Permalänk
Medlem

Bör jag byta PSU?

Häromdagen började datorn låta - och den som i normala fall är hyggligt tyst (se komponenter nedan).

Öppnade upp den och rengjorde med en burk komprimerad luft. Rensade filter och fläktar mm.

Pluggade sen in powerkabeln igen och startade upp och det blev plötsligt ångestframkallande klart att det är min Fractal psu som låter som ett mindre tröskverk. Är det rakt av så att jag bara borde byta ut det omedelbums??

Se youtubevideo på eländet här, filmat för en kort stund sen:

F.ö är psun ca 6 år gammalt. Kanske 7.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Känner du att det är värt att snåla in på 700-800kr och riskera att bränna ut resterande datorn?

Nej: Köp nytt nätagg redan igår.
Ja: Gör som strutsen och kör huvudet i sanden och lossas som inget alls..
Men bara ett visdomsord.. Även om du kör huvudet i sanden så kan du fortfarande bli knullad i röven!

Så ja köp ett nytt nätagg idag om du hör att det kommer från det så det inte är någon annan kabel som ligger mot någon fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Känner du att det är värt att snåla in på 700-800kr och riskera att bränna ut resterande datorn?

Nej: Köp nytt nätagg redan igår.
Ja: Gör som strutsen och kör huvudet i sanden och lossas som inget alls..
Men bara ett visdomsord.. Även om du kör huvudet i sanden så kan du fortfarande bli knullad i röven!

Så ja köp ett nytt nätagg idag om du hör att det kommer från det så det inte är någon annan kabel som ligger mot någon fläkt.

Noterade precis att en snubbe postat om exakt samma psu som lät lika illa som mitt så ja, det blir direkt handel av nytt psu.

Och nej, har kollat och inget kablage som orsakar missljuder.

Bad om råd, fick råd - nöjd 😀🖒

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Prima!
Dom har ju recenserat lite nätagg här på Sweclockers så kolla in testerna och köp dig en gediget direkt så du slipper fel med resten

https://www.sweclockers.com/arkiv/sok?searchid=ac36575b-3966-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

F.ö är psun ca 6 år gammalt. Kanske 7.

Är det en påkostad dator så skulle jag säga att det är dags att överväga byte oavsett om du hade problem eller inte. Om det hade varit ett high eller ultra end nätaggregat kanske historien hade varit annorlunda, men även om FD Integra inte är ett dåligt nätaggregat så tillhör det inte den kategorin. (Den kategorin börjat generellt idag på cirkus 1000kr och är när du får 10 år garanti eller mer när det kommer till konsument nätaggregat.) Anledningen till att man vill byta egentligen innan det smäller är att när nätaggregat smäller så kan oturen slå till och den tar med sig allt. Har du däremot en dator som är lika gammal så brukar det inte vara värt att byta nätaggregatet även om det är gammalt då komponenterna i sig troligen sjunkit så lågt i värde att kostnaden för att köpa nytt nätaggregat väger tyngre än risken för att den tar ner allt. Föga kul däremot om ens gamla nätaggregat tar med sig komponenter för ~20kkr in i graven. Ser ibland trådar där folk råkat ut för det.

Nätaggregat är en utav de komponenterna som slits snabbast i en dator vid normala förhållanden. Lyckligtvis låter det som att det inte är själva strömförsörjningen i sig som är sönder utan enbart fläkten som kyler allt så troligtvis är inga komponenter skadade i den.

Med allt sådant här så måste man däremot ha mentaliteten att det kommer gå sönder, det är bara en fråga om när och hur. Samma mentalitet när vi pratar om backups, drift redundans etc. Spelar exempelvis ingen roll om man har 10 hårddiskar med backups om de sitter i samma maskin och nätaggregatet steker dem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Är det en påkostad dator så skulle jag säga att det är dags att överväga byte oavsett om du hade problem eller inte. Om det hade varit ett high eller ultra end nätaggregat kanske historien hade varit annorlunda, men även om FD Integra inte är ett dåligt nätaggregat så tillhör det inte den kategorin. (Den kategorin börjat generellt idag på cirkus 1000kr och är när du får 10 år garanti eller mer när det kommer till konsument nätaggregat.) Anledningen till att man vill byta egentligen innan det smäller är att när nätaggregat smäller så kan oturen slå till och den tar med sig allt. Har du däremot en dator som är lika gammal så brukar det inte vara värt att byta nätaggregatet även om det är gammalt då komponenterna i sig troligen sjunkit så lågt i värde att kostnaden för att köpa nytt nätaggregat väger tyngre än risken för att den tar ner allt. Föga kul däremot om ens gamla nätaggregat tar med sig komponenter för ~20kkr in i graven. Ser ibland trådar där folk råkat ut för det.

Nätaggregat är en utav de komponenterna som slits snabbast i en dator vid normala förhållanden. Lyckligtvis låter det som att det inte är själva strömförsörjningen i sig som är sönder utan enbart fläkten som kyler allt så troligtvis är inga komponenter skadade i den.

Med allt sådant här så måste man däremot ha mentaliteten att det kommer gå sönder, det är bara en fråga om när och hur. Samma mentalitet när vi pratar om backups, drift redundans etc. Spelar exempelvis ingen roll om man har 10 hårddiskar med backups om de sitter i samma maskin och nätaggregatet steker dem.

Tack för ett väldigt informativt inlägg! Och nej, det är ingen värstingburk det är snack om, se signatur, men jag uppgraderade min gamla burk för att ta upp lirande igen (och för att jag länge sneglat på vr) och jag får bara skylla på okunskap att jag inte uppgraderade psun i samma veva.

Även om jag ser att corsair tx550 är gott rekommenderat kanske jag rakt av skulle lägga mig på nivån ovan då dagorn brukas en del, både till spel, vr och som plexserver?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tack för ett väldigt informativt inlägg! Och nej, det är ingen värstingburk det är snack om, se signatur, men jag uppgraderade min gamla burk för att ta upp lirande igen (och för att jag länge sneglat på vr) och jag får bara skylla på okunskap att jag inte uppgraderade psun i samma veva.

Även om jag ser att corsair tx550 är gott rekommenderat kanske jag rakt av skulle lägga mig på nivån ovan då dagorn brukas en del, både till spel, vr och som plexserver?

Här har du ett mycket bra agg:
https://www.inet.se/produkt/6902419/seasonic-focus-plus-750w-...

Skulle aldrig köpa Corsair TX550

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Många verkar vara livrädda för nätagg så fort de är äldre än ett par år, jag har haft massa burkar med hemskt gamla agg och det värsta som hänt mig är att de gjort datorn instabil när kondingarna svullnat.. Visst det kan gå sönder men det måste vara rätt ovanligt ändå.

Ett fungerande nätagg med en dålig fläkt, byt fläkten ?

Datorfläktar håller rätt dåligt tycker ja, så att slänga hårdvara för att fläktarna ger sig är rätt onödigt, de är i det närmaste förbrukningsvara..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Känner du att det är värt att snåla in på 700-800kr och riskera att bränna ut resterande datorn?

Nej: Köp nytt nätagg redan igår.
Ja: Gör som strutsen och kör huvudet i sanden och lossas som inget alls..
Men bara ett visdomsord.. Även om du kör huvudet i sanden så kan du fortfarande bli knullad i röven!

Så ja köp ett nytt nätagg idag om du hör att det kommer från det så det inte är någon annan kabel som ligger mot någon fläkt.

Hur stor är risken att nätaggregatet går sönder på grund av en trasig fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Hur stor är risken att nätaggregatet går sönder på grund av en trasig fläkt?

Överhettning som gör att en kondensator pajar? Rätt stor med andra ord..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle byta ja. köp ett kvalitativt agg med lång garanti så får du bra grejer. Seasonics Focus plus serie är ruskigt bra och tyst. som exempel.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Här har du ett mycket bra agg:
https://www.inet.se/produkt/6902419/seasonic-focus-plus-750w-...

Skulle aldrig köpa Corsair TX550

Skrivet av daskedennis:

Skulle byta ja. köp ett kvalitativt agg med lång garanti så får du bra grejer. Seasonics Focus plus serie är ruskigt bra och tyst. som exempel.

Tack for tipsen, blev en bestallning av den. Betalar garna några kronor extra for Peace of mind aven om jag sakert hade klarat mig med ett något mindre agg

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av TotalF:

Tack for tipsen, blev en bestallning av den. Betalar garna några kronor extra for Peace of mind aven om jag sakert hade klarat mig med ett något mindre agg

Bra val! Fördelen med agg som har så pass lång garantitid är att du även kan ha med dig agget till nästa bygge också - utan att behöva oroa dig

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Tack for tipsen, blev en bestallning av den. Betalar garna några kronor extra for Peace of mind aven om jag sakert hade klarat mig med ett något mindre agg

Köpte ett sådant själv ska bara montera det (mitt i sign har troligen gått i 8 år nu, fläkten i agget har vist missljud):P

Sen skulle jag inte rekommendera på ett forum att byta fläkten i agget, kan sluta illa. Samt att nätagg inte brukar ha en standardkontakt (du kan behöva löda), plus man måste hitta en med samma luftflöde eller mer.

Här är en drös av bra agg, orsaken till att man rekommenderar 750 watt är att lägre watt är inte mycket billigare (för tillverkarna är ett 550 watt lika dyrt att tillverka som ett 750 watt). Detta är bara kvalités agg jag listar, kan ha missat någon modell. Men är stort sett dessa som är det man bör köpa.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många år jag körde mitt Seasonic, men det drev tre av mina datorer, sista datorn såld till en kollega nu. Seasonic hade vi också hos ett par kunder och den skiten är stryktålig och pajjar inte i första taget, men det finns ju fler märken med bra serier.

Om fläkten moment inte funkar då och då är ingen orsak till panik, men det är klart att man bör byta snart. Av de dussintals och åter dussintals workstations och 100-tals servrar jag hanterat har jag bara haft ett enda PSU-haveri som tagit med sig moderkortet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|