Permalänk
Medlem

Kusligt internetproblem

Hej!
Jag har ett väldigt konstigt problem med internet. När man kopplar in en dator via kabel i antingen fiberboxen eller routern så får man inget internet. Däremot fungerar wifi. Internet fungerar alltså inte i någon lan-kontakt om det är en dator men om man kopplar in routern i samma kontakt ger den internet till routern som ger wifi med internetåtkomst. Inga kontakter på routern ger internetåtkomst heller.

Windows felsök ger följande: "anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration

*Jag har provat två olika datorer och kablar
*jag har startat om router och all annan utrustning
*provat alla möjliga olika kontakter på både fiberboxen och routern
*rensat tcp/ip enligt vad som stod på microsofts support

Det konstiga är alltså att wifi fungerar felfritt med internetåtkomst i samma anslutningar som inte ger internetåtkomst till datorer. Dubbelkollade, det var inte grannens wifi

Jag har fiber via Bahnhof och det handlar inte om någon driftstörning enligt deras hemsida.

Någon som vet vad som kan vara fel?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiuoehd:

Hej!
Jag har ett väldigt konstigt problem med internet. När man kopplar in en dator via kabel i antingen fiberboxen eller routern så får man inget internet. Däremot fungerar wifi. Internet fungerar alltså inte i någon lan-kontakt om det är en dator men om man kopplar in routern i samma kontakt ger den internet till routern som ger wifi med internetåtkomst. Inga kontakter på routern ger internetåtkomst heller.

Windows felsök ger följande: "anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration

*Jag har provat två olika datorer och kablar
*jag har startat om router och all annan utrustning
*provat alla möjliga olika kontakter på både fiberboxen och routern
*rensat tcp/ip enligt vad som stod på microsofts support

Det konstiga är alltså att wifi fungerar felfritt med internetåtkomst i samma anslutningar som inte ger internetåtkomst till datorer. Dubbelkollade, det var inte grannens wifi

Jag har fiber via Bahnhof och det handlar inte om någon driftstörning enligt deras hemsida.

Någon som vet vad som kan vara fel?
Tack på förhand

Det är förmodligen så att du endast får ett IP via ditt stadsnät och att de låser denna till en MAC-adress.
Detta kan du lösa med att koppla ur routern och vänta upp till ett dygn innan du kopplar in något nytt.

Om du inte får internet via routern så kan det vara så att du har ställt in manuellt IP på datorn, istället för DHCP. Alternativt att DHCP är avstängt på routern. Annars är den nog paj och du får skaffa en ny router.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Jo alltså wifi från routern fungerar men via kabel fungerar det inte. Även om det är samma kontakt som routern fungerar ur. Har inneboende så att stänga av routern i ett helt dygn ska vara absolut sista utvägen. Men som sagt, wifi fungerar med internetåtkomst, jätteskumt.

Har inte hållit på med några inställningar och det fungerade senast igår

Permalänk

Gissar också på mac-låsning.

Kolla om du kan logga in på banhof och se om det finns något sätt att låsa upp låsningen. Alt ringa kundtjänst och be om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiuoehd:

@Lodisen: Jo alltså wifi från routern fungerar men via kabel fungerar det inte. Även om det är samma kontakt som routern fungerar ur. Har inneboende så att stänga av routern i ett helt dygn ska vara absolut sista utvägen. Men som sagt, wifi fungerar med internetåtkomst, jätteskumt.

Har inte hållit på med några inställningar och det fungerade senast igår

Mac-lås är i 15 eller 20 minuter. Har din Wi-Fi router en IP release-knapp i gränssnittet kan du klicka på den så släpper den IP till förmån för nästa dator som ansluts till porten.

