Köpa en SSD till och lägga in Win 10

Permalänk

Köpa en SSD till och lägga in Win 10

Jag är grymt sugen på att spela sea of thieves men det går ju bara om man har win10.

Jag har har i nuläget win 7 ultimate och är nöjd med det. Väldigt nöjd.

Min PC börjar dock bli lite till åren och inom något/några år behöver jag investera i en ny.

Min undran är om jag i nuläget bara kan köpa ytterligare an SSD och sedan köpa win10 och lägga in det på den och sen bara välja i uppstarten vilken jag vill boota? Känns som den billigaste lösningen just nu?

Men när jag sedan plockar ihop en ny PC så kan jag väl inte bara flytta över min Win10 disk till den misstänker jag? Länge sedan jag höll på och pillade med sånt här men har för mig att chipset och sånt måste matcha va?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte. Hur ser din setup med hårddiskar ut idag?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitestripe:

Jag är grymt sugen på att spela sea of thieves men det går ju bara om man har win10.

Jag har har i nuläget win 7 ultimate och är nöjd med det. Väldigt nöjd.

Min PC börjar dock bli lite till åren och inom något/några år behöver jag investera i en ny.

Min undran är om jag i nuläget bara kan köpa ytterligare an SSD och sedan köpa win10 och lägga in det på den och sen bara välja i uppstarten vilken jag vill boota? Känns som den billigaste lösningen just nu?

Men när jag sedan plockar ihop en ny PC så kan jag väl inte bara flytta över min Win10 disk till den misstänker jag? Länge sedan jag höll på och pillade med sånt här men har för mig att chipset och sånt måste matcha va?

Du kan fortfarande uppgradera ditt Win 7 till Win 10... MS vill fortfarande ha dig dit, så erbjudandet är kvar sist jag kollade.

Ang framtida dator så kan du göra två sätt.
1. Ta din Win 7 licens (som bör vara retail, då jag inte tror ultimate såldes som OEM), och installera med den nyckeln på den nya maskinen, och uppgradera på nytt (du bör kunna göra detta direkt i Win 10 installationen).

2. Köpa en Win 10 Retail, som du kan flytta från dator till dator, även i framtiden.

Knyter du Win 10 till ett MS konto så kan du fortsätta använda detta med det kontot även i framtiden också (oavsett om du gör det via Win 10 uppgraderingen eller köpt).

Mao.. köp du en SSD, men du behöver inte köpa Win 10 licens iaf.

Permalänk
Medlem

Eftersom du är Väldigt nöjd med Windows 7 så kan du köpa en Windows 10 licens och installera den på din nya SSD och välja operativsystem när du startar datorn.

Om du vill att Windows 10 och Windows 7 installationen skall vara helt oberoende av varandra så kan göra som jag har gjort, koppla bort SATA kabeln till gamla hårddisken under Windows 10 installationen på nya SSD,koppla sedan in gamla hårddisken igen och välj vilken av windows som du vill köra genom att ändra på vilken som skall vara första boot enhet i BIOS.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tänk på att du förmodligen får problem om du försöker boota från en disk med ett windows (oavsett version) som suttit i annan hårdvara. Det är rätt mycket drivers och annat på låg nivå som är specifika för moderkort och annan hårdvara, och det kan balla ur och ge blåskärm vid boot och annat strul (jag har testat). Så jag rekommenderar varmt en nyinstallation av windows när du köper ny dator i vilket fall som helst!

Permalänk
Skrivet av janee:

Eftersom du är Väldigt nöjd med Windows 7 så kan du köpa en Windows 10 licens och installera den på din nya SSD och välja operativsystem när du startar datorn.

Om du vill att Windows 10 och Windows 7 installationen skall vara helt oberoende av varandra så kan göra som jag har gjort, koppla bort SATA kabeln till gamla hårddisken under Windows 10 installationen på nya SSD,koppla sedan in gamla hårddisken igen och välj vilken av windows som du vill köra genom att ändra på vilken som skall vara första boot enhet i BIOS.

Det var ungefär såhär jag tänkte. Tackar för tipset att koppla bort win7 SSD:n under installationen.

Skickades från m.sweclockers.com