Ångerrätt hos Greattech?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

När jag beställde datorn från Inet så gällde inte heller ångerrätten (om det är en specialbyggd dator precis som i TS fall).
Tror även Komplett hade det när jag köpte dotterns dator därifrån.
Inte särskilt ovanliga villkor som man godkänner när man beställer produkter som ska anpassas.

Villkoren från Inet:
Ångerrätten gäller inte hygienartiklar som ex. in-ear hörlurar, datorprogram, spel eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits samt specialtillverkad dator av osv.

Bara för Inet har skrivit så i sina villkor betyder det inte att det följer konsumentköplagen per automatik eller att det är giltigt. Faktiskt väldigt vanligt att villkoren är helt felaktiga vid närmare granskning.
Vore intressant att veta om det finns några ARN avgörande i den här frågan. Själv säger jag, att välja en annan hårddisk framför en annan där både är massproducerade, inte räknas som en specialtillverkad produkt, om man utgår från lagtexten. Men detta är bara min tolkning, och man vet aldrig hur det skulle sluta i en eventuell rättegång.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

I detta fallet är den inte specialbyggd då det är en av modellerna dom säljer förutom att jag lagt till en annan SSD. Där jag gått med på att betala deras fraktavgift.
Gällande Windows så köper jag att man inte kan ångra en levererad digital nyckel men problemet är att jag inte beställt något Windows.

Såg nu att i deras villkor så står det inget om specialbyggda datorer iallafall. (till skillnad från Inet etc som inte har ångerrätt på deras).
Tänkte om du nu valde att lägga till en M2 som ska sättas i datorn så är den ju byggd spec åt dig. Men om du nu ska ha SSD vid sidan av och sätta i själv så är den ju inte byggd specifik åt dig.
Men de tar ju ändå inte upp detta i villkoren så det ska ändå inte spela någon roll.

GT skriver dock "Avbeställning av icke lagerförda eller för kunden specifikt beställda varor är ej tillåtet" Detta har även Inet i sina villkor.

Lite liknande fall kan du läsa om här: (förrutom krångler med att de säger att du beställt windows)
https://lagen.nu/arn/2000-7590

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Såg nu att i deras villkor så står det inget om specialbyggda datorer iallafall. (till skillnad från Inet etc som inte har ångerrätt på deras).
Tänkte om du nu valde att lägga till en M2 som ska sättas i datorn så är den ju byggd spec åt dig. Men om du nu ska ha SSD vid sidan av och sätta i själv så är den ju inte byggd specifik åt dig.
Men de tar ju ändå inte upp detta i villkoren så det ska ändå inte spela någon roll.

GT skriver dock "Avbeställning av icke lagerförda eller för kunden specifikt beställda varor är ej tillåtet" Detta har även Inet i sina villkor.

Lite liknande fall kan du läsa om här: (förrutom krångler med att de säger att du beställt windows)
https://lagen.nu/arn/2000-7590

I det fallet som du länkade till står följande:

Det är således inte utrett att P avbeställt datorn innan leverans skedde. Sker avbeställning innan leverans har säljaren enligt konsumentköplagen (1990:932) inte rätt att hålla fast vid köpet. Motsatsen gäller vid avbeställning efter leverans. I princip föreligger det således ett bindande avtal mellan parterna.

Så det är inte vidare användbart i just det här fallet eftersom Greattech fått avbeställning i tid och gått med på den, dock vill dom ha betalt för ett OS och en SSD, fast dom redan sagt till kund att det var okej att avbeställa allt.
Det är dock intressant att man fortfarande har kvar sin ångerrätt även om det först bara handlade om en avbeställning, enligt ARN.
Men i just TS fall har inte TS fått någon information av GT under sin avbeställning eller när han först la sin beställning, att han kommer bli fakturerad för OSet och SSD. Och då är det inte giltigt att i efterhand kräva honom på pengar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Snark kommentar när kategorin bestämt berör konsumenträtt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av improwise:

Då du uppenbarligen verkar vara en fullfjädrad jurist själv ser vi fram emot att du påtalar vilka de faktiska felen är och vad som är det korrekta.

Förstår att ni två känner er utpekade, det var lixom tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

När jag beställde datorn från Inet så gällde inte heller ångerrätten (om det är en specialbyggd dator precis som i TS fall).
Tror även Komplett hade det när jag köpte dotterns dator därifrån.
Inte särskilt ovanliga villkor som man godkänner när man beställer produkter som ska anpassas.

Villkoren från Inet:
Ångerrätten gäller inte hygienartiklar som ex. in-ear hörlurar, datorprogram, spel eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits samt specialtillverkad dator av osv.

Om datorn säljs i ett redan existerande paket (vilket Greattech gör) så ska det räknas som att den kommer direkt från hyllan.. alltså inte specialbyggd.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Bara för Inet har skrivit så i sina villkor betyder det inte att det följer konsumentköplagen per automatik eller att det är giltigt. Faktiskt väldigt vanligt att villkoren är helt felaktiga vid närmare granskning.
Vore intressant att veta om det finns några ARN avgörande i den här frågan. Själv säger jag, att välja en annan hårddisk framför en annan där både är massproducerade, inte räknas som en specialtillverkad produkt, om man utgår från lagtexten. Men detta är bara min tolkning, och man vet aldrig hur det skulle sluta i en eventuell rättegång.

