Helt ny dator för 20k men laggar ändå..?

Permalänk
Medlem

Helt ny dator för 20k men laggar ändå..?

Hej!

För mindre än en månad sedan köpte jag en helt ny dator från inet, de monterade och skickade dem till mig på en pall. Jag köpte windows 10 från kinguin och installerade det. Men jag har haft små lagg sedan jag fick datorn, även i windows/chrome så "laddar" muspekaren väldigt ofta utan anledning (blå cirkel som snurrar).
I PUBG (jag vet att spelet är riktigt kasst optimerat), Rocket League och i CS:GO har jag också smålagg. Det är inte att det fryser fast utan snarare att det inte flyter helt 100. Jag har laddat ner senaste versionen av geforce experience osv.. Provat använda autofixer men inget verkar hjälpa riktigt och idag när jag körde PUBG kraschade datorn helt och jag fick ngn sorts blue screen som det stod "Stoppkod: MEMORY MANAGEMENT" på...

Så jag tänker att jag vill vända mig till er först för att få råd kring vad jag kan göra eller om jag missat något vanlig drivrutin..? För just nu känns det jävligt surt och jag funderar på att eventuellt höra av mig till inet för att se vad som de säger...

Tack på förhand!

Edit: Min dator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/11300383/

Permalänk
Medlem

Först och främst, börja med att installera följande:

BIOS: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/PRIME_Z370-P/PRIM...

Cipset: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/03CHIPSET/Chipset_RS3_10....

BIOS Utilities (Innehåller buggfixar): http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/Utility/SW_ASUS_AISuite3_...

Grafikkort: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/vga/nVidia/NVDriver_390.65_W...

Grafikkort Utilities (Innehåller buggixar):
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/vga/app/GPUTweak2_Ver1605_20...

SSD: https://s3.ap-northeast-2.amazonaws.com/global.semi.static/Sa...

Vi börjar där, installera uppifrån och ner. Kvarstår problemen efter detta finns det flera saker vi kan testa Jag håller koll på tråden så skriv här när du är klar

Permalänk
Medlem

@HelQ: Hej!

Tack för ett snabbt svar. Ska försöka göra det du skrivit genast, men ser att jag redan laddat ned den första filen. Dock vet jag inte hur jag installerar det? Det är en .CAP-fil som jag inte har någon aning om vad jag ska göra med? Kan inte öppna den på vanligt sätt.

Gällande Nvidia driversen är den du länkar 390.65, de jag har är 390.77 - ska jag installera de du länkade ändå?

Permalänk
Medlem

@HelQ: Hej igen!

Jag har nu installerat nästan allt. Hittade hur man gör för att uppdatera bios med en USB-sticka och .CAP-filen. Däremot är jag inte säker på hur jag ska göra för att installera SSD uppdateringen du länkade där? Det är sista steget innan jag följt hela din guide

Edit: Gjorde även en benchmark via "Samsung Magician" för att testa min SSD och fick följande resultat: https://imgur.com/clk7GgC

Osäker på hur det ska tolkas, segt eller snabbt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurriish:

@HelQ: Hej igen!

Jag har nu installerat nästan allt. Hittade hur man gör för att uppdatera bios med en USB-sticka och .CAP-filen. Däremot är jag inte säker på hur jag ska göra för att installera SSD uppdateringen du länkade där? Det är sista steget innan jag följt hela din guide

Det går att uppdatera firmware med hjälp av Magician Tool, så du kan installera detta och köra uppdateringar istället:

http://org.downloadcenter.samsung.com/downloadfile/ContentsFi...

Permalänk
Medlem

@anon99339: Tack för svaret! Jag har dock redan Magician och enligt den har jag senaste firmware versionen

Permalänk

Kan se flera olika anledningar till att detta sker.

Pga Spectre/Meltdown härvan så har många datorer börjat bete sig illa, ungefär så som du beskriver. Det beror bl.a. på defekta patchar o liknande. Prova kör windows update, starta om o se om det blir bättre.

Windows 10 har i mitt tycke haft en ganska mardrömslik historik när det kommer till prestanda och stabilitet. Har själv haft svårt att få det funka perfekt på många datorer. Blir i princip aldrig helt nöjd som jag blev med Win7 (under den perioden när det funkade som bäst), innan MS hittade olika sätt få Windows att gå slött igen trots SSD.
Jag rekomenderar att ta upp Task Manager (trycka CTRL+SHIFT+ESCAPE) o gå igenom processes o performance tabbarna. Checka där diskanvändning, cpu-användning o ledigt ramminne, o ta reda på vilket program som äter dessa resurser.
Det känns som att det kan vara nått som ligger o tuggar konstant i bakgrunden, men det är lite det jag själv klagar över med Win10. Att man kan få den känslan titt som tätt.

Kolla att du kör 64-bit windows.

