Permalänk
Medlem

Funderingar kring överklockning

Hejsan!
Jag köpte en 8700k för inte så länge sedan, 3 mars för att vara exakt, och jag har prövat på att överklocka lite. Jag försöker att få processorn stabil med en 5GHz clock. Jag lyckas få det spelbart men den klarar inte mer intensiva stress test, datorn kraschar i t.ex Realbench och prime95 men klarar Cinebench utan problem. Jag kör för tillfället med 1.36Vcore, sätter jag den på Auto kör den 1.4. Jag har i någon vecka kört med en 4.9GHz överklockning vilket har funkat bra, men nu ville jag testa lite och se ifall jag kan få det stabilt på 5GHz. Något jag undrar över är hur vissa kan köra 5Ghz med straxt under 1.3GHz, skulle gissa att det är på grund av Silicon lotteriet (om man nu kallar det så på svenska), men finns det någon annan anledning får någon gärna förklara. Jag är ganska ny till överklockning och kan väl i princip grunderna. Hittills har jag bara rört CPU ratio och CPU core Voltage, är det någonting mer man skulle behöva ändra på?
Har jag missat någon info är får ni fråga om det, jag vill gärna ha lite råd om överklockning och möjligtvis hur jag kan få processorn stabil med en 5GHz clock.

Specs
Operativsystem: Windows 10
Processor: Intel Core i7 8700k
Processorkylare: Corsair Hydro H100i V2
Moderkort: MSI Z370 Gaming M5
Minne: 1x Crucial Ballistix Sport DDR4 2400MHz 8GB och 1x Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2400MHz 8GB
Grafikkort: MSI GTX 1080 Gaming X
Hårddisk: 1x Crucial MX300 2.5" 7mm 525GB och 1x Corsair Force LE 240GB
Nätaggregat: EVGA 600W
Övrig kylning: 1x140mm utblås, 2x140mm insug i lådan och 2 120mm utblås på radiatorn
Skärmar: Asus Rog Swift PG278QR och en Acer Predator XG270HU

Permalänk
Medlem

@AntonSam: Jag kan rekomendera dej att kolla på denna video. Du kan hoppa direkt till nästan mitten, där han går in i bios.
Jag följde hans instruktioner till punkt, idag. Förutom att jag gjorde det med 1.3V.
På 5100 (x51) crashade jag på andra varvet i cinebench. Men x50 går bra.
Jag klockade utan videon redan igår. Det gick rätt bra. Men han hade lite flera grejer med volten han pillade med. Eftersom jag har just det moderkortet, var det klockrent. Men de stora grejerna som att stänga av MCE osv, gäller på alla moderkort o bios...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Stäng av MCE (Multi Core Enchangement)
Sätt LLC till 6 (LOad Line Calibration.
Det är väl de två stora man måste göra.

Nu puttrar min stabilt på 5GHz på 1.3V, men jag skulle vilja få den att köra lägre volt när CPU inte går i 5GHz. Letar info, hur göra just nu...

Lycka till!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Ska ta och kolla på videon och testa lite, tack!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Ska ta och kolla på det också. Tack så mycket! Kan ta och skriva här hur det går sen.

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Har kollat igenom videon och det svåra är ju att i princip inga inställningar är samma i mina bios. Jag antar att det finns motsvarande inställningar med andra namn, men jag vet i så fall inte vilka det är.

Permalänk
Medlem

@AntonSam: "Load Line calibration", borde du ha. Den rampar upp spänningen lite extra när CPU blir tungt belastad.
"Multi Core Enchanment" (Troligen felstavat) borde du också hitta. det är Intel specifika inställningar. Det är väl de två stora.
Leta på youtube efter OC på ditt moderkort. Det var så jag hittade videon ovan. Det var inte första träffen. Klickade igenom några stycken innan den dök upp.
Kul om du kan skriva och berätta hur det går. Håller tummarna att du kommer riktigt långt. Vad har du för kylare?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Ska se ifall jag hittar det. Jag använder mig av Corsair Hydro h100i V2. Berättar så fort jag gjort lite framsteg!

