Permalänk
Medlem

windows krashar :(

Tjena alla klockers!
NOTE: MOBO, Minnen, Windows, CPU, Fläktar och kylare är köpta i februari och allt har fungerat perfekt sedan dag 1.

Det hela började för 3 dagar sedan, jag kommer hem efter jobbet och startar datorn för att spela lite OW.
windows krashar nästan omedelbart.
Fick denna gång BSOD Memory_managment.

startar om datorn men får återkommande Memory_Managment BSOD men även system_thread_exception_not_handled om vartannat nästan omedelbart då jag startar ett spel.

ominstallerar Blizzard appen och alla spel, men får krashar under tiden. får även krash medans jag googlar felen i Chrome.

beslutar mig för att skaffa en ny SSD ( skulle ändå göra det ) och försöker installera windows från DVD, går inte, fick göra en boot USB och rycka ur 1 minne för att det skulle fungera.

efter frenetiskt googlande och försök med allt möjligt så är jag 95% säker på att ett av mina minnen är dåligt, men har även hänt 1 gång att datorn bootade om sig under en loadscreen med det "fungerande minnet"... Då dom är ca 6 veckor gamla är chansen sjukt liten att dom är trasiga och jag börjar tänka på mitt nätagg, GPU eller MOBO.

När jag kollar med "who crashed" så får jag antingen "severe memory leak" när jag har 2 sticks ram, eller någon kod som säger att det är något med mina radeon filer. datorn känns också okonsekvent slö ibland, den typ "hickar" till om jag stänger ner ett fönster ibland och tar längre tid innan den startar spel än den brukar och även nedladdningar verkar inte har 100% uptime utan ibland tappa kontakten med nätet (vid användandet av det fungerande minnet).

tester i 3Dmark, Unigen Valley och Superposition fungerar felfritt och ger bra resultat med det "stabila" minnet

är sugen på att försöka byta mitt minne från netonnet som första steg, men behöver fan hjälp nu. vad kan jag göra? installera om windows igen? köpa någon registerfixande mirakel program? bränna skiten?
känner mig faktiskt lite ledsen och uppgiven, vet inte vad jag ska göra längre, klart jag kan testa att göra om allt igen men om ingen säger att det är en potentiell lösning så känns det ganska onödigt.
allt fungerande så bra och inte sugen på att lägga ytterliggare tusenlappar på saker som kanske inte ens hjälper.

skulle kanske kunna lämna den till någon för en slant och en platta bers/redbull beroende på ålder?
tacksam för allt!

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Ryzen 5 1600 @3.8ghz auto volt (men efter alla problem tillbaka på stock 3.2ghz)
Processorkylare: Noctua någonting, c-15 kanske den heter.
Moderkort: B350-F
Minne: 2x8gb DDR4 Corsair Vengence LPX 3000mhz använder BIOS XMP färdiga timings och Volt.
Grafikkort: RX480 MSI gaming X 8gb
Hårddisk: Samsung SSD 500gb (2 dagar gammal) + corsair SSD 250gb
Nätaggregat: Corsair CX500 bronze
Övrig kylning: 2x140mm noctua insug och 1x140mm utblås i lådan
Övriga komponenter: en DVD brännare som jag flyttat med olika burkar i ca 10 år eller något
Temperaturer: 71C processor med full belastning, 72C GPU full belastning och kring 23C i lådan
tycker även att GPU temp är lite högre än vad den brukar, man har inte hållit koll på temps senaste månaden å kan inte svära på något.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att köra memtest och se om den upptäcker några fel med dina minnen. Isåfall bör du byta dom omgående.

Kör under en längre tid och inte enbart en testcykel. Vissa fel visar sig inte direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenglund:

Tjena alla klockers!
NOTE: MOBO, Minnen, Windows, CPU, Fläktar och kylare är köpta i februari och allt har fungerat perfekt sedan dag 1.

Det hela började för 3 dagar sedan, jag kommer hem efter jobbet och startar datorn för att spela lite OW.
windows krashar nästan omedelbart.
Fick denna gång BSOD Memory_managment.

startar om datorn men får återkommande Memory_Managment BSOD men även system_thread_exception_not_handled om vartannat nästan omedelbart då jag startar ett spel.

ominstallerar Blizzard appen och alla spel, men får krashar under tiden. får även krash medans jag googlar felen i Chrome.

beslutar mig för att skaffa en ny SSD ( skulle ändå göra det ) och försöker installera windows från DVD, går inte, fick göra en boot USB och rycka ur 1 minne för att det skulle fungera.

efter frenetiskt googlande och försök med allt möjligt så är jag 95% säker på att ett av mina minnen är dåligt, men har även hänt 1 gång att datorn bootade om sig under en loadscreen med det "fungerande minnet"... Då dom är ca 6 veckor gamla är chansen sjukt liten att dom är trasiga och jag börjar tänka på mitt nätagg, GPU eller MOBO.

När jag kollar med "who crashed" så får jag antingen "severe memory leak" när jag har 2 sticks ram, eller någon kod som säger att det är något med mina radeon filer. datorn känns också okonsekvent slö ibland, den typ "hickar" till om jag stänger ner ett fönster ibland och tar längre tid innan den startar spel än den brukar och även nedladdningar verkar inte har 100% uptime utan ibland tappa kontakten med nätet (vid användandet av det fungerande minnet).

tester i 3Dmark, Unigen Valley och Superposition fungerar felfritt och ger bra resultat med det "stabila" minnet

är sugen på att försöka byta mitt minne från netonnet som första steg, men behöver fan hjälp nu. vad kan jag göra? installera om windows igen? köpa någon registerfixande mirakel program? bränna skiten?
känner mig faktiskt lite ledsen och uppgiven, vet inte vad jag ska göra längre, klart jag kan testa att göra om allt igen men om ingen säger att det är en potentiell lösning så känns det ganska onödigt.
allt fungerande så bra och inte sugen på att lägga ytterliggare tusenlappar på saker som kanske inte ens hjälper.

skulle kanske kunna lämna den till någon för en slant och en platta bers/redbull beroende på ålder?
tacksam för allt!

