Permalänk

programmering med c# csharp

hej sweclockare, går en preppkurs i programmering 1 med c# och förstår inte riktigt hur jag ska skriva denna uppgift?

Skriv en metod som

  1. enbart har access(åtkomst) från den egna klassen

  2. tar ett heltal som inparameter

  3. har en textsträng som returvärde.

  4. returnerar en valfri text som du slagit ihop med heltalet som var inparameter

Permalänk
Inaktiv

1. Hur tänker du hittils? Förstår du något av uppgiften?

2. Vad tror du att de olika uppgifterna betyder?

3. Har du läst något, någonstans om hur man programmerar i C#?

private string hello(int i) { return $"hej_{i}"; }

Dold text
Permalänk
Medlem

Skriv en metod som

[ol]
[li]enbart har access(åtkomst) från den egna klassen[/li]

Här skall du fundera över public och private

[li]tar ett heltal som inparameter[/li]

Japp, heltal heter "int"

[li]har en textsträng som returvärde.[/li]

return string variable eller typ return "hej";

[li]returnerar en valfri text som du slagit ihop med heltalet som var inparameter[/li]

Här ska du förstå att både string och int är objekt med metoder som du skall anropa för att skapa en ny sträng som du skall returnera

Lycka till!

// LZ

Permalänk

tack så mycket förstår din nummer 1. "private string hello(int i)" förstår jag, men return förstår jag inte hur jag ska skriva? och inte sen hur jag kallar på den i main?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av baggistrumps:

hej sweclockare, går en preppkurs i programmering 1 med c# och förstår inte riktigt hur jag ska skriva denna uppgift?

Skriv en metod som

  1. enbart har access(åtkomst) från den egna klassen

  2. tar ett heltal som inparameter

  3. har en textsträng som returvärde.

  4. returnerar en valfri text som du slagit ihop med heltalet som var inparameter

Detta bör stå tydligt i det material ni använder, eller i vilken grundläggande programmeringskurs som helst. Om du inte orkar läsa innantill ens på dessa basala grejer så tror jag inte att programmering är något för dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

tycker du har dålig attityd, har dyslexi och har läst kapitlet 4 gånger... och det är inte så tydligt var exakt man ska skriva i boken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av baggistrumps:

tack så mycket förstår din nummer 1. "private string hello(int i)" förstår jag, men return förstår jag inte hur jag ska skriva? och inte sen hur jag kallar på den i main?

private string hello(int i) { return $"hej_{i}"; }

Då kommer varje liten pryl, beskriven för sig:

private - Metoden är privat, enbart åtkomlig inifrån klassen där den är deklarerad. Detta skiljer sig från "public" eller "protected, som betyder andrasaker, som du kan läsa i dina böcker.

string - Metoden returnerar ett värde med typen "string".

hello() - Metodens namn. Man skulle kunna kalla på den genom att anropa myClass.hello()

(int i) - Metoden tar ett argument av typen int, och använder det med värdet i. Alltså kan man använda "i" inuti metoden.

{ - påbörjar metodens "kropp". All kod mellan { } tillhör metoden.

return - Värdet som står till höger om return är det som kommer komma ut ur metoden då du kör myClass.hello(3). I detta fallet hade strängen "hello_3" varit det som returneras. return måste returnera samma typ som det man skrev när man skapade metoden (string)

$"hej_{i}" - $"" skapar en magisk sträng, där man mellan {} kan stoppa in värden som slås ihop i strängen, detta är precis exakt samma som att skriva "hej_" + i eller "hej_" + i.ToString().

; - Avslutar "raden". Nu skrev jag allt på en rad, men det hade varit mer normalt att skapa en ny rad efter { och ; så det blir tydligare vad som står.

} - Avslutar metoden.

Försök ställa mer tydliga frågor, om vad det är du inte förstår. "return förstår jag inte hur jag ska skriva?" är en jättekonstigt fråga. Skriv "return" ?

Permalänk

@anon81912: ytterst tack för ditt svar, nu har jag lite att jobba med . Är nybörjare men nu förstår jag lite hur jag ska fråga i framtiden också. tack

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av baggistrumps:

@Killbom: ytterst tack för ditt svar, nu har jag lite att jobba med . Är nybörjare men nu förstår jag lite hur jag ska fråga i framtiden också. tack

Varsågod Det är alltid absolut svårast att komma igång. När man väl får snurr på basics får man mycket mer roliga problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggistrumps:

@Killbom: ytterst tack för ditt svar, nu har jag lite att jobba med . Är nybörjare men nu förstår jag lite hur jag ska fråga i framtiden också. tack

finns hundratals lär dig programmera C# videos på Youtube + att Microsoft har ett gediget tutorial material, t.ex.

https://mva.microsoft.com/en-us/training-courses/c-fundamenta...

Att kunna tyda text är tyvärr viktigt för att lära sig programmera, så att du kan tyda google svar o även böcker med info. Men som sagt, finns en hel del videos oxo.

Att lära sig programmera på riktigt kräver engagemang och passion

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon81912:

(int i) - Metoden tar ett argument av typen int, och använder det med värdet i. Alltså kan man använda "i" inuti metoden.

Bra förklaring. Vill bara inflika att du snarare menar namnet i (inte värdet).

Kan också tipsa om att märka upp inlinekod med [cmd].

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

@Alling: cmd kände jag inte till tack för den!