Kopplar du in din Windows-dator direkt i uttaget och tilldelas IP-adress skriver du sedan c:\>ipconfig /release för att åter släppa mac-låset.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande strul igår när jag drog om lite sladd här hemma. Har också Banhof, fick logga in 3 ggr under mina och registrera nya MAC-adresser vid olika försök att få ut internet till alla hörn av lyan.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

@Plyschmannen: @Dr.Mabuse: @phlopydisk: okej, tack alla. Jag är inte tillräckligt insatt för att veta vad mac-låsning är. Varför blir det så? Ska jag alltså stänga av routern i 20 min och sedan skriva c:\>ipconfig /release i kommandotolken?
Förlåt att jag upprepar mig men wifi fungerar alltså med internetanslutning. Hur går det ihop?
Kanske bäst om jag väntar och ringer kundsupporten imorgon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Mac-lås är i 15 eller 20 minuter. Har din Wi-Fi router en IP release-knapp i gränssnittet kan du klicka på den så släpper den IP till förmån för nästa dator som ansluts till porten.

Kopplar du in din Windows-dator direkt i uttaget och tilldelas IP-adress skriver du sedan c:\>ipconfig /release för att åter släppa mac-låset.

Zitius i Gävle hade upp mot ett dygn innan de uppdaterade sina policies, vilket sög rejält.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiuoehd:

Förlåt att jag upprepar mig men wifi fungerar alltså med internetanslutning. Hur går det ihop?
Kanske bäst om jag väntar och ringer kundsupporten imorgon?

Det gör det inte. Om det är Mac-lås som strular så skulle du inte få wi-fi med routern heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mac-adress är den unika adress som alla nätverkskort har. Din router har en, ditt nätverkskort har en (även dina wifikort har en, men de går ju via routern så det spelar ingen roll här). Men låsningen är just nu mot den adressen som din router har. Iom det så kan den dela ut internet via wifi. Men din dators nätverkskort har en annan adress och då släpps den inte ut på internet av banhof. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/MAC-adress

Permalänk
Medlem

@LeonHart: Hmm, några förslag på vad det kan vara? Kanske något hårdvarufel på fiber-modemet?

Permalänk
Medlem

@Gaist: Dlink DIR-880L

Permalänk

Gissar att det kanske är här du ska regga.

https://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plyschmannen:

Mac-adress är den unika adress som alla nätverkskort har. Din router har en, ditt nätverkskort har en (även dina wifikort har en, men de går ju via routern så det spelar ingen roll här). Men låsningen är just nu mot den adressen som din router har. Iom det så kan den dela ut internet via wifi. Men din dators nätverkskort har en annan adress och då släpps den inte ut på internet av banhof. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/MAC-adress

Förlåt det här vekar vara extremt svårt att förklara. Kanske jag som missförstår dig men jag har alltså ett fibermodem och en router. Båda har LAN-ingångar (eller vad det heter) routern är kopplad via en sån till fibermodemet och wifi fungerar med internetanslutning.

Problemet är att när jag vill ansluta med kabel till någon (fibermodemet eller routerns LAN-ingångar) så fungerar det inte. Därför kände jag att det måste vara datorn eller kabeln fast problemet kvarstår när jag byter dator och kabel.

Det är mysko att både routerns och fibermodemets LAN-utgångar inte fungerar men att de samtidigt fungerar för att koppla till routern för wifi. Om mac-låsningen var på routern, varför fungerar inte LAN-utgångarna på modemet?

Förlåt, jag är inte så bra på sånt här så jag får inte ut så mycket av din wikipedia-länk

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är överlag fel fokus i tråden.
Strunt i MAC-filtret. Routern får ju IP, och jag skulle iaf vilja ha alla mina datorer bakom routern.
Så länge WIFI fungerar, fokusera istället på (den trådade) kopplingen mellan dator och router.
Har du drivrutiner till nätverkskorten?
Har du DHCP påslaget i router / dator (på det trådbundna interfacet)
Har du råkat brygga routern? Kanske värt att testa en factory reset på den.

Om du kör via kabeln mot routern, starta en prompt (cmd) och skriver "ipconfig", vad ser du då?

Permalänk
Medlem

@Plyschmannen: Har aldrig haft något kundlösenord så enda lösningen blir nog att ringa imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av prod01:

Jag tycker att det är överlag fel fokus i tråden.
Strunt i MAC-filtret. Routern får ju IP, och jag skulle iaf vilja ha alla mina datorer bakom routern.
Så länge WIFI fungerar, fokusera istället på (den trådade) kopplingen mellan dator och router.