Ja det finns två jag känner till. Ett utdömande mot GT samt ett mot företaget jag jobbar för.

Obs. I det fallet jag själv är inblandad i så handlar det om att vi har sålt en ytterdörr med gatans siffra och bokstavsbenämning t ex 1b.
Dörren tillverkades i 8 veckor och skickades till kunden, varpå han begär att ångra den.

Trots att dörren tillverkas enbart för honom och det faktiskt tar 8 veckor att framställa dörren så fick kunden rätt.
Så att GT tycker att deras M2 disk är en specialare får ju mig att le i flera nivåer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Förstår att ni två känner er utpekade, det var lixom tanken.

Förstår att du inte har något att komma med när det gäller juridiken, det var lixom tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Förstår att du inte har något att komma med när det gäller juridiken, det var lixom tanken.

Om du vore läskunnig skulle du se att jag till skillnad från dig inte leker jurist.
Ni kan sitta här och spekulera hur mycket ni vill, men det leder tyvärr ingenstans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hultron:

Förstår att ni två känner er utpekade, det var lixom tanken.

Snark snark.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mystah:

I detta fallet är den inte specialbyggd då det är en av modellerna dom säljer förutom att jag lagt till en annan SSD. Där jag gått med på att betala deras fraktavgift.
Gällande Windows så köper jag att man inte kan ångra en levererad digital nyckel men problemet är att jag inte beställt något Windows.

@Mystah
Den blir special byggs om du ändrar något från original configen.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst (allmänt låg nivå samt meningslöst tjafsande)*

Denna tråd har nog gjort sitt nu..

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag lånar din tråd men min blev ju stängd.
GT tvingade ju mig att betala Windows 10 Home (1190kr) som jag hade lagt till på datorn jag avbeställde för att licensen redan var levererad så jag skulle kontrollera nyckeln för skojs skull precis och det visar sig att den är för Windows 10 S, jag vet inte ens vad det är för Windows? Detta blir ju bara mer underligt eller har dom gjort rätt?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Ursäkta om jag lånar din tråd men min blev ju stängd.
GT tvingade ju mig att betala Windows 10 Home (1190kr) som jag hade lagt till på datorn jag avbeställde för att licensen redan var levererad så jag skulle kontrollera nyckeln för skojs skull precis och det visar sig att den är för Windows 10 S, jag vet inte ens vad det är för Windows? Detta blir ju bara mer underligt eller har dom gjort rätt?

Windows 10 S är en version av Windows 10 Pro som är mer inriktad mot säkerhet. Som jag fattat det så kan man bara installera programvara ifrån Windows Store. Du kan tex inte ladda ner WinRAR och installera det. Du kan inte heller byta standardwebbläsare (du kan ladda ner Chrome ifrån Windows Store, men Edge kommer fortsätta vara standardwebbläsaren).

Däremot kan du "låsa up" Windows 10 S så att det blir ett vanligt Windows 10 Pro.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4020089/windows-10-s...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mystah:

Ursäkta om jag lånar din tråd men min blev ju stängd.
GT tvingade ju mig att betala Windows 10 Home (1190kr) som jag hade lagt till på datorn jag avbeställde för att licensen redan var levererad så jag skulle kontrollera nyckeln för skojs skull precis och det visar sig att den är för Windows 10 S, jag vet inte ens vad det är för Windows? Detta blir ju bara mer underligt eller har dom gjort rätt?

Win 10 S ska ju vara den kommande slimmade versionen utan trams. Mer att läsa här https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krass:

Windows 10 S är en version av Windows 10 Pro som är mer inriktad mot säkerhet. Som jag fattat det så kan man bara installera programvara ifrån Windows Store. Du kan tex inte ladda ner WinRAR och installera det. Du kan inte heller byta standardwebbläsare (du kan ladda ner Chrome ifrån Windows Store, men Edge kommer fortsätta vara standardwebbläsaren).

Däremot kan du "låsa up" Windows 10 S så att det blir ett vanligt Windows 10 Pro.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4020089/windows-10-s...

"Ja. Du kan enkelt byta till Windows 10 Pro när du vill via Microsoft Store inifrån Windows. Du kan behöva betala en avgift vilket i så fall görs via Microsoft Store."

Haha, så killen ska få betala mer än 1190kr för att få ett användbart OS också.. Jo tjena. Tycker sjukt synd om folk som handlat utav GT. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Ursäkta om jag lånar din tråd men min blev ju stängd.
GT tvingade ju mig att betala Windows 10 Home (1190kr) som jag hade lagt till på datorn jag avbeställde för att licensen redan var levererad så jag skulle kontrollera nyckeln för skojs skull precis och det visar sig att den är för Windows 10 S, jag vet inte ens vad det är för Windows? Detta blir ju bara mer underligt eller har dom gjort rätt?

