Skärmen blir svart och datorn fryser när jag tänder eller släcker lampan.

Permalänk

Skärmen blir svart och datorn fryser när jag tänder eller släcker lampan.

Har ett märkligt problem som blivit värre.
Det är nämligen så att min dator sitter på samma säkring som lampan i badrummet.
Ibland när man tänder eller släcker den så blir skärmen helt svart, efter några sekunder fryser ljudet och låter ungefär som det där analoga surret när man tar på en auxsladd. Då är det bara att starta om datorn. Händer även när man kopplar in något i ett annat uttag som sitter på samma säkring. Har jag till exempel haft datorn på och detta hänt, så starta den om när jag rör på musen eller trycker på tangentbordet. Har ingen logisk förklaring till detta. Tänkte dock gå in lite djupare på hur det började.

Allt började för cirka 2 år sedan, köpte lite nya grejjer till datorn som. Eller ja allt förutom hårddisk och nätagg.
Bodde då på ett annat ställe som var mindre, vilket gjorde att det var fler saker på samma ledning/säkring.
Bytte dock ut lite saker i taget men kan inte komma ihåg riktigt i vilken ordning jag gjorde detta.
Tror det var efter jag iallafall bytt skärm och grafikkort som jag märkte att skärmen blev svart om jag tände en lampa till exempel. Då blev det dock inte det där surret men jag var ändå tvungen att starta om datorn för att få signal på skärmen.

Nu har detta utvecklats som sagt och är väldigt irriterande, händer dock inte alltid men vet som sagt orsaken till att detta händer.

Tänkte kolla om någon vänlig själ har en bra förklaring till detta och vet om man kan förebygga detta.
Kan tillägga att jag bytt moderkortet, körde AMD ett tag, hade då ett lite dyrare moderkort samt annat märkte (MSI)
Har nu Intel, kan skriva specs nedanför, men det är samma fel.

Skärm: AOC G2460VQ6 24" kopplad med DP
Moderkort: Gigabyte Z270X Ultra Gaming BIOS v. F4
CPU: Intel Core I5 7600k @ 4,6 ghz vid full load.
Grafikkort: XFX Radeon RX480 8GB RS
RAM: Corsair Vengeance lpx DDR4 2133 Mhz 16 GB, 2 stickor.
SSD: HyperX Fury 120 gb
HDD: Kan inte riktigt märke.
PSU: Corsair CX 750 80 plus bronze

*Hittar ingen liknande tråd eller samma problem så postar detta på nytt*

TL;DR Skärmen blir svart när strömmen på samma säkring på något sätt ändras. Behöver då starta om datorn, surrande ljud efter den blivit svart.

Permalänk

@wesstlingg: Har du jordat eller ojordat. samt har du något lampa som är kopplad till samma uttag?

Permalänk
Skrivet av crawlex98:

@wesstlingg: Har du jordat eller ojordat. samt har du något lampa som är kopplad till samma uttag?

Har för tillfället ett ojordat vägguttag, men tillexempel på förra stället jag bodde var det jordat. Där var det samma fel.

Har för tillfället ingen lampa kopplad på samma, men taklampan i badrummet (vägg i vägg) sitter på samma säkring är jag rätt säker på då det är den som triggar problemet. Totalt så är det nog 2 uttag, och 2 lampor på samma säkring. Är inte helt 100% men dom har triggat felet.