Permalänk
Medlem

Tips på action kamera?

God pi-dag!

Ska iväg och åka skidor nästa vecka och tänkte passa på att köpa en action kamera för att filma lite åk i pisten! Har kollat på lite alternativ på bl.a. Prisjakt men allt som heter GoPro går nog bort mestadels p.g.a. priset.

Det jag letar efter är en kamera som åtminstone kan filma i åtminstone 720p med 60 FPS (1080p eller högre är såklart att föredra, men föredrar 60 FPS över 30 FPS). Bildstabilisator är ett stort plus också då det kan bli lite skakigt.

Hittade bl.a. dessaa modeller som verkar rätta prisvärda men hittar ingen information om bildstabilisering:

https://www.hobbex.se/sv/artiklar/360-action-kamera.html
https://www.hobbex.se/sv/artiklar/action-kamera-4k-uhd.html

Har ni något tips på en bra och billig action kamera? Runt 500 kr är att föredra (om det nu finns sådana med bildstabilisatorer runt denna prislapp?)!

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Om du skall ha en billig kamera så är det Xiaomi YI som gäller. 4k då, men den är lite dyrare.
Allt annat är bara skit tyvärr.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag är ingen poweuser av actionkameror men köpte en Yi 4k som jag är nöjd med. Firefly 8S verkar åxå bra.
När jag letade actionkameror så kollade jag även lite på Eken H9r som verkar vara väldigt mycket kamera för pengen.

Permalänk
Medlem

Att köpa en billig action kamera för runt 1000kr kan vara okej för att veta om man ens kommer använda den eller ej.
Jag köpte förr en GoPro hero (2013) modellen för 1200kr. Slutade med att den blev extremt använd och lär köpa en bättre när jag börjar ut och åka igen.

Yi 4k är en extremt kompetent kamera för priset och är nästan oslagbar i pris/prestanda. Men då kostar den också över 2000kr.

Billiga saker som du har kollat på kommer dock se och låta totalt kattpiss, som bäst. Det kommer verkligen sluta med att allt du spelar in är i så dålig kvalité att du inte ens vill kolla på det.

Kom också ihåg att ju snabbare du rör dig, desto sämre kommer allt se ut. Speciellt med en dålig kamera.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Ja ni har nog rätt - köpa en billig kamera som har en sisådär bild är nog inte så smart.

Funderar för tillfället på att slå till på en Hero5 Session som NetOnNet har just nu för 1990 kr. Verkar ganska prisvärd och även lite och lätt. Någon som har erfarenhet av GoPro's Session modeller?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3916039

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack för era svar! Ja ni har nog rätt - köpa en billig kamera som har en sisådär bild är nog inte så smart.

Funderar för tillfället på att slå till på en Hero5 Session som NetOnNet har just nu för 1990 kr. Verkar ganska prisvärd och även lite och lätt. Någon som har erfarenhet av GoPro's Session modeller?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3916039

Tror du gör rätt i att välja gopro hero 5 session. Det är på det stora hela samma som en hero 5 black.
Men det viktigaste att fundera över om den ska filma skidåkning är att den har bra bildstabilisering. Hero 5 session har helt ok om jag inte missminner mig. Sonys actionkameror är dock bättre på det men med dom så är utbudet av tillbehör markant mycket sämre.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Tror du gör rätt i att välja gopro hero 5 session. Det är på det stora hela samma som en hero 5 black.
Men det viktigaste att fundera över om den ska filma skidåkning är att den har bra bildstabilisering. Hero 5 session har helt ok om jag inte missminner mig. Sonys actionkameror är dock bättre på det men med dom så är utbudet av tillbehör markant mycket sämre.

Ja det blev en Hero5 Session i lördags som jag testar i backarna just nu. Än så länge är jag supernöjd, tycker att bilden är utmärkt (gillar 1080 60 FPS SuperWide mode) och ska leka lite med ProTune för att se om det går att få ännu bättre bild!

Bildstabiliseringen fungerar riktigt bra, kollade på ett flertal videon innan jag bestämde mig för att slå till. Sony har kanske lite bättre men tyckte att passformen på GoPro:n, priset samt alla tillbehör man kan köpa till gjorde detta till ett bättre val i slutändan.

Betygsätter kameran 9/10 - den enda lilla störningen jag har är att 1440p inte är riktig 1440p (d.v.s. 2560x1440); GoPro benämner tydligen 1440p som 1920x1440.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vart köper man en Yi 4k / 4k+ för ett vettigt pris?

Ska åka till Shanghai om en månad men hittar absolut ingen info om man skulle vilja köpa på plats för att slippa vänta på frakten, tull osv.

Permalänk
Medlem

Funderar också mellan Xiaomi Yi 4k vs Gopro 6.
Xiaomi är dubbelt så billigt men inte vattentät och har sämra bildstabilisering.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Funderar också mellan Xiaomi Yi 4k vs Gopro 6.
Xiaomi är dubbelt så billigt men inte vattentät och har sämra bildstabilisering.

Beror mycket på vad du tycker det är värd att spendera på en kamera. Yi 4k är mycket kamera för pengarna. Men GoPro Hero6 är bättre på alla andra fronter. Yi 4k+ är bättre än Hero5, men Hero6 är bättre annars. Så en Yi 4k (icke +) är garanterat sämre.

Personligen hade jag nog köpt Hero6 mellan dessa två, men då har jag använt min actionkamera i många år nu och vet att jag använder min kamera mycket.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Blev en Garmin Virb Ultra 30 för mig Räcker nog iaf, så får man se hur mycket man kommer använda kameran utöver till dykning.

Permalänk
Medlem

Tror det blir en GoPro 6 för 3.300kr som jag kommer använda till snorkling i Mexiko, annars vet jag inte hur mycket eller ofta jag kommer att använda den.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011