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Har hittat LLC och MCE, vad borde man sätta llc på? Är det något som möjliggör bättre överklockning?
Har försökt få 5GHz stabilt men verkar inte gå, kan säkert gå med ännu högre voltage men jag vill inte gå för högt och vill inte att det blir för varmt. Så jag tänker mig att jag fixar en stabil 4.9GHz clock och nöjer mig med det, om inte någon kommer in här och säger någonting som gör att jag kan klara 5GHz. Tycker det är lite tråkigt att vissa 8700k processorer kan köra 5Ghz under med 1.3Vcore eller mindre medans andra knappt kan med 1.4Vcore. Att nå 5GHz var väl inte allt för viktigt och ger antagligen knappt märkbar prestandaökning, men hade varit kul att lyckas nå 5GHz, bara för att liksom. Kör nu 4.9GHz med 1.35Vcore vilket verkar fungera bra. Kör realbench utan problem.

Permalänk
Medlem

@AntonSam: LLC kompenserar för last. Dvs att volten du ställt in, har en tendens att sjunka när du helt plötsligt gasar fullt. Droppar volten, får du blåskärm. LLC på max, innebär en kraftig överskjutning på volten, vilket inte är så bra heller.
PÅ min mammabräda ASUS ROG XHero går LLC lägena till 7, så jag ställde min på 6.
5GHz når jag med 1.325 Vcore. Fast med LLC-6 så landar den faktiska volten på 1.328. Men det fungerar. Med LLC-5 sjunker volten och det slutar med blåskärm andra rundan i Cinebench. (Av någon anledning klarar jag ett varv?)
Om du ändå är så nära 5GHz, tycker jag du skall prova olika LLC. Men kör nått program typ Coretemp eller CPUZ som visar volten hela tiden, så du kan bryta om det ser helt fel ut.

EDIT:
Att en del kan köra högre än andra beror inte enbart på Silikon lotteriet. Val av moderkort spelar en viss roll också. Speciellt när man börjar närma sig gränsen för vad CPUn faktiskt klarar att prestera egentligen.
Till exempel så lade jag en tusenlapp extra bara för att få ett ROG kort. Den har mycket starkare VRM som förser CPU med ström. Om VRM kan tuffa på halvgas, så blir den inte flaskhals. Jag såg en video på youtube, med lite staplar på hur mycket de olika VRMen klarade att leverera och billigare ASUS kort storknade runt 130-140W, medans ROG korten klarade över 220W.
Jag skulle tippa på att vid 5GHz börjar man nog närma sig 150W?
Inte säker dock. För original har 8700K ett TDP på 95W, men är det vid 3.7GHz, eller vid max turbo på 4.7GHz?
I alla fall, behöver det inte vara CPUn som är flaskhalsen?

P.S. Jag har inte källa på siffrorna. Jag kommer ihåg dem, men inte vart jag såg dem. :-/

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Hmm, okej. Kan testa lite olika llc och se om det hjälper någonting. Har CPUZ och HWMonitor uppe när jag testar och båda visar vålten, hur vet jag att det är helt fel?

Permalänk
Medlem

@AntonSam: Jag menade bara att om du missförstått något tips du sett på Youtube, eller så och skruvat på nått som du inte vet hur det fungerar, så kan det hända att tex volten sticker iväg. På olika märken, heter olika funktioner olika och det är lätt att man gör fel.
Läst på en del forum hur folk sett upp emot 1.6V när de egentligen siktat på 1.3V.
I CPUZ ser man Vcore. Bara att hålla ett öga på just det värdet, att det ställer sig som man förväntar sig.
1.6V har väl inte sönder processorn direkt, men utan extrem kylning landar man snabbt på 95c där den skruvar ner sig själv, för att inte brinna upp.

