Arbetsintervju - fortfarande inget besked.

Permalänk
Medlem

Arbetsintervju - fortfarande inget besked.

Hej Swec!

Befinner mig i en situation som jag har svårt att tolka.

I tisdags förra veckan var jag på arbetsintervju på ett större kemitekniskt företag på Västkusten för ett sommarjobb med koppling till min utbildning. Intervjun gick bra, även om jag i efterhand inser att jag kunde gett ännu bättre svar på vissa frågor. I slutet av intervjun berättade intervjuaren att beskedet om anställning skulle komma under måndag-tisdag och ett eventuellt drogtest skulle isf ske på torsdagen (imorgon). Besked skulle man få oavsett om man fick jobbet eller inte.

Sent igår eftermiddag hade jag fortfarande inte fått något besked och bestämde mig för att ringa intervjuaren för att kolla läget. Mannen lät förvånad över att jag inte hade hört något och sa att han skulle be HR kontakta mig. Nu har halva onsdagen gått och jag har inte hört något ännu, även om det såklart finns en möjlighet att dom hör av sig under eftermiddagen.

Jag snokade runt en del bland klasskompisar för att se om någon annan varit på intervju för samma tjänst och hittade en kille. Även han hade fått höra att det var på måndagen man skulle få besked och att man skulle meddelas oavsett resultat. Dock blev han uppringd redan dagen efter intervjuerna avslutades och fick reda på att han hade fått en av platserna. Även han tycker det är konstigt att jag inte har hört någonting alls.

Allt eftersom dagen går så tappar jag hoppet om att jag får tjänsten, men jag vill samtidigt gärna höra andras åsikter om hela situationen.

Finns det fortfarande hopp för mig? Om jag inte får svar under dagen, hur ska jag då agera - ringa upp igen eller ge upp?

Om det är så att det blir ett nej så är det helt okej, men jag skulle så himla gärna vilja ha ett slutgiltigt besked så att jag slipper gå runt och vara nervös hela tiden. Tills dess att jag i så fall faktiskt får ett nej så ser jag det som att det inte är över riktigt än.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Ring växeln på företaget och be att få prata med någon på HR, de borde ha färdiga listor på vilka som ska på drogtest om nu så är fallet.
Har du kollat din mail ifall du redan fått svar där?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har du ringt HR? Om inte, så är det bara att ringa dem och höra för att få ett så snabbt svar som möjligt. Numret brukar finnas på hemsidan, annars kan växeln koppla dig rätt.

Ibland brister det i interna kommunikationen så det är bättre att ta tag i det själv. De kommer inte ta illa upp, snarare tvärtom - det är positivt att du ligger på lite. Och får du ett negativt svar så vet du i alla fall vad svaret blev

Lycka till!

Permalänk
Inaktiv

Jag är inte ett dugg förvånad, förklaringen är enkelt.
Många idag har jobb över öronen och svårt att hinna med, de prioriterar. Din klasskamrat som blev uppringd ansåg de var en bättre kandidat än dig. Nu håller de på att jobba igenom och när de har fått folk till alla platser, ja först då börjar de meddela personer som ej får jobb.

Så jag tycker att du lite kan ta ut sorgen i förtid men ej ge upp.
Arbetsmarknaden för nyutbildade är för övrigt ingen rolig marknad.

Om intervjuaren ej jobbar på företaget så är den mer som en vanliga säljare för dem, företag säger mer ja till vissa saker och kanske vi får se till andra.
*edit*

Att köpare inte säger ja inom en viss tid är supervanligt och någon man får leva med, att de ej svarar inom rätt tid betyder såklart inte ett nej. Detta händer mig typ varje gång i månaden inom professionella sammanhang i arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Beskedet för mitt nuvarande jobb drog ut på tiden typ två eller tre veckor. Ta det lugnt och fråga HR personen som var med på din intervju.
Ringer du och kollar läget så är det bara ett plus.
Tålamod är alltid bra också

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@anon159643: håller med i Johans analys. Fokus ligger på kandidaten(erna) dom vill anställa och därför kan dom med negativt besked tyvärr ibland hamna i kläm. Jag har flera gånger fått höra nått i stil med ”vi ringer om du går vidare, annars inte”. Hur fasen ska man då veta när det är läge att ge upp? Nä, företag/arbetsgivare med så tråkig inställning räknar jag bort direkt.