Det kan även vara hårdvarustrul - tex ramminnes problem.
WHEA problemen med vissa NUCar är ett sådant, där voltregulatorerna får sig en strömchock varje gång man startar datorn. En del av problemet blir just inledningsvis så som du beskriver. Att datorn uppför sig illa o trögar ner sig sporadiskt o det är snabbt övergående.
Har du hög kvalite på strömmen i din bostad? Jordat uttag?

Självklart kan det ju även vara en drivrutin som beter sig illa, o ja, det finns flera andra anledningar med att det kan bli så här.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Kan se flera olika anledningar till att detta sker.

Pga Spectre/Meltdown härvan så har många datorer börjat bete sig illa, ungefär så som du beskriver. Det beror bl.a. på defekta patchar o liknande. Prova kör windows update, starta om o se om det blir bättre.

Windows 10 har i mitt tycke haft en ganska mardrömslik historik när det kommer till prestanda och stabilitet. Har själv haft svårt att få det funka perfekt på många datorer. Blir i princip aldrig helt nöjd som jag blev med Win7 (under den perioden när det funkade som bäst), innan MS hittade olika sätt få Windows att gå slött igen trots SSD.
Jag rekomenderar att ta upp Task Manager (trycka CTRL+SHIFT+ESCAPE) o gå igenom processes o performance tabbarna. Checka där diskanvändning, cpu-användning o ledigt ramminne, o ta reda på vilket program som äter dessa resurser.
Det känns som att det kan vara nått som ligger o tuggar konstant i bakgrunden, men det är lite det jag själv klagar över med Win10. Att man kan få den känslan titt som tätt.

Kolla att du kör 64-bit windows.

Det kan även vara hårdvarustrul - tex ramminnes problem.
WHEA problemen med vissa NUCar är ett sådant, där voltregulatorerna får sig en strömchock varje gång man startar datorn. En del av problemet blir just inledningsvis så som du beskriver. Att datorn uppför sig illa o trögar ner sig sporadiskt o det är snabbt övergående.
Har du hög kvalite på strömmen i din bostad? Jordat uttag?

Självklart kan det ju även vara en drivrutin som beter sig illa, o ja, det finns flera andra anledningar med att det kan bli så här.

Tack för ditt inlägg lastninja.

Jag har kollat mina processer och performance och ingenting tar speciellt mycket, förutom chrome när jag har på det (beroende på antal flikar käkar crome 10-20% av minnet). Men vanligtvis brukar jag till och med stänga av chrome helt när jag ska spela utan någon märkvärd skillnad. I performance ser graferna ganska bra ut, någon enstaka peak då och då, men ganska sällan. Men jag håller med dig överlag att det faktiskt känns som att det ändå är något som ligger i bakgrunden och tuggar...

Ja, jag har 64-bit windows.

Gällande hårdvarustrul så tänker jag att när jag fick bluescreen stod det "Stoppkod: MEMORY MANAGEMENT" vilket får mig att tänka att det kan vara något med RAM:en som strular... Men har ingen aning om vad. Det enda jag ändrat gällande RAM är att jag satt på XMP i bios.

Har ingen aning om det är hög kvalité på strömmen i min lägenhet faktiskt. Men har inte upplevt något strul med den under dessa år.

Permalänk
Medlem

Är det samma med xmp avstängt?

Permalänk
Medlem

Hmm lite konstigt, jag gick nu in i BIOS och då var XMP helt plötsligt avstängt. Antar att det beror på att jag uppdaterade BIOS...?

Men när jag försökte ändra i X.M.P så kan jag välja antingen "Disabled" eller "Profile #1", väljer jag Profile #1 får jag upp följande ruta: https://imgur.com/a/Mn90M

Då jag inte riktigt fattar det där så tog jag "No", enda jag vet är att jag inte har vattenkylning...

Permalänk
Medlem

@Gurriish
Troligen är inte detta problemet, men kolla gärna så att du har kopplat kablarna från skärmarna till grafikkortet och inte till moderkortet.

Kolla även gärna med t.ex. HWMonitor vad ditt grafikkort/processor har för temperaturer när du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Gurriish
Troligen är inte detta problemet, men kolla gärna så att du har kopplat kablarna från skärmarna till grafikkortet och inte till moderkortet.

Kolla även gärna med t.ex. HWMonitor vad ditt grafikkort/processor har för temperaturer när du spelar.

Hej!

Båda mina skärmar är kopplade till grafikkortet, en med HDMI och en med DVI (tror det heter DVI?).

Har provat att kolla tempen med HWINFO och då ligger jag mellan 50-60 grader, vanligtvis runt 55 vilket jag tror är ganska normalt, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Hej!

Båda mina skärmar är kopplade till grafikkortet, en med HDMI och en med DVI (tror det heter DVI?).

Har provat att kolla tempen med HWINFO och då ligger jag mellan 50-60 grader, vanligtvis runt 55 vilket jag tror är ganska normalt, eller?

