En ny bank kommer skaka om på bolånemarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vad händer när lagarna skrivs och man redan har ett treårigt lån hos Enkla, blir det raderat och man får köra SMS-lån på 4 milj. eller kommer man få köra dessa tre år och sen får man jaga ny bank.

Låter dyrt

Avtal och lån ska väl gälla, så om du har ett befintligt avtal, gäller det tills antingen du löser ut det, eller de går i konkurs iaf (eller de 3 åren gått då).

En sak jag dock minns från mina föräldrar är... räkna alltid med värsta fall och hoppas på det bästa. Mao, om du idag inte har råd att riskera få problem här, bör du heller inte riskera allt för att "spara" 13kkr... Gör då hellre så att du ställer detta mot din nuvarande bank och ser om du kan få lite bättre än du har idag iaf.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av improwise:

Jag vet faktiskt inte hur det ligger till men det känns väl rätt rimligt att det skulle vara på så sätt, gissar att intresset för typ en 30 årig obligation med 0,1% ränta borde vara så där på kapitalmarknaden.

Jo du har nog med ganska stor sannolikhet rätt. Fascinerande hur historien upprepar sig. Egentligen skiljer sig inte Enklas upplägg särskilt mycket mot de paketerade CBO och MBS som drog ner många investment banker 2008.

Skillnaden är att man då satsade på att låna ut till högriskpersoner fast till samma ränta som ordinarie låntagare. Enkla har istället använt marginalen till att låna ut till lågriskpersoner till lägre ränta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jo du har nog med ganska stor sannolikhet rätt. Fascinerande hur historien upprepar sig. Egentligen skiljer sig inte Enklas upplägg särskilt mycket mot de paketerade CBO och MBS som drog ner många investment banker 2008.

Skillnaden är att man då satsade på att låna ut till högriskpersoner fast till samma ränta som ordinarie låntagare. Enkla har istället använt marginalen till att låna ut till lågriskpersoner till lägre ränta.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och man använder bankerna som ofrivilliga serviceföretag på ett rätt smart sätt. Med PSD2 lär det dessutom ligga rätt i tiden. Sen återstår det väl att se om det är så att vissa alltid har otur med "tekniskt strul" mot bankernas APIer

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är Fake news. Det står om det åå SVT. https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/nu-utmanas-storbankerna

Jag tycker det är bra. Allt som kan störa verksamheten för Rent-seeking-bolag är fantastiskt goda nyneter tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jag läste denna nu
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/03/21/enkla-...

Vad händer efter tre år:
”Beroende på din situation diskuterar vi en eventuell förlängning, alternativt om du önskar att flytta ditt bolån till en annan aktör”.

Det betyder att Enklas kunder inte garanterat kommer att erbjudas fortsatta lån efter bindningstiden något som i värsta fall skulle kunna leda till att de inte får ny kredit från Enkla.

Det kan väl hända på vilken bank som helst om vi plötsligt ser ett ras på bostadspriserna. Om man nu sitter där med lån på 4 milj. och huset du bor i endast är värt 3 milj. så kanske inte någon av storbankerna heller ha dig som låntagare med en ränta på 1,29%.

Det känns lite som att man försöker skrämma folk att byta bank så frågan är om storbankerna varit med och betalat för att all denna information ska komma fram och gärna skrivas så negativt det går.

Jag har iallafall skickat iväg en intresseanmälan så får man se vad de kommer fram till och även vad de andra aktörerna längst ner i artikeln kommer med. Detta är nog bara en början och Enkla.com släppte det först.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte det är Fake news. Det står om det åå SVT. https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/nu-utmanas-storbankerna

Jag tycker det är bra. Allt som kan störa verksamheten för Rent-seeking-bolag är fantastiskt goda nyneter tycker jag.

Har nån påstått att det är Fake News eller hamnade ditt inlägg i fel tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag läste denna nu
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/03/21/enkla-...

Vad händer efter tre år:
”Beroende på din situation diskuterar vi en eventuell förlängning, alternativt om du önskar att flytta ditt bolån till en annan aktör”.

