Instabil Vcore vid OC av GIGABYTE's X399 AORUS Gaming 7\Threadripper 1950X

Permalänk
Inaktiv

Instabil Vcore vid OC av GIGABYTE's X399 AORUS Gaming 7\Threadripper 1950X

Jag har börjat med överklockning av GIGABYTE X399 AORUS Gaming 7\Threadripper 1950X där jag bla tar tipps från den här sidan https://overclocking.guide/gigabyte-threadripper-overclocking...

Jag kör fn med 3800MHz & Vcore=1.300 volt. Temperaturen vid full belastning på samtliga kärnor ligger på 65 grader men det underliga är att Vcore fladdrar mellan 1.356 - 1.380 volt.
Vad beror detta på och finns det någon övre gräns för hur högt Vcore drar iväg över det man ställt in?

Permalänk
Medlem

Från steg 3c i guiden du länkade:

"Adjust CPU Loadline Calibration Setting

If you need some extra stability adjust this setting to either “Turbo” or “Extreme”. You may notice that after this adjustment your CPU Vcore is higher."

Jag har inte klockat AMD på ett bra tag, men Loadline calibration har mig veterligen alltid ökat VCore. Läs på lite allmänt om de settings som guiden talar om, bättre att förstå vad man gör än att blint följa en guide.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haibane:

Från steg 3c i guiden du länkade:

"Adjust CPU Loadline Calibration Setting

If you need some extra stability adjust this setting to either “Turbo” or “Extreme”. You may notice that after this adjustment your CPU Vcore is higher."

Jag har inte klockat AMD på ett bra tag, men Loadline calibration har mig veterligen alltid ökat VCore. Läs på lite allmänt om de settings som guiden talar om, bättre att förstå vad man gör än att blint följa en guide.

Loadline Calibration har jag inte ändrat öht så det kan väl knappast vara förklaring här?
De enda ändringar jag gjort är att sätta 'CPU Clock Ratio' till 38 och 'CPU Vcore' till 1.300 volt.

Det verkar finnas lite olika erfarenhet ur pass mycket Vcore avviker från det inställda men jag har ännu inte hitta någon förklaring till VARFÖR de avviker och hur stor den avvikelsen kan bli man jag ska forska vidare i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Loadline Calibration har jag inte ändrat öht så det kan väl knappast vara förklaring här?
De enda ändringar jag gjort är att sätta 'CPU Clock Ratio' till 38 och 'CPU Vcore' till 1.300 volt.

Det verkar finnas lite olika erfarenhet ur pass mycket Vcore avviker från det inställda men jag har ännu inte hitta någon förklaring till VARFÖR de avviker och hur stor den avvikelsen kan bli man jag ska forska vidare i detta.

Sorry, jag tyckte du sa att du följde guiden. Vad har du LLC satt på just nu? Vidare kör du fixed Vcore eller med offset?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haibane:

Sorry, jag tyckte du sa att du följde guiden. Vad har du LLC satt på just nu? Vidare kör du fixed Vcore eller med offset?

Nej jag skrev följer tipps från guiden, dock inte samtliga.
Det enda som är ändrat är som sagt att 'CPU Clock Ratio' är satt till 38 och 'CPU Vcore' till 1.300 volt, 'CPU Vcore' är väl att betrakta som fixed antar jag.
Allt annat, inklusive LLC är på 'Auto'

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Nej jag skrev följer tipps från guiden, dock inte samtliga.
Det enda som är ändrat är som sagt att 'CPU Clock Ratio' är satt till 38 och 'CPU Vcore' till 1.300 volt, 'CPU Vcore' är väl att betrakta som fixed antar jag.
Allt annat, inklusive LLC är på 'Auto'

Vad finns det för alternativ på LLC? Auto kan enligt mina erfarenheter vara i stort sett vilket alternativ som helst.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Inaktiv

Hos HardOCP hittade jag tippset att sätta CPU LLC till läge 'Standard' och sänka SOC till 0.95
Det här verkar göra att Vcore vid full belastning lägger sig mellan 1.344 - 1.38, mao hade det strängt taget ingen inverkan alls.
Jag tror det finns 2 lägre inställningar för LCC men jag är långtifrån säker på att ändringar här ska stoppa Vcore från att fladdra så pass mycket som det gör.

Permalänk
Medlem

Har testat lite hit o dit i någon månad och moderkortet fungerar helt ok.
Kör 4000mhz 1.23volt.
Trippla 65mm radiatorer håller tempen nere.
Runt 60-70 grader full load med 2st vattenkylda grafikkort i samma loop är bra.
2100mhz minnen överklockade till 3200mhz 1.4 volt
Loadline Calibration på Low
PWM Phase Control på Balanced