uppväger eventuella inkomster. Rent teoretiskt tycker jag att jag borde kunna dra av på allt möjligt datorrelaterat, även sådant som definitivt inte behövs för att bryta kryptovalutor, som bildskärmar, tangentbord, mus, trådlösa hörlurar (som endast funkar med dator) etc. Är man riktigt fräck kanske man till och med kan argumentera att sånt som datorspel och spelkonsoller kan vara avdragsgilla på samma sätt.

Även elen borde vara avdragsgill men det kan vara knepigt att redovisa detta som annat än rena överslagsberäkningar...

Själva möjligheten om att betrakta hela "datahobbyn" som en hobbyverksamhet såg jag genom att titta lite i broschyren "Hobbyverksamhet" (SKV 344 utgåva 13) redan på omslaget:

Om man tittar på detta så är det ju faktiskt "datorer" som är mer analogt med något av ovanstående snarare än "kryptomining".

Sedan kanske situationen ser lite annorlunda ut om man har en riktig "miningrigg" hemma... så det är nog ganska inviduellt vad ens "hobby" är.

OBS jag har inte kollat något av detta med Skatteverket, det är bara de banor jag tänker i. Tror jag ska kontakta dem efter påsk och kolla.

Rent generellt så brukar det vara ordentligt strikta med att man inte får dra av av saker som man troligen hade köpt ändå. Gissningsvis så kommer de att tycka att det mesta av kringutrustningen (mus, tangentbord/skärm osv) hade du köpt ändå för att ha till datorn och då får du inte dra av det. I alla fall är det mina erfarenheter när jag hade en del saker som var potentiella avdra i ett annat sammanhang.

Kolla med skattemyndigheten och se till att vid deklaration skicka med en specifikation om vad/varför du drar av saker. Så länge man i deklarationen ger skattemyndigheten tillräckligt med information för att avgöra om avdragen är rimliga så har man ryggen fri och riskerar ingen straffavgift. Om man däremot bara drar av saker och sedan blir kollad och nekad så riskerar man straffavgift på 40% av avdraget...

Med reservation för att detta är mina egna erfarenheter som har ett antal år på nacken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Rent generellt så brukar det vara ordentligt strikta med att man inte får dra av av saker som man troligen hade köpt ändå. Gissningsvis så kommer de att tycka att det mesta av kringutrustningen (mus, tangentbord/skärm osv) hade du köpt ändå för att ha till datorn och då får du inte dra av det. I alla fall är det mina erfarenheter när jag hade en del saker som var potentiella avdra i ett annat sammanhang.

Kolla med skattemyndigheten och se till att vid deklaration skicka med en specifikation om vad/varför du drar av saker. Så länge man i deklarationen ger skattemyndigheten tillräckligt med information för att avgöra om avdragen är rimliga så har man ryggen fri och riskerar ingen straffavgift. Om man däremot bara drar av saker och sedan blir kollad och nekad så riskerar man straffavgift på 40% av avdraget...

Med reservation för att detta är mina egna erfarenheter som har ett antal år på nacken

Bra inlägg, tack!

Det man kan hävda är ju att man haft en hobbyverksamhet under många år men att man inte deklararerat detta då den inte genererat några intäkter, vilket också är precis hur man ska göra. Utan att jag hade haft det som hobby hade jag förmodligen bara haft en laptop hemma.

Det är ju svårt att komma med argumentet "att man skulle köpt utrustningen ändå". Nja, jag hade inte gått och köpt min dator om det inte vore så att jag har en datorhobby. Så det blir lite rundgång i det argumentet. Det är därför jag hävdar att datorer är min hobby, inte kryptomining. (Vilket också har fördelen att det råkar vara sant...)

Men om jag förstår dig rätt så är det A och O att tydligt redovisa redan när man deklararerar, gör man det så riskerar man alltså inte straffavgift vid eventuell revision. (Sen ska man ju så klart spara kvitton och sånt också...)

Sen är ju frågan om jag ens kommer att minea just nu (som situationen med lönsamhet ser ut just nu), men det är en annan tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bra inlägg, tack!

Det man kan hävda är ju att man haft en hobbyverksamhet under många år men att man inte deklararerat detta då den inte genererat några intäkter, vilket också är precis hur man ska göra. Utan att jag hade haft det som hobby hade jag förmodligen bara haft en laptop hemma.

Det är ju svårt att komma med argumentet "att man skulle köpt utrustningen ändå". Nja, jag hade inte gått och köpt min dator om det inte vore så att jag har en datorhobby. Så det blir lite rundgång i det argumentet. Det är därför jag hävdar att datorer är min hobby, inte kryptomining. (Vilket också har fördelen att det råkar vara sant...)

Men om jag förstår dig rätt så är det A och O att tydligt redovisa redan när man deklararerar, gör man det så riskerar man alltså inte straffavgift vid eventuell revision. (Sen ska man ju så klart spara kvitton och sånt också...)

Sen är ju frågan om jag ens kommer att minea just nu (som situationen med lönsamhet ser ut just nu), men det är en annan tråd.

Som sagt så är mina erfarenheter 10+ år gamla och inte direkt jämförbara med detta, men de kan kanske ge en fingervisning om hur skattemyndigheten tänkte då i alla fall. Så ta det jag skriver med en rejäl nypa salt och se till att kolla direkt med dom för säkerhets skull.

Som jag uppfattade det var grundtanken att man bara får dra av saker som man köpte specifikt för det ändamålet som drar in pengar. Var det något som man troligen hade köpt ändå (för privat bruk) så fick man inte dra av det. Exakt hur det ska appliceras när man har en dator som man drar in pengar med låter inte helt okomplicerat

Om man gör ett avdrag som man egentligen inte får göra men samtidigt lämnar uppgifter som gör att skattemyndigheten kan avgöra om avdraget är riktigt eller inte så ska man klara sig utan straffavgift (skattetillägg). Har för mig att det då klassas som att man lämnat en felaktig uppgift, men inte en oriktig. En felaktig uppgift (exempelvis ett otillåtet avdrag) anses inte som oriktig om skattemyndigheten fått tillräcklig information för att avgöra att den är felaktig. För att få skattetillägg krävs det att uppgiften inte bara anses vara felaktig, den måste även anses vara oriktig...byråkratiska är kul ibland...

Men som sagt, detta är plockat från minnet ett antal år bakåt i tiden, så det kan vara läge att kolla om något ändrats eller ifall jag minns fel.