Permalänk
Medlem

Expertutlåtande för köp av ny TV

Hej,

Jag ska köpa en ny tv och funderar på att köpa en LG oled65b7v eller 55an i samma serie. Jag har ett ps4 pro som jag spelar rätt mycket fifa, nhl, och gta/cod liknande spel. Ser även väldigt mycket på fotboll och film i övrigt.

Problemet är att jag har ett ljust vardagsrum där solen ligger på från 12 på dagen till 6-7 på kvällen och jag har läst att ljusstyrkan på en oled inte är den bästa. Är det ändå värt att köpa en OLED eller ska man kanske rikta in sig på en QLED som har mycket bättre ljusstyrka?
Någon som är i samma sits och har fått problem?

Sitter även ca 3,5 till 4 meter från tv och det är därför jag tvekar med att köpa en 55 och kanske hellre köper en 65a, vad skulle du/ni gjort?

Min budget är 20 000, men kan sträcka mig några tusenlappar till för att få den perfekta tvn

Hoppas inte jag ställde allt för många frågor nu.
Skulle vara väldigt tacksam för svar!
Tack på förhand!

MVH

Permalänk
Medlem

@Nkpg20:
Jag köpte en 65b7 innan jul, bytte dock bort den mot en 65e7 två veckor senare. Jag har inte testat att spela på den, men vi har sett på film och tv alla tider på dygnet utan problem. Färgerna när det är mörkt är helt klart värt det. Sen går det att få bilden rätt ljus ändå, jag har dragit ner ljusstyrkan till ~65/100.
Tvn står runt 4 meter bort, skulle vilja ha den ännu närmre. Så en 55 kommer du ångra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sljdhl:

@Nkpg20:
Jag köpte en 65b7 innan jul, bytte dock bort den mot en 65e7 två veckor senare. Jag har inte testat att spela på den, men vi har sett på film och tv alla tider på dygnet utan problem. Färgerna när det är mörkt är helt klart värt det. Sen går det att få bilden rätt ljus ändå, jag har dragit ner ljusstyrkan till ~65/100.
Tvn står runt 4 meter bort, skulle vilja ha den ännu närmre. Så en 55 kommer du ångra!

Hur kom det sig att du bytte bort b7an?
E7an är tyvärr för dyr, kan max tänka mig lägga 22900kr som b7an kostar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har två b6 en 55a och en 65 och tycker absolut inte ljusstyrkan är något problem alls.
Då har jag ett väldigt ljust vardagsrum.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Nkpg20: jag köpte en b7 två veckor innan black friday i hopp om att den skulle komma på rea då och använda elgigantens prisgaranti. Visserligen kom den upp där billigare men sen kostade e7 lika mycket som jag redan hade gett så det blev den. Helt onödigt egentligen då det är samma panel och OS. Enda som skiljer är den kassa soundbaren, glasbaksida och en större fjärr. Annan fot också som gjorde att den kom lite närmre väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Jag har två b6 en 55a och en 65 och tycker absolut inte ljusstyrkan är något problem alls.
Då har jag ett väldigt ljust vardagsrum.

TAck för bra info

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sljdhl:

@Nkpg20: jag köpte en b7 två veckor innan black friday i hopp om att den skulle komma på rea då och använda elgigantens prisgaranti. Visserligen kom den upp där billigare men sen kostade e7 lika mycket som jag redan hade gett så det blev den. Helt onödigt egentligen då det är samma panel och OS. Enda som skiljer är den kassa soundbaren, glasbaksida och en större fjärr. Annan fot också som gjorde att den kom lite närmre väggen

Okej, så då borde jag inte bli missnöjd med en b7a i 65 tum?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nkpg20: Verkligen inte

Permalänk
Medlem

Sony Bravia KD-65ZD9 har enormt mycket bättre ljustryck och bättre rörelsehantering. Lite dyrare än du tänkt dock...
3D också, i den prisklassen ser jag inget alternativ faktiskt...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av sljdhl:

@Nkpg20: Verkligen inte

Tack så jättemycket för bra information!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sljdhl: glömde bort och fråga om bildkalibrering, är det något du rekommenderar? Media mark gör det nämligen. Dock kostar ju det 999kr och kan man spara en slant så är ju det välkommet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du inte har någon extern ljudkälla (högtalare/förstärkare/soundbar) så bör du även tänka på det vid köp. Jag köpte en LG 55a för något år sedan. Ljuset och bilden är klockren. Dock är ljudet i den skräp. Håller dock till nyhetsmorgon men kasst till film/spel.

Visa signatur

Fractal Design R6 black | Intel i5-4670K @ 4,2| MSI z87-G43 gaming | Noctua DH-15 | MSI GTX 1080ti 11GB | 16GB DDR3 | Fractal 650W | Windows 10 Pro | Samsung EVO 850 256GB | Samsung HDD 7200rpm 1000gb | Razer Deathadder 2013 | Razer Blackwidow Chroma | Logitech 930

Permalänk
Medlem

@Nkpg20: Sorry för sent svar, men bildkalibrering sket jag i. Dels skulle jag behöva vänta flera dagar för de hade ingen på lager, sen så kände jag att jag kunde likagärna följa någon guide och göra det själv gratis. De som är "bildkalibrerade" brukar vara andrahandsvaror som någon tidigare kund inte varit nöjd med.

Permalänk
Bildexpert 📺

@sljdhl: Beror väldigt mycket på vilken kedja du talar om och säkert också mellan olika butiker inom samma kedja. MM genomför i alla fall en komplett kalibrering enligt konstens alla regler, mätinstrument, individuella inställningar och kalibreringsrapport över just ditt exemplar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: nää det stämmer nog. Men det var inget jag tyckte var värt att lägga pengar på ändå. Inget jag har märkt av i efterhand att jag behövt heller

Permalänk
Medlem

@laxpudding @sljdhl tack för info, tror jag kör utan kalibrering först, får väl i värsta fall ta en kalibrering i hemmet om man inte är böjd med bilden. Har ni några direkta exempel på vad mm ska stänga av för funktion på tvn osv? Som är onödigt typ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kalibrerade min samsung 9005 78 tummare, mediamarkt som kalibrerade. Tycker det var värt pengarna, bilden blev ganska nära filmläge men snäppet bättre.