Permalänk
Medlem

HDMI eller Thunderbolt 3?

Hej

Hej jag har en Dell XPS 15 (2017) http://www.dell.com/sv-se/shop/barbara-dell-datorer/xps-15/sp...
Är så att jag skulle vilja koppla in den till min dator skärm ( Som är 24 eller 27 tum 1920x1080) då min stationära gått sönder.
Till min fråga då är det bäst att köra HDMI eller Thunderbolt 3? (Är det någon skillnad i bild eller om jag vill spela är den ena att föredra över den andra?)

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Om det är 1920x1080@60Hz det handlar om så spelar det ingen som helst roll. Om skärmen klarar högre än 60Hz så fungerar troligtvis inte HDMI däremot. Det kan fungera om både datorn och skärmen har stöd för mer än 60Hz via HDMI, men sannolikheten för det är ganska liten. DisplayPort via TB3 borde inte ha något problem med >60Hz däremot.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Exakt 1920x1080@60Hz är det! Dock såg jag nu att det nog inte var HDMI jag har på skärmen utan Displayport? (Var och kikade nyss)

Så portarna jag har på datorn är: HDMI och Thunderbolt 3. På skärmen är det DVI, VGA (HD-15), DisplayPort.'

Vilken kombination skulle du använda i detta fall? Thunder + Display?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karpel:

Tack för svar! Exakt 1920x1080@60Hz är det! Dock såg jag nu att det nog inte var HDMI jag har på skärmen utan Displayport? (Var och kikade nyss)

Så portarna jag har på datorn är: HDMI och Thunderbolt 3. På skärmen är det DVI, VGA (HD-15), DisplayPort.'

Vilken kombination skulle du använda i detta fall? Thunder + Display?

HDMI -> DisplayPort / DVI.

Thunderbolt -> Vadsomhelst.

Det smidigaste måste väl vara HDMI -> Displayport, så får du thunderbolt porten över till en hårddisk, laddare eller något annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

HDMI -> DisplayPort / DVI.

Thunderbolt -> Vadsomhelst.

Det smidigaste måste väl vara HDMI -> Displayport, så får du thunderbolt porten över till en hårddisk, laddare eller något annat kul

Är du full eller? DP är betydligt mycket bättre än HDMI

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Bildexpert 📺

HDMI<->DVI fungerar i båda riktningarna, kör samma signal och är problemfritt vid 1920x1080/60 Hz som skrivet.

HDMI-till-DP är däremot inget man kör, kräver avancerad signalomvandling och kostar alldeles för mycket. Hamnar man i den sitsen blir det ofta en helt ny skärm.

Till skillnad då från DP-till-HDMI som är vanligt och enkelt. Men ofta förväxlas med ovanstående situation.

Så för TS är det HDMI->DVI för denna skärm, så är Thunderbolt-anslutningen ledigt för annat och mer krävande skärmar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lodisen:

Är du full eller? DP är betydligt mycket bättre än HDMI

Enkelt svar: nej.
Komplext svar: det beror på
I denna situation: DP är den sämre lösningen eftersom det blockerar Thunderbolt för något som HDMI-kontakten löser med vad som normalt blir exakt samma slutresultat.

Permalänk
Medlem

Du kan köra med en sån här adapter: https://www.dustin.se/product/5011040057/prokord-usb-c-adapte...

Annars är det bara kolla omkring efter andra adaptrar om du hellre vill köra med något annat.

Edit:

Skrivet av Laxpudding:

Enkelt svar: nej.
Komplext svar: det beror på
I denna situation: DP är den sämre lösningen eftersom det blockerar Thunderbolt för något som HDMI-kontakten löser med vad som normalt blir exakt samma slutresultat.

Jag uppfattade det som att han menade att HDMI var överlägset DP.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Super blir då en HDMI till DVI! Du eller ni som har koll? Jag bör inte märka någon direkt skillnad då mellan dra igång ett spel på dator skärmen eller den externa skärmen eller ska jag räkna med "Lite" lag pga en sladd i mellan? (Borde väl inte va någon skillnad att det är Bärbar eller Stationär som är "burken"?

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Har igen sladd så det behöver jag före en addapter

Permalänk
Bildexpert 📺

@Karpel: Ja, en helt vanlig HDMI-DVI-kabel eller adapter ska fungera i den här situationen.

Stämmer, blir ingen skillnad på grund av stationär eller bärbar. Sedan kommer den inbyggda skärmen och den externa skärmen förstås se lite olika ut och säkert ge olika känsla. Men det har inte med kablar och annat att göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Jag uppfattade det som att han menade att HDMI var överlägset DP.

Du behöver väl inte bete dig som en idiot för det? Nej jag är inte full, men jag läser vad TS frågar, hoppas det inte är något problem! Ta det chill

Däremot är det som sagt lättare med HDMI till DVI än HDMI till Displayport, även om det finns kablar med "inbyggd" konvertering för bara några få kronor mer (och kanske mer krångel)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon81912:

Däremot är det som sagt lättare med HDMI till DVI än HDMI till Displayport, även om det finns kablar med "inbyggd" konvertering för bara några få kronor mer (och kanske mer krångel)

Än så länge är de hyfsat dyra i alla fall med mer erkänd kvalitet och möjlighet. https://www.startech.com/se/AV/Konverterare/Video/hdmi-displa...

De gick på en 2-3.000 kronor när jag började kolla upp ämnet och bestod då av betydligt större lådor.

Du förväxlar inte med DP-till-HDMI som är stapelvara för runt 150-200 kronor?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Denna ska dock funka galant USB C -> Displayport. Men HDMI -> DVI är betydligt billigare
https://www.dustin.se/product/5010968513/usb-c-to-displayport...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021