Permalänk
Medlem

Gamla TIFF-filer

Förhoppningsvis finns det någon av alla kunniga medlemmar här som har något tips om hur jag kan återfå gamla TIFF-filer i läsbart format.

De skapades uppenbarligen år 2000 och förmodligen i en Windows 98-maskin. Det handlar inte om foton utan om skannade text-dokument. De har alltså gått att läsa tidigare, men nu upptäckte jag att innehållet är förvanskat och att texterna i stort sett är oläsbara. De har sparats med filtillägget tif och resultatet blir detsamma oavsett om jag öppnar dokument i en Windows 10-maskin eller i en Gammal XP-maskin m h a Microsoft Office Document Imaging.

När jag söker på nätet får jag bara träffar som tyder på att många har problem med att öppna tif-filer. Det är alltså inte mitt problem. Jag kan öppna filerna, jag kan känna igen dokumentet, men texten är i stort sett oläsbar. Jag har försökt öppna i diverse andra programvaror som t ex Paint, Microsoft Photo Editor. Microsofts visningsprogram för bilder och fax, Microsoft Publisher, Adobe Acrobat 6.0 (även testat dess funktion att skapa pdf från fil), Firefox, Chrome mm, men resultaten är ungefär desamma.

Det märkliga är att när jag försöker öppna filen Adobe Reader 9, så går den inte att öppna alls, men när jag för markören över filnamnet så visas en minatyr av innehållet i dokumentet, visserligen liten, men den miniatyren ser OK ut.

Någon som har en aning vad jag kan testa för att åtgärda problemet?

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så får du gärna ladda upp någon av filerna åt oss, det är mycket större chans att någon kan hjälpa dig då.

Men det låter ju lite som att filerna blivit korrupta av någon anledning. Att Adobe Reader ändå kan visa en korrekt miniatyr beror troligtvis på att filerna har miniatyrer inbakade, som Adobe Reader bara plockar ut och visar. Men som sagt, utan tillgång till någon av filerna är det svårt att ge något konkret svar.

Permalänk
Medlem

Det borde gått att öppna dem med de andra programmen, men testa IrfanView.
http://www.irfanview.com/

Kanske även finns något plugin som kan hjälpa.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Uppladdning filer

@perost: Tänkte tanken, men hittade ingen funktion för uppladdning. Är jag blind?

Permalänk
Medlem

IrfanView

@xfade: Tack för tipset, men tyvärr, ingen skillnad...

Permalänk
Rekordmedlem

Windows fotovisare funkar utmärkt att visa tiff och även multibild tiff (vilket många program har problem med då de inte ger möjlighet att bläddra utan bara visar första bilden), de är bilder oavsett att du skannat dokument till tiff.
Windows fotovisaren är inte det samma som foton men ingår i win 10.
Kan fotovisaren inte visa dem är filerna troligen korrupta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Korupta filer

@mrqaffe: Så kan det säkert vara. Jag letade upp tif-filer i andra mappar på samma dator och lika gamla och de gick att öppna och läsa. Kanske mer av akademiskt intresse varför en fil plötsligt blir korrupt av att bara ligga lagrad på en hårddisk, men går de att rädda tro?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PerKar:

@mrqaffe: Så kan det säkert vara. Jag letade upp tif-filer i andra mappar på samma dator och lika gamla och de gick att öppna och läsa. Kanske mer av akademiskt intresse varför en fil plötsligt blir korrupt av att bara ligga lagrad på en hårddisk, men går de att rädda tro?

Bitröta drabbar alla lagringsmedia på nått sätt och har man inte skyddat sig mot det så blir filer korrupta, man behöver för det mesta skydda sig och inte hålla på reparera en skada för att resultatet ska bli bra och jag vet inte hur man ev kan återskapa tiff men det kanske finn nått prog som åtminstone delvis kan återskapa dem nånstans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerKar:

@perost: Tänkte tanken, men hittade ingen funktion för uppladdning. Är jag blind?

Forumet har inget sånt inbyggt, du får använda någon tjänst som t.ex. Dropbox och länka här.

Permalänk
Medlem

Har någon erfarenhet av något program som är bra på att rädda korrupta tiff-filer?

Jag provade några som dyker upp vid en snabb sökning på nätet. Samma programvaror tenderar att dyka upp flera gånger i olika förklädnader, men de jag provade fungerade inget vidare. Lite bättre läsbarhet, men ff väldigt mycket "brus"...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PerKar:

Har någon erfarenhet av något program som är bra på att rädda korrupta tiff-filer?

Jag provade några som dyker upp vid en snabb sökning på nätet. Samma programvaror tenderar att dyka upp flera gånger i olika förklädnader, men de jag provade fungerade inget vidare. Lite bättre läsbarhet, men ff väldigt mycket "brus"...

Du kan ju prova att "återskapa" disken och inte bara filerna, tänk på att inte ändra nått på originaldisken bara utan jobba bara mot kopior.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det låter ju som att den disken antingen har ballat ur smått eller att nån återställning från backup ballade ur, om flertalet program inte kan öppna dom. TIFF kanske är mer känsligt för fel i bitströmmen än vissa andra bildformat, vad vet jag, det är i alla fall hyfsat komplext och supportar olika typer av kodning och kompression.

