Sätt lösenord på en mapp

Permalänk
Medlem

Sätt lösenord på en mapp

Hej!
Jag är lite sugen på att sätta lösenord på vissa mappar osv, eller dokument. Jag sökte t ex nyligen på "how to set a password on an excel document" och hittade en idiotisk grej där man kunde öppna dokumentet helt perfekt men bara inte förändra. Vad är det för skydd egentligen?

Någon som använder någon programvara eller liknande för skydd? Man vill ju inte heller lägga allt på något som ej går att kopiera och sen om hårddisken failar så är allt förlorat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan kryptera mappar eller partitioner med t.ex Veracrypt

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Ett smidigt sätt som jag tycker fungerar bra är att använda BitLocker genom att skapa en virtuell hårddisk (som då fungerar som en mapp), kräver ingen tredjepartsmjukvara - funkar klockrent oob.

You can create an encrypted VHD to serve as your folder. I believe the following can be completed in the diskmgmt.msc gui, I just prefer using command line. Command line: open diskpart from cmd or run by typing: diskpart create vdisk file='C:\path-to-file.VHD' type=fixed maximum=1000 note: the maximum is in gigs. select vdisk file='C:\path-to-file.VHD' attach vdisk clean create partition primary select partitiion 1 format quick fs=FAT32 label='some-name' active assign Now you can go about encrypting it with bitlocker.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Jag sökte t ex nyligen på "how to set a password on an excel document" och hittade en idiotisk grej där man kunde öppna dokumentet helt perfekt men bara inte förändra. Vad är det för skydd egentligen?

Skydda mot att innehållet ändras. Tex att man behöver skicka en budget rapport som man har i ett Exel dokumentet som man inte vill ska ändras. Troligen har den som skrev den möjlighet att låsa upp eller en olåst original.

Finns något sånt inbyggt i Windows. Tex text dokument som man har som mall som man inte vill spara över av misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Hej!
Jag är lite sugen på att sätta lösenord på vissa mappar osv, eller dokument. Jag sökte t ex nyligen på "how to set a password on an excel document" och hittade en idiotisk grej där man kunde öppna dokumentet helt perfekt men bara inte förändra. Vad är det för skydd egentligen?

Du kan ju dels skydda innehållet i excel på det viset du hittade. Du kan även sätta lösenordsskydd för att öppna upp dokumentet vilket verkar vara det du söker.