GT har inte och kan inte tvingat dig till någonting, det är du själv som valt att betala fakturan istället för att bestrida den. Vi får hoppas ARN går på din linje och att GT väljer att följa ARNs rekommendation (vilket dom inte måste göra), så du kan få dina pengar tillbaks, om inte "Karatas Group AB" gått i konkurs innan dess..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

"Ja. Du kan enkelt byta till Windows 10 Pro när du vill via Microsoft Store inifrån Windows. Du kan behöva betala en avgift vilket i så fall görs via Microsoft Store."

Haha, så killen ska få betala mer än 1190kr för att få ett användbart OS också.. Jo tjena. Tycker sjukt synd om folk som handlat utav GT. :/

Håller fullständigt med dig om att det är synd om folk som handlar från GT. Tur sådana här trådar finns så att man själv inte går i samma fälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Ursäkta om jag lånar din tråd men min blev ju stängd.
GT tvingade ju mig att betala Windows 10 Home (1190kr) som jag hade lagt till på datorn jag avbeställde för att licensen redan var levererad så jag skulle kontrollera nyckeln för skojs skull precis och det visar sig att den är för Windows 10 S, jag vet inte ens vad det är för Windows? Detta blir ju bara mer underligt eller har dom gjort rätt?

Vad sa dom när du påpekade att det var fel version av Windows?

Permalänk
Medlem

Inget svar på mailen ännu

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Ursäkta om jag lånar din tråd men min blev ju stängd.
GT tvingade ju mig att betala Windows 10 Home (1190kr) som jag hade lagt till på datorn jag avbeställde för att licensen redan var levererad så jag skulle kontrollera nyckeln för skojs skull precis och det visar sig att den är för Windows 10 S, jag vet inte ens vad det är för Windows? Detta blir ju bara mer underligt eller har dom gjort rätt?

Har du beställt en version av Windows men fått en annan bör det i sig vara grund för hävning av köpet. Nu utgår jag dock bara från vad du skriver här, vilken version du faktiskt beställt och fått har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem

Det går bara att lägga till Home eller Pro på datorerna på deras sida och jag har en bild som visar att det är S versionen jag har fått om någon vill ha den bilden.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Noterar att Karatas Group AB verkar ha klippkort hos KFM (Kronofogdemyndigheten) under 2017 och efterföljande Tingsrätter, både som kärande (deras kunder betalar inte) och svarande (Karatas betalar inte). Vad man kan dra för slutsatser av det låter jag dock vara osagt, att en kund inte betalar kan så klart bero både på att dom inte VILL betala eller att dom inte KAN betala.

Som referens bör nämnas att förekomsten här inte nödvändigtvis behöver betyda något speciellt, t.ex. Inet och Elgiganten förekommer också. Även Karatas lär drabbas av att kunder handlar på krita utan att sen kunna göra rätt för sig.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför jag inte kan få tillbaka pengar? (MAIL från GT)

Produktnyckeln du har fått är korrekt. Vi kan dock reklamera det till leverantören som beräknas ta mellan 2-4 veckor då detta går igenom Microsoft HQ.
Bilden du har bifogat säger inte mycket om licensen. Du kan som sagt inte köpa en licens för Windows 10 S. Har det blivit något mellan leverantören och Microsoft så kan vi endast reklamera det. Vi kommer dock inte återbetala pengarna då detta hanteras som vanlig reklamation.
När vi har fått besked av Microsoft så vet vi mer om licensen
.

Man kan inte köpa Windows 10 s men det är det jag fått, vad snackar dom om? Bilden säger inte mycket? (Det står klart och tydligt när man slår in nyckeln att det är en licens för Windows 10 s)

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

@Mystah: Kan du lägga upp bilden du skickade till GT? (självklart censurerad så inte nyckeln syns)

Permalänk
Hedersmedlem

@Mystah: Eftersom det handlar om Greattech kan du förvänta dig precis vadsomhelst. Jag har följt de flesta trådar i ämnet och skulle personligen aldrig handla av företaget. Du som konsument handlar för övrigt av Greattech, så de kan inte skylla på att någon annan ska lösa problemet, enligt lag. Jag hoppas det löser sig för dig.

Som sagts, lägg upp en bild med koden utsuddad så att vi får se hur det ser ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur lägger jag upp en bild här tro?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Hur lägger jag upp en bild här tro?

ladda upp på valfritt ställe (typ imgur) och posta länken/gå till förhandsgranska och klicka på länka bild (se till att kopiera bildlänkadressen då istället för länken till sidan.)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara hur detta företag kan fortsätta? Borde inte ryktet bli så dåligt att folk slutar handla där?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skulle kunna innebära att det redan finns en Windows 10 S licens kopplad till den datorn och att det då inte går att installera windows home på den? Eller något sådant...det är i alla fall öppet för tolkning vad det där meddelandet faktiskt innebär. Vad är historien bakom datorn du försöker installera på? Har det funnits någon annan version av windows 10 på den tidigare?