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Ryzen 5 1600 @3.8ghz auto volt (men efter alla problem tillbaka på stock 3.2ghz)
Processorkylare: Noctua någonting, c-15 kanske den heter.
Moderkort: B350-F
Minne: 2x8gb DDR4 Corsair Vengence LPX 3000mhz använder BIOS XMP färdiga timings och Volt.
Grafikkort: RX480 MSI gaming X 8gb
Hårddisk: Samsung SSD 500gb (2 dagar gammal) + corsair SSD 250gb
Nätaggregat: Corsair CX500 bronze
Övrig kylning: 2x140mm noctua insug och 1x140mm utblås i lådan
Övriga komponenter: en DVD brännare som jag flyttat med olika burkar i ca 10 år eller något
Temperaturer: 71C processor med full belastning, 72C GPU full belastning och kring 23C i lådan
tycker även att GPU temp är lite högre än vad den brukar, man har inte hållit koll på temps senaste månaden å kan inte svära på något.

ESD skada... med rätt stor säkerhet.

Du har gett tex RAM minnena en ESD chock (eller den som monterat, hanterat dem iaf), och sedan har denna skada varit på gränsen att hålla. Finns otaliga fall där ESD skador tar månader att visa sig. Enda att hoppas nu är att det bara är minnena och inte moderkort mm som tagit skada.

Börja med att ta ut och sätt i en sticka åt gången, och ena fungerar och andra inte, har du en defekt bekräftad.
Ta sedan hem memtest86 tex och testa den som "fungerar"... för även den kan vara skadad, men i lite bättre skick kanske.

Har du tur så ersätter NetOnNet minnet. Och så länge inte Windows ersätter systemfiler eller försöker uppdatera något, är oddsen lågt att det blir så skadat att du måste installera om. Men undvik att gå in i Windows, tills du testat minnena och förkastat ev dåliga moduler.

Sen när du har testat och har stabil modul, uppdatera BIOS, för de har bättrat minnesstödet rätt bra på Ryzen. Viktiga är bara att inte göra detta med instabil dator, då du kan förstöra moderkortet. Vill du kan du testa ev uttagna moduler igen då.

Permalänk
Medlem

jag har kört windows minnes test, och den gick igenom några gånger.
men fick ett "allvarligt fel" ena gången.

grejen är ju den att datorn "känns" inte helt ok ändå, även utan det "trasiga" minnet...

vet inte riktigt vad jag fumlar efter men vore nice om någon kunde komma med en magisk kösning (inte särskilt troligt dock...)

Permalänk
Medlem

@Paddanx: tack för ett stabilt svar! inte vad jag hade önskat men dock ett bra förslag
ok, ska ta mig till butiken och kolla om dom vill byta minnet.

förstår inte hur den kan ha blivit skadat bara... monterade allt på bänk i kartongen MOBO kom med och tog i min vattenkran lite då och då.

Permalänk
Medlem

Någon som har input angående dom gångerna som "whocrashed" anger en radeon fil som orsak till krashen? kan det ha med minnet att göra också?

Permalänk
Medlem

Börja med att stänga av xmp, sen memory check, sen uppdatera resultatet här.

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: med båda minnena i?

Permalänk
Medlem

windows minnes diagnostik säger att det är fel redan vid 2% med det felande minnet i. helt klart trasigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenglund:

Någon som har input angående dom gångerna som "whocrashed" anger en radeon fil som orsak till krashen? kan det ha med minnet att göra också?

Minnesfel blir ju just slumpmässiga fel, då det är olika data som lagras på olika ställen i det. Så har du en krets på RAM minnet som har några defekta delar, kommer ju den informationen bli skadad, men man vet aldrig vad som lagras "just där", därför är det ofta RAM man misstänker direkt när man har slumpmässiga och annars oförklarliga fel.

Och ang minnes test.
Det ska inte ge några fel... någon gång. Enda som fungerar normalt är 0%, 0 fel.
Minsta lilla fel, och du kommer få problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenglund:

förstår inte hur den kan ha blivit skadat bara... monterade allt på bänk i kartongen MOBO kom med och tog i min vattenkran lite då och då.

Där har du problemet. Du har missuppfattat hur ESD "sker".
Läs den artikeln jag länkade, den ger mycket bra tips, speciellt sektionen: "Jordning – potentialutjämning" (sid 4)

Kartongen kan inte hjälpa dig, och när du jobbar laddar du upp eller ner dig (laddnignsmässigt), och sedan tar du i något, och den får den potentialen... sen tar du i vasken och plötsligt har du en annan laddning, igen.

Viktiga är att du inte ska ha laddning mellan dig och modulerna. Sen om både du och hela datorn har 10kV till resten av världen är skit samma... så länge du inte laddar ur skillnaden okontrollerat. ESD armband har just en 1M Ohm resistor i sig, vilket gör att all laddning sakta kan jämnas ut och inte skada, även om du har 1000V skillnad.

Så skippa vasken, och tänk laddning mellan dig och det du tar på.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: du har helt rätt! borde ha tänkt på det då jag själv har jobbat lite med potentialutjämning fast i större skala på byggen.

har precis stoppat i 2st nya minnen (fick nya på netonnet slagsta, grymt trevlig tjej som hjälpte mig) och allt verkar fungera igen som det ska!
<3 tack för alla svar!