4A Games visar ray tracing i realtid med Nvidia RTX i Metro Exodus

Permalänk
Melding Plague

4A Games visar ray tracing i realtid med Nvidia RTX i Metro Exodus

Utvecklarkonferensen GDC närmar sig sitt slut och i samband med detta passar utvecklaren 4A Games på att visa upp en implementation av realtids ray tracing i sin kommande titel Metro Exodus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Behöver något att jämföra med. Tycker ärligt talat inte att det såg särskilt speciellt ut någonstans.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ser ju väldigt iögonfallande ut. Dock förstår jag inte varför alla spelskapare alltid envisas med ett svajande högt gräs. Det blåser alltid verkar det som i alla spel överallt fram och tillbaka hela tiden överallt...

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Vatten och rostade bilar såg mest imponerande ut, som att se som på verkligheten.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det ser speciellt snyggt ut. Ser ut som andra spel. Eller har jag missat något?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Witcher 3 som släpptes 2015 ser bättre ut...

Permalänk
Medlem

Svårt att avgöra den stora inverkan tekniken har på den korta demosnutten, 4A Games Metro serie har ju alltid varit sjukt snygga i nästan alla sammanhang tidigare.
Måste troligtvis kolla på en video med och utan RTX för att inse skillnaden. Det enda jag kom att tänka på var skuggan och ljuset som spirade genom lövträdet på utsidan av huset man passerade igenom. Annars såg jag inget som kan tänkas vara kopplat till RTX.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Ser väl helt okej ut det dem vill demonstrera och miljön överlag är väl "bra" men inte speciellt märkvärdig.

Tycker framstegen på rinnande vatten (som i videon) och gräs (som i videon) gör rätt kassa framsteg. Det är i alla fall det jag retar mig mest på när jag ser videon

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tycker inte det ser speciellt snyggt ut. Ser ut som andra spel. Eller har jag missat något?

Nej dom har ju tyvärr inte använt det på alls rätt sätt , medans det är PÅ TIDEN att någon tar tag i detta, har ju väntat över 15 år se det extremt platt och washed out om vi tittar på global illumination och ambient occlusion i den videon, sen att solen buggar genom bordet gör inte saken bättre, mycket besviken, men jag är ändå hoppfull för tekniken i sig.

Ray tracing rent historiskt har ju egentligen inte något med vare sig global illumination eller ambient occlusion att göra utan möjliggör realistiska reflektioner, refraktioner och skarpa skuggor som inte behöver shadowmaps med imperfect precision.

TLDR: Dom vet inte vad dom gör

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Tycker framstegen på rinnande vatten (som i videon) och gräs (som i videon) gör rätt kassa framsteg. Det är i alla fall det jag retar mig mest på när jag ser videon

Håller med där – framför allt hur gräset rör sig. Rätt vanligt att ”foliage” rör sig för mycket i många spel, enligt min uppfattning.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Datavetare

För den som vill höra lite mer om vad Volta betyder för programmerare rekommenderar jag att lyssna på denna podcast.

Gissar att man bör vara programmerare med rätt bra kunskap om design av parallella algoritmer om man ska få ut speciellt mycket av intervjun. Den korta sammanfattningen är att Volta gör det möjligt att hantera betydligt fler problem på GPUn, det med helt "vanlig" C++17. D.v.s. finns större nyheter i Volta än "Tensor-cores".

I C++17 har taget ett rejält kliv att i långt större utsträckning kunna använda GPGPU samt SIMD (SSE/AVX/NEON/etc) för att snabba upp algoritmer. "Tråd"modellen man har på SIMD och GPUer (som i grunden kör SIMD) har en del egenheter som man måste ta hänsyn till. Podcasten nämner t.ex. att två "trådar" som kör på samma CPU/GPU-kärnan men på olika SIMD-"trådar" kan t.ex. inte använda en traditionell mutex.

C++17 gör det nu möjligt att tagga funktioner/lambda-uttryck som

  • "std::execution::sequenced_policy" - kan bara köras på en tråd

  • "std::execution::parallel_policy" - kan köras på "feta" trådar, d.v.s. CPU-trådar

  • "std::execution::parallel_unsequenced_policy" - kan vektoriseras och därmed köras på SIMD, CUDA-cores och motsvarande, även på CPU sidan ligger upp till x8 teoretisk prestandaboost och väntar här i dagens modeller

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Såg inte någon skillnad i det klippet, eller så missade jag det. Det jag däremot la märke till var många lågupplösta texturer, så är det något dom fått dra ner på för att få det att flyta på ordentligt?

Och vattnet såg riktigt dåligt ut, som att dom placerat en större fors och sen lagt marken ovanpå så vattnet rinner in i marken och sen ut på andra sidan utan någon kollision.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Ser ju väldigt iögonfallande ut. Dock förstår jag inte varför alla spelskapare alltid envisas med ett svajande högt gräs. Det blåser alltid verkar det som i alla spel överallt fram och tillbaka hela tiden överallt...

Det verkar mest blåsa på marken!

Nä vindfysiken var inte mycket att hänga i julgranen.

