Permalänk
Medlem

Skärm till en dotanoob

Hej,

Efter att ha blivit förpassat från min tv till ett mindre rum utav min fru, så måste jag nu införskaffa en skärm.
Dock så är jag mer eller mindre efterbliven rörande skärmar och behöver hjälp.

Ska bara spela Dota2 och har ett gtx 1050 för stunden, så ända kravet är att den ska vara stor runt 27tum?
Vet ju inte vad jag behöver för skärm för Dota men runt 1500-3000 hade jag tänkt om det är möjligt?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Noobcake: Fullt möjligt!

Har du några preferenser på hz?
27" 1080p är något och kika på.

IPS = bättre färger
TN = billigare & snabbare

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

@Noobcake: Fullt möjligt!

Har du några preferenser på hz?
27" 1080p är något och kika på.

IPS = bättre färger
TN = billigare & snabbare

Mvh

Hej,

Njae länge sedan jag hade en skärm, min senaste var en dell ips om jag minns rätt.
Har ju spelat på en 70tummare ifrån soffan så blir nog nöjd med det mesta, bara den hänger med i svängarna och ingen screentearing osv
Känns dumt att lägga 4000kr på en dota2 skärm kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om kurvad är något för dig kanske något i denna stil är ok:
https://www.inet.se/produkt/2212647/philips-278e8qjaw-full-hd...

VA-panel så lite bättre färger än TN.
Dota är inte mest krävande gällande höga hz etc.
Om du även kör en del shooters börjar det dock bli intressant att kolla på.

Sen om du inte är så petig så sök billigaste på prisjakt du tkr ser fin och se om du hittar nån recension.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Om kurvad är något för dig kanske något i denna stil är ok:
https://www.inet.se/produkt/2212647/philips-278e8qjaw-full-hd...

VA-panel så lite bättre färger än TN.
Dota är inte mest krävande gällande höga hz etc.
Om du även kör en del shooters börjar det dock bli intressant att kolla på.

Sen om du inte är så petig så sök billigaste på prisjakt du tkr ser fin och se om du hittar nån recension.

Oj den såg fin ut! Dock aldrig kört på kurvad skärm förut, priset var ju superbra också.
Blir nog bara dota tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobcake:

Oj den såg fin ut! Dock aldrig kört på kurvad skärm förut, priset var ju superbra också.
Blir nog bara dota tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig heller kört kurvad, men ska väl vara en smaksak..
Finns lite andra skärmar runt den prislappen med VA/IPS med/utan kurvning.
Tyvärr sparsmakat med recensioner på skärmar i den klassen, men köp på seriöst ställe ifall du får måndagsexemplar.

Vill du bara ha något som funkar duger säkert även något sånt här:
http://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-k272hle-p37652893
Men man får lite vad man betalar för, skulle gissa att betraktningsvinklar är sisådär

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Man får verkligen vad man betalar för.

Men jag vill väl ändå tillägga att när jag spelade Dota 2 på min IPS samt TN så är det ett helt annat spel det är mycket färger i spelet och ser riktigt trevligt ut på IPS.

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Aldrig heller kört kurvad, men ska väl vara en smaksak..
Finns lite andra skärmar runt den prislappen med VA/IPS med/utan kurvning.
Tyvärr sparsmakat med recensioner i på skärmar i den klassen, men köp på seriöst ställe ifall du får måndagsexemplar.

Vill du bara ha något som funkar duger säkert även något sånt här:
http://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-k272hle-p37652893
Men man får lite vad man betalar för, skulle gissa att betraktningsvinklar är sisådär

Hej,

När man läser på Reddit så verkar dom flesta tycka att 144hz är som dag och natt mot 60hz i Dota, stämmer verkligen det?
Jo du har nog rätt, men runt 3 borde man ju kunna hitta en vettig skärm

Permalänk
Medlem

@Noobcake:

Du vill väl ha hz efter dina fps? Rätta mig om jag har fel men kan du få 150 fps men skärmen bara är 60hz så är det väl 60 du ser också?

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobcake:

Hej,

När man läser på Reddit så verkar dom flesta tycka att 144hz är som dag och natt mot 60hz i Dota, stämmer verkligen det?
Jo du har nog rätt, men runt 3 borde man ju kunna hitta en vettig skärm

Jag va också väldigt osäker på om det skulle va nån större skillnad mellan 60-144hz
Så jag köpte en 144hz skärm och nu vill jag inte gå tillbaka till 60hz igen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

@Noobcake:

Du vill väl ha hz efter dina fps? Rätta mig om jag har fel men kan du få 150 fps men skärmen bara är 60hz så är det väl 60 du ser också?
Oj har ingen aning
Mvh

Skrivet av Mangee75:

Jag va också väldigt osäker på om det skulle va nån större skillnad mellan 60-144hz
Så jag köpte en 144hz skärm och nu vill jag inte gå tillbaka till 60hz igen.

