E:\ åtkomst nekad. Toshiba 1TB extern hårddisk

Permalänk

E:\ åtkomst nekad. Toshiba 1TB extern hårddisk

Tjena, jag har som rubriker lyder en extern hårddisk som inte vill lira alls med min dator. den har fungerat utan problem men en vacker dag så valde den att lägga ner. Jag får felmeddelandet: "E:\ Är inte tillgänglig.Åtkomst nekad." jag vågar inte pilla runt allt för mycket i inställningar osv då jag inte är speciellt kunnig. Det kanske ska tilläggas att den fungerar utan några som helst i sambons macbook och i våran samsung smart tv. finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Är det en disk med extern strömförsörjning eller drivs den av USB-uttaget?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av hamstersoppa:

Prova olika USB-uttag, det kan ha med strömförsörjningen att göra.

Permalänk

@jocke92: Det fungerade inte :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamstersoppa:

@jocke92: Det fungerade inte :/

Ok, vet att man kan få felet du beskriver om disken inte får tillräckligt med ström. Har inga andra bra gissnigar just nu

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Låter som det kan vara en enkel form av rättighetsfel.

Den fungerar i Mac:en, och i TVn. TVn lär nog skita i ev rättigheter, vilket flesta Linux gör med NTFS diskar iaf.

Lite osäker på vilka filsystem moderna Mac kan läsa... om de kan hantera NTFS kan det vara så att den tagit ägande över allt på disken, och då låst ute din dator. Om så är fallet borde det räcka med att ta tillbaka ägande rätten över hela disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Låter som det kan vara en enkel form av rättighetsfel.

Den fungerar i Mac:en, och i TVn. TVn lär nog skita i ev rättigheter, vilket flesta Linux gör med NTFS diskar iaf.

Lite osäker på vilka filsystem moderna Mac kan läsa... om de kan hantera NTFS kan det vara så att den tagit ägande över allt på disken, och då låst ute din dator. Om så är fallet borde det räcka med att ta tillbaka ägande rätten över hela disken.

Vad jag vet, så kan OSX bara läsa, men inte skriva till NTFS.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Låter som det kan vara en enkel form av rättighetsfel.

Den fungerar i Mac:en, och i TVn. TVn lär nog skita i ev rättigheter, vilket flesta Linux gör med NTFS diskar iaf.

Lite osäker på vilka filsystem moderna Mac kan läsa... om de kan hantera NTFS kan det vara så att den tagit ägande över allt på disken, och då låst ute din dator. Om så är fallet borde det räcka med att ta tillbaka ägande rätten över hela disken.

Och hur gör jag det? ^^

Skrivet av Dreijer:

Vad jag vet, så kan OSX bara läsa, men inte skriva till NTFS.

Ni kunde lika bra prata grekiska med mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad jag vet, så kan OSX bara läsa, men inte skriva till NTFS.

Skrivet av hamstersoppa:

Och hur gör jag det? ^^

@Dreijer ovan säger att Mac bara kan läsa, borde den inte kunna ha ändrat detta.

Skrivet av Dreijer:

Ni kunde lika bra prata grekiska med mig just nu.

Var lite bollsparkande i försök om att förstå vad som kan ha hänt.
NTFS är ett filsystem, som används i Windows idag för att hålla index över alla filer som ligger på tex en hårddisk.

Det finns flera andra filsystem så som Fat32, HFS+ och många andra. Kort sagt olika datorer har olika sätt att lagra filerna på.

NTFS har möjlighet att ha rättigheter till diskar, och detta kan ibland bli skadat/ändrat speciellt på USB diskar när de monteras ut/in mellan olika datorer. Nu antog jag att din disk var NTFS, då det var det logiska för felet ovan... men det kan också vara så att du fått över den i HFS+ (Mac:s filsystem).

Om du gjort det kan inte en Windows maskin läsa innehållet, då den inte kan tolka det.
Det finns mjukvara man kan ta hem för att få Windows att läsa innehållet, men de som kan skriva det brukar kosta pengar.

Då vi inte vill riskera att du skadar eller ta bort filer från disken, vill man vara lite mer säker på vad som har hänt, innan man börjar pilla. Alt sätt i den i Mac datorn som kan läsa det, och kopiera bort innehållet, så kan man formatera om det till ett filsystem som Fat32, som alla borde kunna läsa/skriva till.

Permalänk

@Paddanx: okej, jag gick lite i tankarna att spara det på macbooken och sen formatera men hoppades på att slippa det. men tusen tack för den utförliga förklaringen och hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Dreijer ovan säger att Mac bara kan läsa, borde den inte kunna ha ändrat detta.

Var lite bollsparkande i försök om att förstå vad som kan ha hänt.
NTFS är ett filsystem, som används i Windows idag för att hålla index över alla filer som ligger på tex en hårddisk.

Det finns flera andra filsystem så som Fat32, HFS+ och många andra. Kort sagt olika datorer har olika sätt att lagra filerna på.

NTFS har möjlighet att ha rättigheter till diskar, och detta kan ibland bli skadat/ändrat speciellt på USB diskar när de monteras ut/in mellan olika datorer. Nu antog jag att din disk var NTFS, då det var det logiska för felet ovan... men det kan också vara så att du fått över den i HFS+ (Mac:s filsystem).

Om du gjort det kan inte en Windows maskin läsa innehållet, då den inte kan tolka det.
Det finns mjukvara man kan ta hem för att få Windows att läsa innehållet, men de som kan skriva det brukar kosta pengar.

Då vi inte vill riskera att du skadar eller ta bort filer från disken, vill man vara lite mer säker på vad som har hänt, innan man börjar pilla. Alt sätt i den i Mac datorn som kan läsa det, och kopiera bort innehållet, så kan man formatera om det till ett filsystem som Fat32, som alla borde kunna läsa/skriva till.

Fat32 låter jättedumt, när man kan använda sig utav exFAT.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Fat32 låter jättedumt, när man kan använda sig utav exFAT.

Frågan är dock om TVn och Mac:en kan läsa/använda detta?
Därför föreslog jag inte det.

Permalänk

Mac har stöd för exFAT
TV varierar beroende på modell.
Du får helt enkelt testa
Rekommenderar som ovan att köra exFAT istället för FAT32

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Mac har stöd för exFAT
TV varierar beroende på modell.
Du får helt enkelt testa
Rekommenderar som ovan att köra exFAT istället för FAT32

Om det stöds i alla produkter som TS behöver den till, håller jag med.