Det betyder att Enklas kunder inte garanterat kommer att erbjudas fortsatta lån efter bindningstiden något som i värsta fall skulle kunna leda till att de inte får ny kredit från Enkla.

Det kan väl hända på vilken bank som helst om vi plötsligt ser ett ras på bostadspriserna. Om man nu sitter där med lån på 4 milj. och huset du bor i endast är värt 3 milj. så kanske inte någon av storbankerna heller ha dig som låntagare med en ränta på 1,29%.

Det känns lite som att man försöker skrämma folk att byta bank så frågan är om storbankerna varit med och betalat för att all denna information ska komma fram och gärna skrivas så negativt det går.

Jag har iallafall skickat iväg en intresseanmälan så får man se vad de kommer fram till och även vad de andra aktörerna längst ner i artikeln kommer med. Detta är nog bara en början och Enkla.com släppte det först.

Har själv inga bolån längre så därför inte haft så mkt koll på bolånemarknaden senaste åren, men skillnaden är väl att med en vanlig bank så är det ovanligt att lånet måste läggas om (annat än för räntan) efter så pass kort tid som 3 år, men med Enkla.com är det väl snarare givet att så måste ske. Detta förmodligen för att Enkla.com fundar sig själva på 3 år och därmed inte vet om dom har råd att förlänga långet om 3 år. Det samma gäller väl i teorin även storbankerna, med den skillnaden att storbankerna har väldigt mycket mer pengar "på banken", tack vare att vi svenskar ger dom våra pengar.

Så Enkla.com och liknande kan vara absolut vara bra, men det gäller att veta vad man ger sig in på. Artikeln du länkar till är för övrigt väl skriven och beylser detta.

Edit:
Alltså, den stora skillnaden är att man hos Enkla.com liknande förmodligen har klart större risk att inte få sitt lån förlängt om man har fått förändrad ekonomi ELLER dom fått sämre funding, jämfört med hos storbanken där det förmodligen krävs att man ligger efter med betalningarna eller att det varit ett dramatiskt prisfall på bostäderna. Men detta är något jag antar utifrån en viss koll på lånemarknaden, har inte specialstuderat detta i detalj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har själv inga bolån längre så därför inte haft så mkt koll på bolånemarknaden senaste åren, men skillnaden är väl att med en vanlig bank så är det ovanligt att lånet måste läggas om (annat än för räntan) efter så pass kort tid som 3 år, men med Enkla.com är det väl snarare givet att så måste ske. Detta förmodligen för att Enkla.com fundar sig själva på 3 år och därmed inte vet om dom har råd att förlänga långet om 3 år. Det samma gäller väl i teorin även storbankerna, med den skillnaden att storbankerna har väldigt mycket mer pengar "på banken", tack vare att vi svenskar ger dom våra pengar.

Så Enkla.com och liknande kan vara absolut vara bra, men det gäller att veta vad man ger sig in på. Artikeln du länkar till är för övrigt väl skriven och beylser detta.

Edit:
Alltså, den stora skillnaden är att man hos Enkla.com liknande förmodligen har klart större risk att inte få sitt lån förlängt om man har fått förändrad ekonomi ELLER dom fått sämre funding, jämfört med hos storbanken där det förmodligen krävs att man ligger efter med betalningarna eller att det varit ett dramatiskt prisfall på bostäderna. Men detta är något jag antar utifrån en viss koll på lånemarknaden, har inte specialstuderat detta i detalj.

Grovt förenklat lär det vara så att Enkla har köpt upp obligationer på 3 års löptid som de planerar på att finansiera med hjälp av bostadskrediter. När löptiden på dessa går ut vet de helt enkelt inte om de kan ge fortsatt finansiering, fallerar det kommer de att försöka sälja sin kreditstock till en befintlig aktör. Troligen tar de då över precis hela stocken men har man försämrat sin ekonomi jämfört med tidigare kan det innebära problem för enskilda låntagare.

Lite oroande att de inte har tänkt att göra några kreditkontroller på bolån för miljarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Grovt förenklat lär det vara så att Enkla har köpt upp obligationer på 3 års löptid som de planerar på att finansiera med hjälp av bostadskrediter. När löptiden på dessa går ut vet de helt enkelt inte om de kan ge fortsatt finansiering, fallerar det kommer de att försöka sälja sin kreditstock till en befintlig aktör. Troligen tar de då över precis hela stocken men har man försämrat sin ekonomi jämfört med tidigare kan det innebära problem för enskilda låntagare.