Värmen sticker iväg fort när man laddar för mycket volt, och det är väl vad som håller oss tillbaka.
Själv funderar jag på en "delid" på min processor. Sett att det kan sänka tempen över 10 grader. Eller rättare sagt, det ger mej 10 grader till godo att höja ännu mera
5.5GHz hägrar! (Kommer troligen inte dit i alla fall, men närmare.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Aha, okej. Vcoren ser ut som den ska iallafall, så det är nog inga problem. Har inte rört mycket mer än Vcore, CPU Core ratio och llc. Är också sugen på att delidda, men är mest rädd att jag ska sabba det helt, annars verkar det värt det. 5.5Ghz? Det ser man inte allt för många testa, men det är ju alltid kul att prova och experimentera lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSam:

...Är också sugen på att delidda, men är mest rädd att jag ska sabba det helt, annars verkar det värt det. 5.5Ghz? Det ser man inte allt för många testa, men det är ju alltid kul att prova och experimentera lite

Jag har precis blivit klar med min nya dator, med costum loop vattenkylning, med två feta 280 x80mm radiatorer som kyler både grafikkort och processor. Jag vet inte om det är möjligt med 5.5GHz, men nått måste man ju ha som mål
Körde 5.2GHz ett kort tag, men då var jag uppe i 80 grader. (Känns inte bra.)

Jag har funderat länge på att delidda min gamla dator. Också costum loop. Så jag funderar på om man börjar med den gamla, som träning och också se vad resultatet blir. Den tröttnade jag på att överklocka rätt fort, då tempen stack onormalt fort. Jag är ganska säker på att det är värmeöverföringen under locket som är kass. Den står oklockad (4700K/GTX970) som media maskin i vardagsrummet och ser fin ut, med kromade koppar rör som leder runt vattnet, med plexi sida och LEDs som lyser upp.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: En riktig bjässe det alltså! Vattenkylning till grafikkortet också, vore coolt att fixa. Kommer säkert bygga ihop någon rejäl dator i framtiden, riktigt kul att hålla på och mecka med datorn och att överklocka o.s.v. Datorn jag har nu har jag uppgraderat en del iallafall. Började med ett litet chassi med stöd för max ett micro atx moderkort, en i5 6600k och ett EVGA gtx 970. Kommer antagligen uppgraderas mer allt eftersom. Har du testat nya datorn något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSam:

@Turbonisse: En riktig bjässe det alltså! Vattenkylning till grafikkortet också, vore coolt att fixa. Kommer säkert bygga ihop någon rejäl dator i framtiden, riktigt kul att hålla på och mecka med datorn och att överklocka o.s.v. Datorn jag har nu har jag uppgraderat en del iallafall. Började med ett litet chassi med stöd för max ett micro atx moderkort, en i5 6600k och ett EVGA gtx 970. Kommer antagligen uppgraderas mer allt eftersom. Har du testat nya datorn något?

@AntonSam: Jo, det är den jag sitter vid numera. Den jag hade upp till 5.2GHz.
"Bjässe vet jag inte? Radiatorerna monterade jag som ett kyltorn utanför chassit, gömt bakom min lilla 43" skärm. Bara de två 140mm fläktarna som kom med chassit som sitter där. Resten kyls av vattnet och transporteras ut utanför datorn (Kyltornet) där värmen blåses bort av två kraftiga Noctua fläktar.

Innanmätet:
Någon dag, kanske i påsk, då jag har fem dagar ledigt, tänkte jag ta och putsa upp detaljerna lite. Tvätta bort tusch märkena på rören, göra lite allmänt fint och sedan ställa upp system kameran på stativ, ta några bilder och skapa ett galleri. Denna bilden tog jag med mobilen, genom glaset, så den är suddig pga mobil och reflektioner pga glaset...

Här är senaste jag pillade med idag.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Ser ju riktigt coolt ut! Du har alltså bitar av datorn utanför chassit?

Permalänk
Medlem

@AntonSam: Förra bygget, var mera traditionellt (Om man kan kalla något costum loop för traditionellt?) med en tjock (60mm) kylare i fronten och en smalare (30mm) i toppen. (Också 280 radiatorer).
Jag upplevde att det är dumt att leda bort värmen från CPU/GPU bara för att sedan dumpa den värmen rakt in i chassit igen. Det fungerar, inget snack om det. Men jag tänkte "Think outside the box" i dubbel bemärkelse.
Man "suger" upp värmen med vattnet, varför dumpa det i chassit? Vad krävs för att inte göra det. Finns det andra fördelar? Nackdelar?

Nackdelen är ju uppenbar. Riggen blir otympligare. (Men denna är inte skapad för LAN partys.)

