HP Proliant DL380 G5 Bästa operativsystemet?

Permalänk
Medlem

HP Proliant DL380 G5 Bästa operativsystemet?

Fick en HP Proliant DL380 G5 med 2x Xeon cpu och 18gb ram av en vän.
Tanken är att den endast ska agera PLEX-server.
Den är ju drygt 10 år gammal, är den kraftfull nog för ett par 4k streams?

Man bör ju köra rätt operativ för att kunna utnyttja kraften tycker jag, så jag gissar att windows går bort.
Provade med win 7 och win 10, men den underpresterar enormt, troligen pga felande drivrutiner.
Den borde ju vara vassare än en i5:a liksom.

Så den stora frågan är: Vilket är det bästa operativsystemet för ändamålet, och vilka drivrutiner för att optimera den för PLEX?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den kommer inte orka med att transcoda mycket 4K. Jag sitter på en DL360 G8 med dubbla 6core och den svettas rejält. Först för att Plex transcoding inte är multitrådad, men också att den är just CPU-bunden. Det går att göra det i hårdvara (via Intels IGP eller Nvidia CUDA) men då får du betala för PlexPass. Själv kör jag då Windows Server 2016 i botten men märkte ingen märkbar prestandaskillnad med nåt annat heller då problemet är bristen på hårdvarustöd för transcoding.

Om du vill ha nåt för transcoding så tror jag du bättre investerar i nåt som kan göra hårdvarutranscoding direkt i Plex, som en Nvidia Shield eller WD Mybook Cloud.

Om du kör directplay dock och låter klienten sköta avkodningen (typ en bärbar dator, Mac Mini eller stationär burk) så funkar din server alldeles utmärkt då det endast handlar om disk I/O och då handlar det bara om att ha snabba diskar och ett stabilt nätverk.

Permalänk
Medlem

Nu skriver du ju inte vilken processor servern har eller vilken i5:a du jämför med, men spontant känns det som att du överskattar serverns prestanda rejält. Du fick den knappast för att din vän tyckte den presterade alldeles för bra.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.