Lite oroande att de inte har tänkt att göra några kreditkontroller på bolån för miljarder.

Menar du inte tvärt om nu, att Enkla gett ut bostadsobligationer för att kunna finansiera sina bostadskrediter? Enkla.com gör för övrigt kreditbedömningar enligt sin FAQ:

"När tas en kreditupplysning?

En kreditupplysning tas inför ett kreditbeslut. "

Sen är det mer oklart vilken omfattning det är på dessa kreditbedömingar dock, typ om man gör en KALP eller helt enkelt utgår ifrån att banken gjort det osv.

Permalänk
Medlem

Verkar som fler hänger på, vilket dock är lite märkligt då Collector själva investerat i Enkla.com, så kanske det är nån form white labling snarare:

https://www.breakit.se/artikel/12385/digitala-banken-collecto...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Stefflo:

Jag läste denna nu
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/03/21/enkla-...

Vad händer efter tre år:
”Beroende på din situation diskuterar vi en eventuell förlängning, alternativt om du önskar att flytta ditt bolån till en annan aktör”.

Det betyder att Enklas kunder inte garanterat kommer att erbjudas fortsatta lån efter bindningstiden något som i värsta fall skulle kunna leda till att de inte får ny kredit från Enkla.

Det kan väl hända på vilken bank som helst om vi plötsligt ser ett ras på bostadspriserna. Om man nu sitter där med lån på 4 milj. och huset du bor i endast är värt 3 milj. så kanske inte någon av storbankerna heller ha dig som låntagare med en ränta på 1,29%.

Det känns lite som att man försöker skrämma folk att byta bank så frågan är om storbankerna varit med och betalat för att all denna information ska komma fram och gärna skrivas så negativt det går.

Jag har iallafall skickat iväg en intresseanmälan så får man se vad de kommer fram till och även vad de andra aktörerna längst ner i artikeln kommer med. Detta är nog bara en början och Enkla.com släppte det först.

Skrivet av improwise:

Har själv inga bolån längre så därför inte haft så mkt koll på bolånemarknaden senaste åren, men skillnaden är väl att med en vanlig bank så är det ovanligt att lånet måste läggas om (annat än för räntan) efter så pass kort tid som 3 år, men med Enkla.com är det väl snarare givet att så måste ske. Detta förmodligen för att Enkla.com fundar sig själva på 3 år och därmed inte vet om dom har råd att förlänga långet om 3 år. Det samma gäller väl i teorin även storbankerna, med den skillnaden att storbankerna har väldigt mycket mer pengar "på banken", tack vare att vi svenskar ger dom våra pengar.

Så Enkla.com och liknande kan vara absolut vara bra, men det gäller att veta vad man ger sig in på. Artikeln du länkar till är för övrigt väl skriven och beylser detta.

Edit:
Alltså, den stora skillnaden är att man hos Enkla.com liknande förmodligen har klart större risk att inte få sitt lån förlängt om man har fått förändrad ekonomi ELLER dom fått sämre funding, jämfört med hos storbanken där det förmodligen krävs att man ligger efter med betalningarna eller att det varit ett dramatiskt prisfall på bostäderna. Men detta är något jag antar utifrån en viss koll på lånemarknaden, har inte specialstuderat detta i detalj.

Den stora skillnaden är att det är extremt osannolikt att en vanlig svensk bank inte kan lägga om ditt lån efter tre år eftersom de har så många andra finansieringsmöjligheter än vad Enkla har. Om Enklas investerare inte är så sugna efter tre år alt. kräver en betydligt högre säkerhet på Enklas utlåning - och du samtidigt står där med ett lån som överstiger 85% av fastigheten... då kan inte enkla ge dig ett nytt lån. Och att gå till en ny bank kommer inte gå då heller eftersom inte ens "traditionella" banker tar in nya kunder med så hög belåningsgrad.