Permalänk
Medlem

Alltså bildkvalitén på YouTube är ett skämt. Men ja, gött med skuggor som är något realistiska iaf. Definitivt vad som krävs för att ta nästa steg i fidelity. Eller vad man säger.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Kollade inte videon innan jag läste några kommentarer och trodde att folk va lite gnälliga men jädrar vad vissa saker såg skit ut på ren svenska, en detalj som verkligen stod ut var uppdateringsfrekvensen på skuggor längre bort, vi pratar 10 fps på dessa. Sen ska vi inte tala om det nästan skrattretande dåliga vattenanimationerna och allmänt dålig foliage.
Några ljuseffekter såg faktiskt rätt bra ut men det var också allt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Alltså bildkvalitén på YouTube är ett skämt. Men ja, gött med skuggor som är något realistiska iaf. Definitivt vad som krävs för att ta nästa steg i fidelity. Eller vad man säger.

Inne i hused då för utomhus såg jag inga skuggor alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Inne i hused då för utomhus såg jag inga skuggor alls.

Var mycket skuggor utomhus också. Inte lika skarpa dock, precis som det ska vara. Kolla bakom stenar, under traktorn o.s.v. Även mörkare i skuggan av hus. Men det blir inte en skarp skugga utan mer atmosfäriskt. Precis som det ska vara enligt mig.

Edit: under taken är det mörkare och kolla på skylten, eller bågen på vänster sida av vägen och hur den kastar skugga.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kollade inte videon innan jag läste några kommentarer och trodde att folk va lite gnälliga men jädrar vad vissa saker såg skit ut på ren svenska, en detalj som verkligen stod ut var uppdateringsfrekvensen på skuggor längre bort, vi pratar 10 fps på dessa. Sen ska vi inte tala om det nästan skrattretande dåliga vattenanimationerna och allmänt dålig foliage.
Några ljuseffekter såg faktiskt rätt bra ut men det var också allt.

Jo, som helhet hade det mycket att önska. Men ser det mer som ett teknikdemo.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Witcher 3 som släpptes 2015 ser bättre ut...

Det gör det verkligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Är inte speciellt imponerad om jag ska vara ärlig :/

Permalänk
Sötast

Får hålla med tidigare inlägg i tråden...

"Meh" tyvärr - något som saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Behöver något att jämföra med. Tycker ärligt talat inte att det såg särskilt speciellt ut någonstans.

Något att jämföra med?
Jämför med ett AMD-kort eller förra generationens Nvidia-kort
Detta är ett försök av Nvidia att valla in oss i en skyddad trädgård.

Permalänk
Medlem

Så en mer realisktisk demo visar att vi fortfarande är några hårdvarugenerationer bort från att få bättre högpresterande resultat med raytracing än vad vi kan få med nuvarande fuskade effekter.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Det gör det verkligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

På flertalet punkter (en majoritet) gör det faktiskt det. Det enda i denna video/techdemo som skulle kunna objektivt bedömas som bättre vore indistinkta närskuggor men absolut inte skuggor längre bort i vewdistance, sen ljuseffekterna är också riktigt bra, allt annat däremot är rent objektivt bättre i tw3, speciellt de senare expansionerna och allra helst med moddar, då pratar vi kvalité som denna demo inte är i närheten av i allt utom ljus/vissa skuggor.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan olika tekniker och kombinationer av grafiska genvägar samt en Ultra kvalite refererens med fotorealistisk pathtracing.

Permalänk
Medlem

Visst blir det skönt att slippa fullösningarna, typ, men frågan är om inte fuskandet kommit så långt att det blir bättre och snabbare med massor av fusk än medioker raytrace.

Visa signatur

/ Per

Permalänk
Inaktiv

Japp thats it!. Blir ett köp om denna teknik är med i spelet på release.
Har aldrig spelat Metro innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av piotrr:

Visst blir det skönt att slippa fullösningarna, typ, men frågan är om inte fuskandet kommit så långt att det blir bättre och snabbare med massor av fusk än medioker raytrace.

Nej vissa saker "måste" Raytrace-as eftersom rasterisering går ut på att projektera en 3D scen på ett 2D plan, och Shaders är inte magiska och kan inte återskapa data från den 3D dimensionen, största fördelen med ray tracing är korrekta skuggor utan light bleed och kan också ge ordentliga prestanda besparingar eftersom light maps i höga upplösningar är extreme krävande och därför många spel blir extremt laggiga med massor av mjuka skuggor speciellt över stora områden som landskap osv.

TLDR: korrekta skuggor blir snabbare med raytracing stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Behöver något att jämföra med. Tycker ärligt talat inte att det såg särskilt speciellt ut någonstans.

Ray tracing används inte till fullo i denna demo. Det är bara Global Illumination som använder ray tracing. Det ser fortfarande snygg ut enligt mig, men för att få ut allt ur ray tracing så måste det även användas i shaders för att få ett realistiskt beteende i hur olika material reflekterar. En sak som verkligen stack ut var det rinnande vattnet som såg förjävligt ut.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Denna visar på möjligheterna med DXR/RTX betydligt bättre men för att detta skulle renderas krävdes 4(!) Tesla V100, med andra ord rätt långt bort innan samma prestanda levereras av ett mainstream kort.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::