Ny WD Red 4TB ej längre användbar. "GPT Protective Partition".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Belzader:

Ja, du har i princip gjort vad du har kunnat själva.
Skulle ÅF bråka, kan du reklamera den till WD, dock precis som med Corsair får man själva betala frakten till dem, disken behöver skickas till Tyskland, har jag för mig men de har en upphämtning plats här i Sverige som skickar den vidare, så det är bara fraktkostnad inom Sverige man behöver betala, iaf. var det så senast jag reklamerade en disk till dem.

ÅF i fråga brukar vara schysst, så det ska förhoppningsvis inte vara några problem. Håll tummarna för mig.

Dator: ASUS P8Z68-V PRO - Intel i7-2600K @4.8GHz - Sapphire 390x Tri-X - EVGA SuperNova G3 650W - Corsair Force GT F120 120GB - Adata SP900 128GB - Seagate Barracuda 2TB - Corsair 800D - Corsair H100 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Jink:

ÅF i fråga brukar vara schysst, så det ska förhoppningsvis inte vara några problem. Håll tummarna för mig.

Håller tummarna, och självklart ska du byta den då den fortsätter bråka.
(Detta var ju varför jag ville du skulle testa den ordentligt först, så du kan ta garantiärendet nu, när det <6mån istället för om något år, där det kan vara lite mer bråkigt).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005

@Jink:

Var det möjligen så att den gamla hårddisken satt i ett WD chassie som du kopplar till datorn via USB? Och att din nya 4 TB skulle sitta i det chassie där din gamla 2 TB har suttit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av sharadkingboy:

@Jink:

Var det möjligen så att den gamla hårddisken satt i ett WD chassie som du kopplar till datorn via USB? Och att din nya 4 TB skulle sitta i det chassie där din gamla 2 TB har suttit?

Nej, inte riktigt. Båda diskarna är ämnade för internt bruk, och har endast kopplats till en SATA till USB3 adapter i felsökningssyfte.

Skickades från m.sweclockers.com

Dator: ASUS P8Z68-V PRO - Intel i7-2600K @4.8GHz - Sapphire 390x Tri-X - EVGA SuperNova G3 650W - Corsair Force GT F120 120GB - Adata SP900 128GB - Seagate Barracuda 2TB - Corsair 800D - Corsair H100 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Jink:

Nej, inte riktigt. Båda diskarna är ämnade för internt bruk, och har endast kopplats till en SATA till USB3 adapter i felsökningssyfte.

Okej, för i mitt fall så har det varit så att jag har en 2 TB WD USB 3 MyBook och där har jag öppnat upp chassit och försökt att stoppa i andra hårddiskar, både större än 2 TB och mindre, men det kommer upp liknande fel så som du beskrev, bland annat att den är skrivskyddad etc. Dock funkar hårddisken om jag sätter den direkt i den stationära datorn, men först måste jag hård-formatera den... Om jag sedan sätter tillbaka den i chassiet MyBook 2 TB så funkar det inte, så då måste jag ta bort allt och formatera på nytt.....

Jag har kommit fram till att WD troligen har lagt in något i hårdvaran i MyBook chassit som är synkat med just den ursprungliga hårddisken och programmerat för detta, därför funkar det inte med någon annan hårddisk i det chassit. Har även läst liknande saker på andra forum....

Tråkigt värre, då jag tänkt använda min 4 Tb i det chassit, men det sket sig:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005

@Jink:

Ps. Det finns bra program som kan återställa, men använd inte disken alls där "datan" är/varit, då det finns risk att den skrivs över. PM mig om du vill ha hjälp. Ds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Att det skiter sig när du byter mellan direktkoppla och när du använder orginal USB externdisklåda beror på att när det är direktkopplat så är sektorstorleken 512 Byte medans när det är i externa disklådan så är sektorstorleken på 4 KB. översättningen sker i SATA-USB-bryggan i den externa disklådan och man har gjort så för att LBA-adresseringen skall fungera för diskar över 2 TB i dator/OS som inte förstår sig på GPT och UEFI...

Det betyder att när disken är formaterad i USB-externdisklådan (och 4KB sektorer) så pekar allt i LBA (och även GPT) helt fel när disken ansluts direkt till datorn via USB-sladd - och förstås motsvarande om disken formateras direkt med datorn och sedan flyttas till den externa USB-disklådan.

lite om problematiken kan man läsa om i https://superuser.com/questions/679725/how-to-correct-512-byt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Du kan alltid testa Getdataback. Brukar hitta både det ena och det andra faktiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av xxargs:

Att det skiter sig när du byter mellan direktkoppla och när du använder orginal USB externdisklåda beror på att när det är direktkopplat så är sektorstorleken 512 Byte medans när det är i externa disklådan så är sektorstorleken på 4 KB. översättningen sker i SATA-USB-bryggan i den externa disklådan och man har gjort så för att LBA-adresseringen skall fungera för diskar över 2 TB i dator/OS som inte förstår sig på GPT och UEFI...

Det betyder att när disken är formaterad i USB-externdisklådan (och 4KB sektorer) så pekar allt i LBA (och även GPT) helt fel när disken ansluts direkt till datorn via USB-sladd - och förstås motsvarande om disken formateras direkt med datorn och sedan flyttas till den externa USB-disklådan.

lite om problematiken kan man läsa om i https://superuser.com/questions/679725/how-to-correct-512-byt...

Disken var aldrig i något kabinett. Den flyttades mellan två platser i datorn, efter det så slutade den fungera. När jag sedan kopplade in den med en SATA till USB kabel så kunde datorn åtminstone hitta disken.