Varför? Är det säkrare att ha allt bakom routern?

Skrivet av prod01:

Har du drivrutiner till nätverkskorten?

Japp, allt fungerade senast igår

Skrivet av prod01:

Har du DHCP påslaget i router / dator (på det trådbundna interfacet)

I inställningarna: "my internet connections is: Dynamic IP (DHCP)

Skrivet av prod01:

Har du råkat brygga routern? Kanske värt att testa en factory reset på den.

Nepp, i inställningarna: "device mode: router mode"

Skrivet av prod01:

Om du kör via kabeln mot routern, starta en prompt (cmd) och skriver "ipconfig", vad ser du då?

https://s18.postimg.org/w6g2nk2bd/photo_2018-03-22_23-30-41.j...
Förlåt, fick bli en mobilbild

Permalänk
Medlem

Ja, det är säkrare. Något är fel med IP-tilldelningen från routern. Testa en factory reset.

Edit
Eller vid närmare eftertanke kanske på datorerna. Svårt att säga tyvärr.

Permalänk
Medlem

@prod01: Testade fabriksåterställning iallafall, problemet kvarstår. Glöm inte att LAN-utgångarna på fibermodemet inte heller fungerar. Men ja, det är nog datorerna på något sätt fast är det inte väldigt osannolikt att båda får något sånt här problem över en natt? Allt fungerade igår alltså. Aja, jag uppdaterar er imorgon när jag har ringt Bahnhof

Permalänk

Ok. Så du har ett ”fibermodem”, som du efter det via en nätverkskabel (TP) kan koppla in en router. Den routern har wifi och ett par nätverksutgångar. Kopplar du in datorn i en av utgångarna på routern så få datorn inget internet. Koppar du via wifi till routern så får du internet. Rätt tolkat?

När du ansluter från routern till datorn, ”fattar” datorn att den har blivit ansluten? Det brukar poppa upp lite rutor osv. Om din bild stämmer så verkar den fatta att den är ansluten men får ingen ip-adreS tilldelad från dhcp utan får exter ett tag defaultipadressen som visas i din bild. Om du vill trsta att sladden funkar så kan du ju byta den som går mellan modemet och routern. Slutar wifin att funka så är det knas med kabeln, annars är den ok.

Vad för ip får du när du kör via wifi? Är det en adress från routern eller från bahnhof?

Kan du ansluta till routern via tråd från datorn? Vet du vilken adress routern har (192.168.0.1 är vanligt) så kan du ställa in din dators anslutning på 192.168.0.100 nätmask 255.255.255.0 och gateway 192.168.0.1 och sen se om du kan komma åt admingränssnittet på routern.

Permalänk
Skrivet av aiuoehd:

Det är mysko att både routerns och fibermodemets LAN-utgångar inte fungerar men att de samtidigt fungerar för att koppla till routern för wifi. Om mac-låsningen var på routern, varför fungerar inte LAN-utgångarna på modemet?

För att alla modemets portar funkar men bara med din routers mac adress. För visst är wifin från routern?

Permalänk
Medlem

@Plyschmannen: Tack för din hjälp men problemet verkar vara löst nu. Har ingen aning varför men jag tror att det kan vara återställningen av routern igår. Tack alla andra också

Permalänk
Medlem

Kidnappar en gammal tråd.

För att ni lättare ska förstå mitt problem så beter det sig på samma sätt som sigifor.

konfig 1
Fiberdosa-Modem-router(externt IP)-wifi till laptop(internt IP)-internet
Konfig 2-från modem
Router (externt ip)-Radiolänk-1(AP)(internt ip)-Radiolänk-2 (client)(internet ip)-AP(internt IP)-laptop (inget ip) (alt. internt IP om jag ställer in så AP kör DHCP) - inget internet
Konfig -3 från modem
Router (externt IP)-Laptop (med sladd) inget IP eller internet

Så mao funkar min koppling huuuur bra som helst ända fram till jag kopplar in en client via sladd...

Ps. konfig 5 -modem-laptop-internet med ext. ip. utan omstarter eller någonting.