Det är endå en risk man inte ska förminska.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av improwise:

Ja, och man använder bankerna som ofrivilliga serviceföretag på ett rätt smart sätt. Med PSD2 lär det dessutom ligga rätt i tiden. Sen återstår det väl att se om det är så att vissa alltid har otur med "tekniskt strul" mot bankernas APIer

Ja, det skulle inte alls förvåna mig vissa bankers APIer drabbas av "tekniska problem" vid lite lägliga tidpunkter bara för att dem kan - som ett sätt för de gamla kolosserna att ställa sig på tvären.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Verkar som fler hänger på, vilket dock är lite märkligt då Collector själva investerat i Enkla.com, så kanske det är nån form white labling snarare:

https://www.breakit.se/artikel/12385/digitala-banken-collecto...

Samtidigt planerar Collector att delvis rikta sitt erbjudande mot en helt annan grupp än Enkla. Där startupbolaget satsar på att pressa priserna för trygga kunder med befintliga lån, väljer banken att satsa på en prisbild som påminner mer om de traditionella bankerna – och en målgrupp som vanligen förknippas med betydligt högre risk: Personer utan fast anställning.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Samtidigt planerar Collector att delvis rikta sitt erbjudande mot en helt annan grupp än Enkla. Där startupbolaget satsar på att pressa priserna för trygga kunder med befintliga lån, väljer banken att satsa på en prisbild som påminner mer om de traditionella bankerna – och en målgrupp som vanligen förknippas med betydligt högre risk: Personer utan fast anställning.

Ja, jag vet, det står så i artikeln jag länkade till ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har nån påstått att det är Fake News eller hamnade ditt inlägg i fel tråd?

Det var väl om jag inte missminner mig helt folk som sa att det låter för bra för att vara sant osv. Alltså att det skulle handlat om en bluff. Det jag vill belysa här är att jag tycker det verkar trovärdigt och äkta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För mig kändes det bättre att byta till Hypoteket, ingen bindningstid och 1.28% ränta. Hos SEB var min ränta 1.54. Men Hypoteket ger bara lån om man har under 65% belåningsgrad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

https://www.dn.se/ekonomi/bolanetjansten-enkla-kallas-till-mo...

"Finansinspektionen har kallat långivaren Enkla till ett möte angående upplägget där kunderna kan få bolån till låga 0,95 procent, bundet på tre år... – Tillståndet vi har gett dem är för en mer begränsad verksamhet. Vi behöver träffa bolaget och göra en analys. Det kan krävas andra tillstånd. Är det så, måste de ansöka innan de påbörjar sin verksamhet, säger Malin Omberg, chef för konsumentskydd på FI, till Dagens industri."

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

För mig kändes det bättre att byta till Hypoteket, ingen bindningstid och 1.28% ränta. Hos SEB var min ränta 1.54. Men Hypoteket ger bara lån om man har under 65% belåningsgrad.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant.
Gäller samma risker som hos enkla eller är det här mer likt en vanlig bank?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Intressant.
Gäller samma risker som hos enkla eller är det här mer likt en vanlig bank?

Ingen större skillnad annat än att det är en rätt välkänd aktör som står bakom, fast det är knappst dom som finansierar verksamheten.

https://fi.se/sv/publicerat/nyheter/2018/kommentar-om-fis-arb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Menar du inte tvärt om nu, att Enkla gett ut bostadsobligationer för att kunna finansiera sina bostadskrediter? Enkla.com gör för övrigt kreditbedömningar enligt sin FAQ:

"När tas en kreditupplysning?

En kreditupplysning tas inför ett kreditbeslut. "

Sen är det mer oklart vilken omfattning det är på dessa kreditbedömingar dock, typ om man gör en KALP eller helt enkelt utgår ifrån att banken gjort det osv.

Tog hundra år att svara, men ja, jag menar tvärt om: Enkla ger ut obligationer för att finansiera sina bostadskrediter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Intressant.
Gäller samma risker som hos enkla eller är det här mer likt en vanlig bank?

Jag är faktiskt inte helt säker, men troligen är det inte samma sak på Hypoteket redan har sin finansiering i samarbete med pensionsfonder och försäkringsbolag. Men eftersom belåningsgraden inte får överstiga 65%, jämfört med 85% för Enklas kunder, så skulle det krävas ett rejält fall på bostadsmarknaden för att man skall få problem att få lån någon annanstans.