Fördelar. Man dumpar värmen utanför chassit. Vad innebär det? Jo, då 80-90% av värmen som alstras, pytsas ut bakom skärmen, långt ifrån chassit, behövs inte mycket kylning av resten. Det räcker att sakta blåsa luften från fronten, över komponenterna, som slipper se värmen.
En annan fördel. Ett chassi som klarar av att svälja två 80mm tjocka radiatorer, skulle vara "en jätte". Jag kunde byggt datorn i en mycket mindre låda. Ville dock inte bygga i en mini iTx låda och hade krav att moderkortet skulle monteras inverterat. Det begränsade urvalet något.
Trycker man in radiatorerna i ett normalstort chassi, ser det ganska grötigt ut, blir för många kompromisser.
Den enda kompromiss jag hade att ta hänsyn till, var att jag ville dra ner alla rör, till skottgenomförningar, till nedervåningen och nät delen sitter i bakkant. Så jag kunde inte dra dem rakt ner. Där av sidoförflyttningen.
Inga radiatorer i chassit, gör att det ser mycket renare ut.

Gamla riggen, den offentliga sidan, med plexiglas och LED slinga.

På baksidan sitter pumpen och reservoaren i kammaren för nätdel och diskar.

Jag tycker främre kammaren ser lite grötig ut. Och då är ändå pump och reservoaren dolda bakom.
Den nya riggen, utan skärmen ser du radiatorerna. (Fick köpa två 30cm förlängnings kablar till fläktarna bara.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Smart tänkt! Tror inte att jag sett någon som gjort så här innan. Att göra så borde ju vara en fördel, har du jämfört med temperaturen från innan? Om du inte byggde på det här sättet från början.

Permalänk
Medlem

@AntonSam: Hela datorhörnan, inklusive skrivbordet (Måttanpassat efter utrymmet), är omsatt från en idé jag hade i huvudet. Så NEJ! Inga data från "innan". Jag hade en intel OEM kylare på ett par veckor, medans jag byggde loopen. (Körde på luft under bygg tiden.)

Jag kunde jämfört med data från de första veckorna, då jag körde luftkylt. Men tyvärr går det inte att installera ASUS sunkiga program (AI-Suite) på ett nyinstallerat Windows 10 Pro. (?) Sensorer sitter där i mängder, plus ett par som jag satt i vattenloopen själv. (Uttag på moderkortet) Men jag har inte hittat nått vettigt sätt att få ut informationen. :-/
(Jag har fått ett ganska negativt intryck av ASUS med detta senaste bygge. Jag hade problem med deras mjukvara redan med förra bygget. Det slöade ner Windows, när AI-Suite var igång, öppnades fönster och popupper tomma. Innehållet kunde hoppa fram en minut efter man öppnat nått.)

En annan grej jag sitter och svär över just nu, är "ASUS-Aura" för att styra RGB belysningen, som de slagit på stora trumman för.
Jag har både moderkort och Grafikkort från ASUS, och när inte moderkortet klarar av att styra grafikkortets belysning... Ja jag tycker de kör en blåsning. Säljer på kunder som köper deras premium produkter, tidiga beta versioner?

Så dokumentation under bygget kom av sig lite. Saker som jag kunde ha gjort, stannade vid mjukvarustrul.

Till ämnet!
Jag är lite missnöjd med tempen på CPU. Jag vet inte om det beror på mitt kinesiska vattenblock? (Barrows) Eller om det är TIM under locket på processorn som är dålig. Jag skall ta reda på det, NÄR jag kan dokumentera alla temperaturer ordentligt!
Jag köpte ett verktyg för att öppna processorn. Och flytande metall att ersätta original kyl pastan med.

GPU anade jag att jag inte skulle få riktigt lika fina värden som med ett rent vattenblock. En hybrid är en kompromiss.
I det här fallet innebär det ca 10c grader högre temp under full belastning.
Min gamla GTX970 har aldrig gått norr om 43 grader. Inte ens när jag körde Prime95 och Furmark samtidigt ett dygn, för att maxa värmeutvecklingen. (Det tar en stund tills vattnet når sin max temperatur.)
GTX1080Ti Poseidon, planar ut på 52 grader efter 15-20 minuter med Furmark. (Fläktarna går inte igång.)
Det är inte så konstigt, då ett riktigt vattenblock snirklar runt vattnet över alla hotspots, medans denna hybrid kylare bara gör en U-sväng inne över chippet, och ut igen.
Det är ändå temps jag kan leva med. Men CPU vill jag gärna få ner lite grann.
Skall börja med min gamla rigg och se vad det ger. Den har ändå gått sex månader över service intervallet jag satt. (har gått 18 månader nu) Dags att damma ur, göra rent och byta vatten. Då är det inte så mycket extra jobb att "delid"a processorn.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Stäng av MCE (Multi Core Enchangement)

