Bästa kortet till en i7 2600K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Keffmode:

Ett 970 kommer fungera, absolut. Det kommer dock vara något 'flaskat' av en 2600K. Inte överdrivet, men litegrann.

Det stämmer bra att source-motorn är CPU-krävande. Den är extremt CPU-intensiv, och behöver knappt ett grafikkort för att köras. För att komma upp i FPS så behöver du en rejäl processor. En processor med 4 kärnor med stark singeltråd-prestanda.

Så om du verkligen vill känna skillnad inne i CS:GO (samt för att få bort flaskhalsen för 970:it lite) så rekommenderar jag att överklocka. Jag såg i din signatur att du har ett ordentligt Z77-moderkort, och det är det som behövs tillsammans med en bra processorkylare för en bra och enkel överklock.

Vet du inte hur man gör? Då ska jag hjälpa dig. Här: #17183044 skrev jag en liten guide för beginners på hur man överklockar (för andra processorer också) men denna var inriktad på 2600K för att TS hade en sån, och det passar ju väldigt bra just nu eftersom det är en sån du har/kommer ha

Den är skriven så att den ska vara lätt att förstå. Den berättar alla basics, men verkar den jobbig så är TL;DR för en bra och enkel överklock detta:

1. Leta på overclock settings i BIOS.
2. Leta på v-core/cpu voltage och ställ in 1.3V
3. Leta på Core Ratio och ställ in 44 för all cores.

Spara och stäng, stresstesta sedan processorn inne i Windows med ett gratisprogram som t.ex. AIDA64 eller Prime95. Får du bluescreen är volten för låg och då höjer du något. Testa då typ 1.305V eller 1.31V och stresstesta igen. Höj i små mängder tills det blir stabilt och fritt från bluescreens!

Tack! Blir säkert att köpa till en ny cpu fläkt och testa att överklocka!

Skickades från m.sweclockers.com

i5 3550 | Asus DirectCU II Gtx 660 Ti | Asrock z-77 Extreme 4 | Corsair cx 600M | Corsair XMS3 Vengeance 16GB | BitFenix Shinobi Window | Hitachi Deskstar 500GB HDD | SAMSUNG SH-S224BB/BEBE | Mus: Zowie EC2-b som glider på en: Zowie G-SR| Tangentbord: Qpad mk-85 pro | Skärm: BenQ XL2411T 144HZ 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Tequ:

Tack! Blir säkert att köpa till en ny cpu fläkt och testa att överklocka!

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en lysande idé! Kan bara rekommendera.

Ett hopp från 3.8Ghz (som är 2600K's max turbo-frekvens) till 4.4Ghz (ett exempel) kanske inte känns som världens största ökning på papper, men det gör större skillnad än vad man tror, särskilt i spel som CS:GO. Där märks verkligen varenda liten Mhz du går upp, då det är så CPU-bundet.

Fractal Design Arc Mini R2 | i5 3470 | ASUS GTX 580 | HyperX 8GB | Random MSI Mobo | be quiet! 630W | Kingston V300 120GB | Samsung 500GB | Kyld av Noctua