Permalänk
Medlem

RAID kontrollerkort

Hej.

Har nyligen plockat ihop lite "gamla"(egentligen väldigt nya och bra) komponenter som jag hade liggande efter en uppgradering utförd nyligen.

Med dessa tänkte jag slänga ihop en NAS. Har i nuläget monterat o fixat hela köret, och den rullar Windows 10. Har beställt 4x WD Red 3TB och väntar i nuläget på leverans.
Smart som jag är så kollade jag inte om mitt moderkort stöder RAID, vilket det inte gör.
Behöver alltså ett kontrollerkort.
Vänder mig nu alltså till er för rekommendationer kring vad jag ska köpa. Detta är helt bortom mig.
Kommer somsagt rulla 4st HDD's, och dessa kommer jag köra i RAID 0.

Tackar och bockar för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verymany:

Kommer somsagt rulla 4st HDD's, och dessa kommer jag köra i RAID 0.

Tackar och bockar för tips!

RAID 0 i en NAS?

Tänk om, tänk rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Du kan testa mjukvaruraid i Windows, borde ge all prestanda och mer därtill som du efterfrågar

Permalänk
Medlem

LSI 9211 är stabila. Kör inte RAID 0 (!), överge idén om Windows och använd ett operativsystem som stöder ZFS..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför inte RAID 0? Kommer inte lagra några livsviktiga saker utan framförallt bilder/videos som jag har dubbel-backupade på annat håll redan.
Det jag är ute efter är en bättre lösning än externa hårddiskar att rulla det från. Samt hastigheten hos RAID 0 för att minimera seghet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte försöka tala om för dig ifall RAID-0 är bra eller dåligt för dig. Det avgör du
Däremot kan jag säga att Raiden i Windows funkar. Den Raid som finns på BIOS är mjukvaruraid det också!
Vet ej hur det är i Windows, men om du mjukvaruraidar i Linux med mdadm så spelar det ingen roll om du byter komponenter i servern och installerar om ditt OS. mdadm hittar raid-arrayen igen utan problem. Kan bli värre med RAID genom moderkort/kontrollerkort. Pajar nån av dem o du inte hittar likadan hårdvara så är du troligtvis körd.
Skulle du vilja köra ZFS Raid i t.ex Freenas så behöver du t.ex LSI 9211 kontrollerkort som är en HBA.
För att ge en personlig åsikt. Tänker du köra RAID-0 så kör likagärna på Raiden i windows eller linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verymany:

Varför inte RAID 0? Kommer inte lagra några livsviktiga saker utan framförallt bilder/videos som jag har dubbel-backupade på annat håll redan.
Det jag är ute efter är en bättre lösning än externa hårddiskar att rulla det från. Samt hastigheten hos RAID 0 för att minimera seghet.

Skickades från m.sweclockers.com

Som du vet så räcker det med att en disk går sönder eller får korrupt data för att du ska förlora all data. Hastighetsvinsten är försumbar i förhållande till användningsområdet. Så det är både meningslöst och onödigt, dumsnålt som man brukar säga.

Jag resonerade lite som du tidigare tills den dag jag stod inför risken att behöva ladda upp allt igen och insåg vilken tid det skulle ta. Så jag köpte helt enkelt större diskar när jag uppgraderade för att kompensera för paritetsbortfallet. Det handlade om några, i sammanhanget, ynka hundralappar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verymany:

Varför inte RAID 0? Kommer inte lagra några livsviktiga saker utan framförallt bilder/videos som jag har dubbel-backupade på annat håll redan.
Det jag är ute efter är en bättre lösning än externa hårddiskar att rulla det från. Samt hastigheten hos RAID 0 för att minimera seghet.

Skickades från m.sweclockers.com

Angående prestanda - externt eller i ditt nätverk så kommer en ensam disk klara av gigabit hastigheter medan du tjänar på det om du flyttar filer på NASen. Förutsatt att du har en hel del data så tänker jag att det är bättre att köra individuella diskar, men du kan montera dem i en mapp istället så slipper du ha fyra enheter samt vid en återställning tar det inte flera dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Jag tänker inte försöka tala om för dig ifall RAID-0 är bra eller dåligt för dig. Det avgör du
Däremot kan jag säga att Raiden i Windows funkar. Den Raid som finns på BIOS är mjukvaruraid det också!
Vet ej hur det är i Windows, men om du mjukvaruraidar i Linux med mdadm så spelar det ingen roll om du byter komponenter i servern och installerar om ditt OS. mdadm hittar raid-arrayen igen utan problem. Kan bli värre med RAID genom moderkort/kontrollerkort. Pajar nån av dem o du inte hittar likadan hårdvara så är du troligtvis körd.
Skulle du vilja köra ZFS Raid i t.ex Freenas så behöver du t.ex LSI 9211 kontrollerkort som är en HBA.
För att ge en personlig åsikt. Tänker du köra RAID-0 så kör likagärna på Raiden i windows eller linux

Tack för ett bra svar!

---

Anledningen till att jag tänker rulla RAID 0 är att jag vill ha högre läs/skriv hastigheter, inte att jag vill snåla med paritetsbortfall eller whatnot.
Jag har mycket stora filer, och jag kommer att köra LACP, alternativt sätta in 10G kort i de datorer som jag behöver snabba transfers med.
Aldrig haft ett diskdödsfall (förutom när jag tappade min laptop i stentrappan), och har haft rätt många diskar. Siktar på att fortsätta i den stilen
Skulle en dö och allt försvinner, så har jag det gånger 2-3 backupade redan!

Tack för all input!

Skickades från m.sweclockers.com