Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

En ostbit (en liten fyrkant typ), lite skinka, morot.

Ost är inte speciellt bra. Möss är opportunister, så visst, de kommer smaka på den, men när den har suttit där i någon dag luktar den inte "mat" längre, och är inte ett bra lockbete. Russin, och andra "torkade frukter" som inte blir stenhårda, kladdiga choklad "godisbars" (typ snickers osv) och olika nötkrämer är mer lämpligt.

Skrivet av yrfhar:

Började använda http://www.granngarden.se/Supercat/Bete-SuperCat%2C-6-pack/p/... förra året. Går nog att ladda vanliga musfällor men jag köpte musfällan som var till betet och fungerar bra http://www.granngarden.se/Supercat/Musf%C3%A4lla-SuperCat-gr%...

Sjukt bra fälla, men att använda betet på andra fällor är nog svårt. Och "permanent" biologiskt bete är att ta i. Men de är lätta att ladda med betena jag nämnde ovan, så jag gillar dem starkt.

Skrivet av Fulgano:

Enligt en kompis som jobbat på anticimex så ska dumlekolor funka grymt bra!

Japp. Det positiva med "godis" är att de luktar "mat" i åratal, även om de skulle torka. Dumle, Snickers, osv, lär ju inte torka i första taget i heller...

Skrivet av Baptisten:

För övrigt så var jag helt förbluffad över att de lyckades knipa maten utan att lösa ut fällan. Små musfällor går ju fan knappt att ladda för att de är så känsliga.

En mus väger kanske 10-15 gram. Så det är väl inte helt oväntat att de har svårare för att trigga fällan än vi har.

Till "klassiska" fällor är det egentligen svårt med bete. Det ska sitta fast i fällan, vara hårt nog för att behöva gnagas, och slitas i, osv. Ovanpå det så ställer man oftast dem "fel", längs med väggarna, osv. Då finns det en chans att musen står över fällans rörliga del när den triggas, och fällan bara skjuter iväg musen, oskadd. Fällan "ska" stå på tvären, med den farliga delen mot väggen, så att musen alltid hamnar där fällan slår ned, inte där den utgår ifrån när den triggas.
Den bästa fällan jag använt, är utan tvekan SuperCat, ovan. Laddad med kletiga beten, är de helt fantastiska. Jag har aldrig råkat ut för att en fälla har slagit igen, men det inte har suttit något i den, antagligen mycket tack vare att man inte kan gå in i den "från fel håll".

Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag kör med salami. Stanken verkar locka dem. Funkar jävligt bra.

Lycka till med mördandet. Första musen är värst.

Man behöver väl knappast döda den. Fånga in den och kör iväg den någon halvmil Fast kanske är taskigt ute i kylan

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Man behöver väl knappast döda den. Fånga in den och kör iväg den någon halvmil Fast kanske är taskigt ute i kylan

Gjorde det i början. Men det blir dyrt i längden. Periodvis så får vi in massa möss i fällorna.

De får numera sätta livet till. Men ja, helt roligt känns det inte. De är ganska söta skadedjur.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Kött,ost?

Permalänk
Medlem

Kött i sig själv är inte en naturlig föda för mössen, utan man behöver specifika köttprodukter som luktar, för att dra till sig möss. Typ salami, hårt rökad, med mycket vitlök. Och ost är ungefär lika dåligt. När de båda torkar, slutar de fungera som bete, och det tar bara någon dag. Sen ska mususlingen vara sjukt desperat för att ge sig på betet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har sett på tv att dom på bekämpnings föratagen ofta riggar fällorna med kletigt godis så den måste hålla på lite så fällan hinner ta den .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vingummin FTW!!
Mycket bättre med något segt än ost och annat smuligt, mindre risk att musen är där och äter upp lockbetet utan att fällan löser ut.

Sega råttor?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Fånga musen och gör den till en tammus och låt den bo i en bur (från en djurvän )

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem

Lidls blåa müsli tar de varje gång i mitt hus:

https://www.lidl.se/sv/erbjudanden.htm?articleId=8450

God och nyttig till en själv också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Fånga musen och gör den till en tammus och låt den bo i en bur (från en djurvän )

Det är väldigt trevliga sällskapsdjur och blir väldigt snabbt orädda om man matar varje dag. Jag har omvänt ett par "vilda" till relativt tama, plus att matar man dem så skippar de att gnaga på kablar osv. Så fort det blir varmare ute så sticker dem, så jag brukar stå ut några månader om året (handlar oftast inte mer än om ett par månaders köld här i söder).
Klipper man en, så kommer det alltid en ersättare inom kort ändå, så då kan man lika gärna göra en mus grå vardag lite trevligare!

Permalänk
Medlem

Hej,

Det kanske låter konstigt, men vi har ofta och med gott resultat använt kaviar både hemma och på jobbet, det brukar iaf göra susen för råttorna.

//Mhisha

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Ost rullat i socker funkar bra. Sen dammsuga ofta är bra i förebyggande syfte. Katt är också bra om man kan ha, vi har en ute katt som håller mössen borta

Dammsuga kan vara opraktiskt om det gäller en matkällare med jordgolv, nu vet jag dock inte vart TS är och jagar möss men.

Permalänk
Medlem

Fick en flashback från när jag var på ett uppdrag med en journalist. Hon var lite trött och berättade att hon haft en mus i sovrummet på natten. Bodde ute på landet...
Det hela slutade med att hon tog en tjock bok (Svenska akademins ordlista/Lagboken) och kastade på den..

Funkar tydligen det också..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Jordnötssmör funkar tydligen inte, så vad är det bästa att lägga i en musfälla? Den jäkeln börjar känna sig kaxig tror jag

Jag har kört ost eller skinka...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Guldnougat såklart !
Lätt att göra små bitar av som passar i fällan.
Har tagit en mängd små rackare senaste åren på vinden.
Man får ligga i ett tag men sen så lugnar det sig. Går i perioder.
Har två fällor, en från Clas O
och en från Biltema.

Permalänk
Medlem

Wienernougat funkade bra när jag hade möss på vinden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Fick en flashback från när jag var på ett uppdrag med en journalist. Hon var lite trött och berättade att hon haft en mus i sovrummet på natten. Bodde ute på landet...
Det hela slutade med att hon tog en tjock bok (Svenska akademins ordlista/Lagboken) och kastade på den..

Funkar tydligen det också..

Fick hon inte ont då? Jag menar om hon kastade en bok på sin mus...

Permalänk

denne sorten kör jag med
https://www.clasohlson.com/se/Mus--och-r%C3%A5ttf%C3%A4lla-Mj...

tycker de funkar bättre än den klassiska sorten där låset måste tryckas ner.

brukar ladda med lite vad ja har liggande i kylen. nån gammal korvsnutt, en mögglig ostbit eller liknande som ändå är dax att slänga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Cigarett fimp typ det bästa det! Kanske låter konstigt men

Visa signatur

Extremist inom OC

Permalänk
Medlem

Ok. Gräver upp en gammal tråd istället för att starta en ny själv i liknande ämne.

Någon med pejl på hur länge Anticimex "arompluppar" är aktiva? Någon gång borde väl vaniljaromen gå ur dem kan jag tycka.....?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk