Vilken typ av hårddisk är mest hållbar ?

Permalänk

Vilken typ av hårddisk är mest hållbar ?

Tjo,

Skall fixa en extern hårddisk som skall vara krypterad och innehålla viktigt information, mest ligga och inte vara kopplad till datorn. Min fråga är nu vilken hårddisk typ skulle ni rekommendera ssd eller hdd ?

/Force

Permalänk
Medlem

Vanlig mekanisk hårddisk, HDD alltså. Då SSD behöver vara spänningssatt för att inte tappa data.

Dock sker det väl först efter en ganska lång tid.

Permalänk
Medlem

Mekanisk hårddisk utan tvekan. Framförallt för att det är mycket lättare att rädda viktig data på disken ifall den krashar. Men sen känns det utan tvekan som att en mekanisk hårddisk håller längre än en SSD också, då mekaniska diskar oftast tenderar att få mer och fler trasiga kluster o logiska fel, medans en SSD antingen fungerar eller är stendöd.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Valfri hdd. Seagate vs Western Digital spelar ingen roll. Visst du kan kolla på typ BackBlaze efter en med låg failure rate men du kan ändå få ett "måndagsexemplar" om du har otur.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Som jag trodde, skulle själv också säga hdd men var osäker. Framför allt om disken till 80% bara skall ligga urkopplad. Så kändes hdd som det rätta valet, men förstår att märket har mindre betydelse, tänker något märke som är mer hållbar än den andra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Som jag trodde, skulle själv också säga hdd men var osäker. Framför allt om disken till 80% bara skall ligga urkopplad. Så kändes hdd som det rätta valet, men förstår att märket har mindre betydelse, tänker något märke som är mer hållbar än den andra ?

Att bara ligga stilla är där inte mycket stats på vilket märke som är bättre än andra.
Den lilla info som finns är ju med saker som är i drift.

Personligen hade jag hellre tagit 2 av de billigaste diskarna (kanske tom 2 helt olika märken-modeller), och lagt samma info på båda. Oddsen att båda har samma fel då är rätt låg, och båda bör kunna ligga rätt länge.

Tänk dock på att dagens HDDs har även de rätt mycket ECC för att klara läsa korrekt idag, precis som SSDer, så undvik de med "skinande ny, halvtestad teknik", tex SMR och med väldigt tät lagrad data på skivorna. Hellre fler skivor och lite äldre och beprövad teknik då.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Håller med, hellre två billiga som är klonade en än bra.
Då halverar du ju chansen att datan försvinner, samt att du fördubblar dina chanser att återskapa datan ifall båda fallerar.

Permalänk

Okej, att jag skall kryptera disken har ingen påverkan på hårdvaran ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej, att jag skall kryptera disken har ingen påverkan på hårdvaran ?

Hur ska du kryptera den?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Hur ska du kryptera den?

Veracrypt var tanken.

Permalänk
Medlem

@forcevision: Kan inte tänka mig att det skall vara någon skillnad då det ändå bara ligger ettor och nollor på disken.
Rätta mig om jag har fel, men krypteringen sker ju i processorn och inte i hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Veracrypt var tanken.

Då spelar det ingen roll

Skrivet av loefet:

@forcevision: Kan inte tänka mig att det skall vara någon skillnad då det ändå bara ligger ettor och nollor på disken.
Rätta mig om jag har fel, men krypteringen sker ju i processorn och inte i hårddisken.

Det finns diskar som har inbyggd kryptering i controllern

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Veracrypt var tanken.

Bara att köra på då.

Permalänk

Super, tack för alla svar, Är detta ett bra krypteringsverktyg eller skulle ni rekommendera ett annat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Super, tack för alla svar, Är detta ett bra krypteringsverktyg eller skulle ni rekommendera ett annat ?

Kör på VeraCrypt, det är bra.

Om det är viktig data så bör du ha minst 3 kopior, gärna fler. Ha även kopior på olika typer av media (t.ex. HDD + flash), och på olika fysiska platser (för att undvika förlust vid t.ex. brand). 3-2-1-strategin är bra: minst 3 kopior, varav 2 lokalt och på olika enheter (eller t.o.m. olika typer av media), samt 1 off-site.

Om det inte är enorma mängder kan du med fördel ha t.ex. några kopior på flera HDD som uppdateras regelbundet (eller med tanke på hur stora diskar är nu för tiden t.o.m. spara flera uppsättningar av komplett backup på samma disk utan att skriva över gammal data), och sen även ha flash-baserad lagring (SSD eller USB-minne) som även de uppdaters löpande på liknande vis.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Skrivet av kai:

Kör på VeraCrypt, det är bra.