Vad är teorin bakom det? Frågar mest, eftersom det i praktiken inte borde spela någon roll. Det är ju bara funktionen för att låta alla kärnor köra i samma maxfrekvens, och det tvingar vi ju (oftast) CPU'erna till i alla fall vid överklockning. Det är inte så många som klockar var kärna specifikt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vad är teorin bakom det? Frågar mest, eftersom det i praktiken inte borde spela någon roll. Det är ju bara funktionen för att låta alla kärnor köra i samma maxfrekvens, och det tvingar vi ju (oftast) CPU'erna till i alla fall vid överklockning. Det är inte så många som klockar var kärna specifikt.

Det är i princip det första man läser när man börjar sätta sig in i hur man skall göra. Varför, vet jag inte. Men om man ändå tvingar kärnorna till samma synkade frekvens, skadar det väl inte att stänga av MCE också?
Det är klart att det kan vara en sådan där vedertagen praxis som bara har spridit sig? Och bra att någon ifrågasätter det.
Själv har jag inte kommit så långt med att trimma min 8700K. Pga vad jag skrev i förra inlägget.
Jag har fått CPU att klara Cinebench (Först) och sedan Prime96 (V26.6) i ett par timmar, i 5.2GHz, men är inte nöjd med hur mycket spänning och med det värme, jag fick. Delid står på tur.
Iom att jag inte kommit igång att överklocka på allvar, har jag heller ingen egen erfarenhet på om det gör det samma om MCE står av/på?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Men om man ändå tvingar kärnorna till samma synkade frekvens, skadar det väl inte att stänga av MCE också?

Skadar att stänga av gör det ju nog inte, men det känns mest som om det inte borde påverka alls. Saker som borde påverkas är ju spänning, och frekvens, båda som man tar manuell kontroll över vid överklockning, så resultatet borde bli samma? Nå, jag var mest nyfiken. Jag antar att det i grund och botten är som rekommendationen att stänga av speedstep teknologi vid överklockning. Det gör möjligen skillnad om man överklockar med kompressorkylning, eller flytande kväve, men i praktiken gör det ingen skillnad för normalt bruk och överklockning, annat än då att man bränner mindre el...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Skadar att stänga av gör det ju nog inte, men det känns mest som om det inte borde påverka alls. Saker som borde påverkas är ju spänning, och frekvens, båda som man tar manuell kontroll över vid överklockning, så resultatet borde bli samma? Nå, jag var mest nyfiken. Jag antar att det i grund och botten är som rekommendationen att stänga av speedstep teknologi vid överklockning. Det gör möjligen skillnad om man överklockar med kompressorkylning, eller flytande kväve, men i praktiken gör det ingen skillnad för normalt bruk och överklockning, annat än då att man bränner mindre el...

Jag brukar stänga av under experimentering, när jag hittat hastighet/spänning osv, jag tänker köra med, försöker jag hitta var man kan slå på dem så datorn kan gå ner på tomgång när man inte kör nått som kräver full sprutt!
För det är ju som du säger, vid OC stänger man i regel av alla ström spar funktioner.

För och nackdel, med att läsa på forum och sedan följa en snitslad bana, är att man hittar lätt till sina max inställningar, men man har ingen aning om vad man egentligen gjorde. Och då blir det svårare att ställa tillbaka vissa inställningar, så datorn fungerar som OEM, dvs den sänker sig till bara någon procent av frekvensen och med det också drar ner strömförbrukningen.

El-räkningen blir ingen kul läsning om man har datorn på 12 timmar om dagen på max.
Om man inte pillat på inställningarna i BIOS, skulle datorn, påslagen, men i vila, dra ström som en glödlampa.
När jag hade min på 5.2GHz (Snitslad bana, =allt på max) drog datorn i vila 168W från väggen. (Skärmen inte medräknad.)
Det är med en M.2 disk och grafikkort (i vila). Inget mer.

