Permalänk
Medlem

Köpråd på 50-55" smart-TV...?

Jag söker förslag på en 50-55" TV där apparaten enkom ska användas till TV-tittande med primärt Boxer som signalkälla.
Enda kriteriet i övrigt är att TV ska vara av sk "Smart-TV" karaktär där Android-TV föredras med tillgång till Google Play butik för appar.
Pristak - MAX 7500 SEK.

Motivera gärna ditt val!

Permalänk
Medlem

Android är segt på TV-apparater. Kör chromecast/annan lösning istället.
Spara till 10-12K istället.

Motivering: du får mer för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Android är segt på TV-apparater. Kör chromecast/annan lösning istället.
Spara till 10-12K istället.

Motivering: du får mer för pengarna.

Personligen håller jag med dig men denna TV apparaten är tänkt för arbetets vägnar. Personligen hade jag valt en annan lösning privat - likt den du nämner - men då detta är de kriterierna jag har att rätta mig efter så försöker jag bara hitta den "bästa" (läs mest prisvärda" lösningen utifrån de regler jag måste förhålla mig till.
@Laxpudding brukar ha grym insikt inom detta ämne men jag välkomnar all input!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den såg bra ut.

Sedan finns det alltid det här snacket om 50hz kontra 100hz som grundfrekvens på en bildskärm/TV. Jag personligen har haft en 50hz och fick tipset förut att testa en 100hz och upplevde där och då att bilden flöt på bättre. Sen om det är min egen synvilla, verklig fakta eller om jag blev övertalad att det såg bättre ut är kanske något som Laxpudding skulle kunna svara på.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Xaph: Har tagit upp det i guiderna runt TV-apparater vid ett par tillfällen (länkas i signatur) och det finns alltså ingen relevans bakom Hertz-siffrorna. I ditt fall var skillnaden att den senare TV:n har interpolering vilket ger mer "flyt" med också mer fel i bilden. Den exakta frekvensen kan dock fortfarande vara 50 eller 60 Hz fast tillverkaren hittar på att det är 100 eller 120 Hz beroende på vilken världsdel marknadsföringen ska gå i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Xaph: Har tagit upp det i guiderna runt TV-apparater vid ett par tillfällen (länkas i signatur) och det finns alltså ingen relevans bakom Hertz-siffrorna. I ditt fall var skillnaden att den senare TV:n har interpolering vilket ger mer "flyt" med också mer fel i bilden. Den exakta frekvensen kan dock fortfarande vara 50 eller 60 Hz fast tillverkaren hittar på att det är 100 eller 120 Hz beroende på vilken världsdel marknadsföringen ska gå i.

Har läst din sammanställning "Produktgenomgång av 2016 och 2017 års olika TV-apparater" som var utförlig och bra!
Känns som om mitt primära val i skrivande stund (Philips PUS6482) hamnar i segmentet "good enough" och det lutar väl åt att det blir den modellen som väljs.
Kommer sondera marknaden ett tag till och hålla mig ajour om det sägs/rekommenderas något revolutionerande i denna tråd annars så får det nog bli den modellen!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding (eller övriga kunniga):
Det har dykt upp ett alternativ till Philips 55PUS6482 som ligger på samma peng och det är TLC U55C7006.
Vilken av dessa två aktörer skulle vara det förnuftigaste valet i detta sammanhanget?

Permalänk
Bildexpert 📺

@elp: Ingen av dem.

För att vara tydlig: Både Philips och TCL är tillverkare som släpper ifrån sig apparater som kan vara märkliga och buggiga. Man vet inte innan man testat den specifika modellen. Så det är inte säkra köp - du vet inte vad du får innan någon annan kan bekräfta hur de fungerar.

Permalänk

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/philips...
Jag kör på den sen ett halvår tillbaka och är grymt nöjd 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@elp: Tcl brukar vara väl värt pengarna, något som kan vara bra att veta är tcl är riktigt stora på tv och gör åt flera tillverkare som rebrandar dom senare. (med andra ord kan man betala mer för det är ett annat märke för samma tv)

Ett tips är att du köper en wetek box i stället för att försöka köra på "smart tv"
då får du netflix i hd/4k och kan spela alla filer i original format samt streama på nätet mm. (fungera väldigt bra att använda som tv spel med)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Orkar inte kolla vilken modell jag köpte nu men jag köpte en Phillips i den prisklass du siktar på (från att alltid ha kört Samsung sedan Plasma introducerades) och jag är verkligen skitnöjd, rent Android OS och funkar skitbra, slipper använda Chromecast-donglen eftersom allt är inbyggt och den kör allt via Wi-Fi. Ett av de få köp jag är otroligt nöjd med på alla sätt.