Jag tror det blir denna https://new.webhallen.com/se/product/274325-AOC-AGON-AG272FCX...

Om ingen har nåt bättre billigare alternativ, måste jag ha g-sync ?

Permalänk
Medlem

@Noobcake:

Den ser vettig ut

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

@Noobcake:

Den ser vettig ut

Men om jag har ett 1050 måste jag ha g-sync då till dota tex, eller räcker freesync?

Permalänk
Medlem

@Noobcake:

FreeSync är AMD, G-Sync är för dig om du vill, det förhindrar bland annat screentearing och är absolut inte ett måste

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobcake:

Jag tror det blir denna https://new.webhallen.com/se/product/274325-AOC-AGON-AG272FCX...

Om ingen har nåt bättre billigare alternativ, måste jag ha g-sync ?

Den är jag själv lite sugen på , men som andra har skrivit så är Freesync till AMD kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Den är jag själv lite sugen på , men som andra har skrivit så är Freesync till AMD kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Men gör det något att det är freesync till dota?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobcake:

Men gör det något att det är freesync till dota?

Du har 1050 = Nvidia, Freesync gör 0 för dig.

Nvidia = G-Sync,
AMD = FreeSync.

Du får inget, heller gör det inget av det på denna skärmen.

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Du har 1050 = Nvidia, Freesync gör 0 för dig.

Nvidia = G-Sync,
AMD = FreeSync.

Du får inget, heller gör det inget av det på denna skärmen.

Mvh

Tack då är jag med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobcake:

Tack då är jag med

Skickades från m.sweclockers.com

Efter att läst 3miljoner trådar så verkar det vara minimal skillnad i dota2 med 144hz, och folk menar att det är bättre med ips tex.
Stämmer detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobcake:

Efter att läst 3miljoner trådar så verkar det vara minimal skillnad i dota2 med 144hz, och folk menar att det är bättre med ips tex.
Stämmer detta?

Skillnaden mellan 60 och 144 Hz i Dota är ungefär som natt och dag. Extremt stor skillnad när man panorerar kameran och det händer ju lite ibland i det spelet.

Man måste ha fel på synen om man inte ser skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Skillnaden mellan 60 och 144 Hz i Dota är ungefär som natt och dag. Extremt stor skillnad när man panorerar kameran och det händer ju lite ibland i det spelet.

Man måste ha fel på synen om man inte ser skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Köper en skärm så får jag skriva här igen 😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobcake:

Köper en skärm så får jag skriva här igen 😂😂

Glöm inte att aktivera 144hz i Windows bara, standard går det i 60hz. Gör ju inget om skärm och dator går i olika förstås, men betalar du för 144hz vill du ju utnyttja det också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Glöm inte att aktivera 144hz i Windows bara, standard går det i 60hz. Gör ju inget om skärm och dator går i olika förstås, men betalar du för 144hz vill du ju utnyttja det också

Skickades från m.sweclockers.com

Tror jag måste byta moderkort och gpu på samma gång, har en I3 7350K som jag inte kan klocka pga felköpt moderkort, sen tänkte jag mosa in ett 1060 så man kan nyttja skärmen till fullo:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobcake:

Tror jag måste byta moderkort och gpu på samma gång, har en I3 7350K som jag inte kan klocka pga felköpt moderkort, sen tänkte jag mosa in ett 1060 så man kan nyttja skärmen till fullo:)

27" 1080 144hz G-sync 3990:-

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Hej där

Det blev tillslut denna efter en sjukt massa velande MG278Q
Hämtade den igår och är jättenöjd måste jag säga, men det tror jag att man blir oavsett vilken man väljer. Nu hade jag tur och slapp betala momsen samt fick 1000kr rabatt så den landade på 3000kr vilket var avgörande för mig.

Trodde det skulle vara svårt med kalibrering osv men hittade min skärm på Profiler vilket underlättade sjukt mycket.
Nu ska jag bara hitta ett Radeon sen är jag nöjd ett par månader och ni får hjälpa mig välja nytt mobo och cpu

Tusen tack alla som bidragit i tråden <3