Tänkte ta en dump på låg effekt förbrukning i vila. Men Windows har bestämt sig för att inte samarbeta just nu. Datorn går ner till 100x8 (tomgång) och maxar på 100x50. Av någon anledning, just nu, ligger den mest runt 100x44 (4.4GHz) och effektförbrukningen blir där efter. En liten stund, som man kan se i början på diagramet, var jag nere på under 100W från väggen (Den övre kurvan.)
Men när datorn verkligen går ner, landar förbrukningen på ca 60W från väggen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@AntonSam: Hela datorhörnan, inklusive skrivbordet (Måttanpassat efter utrymmet), är omsatt från en idé jag hade i huvudet. Så NEJ! Inga data från "innan". Jag hade en intel OEM kylare på ett par veckor, medans jag byggde loopen. (Körde på luft under bygg tiden.)

Jag kunde jämfört med data från de första veckorna, då jag körde luftkylt. Men tyvärr går det inte att installera ASUS sunkiga program (AI-Suite) på ett nyinstallerat Windows 10 Pro. (?) Sensorer sitter där i mängder, plus ett par som jag satt i vattenloopen själv. (Uttag på moderkortet) Men jag har inte hittat nått vettigt sätt att få ut informationen. :-/
(Jag har fått ett ganska negativt intryck av ASUS med detta senaste bygge. Jag hade problem med deras mjukvara redan med förra bygget. Det slöade ner Windows, när AI-Suite var igång, öppnades fönster och popupper tomma. Innehållet kunde hoppa fram en minut efter man öppnat nått.)

En annan grej jag sitter och svär över just nu, är "ASUS-Aura" för att styra RGB belysningen, som de slagit på stora trumman för.
Jag har både moderkort och Grafikkort från ASUS, och när inte moderkortet klarar av att styra grafikkortets belysning... Ja jag tycker de kör en blåsning. Säljer på kunder som köper deras premium produkter, tidiga beta versioner?

Så dokumentation under bygget kom av sig lite. Saker som jag kunde ha gjort, stannade vid mjukvarustrul.

Till ämnet!
Jag är lite missnöjd med tempen på CPU. Jag vet inte om det beror på mitt kinesiska vattenblock? (Barrows) Eller om det är TIM under locket på processorn som är dålig. Jag skall ta reda på det, NÄR jag kan dokumentera alla temperaturer ordentligt!
Jag köpte ett verktyg för att öppna processorn. Och flytande metall att ersätta original kyl pastan med.
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1BfWEpr8HQur9G7UwqBhX016sD3hsqAY4RA
GPU anade jag att jag inte skulle få riktigt lika fina värden som med ett rent vattenblock. En hybrid är en kompromiss.
I det här fallet innebär det ca 10c grader högre temp under full belastning.
Min gamla GTX970 har aldrig gått norr om 43 grader. Inte ens när jag körde Prime95 och Furmark samtidigt ett dygn, för att maxa värmeutvecklingen. (Det tar en stund tills vattnet når sin max temperatur.)
GTX1080Ti Poseidon, planar ut på 52 grader efter 15-20 minuter med Furmark. (Fläktarna går inte igång.)
Det är inte så konstigt, då ett riktigt vattenblock snirklar runt vattnet över alla hotspots, medans denna hybrid kylare bara gör en U-sväng inne över chippet, och ut igen.
Det är ändå temps jag kan leva med. Men CPU vill jag gärna få ner lite grann.
Skall börja med min gamla rigg och se vad det ger. Den har ändå gått sex månader över service intervallet jag satt. (har gått 18 månader nu) Dags att damma ur, göra rent och byta vatten. Då är det inte så mycket extra jobb att "delid"a processorn.

Det är väl riktigt bra temperaturer? Skulle jag köra under lika lång tid skulle både processor och grafikkort nå upp mot 70-85 grader. Inte så konstigt kanske i och för sig då jag bara kör med en H100i V2 och inte gjort något med grafikkortets kylning.

Skickades från m.sweclockers.com