Permalänk
Medlem

Hemmaserver

Har länge gått och funderat på att skaffa en NAS men har svängt lite mot att skaffa en "riktig" server istället.
Framförallt tror jag att en server är mer flexibelt när det kommer till hårdvara och mjukvara - dock mer manuellt att konfigurera såklart.

Det jag vill att min server ska hjälpa mig med är:

  • Agera filserver lokalt

  • Leka moln så jag kan komma åt mina filer var jag än är

  • Sköta torrents

  • Köra Docker

Ett tag hade jag tanke på att den även skulle fixa Plex åt mig men lutar åt att en Nvidia Shield får sköta det.
Tittat lite på Intel Nuc och spontant känns det väl som de räcker?
Celeron https://www.dustinhome.se/product/5011013867/nuc-celeron
I3 https://www.dustinhome.se/product/5011010657/nuc-kaby-lake-wifi

Tanken är sen att koppla på några externa USB3 diskar.
Hade gärna kört RPi men som jag förstått så är det inte helt optimalt då lan och usb2 delar bandbredd.
Vad finns det för vettigt alternativ till detta?

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Medlem

Skulle köra unraid om jag var du. Men då med interna diskar istället för externa, usb diskar kan man inte ha med i arrayen. Men det går utmärkt att mounta dem.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag själv har en i5 4690K @ 4,5ghz där jag har ungefär samma upplägg som dig, ska sköta torrents men även plex.

Kör 2st 4gb diskar i raid0 och windows 10 på en gammal intel ssd.

Måste säga att det funkar smidigt och eftersom jag använder plex så är det nödvändigt att ha en bättre CPU.

Servern står i klädkammaren vid routern så inget jag ser eller hör för den delen.

Permalänk
Medlem

Låter som att FreeNAS är något för dig, den har stöd för det du listade upp och mycket mycket mer. Slå en kik på det!

Visa signatur

Projekt: QB / Skadi

Permalänk
Medlem

En RPi3, där du kör nätverket på en dedikerad trådlös anslutning, eftersom WiFi av någon anledning fick dedikerad bandbredd, men inte LAN, kanske kan vara ett alternativ? Merkostnad med accesspunkt och att det är en grej till som kan strula är en nackdel, förstås.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.