50-60 grader är väldigt normalt! Så inga tokigheter där (På gott och ont).

Permalänk
Medlem

Kör programmet latencymon.
När jag hade samma problem med spikes så visade det sig vara nvidias hd audio som ställde till det. Löste det enkelt genom att avinstallera nvidias HD audio. Kanske är samma för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@often: Hej often!

Laddade ner latencymon och fick följande resultat: https://imgur.com/tX05GJ3

Så det ser ut som att allt funkar som det ska där?

Permalänk
Medlem

Hej!
Latencymon visar acceptabel latency. Min slutsats är att det inte verkar vara något program som orsakar "oflytet" i spel.
Men för säkerhets skull skadar det inte att köra latencymon 5-10 minuter och hålla ett öga på vilket program som tar längst tid på sig att svara. Däri ligger orsaken till det upplevda oflytet/fryslagget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@often: Har haft på det ett tag nu, dock inte spelat något samtidigt. Jag försöker kolla i flikarna "Drivers"/"CPUs"/"Processes" men jag har ingen aning hur jag ska tolka siffrorna där då jag inte är bekant med termerna ISR count/DPS count/Highest execution (ms)/Total executon (ms) osv...

Så det blir jättesvårt att veta när något är "avvikande" eller "normalt" så att säga.. :/

Permalänk
Medlem

Så länge staplarna är gröna så är det bra. Finns ett annat program som också kollar latency. Dpc latency: http://www.thesycon.de/dpclat/dpclat.exe
Om allt är grönt enligt bägge de programmen så borde du inte ha dåligt flyt i något spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av often:

Så länge staplarna är gröna så är det bra. Finns ett annat program som också kollar latency. Dpc latency: http://www.thesycon.de/dpclat/dpclat.exe
Om allt är grönt enligt bägge de programmen så borde du inte ha dåligt flyt i något spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt DPC Latency är allt gult: https://imgur.com/a/Qj8Dd

Permalänk
Medlem

Har du prövat att avinstallera grafikdrivrutinerna, starta om datorn och sedan installera om grafikdrivrutinen, denna gång utan att bocka i HD audio-drivrutinen.
Har för mig jag fick strula litegrann med drivisarna för att gå från ~1000 på dpc latency ändå ner till ~20.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av often:

Har du prövat att avinstallera grafikdrivrutinerna, starta om datorn och sedan installera om grafikdrivrutinen, denna gång utan att bocka i HD audio-drivrutinen.
Har för mig jag fick strula litegrann med drivisarna för att gå från ~1000 på dpc latency ändå ner till ~20.

Skickades från m.sweclockers.com

Provat detta, utan resultat...

Permalänk
Medlem

Du skriver att sidor laddar och att spel laggar? Dåligt Internet? Dålig router?
Har du installerat Windows med hjälp av Microsoft USB verktyg? Och inte en skum kopia på Piratebay?

Permalänk
Medlem

@downup: Det står i orginalposten att Windows är från Kinguin.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

@downup: Det står i orginalposten att Windows är från Kinguin.

Jo, men där får man väl bara nyckel? Sen kanske han hade en windows kopia från piratebay på en usb?

Permalänk
Medlem

@downup: ???? Windows i säg är "gratis" att ladda ner och installera på datorer, från Microsoft's hemsida. Varför skulle någon sitta med en kopia från PB lr dylikt om han sitter på en nyckel?

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

@downup: ???? Windows i säg är "gratis" att ladda ner och installera på datorer, från Microsoft's hemsida. Varför skulle någon sitta med en kopia från PB lr dylikt om han sitter på en nyckel?

Vet inte, kan ju hända att man missat detta och tankar en ISO på TPB?

Permalänk
Medlem

Nej jag har ett original windows, installerat med bootable kit från windows egen sida. Formaterade ett USB-minne och använde för att installera windows.

Jag börjar bli lite smått desperat just nu, ingenting flyter på ordentligt. När till och med Rocket League känns som riktigt dåligt flyt trots att jag stängt av typ alla inställningar och ändrat från "quality" till "performance" på samtliga inställningar börjar ju tålamodet att gå mot sitt slut...

Finns det någon som kan ha en lösning på detta...?

Permalänk
Medlem

Hur många blåskärmar har du fått? Känns som hårdvarufel

Permalänk
Medlem

Minnena kan du ju testa att ta och köra en sticka i taget för att se om en av dem är dåliga. Visserligen kan ju båda vara det fast det är inte så vanligt av egen erfarenhet i jobbet.

Brukar ta ur en sticka och köra minnestest på en i taget.

Permalänk
Medlem

har precis haft ungefär samma problem själv, och skapade en tråd tidigare idag.
Testa att köra windows minneskontroll, och medans programmet startar så trycker man F1 för settings, där väljer du typ "full scan" eller något sådant, så tar den riiiiktigt lång tid men den går igenom mera saker. jag hade trasigt RAM btw, gav massor av konstiga fel.