Om det är viktig data så bör du ha minst 3 kopior, gärna fler. Ha även kopior på olika typer av media (t.ex. HDD + flash), och på olika fysiska platser (för att undvika förlust vid t.ex. brand). 3-2-1-strategin är bra: minst 3 kopior, varav 2 lokalt och på olika enheter (eller t.o.m. olika typer av media), samt 1 off-site.

Om det inte är enorma mängder kan du med fördel ha t.ex. några kopior på flera HDD som uppdateras regelbundet (eller med tanke på hur stora diskar är nu för tiden t.o.m. spara flera uppsättningar av komplett backup på samma disk utan att skriva över gammal data), och sen även ha flash-baserad lagring (SSD eller USB-minne) som även de uppdaters löpande på liknande vis.

Okej tackar för tipset.
Kan man på något sätt göra backup på en extern hårddisk som är krypterad med veracrypt ?
Eller måste man öppna disken köra en kopia och stänga den igen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej tackar för tipset.
Kan man på något sätt göra backup på en extern hårddisk som är krypterad med veracrypt ?
Eller måste man öppna disken köra en kopia och stänga den igen ?

Beror på hur du använder VeraCrypt.

Om du krypterar hela disken på filsystem-nivå så måste du antingen göra en disk-klon, eller "öppna disken" (skriva in lösenord och montera som en enhet) för att komma åt filerna direkt.

Om du har ett vanligt filsystem i botten (t.ex. NTFS) och skapar fil-baserade krypterade volymer, så kan du flytta dessa krypterade volymer hur du vill.

Bäst att se till att du validerar din data (skapa, och validera, checksummor på filerna) oavsett vilket alternativ du väljer. Annars riskerar du att bitfel kryper in, och kopierar du något som redan är trasigt så blir din kopia trasig den med. (I bästa fall medför det bara att enskilda filer är trasiga, men det kan i värsta fall förstöra stora delar av eller rent av hela din backup.)

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Skrivet av kai:

Beror på hur du använder VeraCrypt.

Om du krypterar hela disken på filsystem-nivå så måste du antingen göra en disk-klon, eller "öppna disken" (skriva in lösenord och montera som en enhet) för att komma åt filerna direkt.

Om du har ett vanligt filsystem i botten (t.ex. NTFS) och skapar fil-baserade krypterade volymer, så kan du flytta dessa krypterade volymer hur du vill.

Bäst att se till att du validerar din data (skapa, och validera, checksummor på filerna) oavsett vilket alternativ du väljer. Annars riskerar du att bitfel kryper in, och kopierar du något som redan är trasigt så blir din kopia trasig den med. (I bästa fall medför det bara att enskilda filer är trasiga, men det kan i värsta fall förstöra stora delar av eller rent av hela din backup.)

Jag har krypterat hela disken som jag använder nu men skall köpa nya.

Hur menar du Validerar min data ? Är detta något som man gör i veracrypt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jag har krypterat hela disken som jag använder nu men skall köpa nya.

Hur menar du Validerar min data ? Är detta något som man gör i veracrypt ?

Om du gör backuper manuellt så kan du även skapa checksum-filer manuellt. Finns väldigt många olika verktyg som kan göra det. Jag har ingen koll på vad som är bra nu för tiden. För många många år sedan använde jag QuickSFV.

Vissa backup-program kan sköta sånt där automatiskt. Versionshantering är också smidigt och kommer ofta med inbyggt stöd för integritetscheck (checksummor används ofta för att bekräfta om innehållet i filer ändrats eller ej).

Hur man kommer runt lite mer exotiska men likväl viktiga problem såsom "bit rot" är nog svårare med enkla backup-lösningar. PAR2/PAR3 kan vara något att kika på, t.ex. MultiPar. Med något som "löser" "bit rot" får man checksum-delen på köpet.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Skrivet av kai:

Om du gör backuper manuellt så kan du även skapa checksum-filer manuellt. Finns väldigt många olika verktyg som kan göra det. Jag har ingen koll på vad som är bra nu för tiden. För många många år sedan använde jag QuickSFV.

Vissa backup-program kan sköta sånt där automatiskt. Versionshantering är också smidigt och kommer ofta med inbyggt stöd för integritetscheck (checksummor används ofta för att bekräfta om innehållet i filer ändrats eller ej).

Hur man kommer runt lite mer exotiska men likväl viktiga problem såsom "bit rot" är nog svårare med enkla backup-lösningar. PAR2/PAR3 kan vara något att kika på, t.ex. MultiPar. Med något som "löser" "bit rot" får man checksum-delen på köpet.

Tips på backup program som har denna typ av check ?
Helst gratis program om så finns ?