Övrigt tips är att -aldrig- satsa allt på ett kort, bara fortsätta mangla ut ansökningar även om man redan är i processer, saker och ting kan ändras närsomhelst.

Edit: men som poängterats, det behöver inte vara kört. Dom vill ju se till att ha signade kandidater innan dom börjar tacka nej till folk. Jag har själv varit med om att en arbetsplats jag var på blev tvugna att börja ringa till folk som det tackats nej till då den tilltänkta kandidaten själv hoppade av.

Permalänk
Medlem

Oj vad många svar på så kort tid! Uppskattar verkligen allt engagemang!

Jag har haft järnkoll på mailen under dagen och har inte fått någonting där. Inte ens i skräpposten. Dock har jag inte ringt HR och det är faktiskt någonting jag inte alls hade tänkt på att jag kunde göra. Det är eventuellt någonting jag kan göra under eftermiddagen om jag fortsatt inte fått höra någonting.

@anon159643 det är precis så jag misstänker att det ligger till, tråkigt nog. Jag förstår att de kanske har mycket att göra men jag tycker ändå att det är lite dåligt att inte leva upp till det man säger, men det är inget jag kan göra något åt tyvärr.

Alternativet är väl att jag står på någon reservlista ifall någon skulle misslyckas med drogtest eller helt enkelt tacka nej och att jag därför inte fått något besked än. Det är ju trots allt inte omöjligt att de har skickat ut negativa besked till andra som dom vet inte är aktuella. Då jag inte känner någon som fått ett så kan jag enbart spekulera i detta.

Jag har sökt ett antal andra jobb också, så jag har som tur är inte lagt alla ägg i en korg. Anledningen till att jag hakar upp mig på just denna tjänst är för att det utan tvekan var denna jag helst av allt ville ha.

EDIT: Är i valet och kvalet om att ringa eller inte. Att ringa intervjuaren två gånger på 24 h är något som jag snarare tror ses som mer påfrestande än positivt. Men vad vet jag.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Axxident:

Oj vad många svar på så kort tid! Uppskattar verkligen allt engagemang!

Jag har haft järnkoll på mailen under dagen och har inte fått någonting där. Inte ens i skräpposten. Dock har jag inte ringt HR och det är faktiskt någonting jag inte alls hade tänkt på att jag kunde göra. Det är eventuellt någonting jag kan göra under eftermiddagen om jag fortsatt inte fått höra någonting.

@Johan86c det är precis så jag misstänker att det ligger till, tråkigt nog. Jag förstår att de kanske har mycket att göra men jag tycker ändå att det är lite dåligt att inte leva upp till det man säger, men det är inget jag kan göra något åt tyvärr.

Alternativet är väl att jag står på någon reservlista ifall någon skulle misslyckas med drogtest eller helt enkelt tacka nej och att jag därför inte fått något besked än. Det är ju trots allt inte omöjligt att de har skickat ut negativa besked till andra som dom vet inte är aktuella. Då jag inte känner någon som fått ett så kan jag enbart spekulera i detta.

Jag har sökt ett antal andra jobb också, så jag har som tur är inte lagt alla ägg i en korg. Anledningen till att jag hakar upp mig på just denna tjänst är för att det utan tvekan var denna jag helst av allt ville ha.

EDIT: Är i valet och kvalet om att ringa eller inte. Att ringa intervjuaren två gånger på 24 h är något som jag snarare tror ses som mer påfrestande än positivt. Men vad vet jag.