"Alla svenskars pensionspengar investeras till viss del i bolån. Man kan helt enkelt säga att du sätter in dina pengar hos pensionsbolagen för att få tillbaka dem i framtiden och under tiden så lånar bolagen ut dem till dig (eller andra svenskar) igen som bolån."
"Detta gör att vi kan ge våra finansiärer av bolån, främst våra pensionsfonder och försäkringsbolag, bättre ränta än vad bankerna gör."

https://hypoteket.com/about-us

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

@Klumpeduns: Det där är nog mest snömos, om dom hade några faktiska samarbeten så skulle dom namnge dessa. Det är förmodligen så att dom precis som Enkla med flera vill finansiera sig genom att ställa ut obligationer, vilka till stor del brukar köpas just av pensionsfonder, försäkringsbolag osv. Däremot minskar så klart risken för finansiärerna desto lägre belåningsgraden är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag är faktiskt inte helt säker, men troligen är det inte samma sak på Hypoteket redan har sin finansiering i samarbete med pensionsfonder och försäkringsbolag. Men eftersom belåningsgraden inte får överstiga 65%, jämfört med 85% för Enklas kunder, så skulle det krävas ett rejält fall på bostadsmarknaden för att man skall få problem att få lån någon annanstans.

"Alla svenskars pensionspengar investeras till viss del i bolån. Man kan helt enkelt säga att du sätter in dina pengar hos pensionsbolagen för att få tillbaka dem i framtiden och under tiden så lånar bolagen ut dem till dig (eller andra svenskar) igen som bolån."
"Detta gör att vi kan ge våra finansiärer av bolån, främst våra pensionsfonder och försäkringsbolag, bättre ränta än vad bankerna gör."

https://hypoteket.com/about-us

Det är inte belåningsgraden jag skulle vara mest rädd för i Enklas fall utan möjligheten att få något lån beviljat ö.h.t. Det räcker med en blank fråga, en betalningsanmärkning eller att man inte har ett jobb så kommer det vara jäkligt svårt att få lån beviljat någon annanstans om Enkla inte får ny finansiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det är inte belåningsgraden jag skulle vara mest rädd för i Enklas fall utan möjligheten att få något lån beviljat ö.h.t. Det räcker med en blank fråga, en betalningsanmärkning eller att man inte har ett jobb så kommer det vara jäkligt svårt att få lån beviljat någon annanstans om Enkla inte får ny finansiering.

Ja, jag pratar enbart utifrån Hypoteket där jag har lån. Jag loggade in på mitt konto där nu och det står endast att det förfaller år 2032.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Ja, jag pratar enbart utifrån Hypoteket där jag har lån. Jag loggade in på mitt konto där nu och det står endast att det förfaller år 2032.

Ville bara vara tydlig för folk att det inte bara är fallande bopriser som kan bli ett problem. Det är enklare att belåna 100% med fasta jobb än 50% utan jobb/med anmärkning.

Permalänk
Medlem

Mkt frågetecken här. Kanske är FI som bromsar?
Har någon här fått respons från Enkla?

Känner inte en kotte som hört nått tillbaka, och polare som visade intresse nu i veckan fick höra 4-8 veckor återkoppling pga ”högt tryck”.

Så typ det här klick klick flyttat verkar ju gå sådär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Mkt frågetecken här. Kanske är FI som bromsar?
Har någon här fått respons från Enkla?

Känner inte en kotte som hört nått tillbaka, och polare som visade intresse nu i veckan fick höra 4-8 veckor återkoppling pga ”högt tryck”.

Så typ det här klick klick flyttat verkar ju gå sådär?

Inte så oväntat med tanke på att bolaget omsatte ca. 840kkr förra året, det är många arbetstimmar att flytta in tusentals bolån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Inte så oväntat med tanke på att bolaget omsatte ca. 840kkr förra året, det är många arbetstimmar att flytta in tusentals bolån.

Är nog ännu mer arbete att hitta finansiering till dom

Permalänk
Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>