Adobe-program typ Photoshop, Illustrator m.fl. brukar ha bra TIFF-hantering, men om filerna är korrupta så...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@PerKar: Med lite tur går det att hitta något användbart i metadatan, kolla här:

http://dev.exiv2.org/projects/exiv2/wiki/The_Metadata_in_TIFF...
http://www.exiv2.org/sample.html

Permalänk
Medlem

@werr: Tyvärr... Rena grekiskan! Var hittar jag metadata och vad gör jag med den?

Permalänk
Medlem

@PerKar: Metadatan kan du ta fram med Exiv2, men de flesta bildvisare kan också få fram den informationen. Det är inte alls säkert att något användbart finns där men det skulle kunna stå vilket program som skapat bilderna och vilken komprimeringsalgoritm som använts. Eftersom TIFF kan användas på ganska många sätt (tex med olika kompressionsalgoritmer) så skulle jag inte dra slutsatsen att filerna måste vara korrupta bara för att de ser lustiga ut.

@perost förslag är bra, ladda upp en bild någonstans så kan vi kolla.

Permalänk

Är det många filer? Det låter helt barockt att alla filer i en map skulle vara skadade på så vis att dom går att öppna utan felmeddelanden men visa en suddig bild.
Testa fler program som kan visa bilder!

Tex. Firefox, chrome, internet explorer, gimp osv. osv.

Exempel på program
Permalänk
Medlem

@werr: Metadatan kan du ta fram med Exiv2, men de flesta bildvisare kan också få fram den informationen. Det är inte alls säkert att något användbart finns där men det skulle kunna stå vilket program som skapat bilderna och vilken komprimeringsalgoritm som använts. Eftersom TIFF kan användas på ganska många sätt (tex med olika kompressionsalgoritmer) så skulle jag inte dra slutsatsen att filerna måste vara korrupta bara för att de ser lustiga ut.
@perost: förslag är bra, ladda upp en bild någonstans så kan vi kolla.

Hoppas det blev rätt nu med svaren ovan. Jag har lagt upp en exempelfil här:

https://we.tl/dSwmgMLqVH

och ser med spänning fram emot vad ni kommer fram till.

Permalänk
Medlem

@PerKar: Jag stirrade på bilden ett tag och insåg att problemet var att varje kolumn av 8 pixlar var spegelvänd av någon anledning. Jag skrev ett litet program som fixade det, och voilà:

Programmet jag skrev använder CImg-biblioteket (se längst ner på sidan för kompileringsanvisningar), och koden är följande:

#include <fstream> #include <iostream> #include "CImg.h" using namespace cimg_library; int main(int argc, char* argv[]) { if (argc < 3) { std::cout << "Usage: tif_fix infile outfile" << std::endl; return 0; } CImg<unsigned char> image(argv[1]); int height = image.height(); int width = image.width(); for (int y = 0; y < height; ++y) { for (int x = 0; x < width; x += 8) { unsigned char buffer[8] = {0}; for (int i = 0; i < 8; ++i) { if ((x + i) < width) buffer[i] = image(x + i, y); } for (int i = 0; i < 8; ++i) { if ((x + i) < width) image(x + i, y) = buffer[7 - i]; } } } image.save(argv[2]); }

Sen är ju den stora frågan om du har någon nytta av koden, d.v.s. om du faktiskt kan kompilera den. Själv kör jag Linux, och antar att du kan kompilera koden själv om du också har tillgång till en Linux-maskin. Om du kör Windows och inte kan kompilera själv så kan jag se om jag kan rota fram någon virtuell maskin med Windows och kompilera koden åt dig.

Tillägg: Om det inte är några känsliga bilder det handlar om så är ett annat alternativ att du bara packar ihop alla bilderna och laddar upp dem någonstans åt mig, så kan jag konvertera dem åt dig. Det skulle troligtvis vara enklare för oss båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@PerKar: Jag stirrade på bilden ett tag och insåg att problemet var att varje kolumn av 8 pixlar var spegelvänd av någon anledning. Jag skrev ett litet program som fixade det, och voilà...

Damn! Kul att se folk med sådana kunskaper här på Swec.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@perost: Jag är stum av beundran. Vilken kompetens och kreativitet du delar med dig av. Nä, jag är en sådan där typ som bara vill att allt ska fungera. Jag är varken kunnig i programmering eller Linux-användare. Jag har öppnat alla mina tiff-filer på aktuell disk och märkligt nog finns alla korrupta filer i en och samma mapp. Om du vill, så tar jag ju tacksamt emot din hjälp att korrigera filerna. Jag har hittat fem till. De finns här nu https://we.tl/cf8d9KAvJR

Vänligen PerKar

Permalänk
Medlem

@PerKar: Jag skickade de lagade bilderna i PM åt dig. Hittar du fler bilder så kan du bara skicka tillbaka ett PM så fixar jag dem, det tar ingen tid alls.