Jag skulle inte ringa intervjuaren 2 gånger på samma dygn, sedan är det skillnad på intervjuare och intervjuare. Om intervjuaren kommer från ett externt företag så får den olika betalt för olika saker. Det kan vara betalning bara för att ta fram x antal kandidater och det är mer betalning om det leder till en anställning. För företaget är intervjuaren dock bara en säljare som ska tillfredsställa dessa, de lägger ej ner tid i onödan på att komma nekande svar som de sedan kan ångra.

Jag skulle säga att detta beteende är något man får vänja sig med. Ja eller nej svar direkt får man enbart om man har gjort något riktigt bra eller riktigt dåligt. Ibland får man ställa ultimatum, men det är ej din sits nu.
-Mitt senaste uppdrag så sa jag till kund, att om du ej bestämmer dig inom dag X, så hinner vi ej utföra jobbet inom deadline och vi tar oss ej på att utföra jobbet..
Jag fick sedan jobbet.. Men du är inte i den situationen nu. Hade du varit en senior med exakt rätt kunskaper för jobbet, så skulle de kunna vara rädd att du söker ett annat jobb under tiden och varit snabbare.

*edit*
Ordspråket är kundens ord är lag, man som arbetssökande är en säljare av sina tjänster och det är inte alltid man får ett tydligt ja och nej svar. Du kan som sagt kontakta HR om du kännar för det, men det beror lite på vem intervjuaren var, var det en extern eller intern etc?

Permalänk
Medlem

Jadu, ibland så blir man förvånad hur dåligt det kan vara. Beror troligtvis på tidsbrist som folk säger..
Har varit med om att jag sökt ingenjörsjobb och fått mailsvar 3 månader senare där man får höra att rekryteringen dragit ut på tiden men att min ansökan fortfarande är intressant. Nu har det gått 3 år och har inte hört något

Så har det i princip sett ut, ett annat företag (stort konsultbolag) ringde upp typ 4-5 månader efter ansökningstiden gått ut, frågat lite över telefon och undrat om jag ville komma på intervju (och då hade jag redan skrivit på för fast tjänst på stället jag hade provanställning på).

Jämfört med min dåvarande sambo som jobbar som sjuksköterska. Mailade fem sjukhus (inga faktiska platser utannonserade), fick svar och blev kallad på intervju inom 2 dagar från allihopa.

Permalänk
Medlem

@Axxident: Med risk för upprepning, ring, det visar att du är intresserad och är aldrig något negativt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd

@Axxident: Det är så arbetsmarknaden fungerar. Är du en av kandidaterna som går vidare så har dom prioritet att kontakta dig, annars inte. Att dom säger att de ska höra av sig oavsett är egentligen rent BS, arbetsgivare har inte tid för sånt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@anon159643 det var två som var fast anställda på företaget som intervjuade, varav jag har telefonnummer till en av dom.

Precis som jag misstänkte att det skulle bli så hörde aldrig HR av sig till mig under dagen. Detta innebär att jag nu mer eller mindre gett upp hoppet om detta jobb. Även om jag skulle ringa så är det antagligen för sent, då de med all sannolikhet har bestämt sig för andra kandidater helt enkelt.

Uppskattar alla svar jag fått här men nu känner jag att det är dags att gå vidare och fortsätta leta efter andra jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet att gå vidare är att dra iväg några ansökningar till andra jobb.
Ha aldrig bara en ansökning i rullning.

Lycka till.

Lite ordspråk från bemanningsbranchen: Det krävs 10 ansökningar för att få komma på intervju, och 10 intervjuer för att landa ett jobb. (Eller om det var 20, minns inte)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tumregeln är om de inte hört av sig inom 7-10 arbetsdagar ELLER tiden de själva angivit (man får fråga om tidsram på intervjun) så har tjänsten gått till någon annan.

Normalt så får man veta inom några dagar att man gått vidare/fått tjänsten. Har man bra kandidater så vill man inte att någon annan lägger beslag på dom :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro