Nvidia Titan V uppges ge felaktiga beräkningsresultat

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Titan V uppges ge felaktiga beräkningsresultat

Ett forskarteam som använder Nvidia Titan V för att observera interaktioner mellan enzymer och proteiner uppger nu att grafikkortet ger replikerbara fel i beräkningarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

-"Problemet sägs dock inte drabba spelrelaterade beräkningar."

Ett kort för 30.000+ med fokus på andra beräkningar än spel så är nog inte "spelen funkar fint" det primära

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Så bråttom att trycka ut ett nytt "värstingkort" för att klämma smolken i ögat på AMD, så gör kortet fel...ska man skratta eller gråta?

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Så stort chip... inte så förvånande att där är en bugg. Tittar man bara på CPUerna idag har ju nästan varenda sådan haft en bugg. Frågan är väl hur enkelt det är att rätta till? CPUer har ju rätt bra implementerat sätt att uppdatera mikrokod, men GPUer måste väl FW uppdateras med rätt riskabel metod än, eller?

Det är lite dumt att dra in spel prestanda i detta dock, ja, då det är ett beräkningskort.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det kommer påverka spel korten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ett kort för 30.000+ med fokus på andra beräkningar än spel så är nog inte "spelen funkar fint" det primära

Skrivet av Paddanx:

Det är lite dumt att dra in spel prestanda i detta dock, ja, då det är ett beräkningskort.

Jag lovar att hade det inte tagits upp så hade vi fått massa kommentarer som "Undrar hur detta påverkar spel?".

Ser inte skadan i att nämna det...

Permalänk
Datavetare

Som redan påpekats, inte förvånande givet kretsens komplexitet.

Än mindre förvånande när man inser exakt hur mycket som ändrats i Volta jämfört med tidigare. Lyssna gärna på den podcast jag skriver om här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Jag lovar att hade det inte tagits upp så hade vi fått massa kommentarer som "Undrar hur detta påverkar spel?".

Ser inte skadan i att nämna det...

Ser inte varför folk skulle spela med beräkningskort heller...
Är ju bara bortkastade pengar.

Permalänk
Inaktiv

Är detta inte annars ett smart drag, detsamma borde Intel och AMD göra med deras konsumentcpuer. Alltså bygga in beräkningsbuggar och klagar någon så bra hänvisa att produkten ej är till för seriöst bruk och de ska köpa xeon/Epic istället om de ställer höga krav.

Lite som Nvida gjorde emot datacenters som hade Nvida Titan kort:
https://www.cnbc.com/2017/12/27/nvidia-limits-data-center-use...
Nvida har inte lite klankat ner på deras Titankort och sagt att det är mest för ungdomar och hotar med stämningar för de som använder dem mer seriöst.

För övrigt så finns det mängder i oupptäckta buggar i våra cpu och gpuer. Det är lite därför man inte överklockar utan kör dem på orginalklock för att minska risken att man själv blir en av de som drabbas. Detsamma ska man ej hålla absolut maximal frekvens på rammet och man ska ha överdriven bra nätdel. Detta leder till att även om det finns problem, så är chansen att man drabbas liten då så många försökskaniner frivilligt ställer upp och letar.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Fast nu har inte OC något med hårdvarubuggar att göra egentligen, buggarna finns där oavsett och utförs beräkningar som är drabbade så orsakar inte OC högre risk att drabbas, risken är då 100% redan.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Jag lovar att hade det inte tagits upp så hade vi fått massa kommentarer som "Undrar hur detta påverkar spel?".

Ser inte skadan i att nämna det...

Komiken i ett dyrt kort riktat till marknaden för forskning som visar sig ha issues med detta men "funkar fint i spel" är likväl där.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

@Johan86c: Fast nu har inte OC något med hårdvarubuggar att göra egentligen, buggarna finns där oavsett och utförs beräkningar som är drabbade så orsakar inte OC högre risk att drabbas, risken är då 100% redan...

OC har absolut med hårdvarubuggar att göra, dock alla hårdvarubuggar påverkas inte av klockfrekvens.
Vissa hårdvarubuggar uppstår när systemet är överbelastat, andra som FDIV-bugg blir aldrig rätt.
En bugg som innebär olika resultat varje gång som den tråden handlar om, kan mycket väl vara att någon inte riktigt hänger med.

Permalänk
Medlem

Alltså... Kortet är inte till för spel. Det är till för vetenskapliga beräkningar, så att det "funkar fint i spel" torde vara en klen tröst till de som köpt korten för att göra vetenskapliga beräkningar med. Nu får de faktiskt ta och skärpa sig här. Det här är ju riktigt löjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Nä, OC skapar inte hårdvarubuggar, antingen finns dom där eller inte. Om det råkar vara belastningsbuggar så kan det öka felfrekvensen om du pushar sakerna men det betyder inte att du har stabilitet vid stock frekvenser och du är 100% drabbad redan. Endast antalet fel som görs kan påverkas något men dom försvinner inte för att du kör stock.

Hårdvarubuggar som orsakar fel på vissa typer av beräkningar kommer ge samma fel hur faen man än klockar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Vad är en grafikmakare?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv

Frågan är hur stort detta problem är. Om det bara är dåliga drivrutiner som ger fel eller om det är ett allvarligt fel i designen av arkitekturen.

Ganska komiskt att detta uppdagas runt 25årsdatumet av lanseringen av Pentium som också hade ett (allvarligt) designfel gällande beräkningar.
Anar vi en Voltagate vid horisonten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet är att mitt kort inte funkar speciellt bra i spel heller. Har försökt spela FFXV med det och det kraschar efter 20min och frameraten är inte stabil utan hoppar från 100fps ner till 15fps med jämna mellanrum.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Drivknuten:

Problemet är att mitt kort inte funkar speciellt bra i spel heller. Har försökt spela FFXV med det och det kraschar efter 20min och frameraten är inte stabil utan hoppar från 100fps ner till 15fps med jämna mellanrum.

Ja det finns ju inga optimerade Geforce drivare för kretsen så inte så konstigt.
Du kan ju köpa 2x 1080ti för dom cashen istället om du bara spelar på kortet dvs.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

OC har absolut med hårdvarubuggar att göra, dock alla hårdvarubuggar påverkas inte av klockfrekvens.
Vissa hårdvarubuggar uppstår när systemet är överbelastat, andra som FDIV-bugg blir aldrig rätt.
En bugg som innebär olika resultat varje gång som den tråden handlar om, kan mycket väl vara att någon inte riktigt hänger med.

Det du pratar om är beräkningsfel som uppstår när kislet går utanför klockspec, inte beräkningsfel som uppstår för att kislet har ett inbyggt logikfel.

Det kanske är lättare att förklara med ett exempel; om jag överklockar mitt VRAM tills jag ser extra färgglada mönster i spel, är det då för att mitt VRAM har en hårdvarubugg eller för att mitt VRAM går så långt utanför spec att det inte hinner ladda upp cellerna tillräckligt fort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd

Finns ju väldigt lite detaljer och många frågtecken om det här så det är väl helt enkelt att vänta på resultat...

Driverfel? Programmeringsfel? Kompileringsfel? Hårdvarufel?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

30 tusen och kortet räknar fel 😂 låt oss ta en tyst minut och tänka på dom som köpt de här kortet

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

@Johan86c: Nä, OC skapar inte hårdvarubuggar, antingen finns dom där eller inte. Om det råkar vara belastningsbuggar så kan det öka felfrekvensen om du pushar sakerna men det betyder inte att du har stabilitet vid stock frekvenser och du är 100% drabbad redan. Endast antalet fel som görs kan påverkas något men dom försvinner inte för att du kör stock.

Hårdvarubuggar som orsakar fel på vissa typer av beräkningar kommer ge samma fel hur faen man än klockar.

Jag vet inte om vi pratar om semantik.
Visst man kan säga att ingen cpu är stabil, speciellt när de utsatts för kosmisk strålning etc som kan få värden i register att flippa.

Men överbelastningsbugg är hårdvaru-relaterad. Och denna bugg finns på många fler ställen än enbart processorer, jag själv jobbar emot industrin och där kan man belasta olika saker olika snabbt. Saker som vid en låg frekvens kan anses fungera felfritt gör det inte vid högre frekvenser och exakt samma sak gäller en cpu. Det är lite därför som folk kör igenom X antal burnprogram i timmar efter en överklockning. Felen kommer ej direkt, utan när man ökar frekvensen på något säg ett relä, så kan felet uppstå var 500h timme när det i princip aldrig uppstod innan.

Jag förstår inte riktigt diskussionen då det knappast är främmande att överklockning påverkar stabiliteten och man kan anse att en processor är stabil vid lägre frekvenser. Ju högre frekvenser man kör ju närmare bristningsgränsen kommer man, ibland har man passerat den med råge och det alltid blir fel, men man upptäcker det inte.

*edit*
Jag kör hur många processer som helst som fungerar så samma sätt, man kan anse dem vara stabila vid en låg frekvens men när man ökar frekvensen så börjar först felen smått dyka upp. Och säga det var en bugg från första början, ja precis allt har då buggar.

Permalänk
Medlem

Naaw, vill de att man meddelar "tillverkaren" direkt...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Naaw, vill de att man meddelar "tillverkaren" direkt...

Ja, det blir så dålig stämning om folk uttrycker sitt missnöje på forum och dylikt, så det är bättre att man meddelar Nvidia enskilt, så att inte andra kan se att man är gramse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag vet inte om vi pratar om semantik.
Visst man kan säga att ingen cpu är stabil, speciellt när de utsatts för kosmisk strålning etc som kan få värden i register att flippa.

Men överbelastningsbugg är hårdvaru-relaterad. Och denna bugg finns på många fler ställen än enbart processorer, jag själv jobbar emot industrin och där kan man belasta olika saker olika snabbt. Saker som vid en låg frekvens kan anses fungera felfritt gör det inte vid högre frekvenser och exakt samma sak gäller en cpu. Det är lite därför som folk kör igenom X antal burnprogram i timmar efter en överklockning. Felen kommer ej direkt, utan när man ökar frekvensen på något säg ett relä, så kan felet uppstå var 500h timme när det i princip aldrig uppstod innan.

Jag förstår inte riktigt diskussionen då det knappast är främmande att överklockning påverkar stabiliteten och man kan anse att en processor är stabil vid lägre frekvenser.

Nä, du pratar om ren stabilitet, det har egentligen ingenting med hårdvarubuggar som orsakar felräkningar på vissa typer av beräkningar att göra.
Äpplen och päron...

Om en krets är dåligt/fel binnad eller matas med för låg spänning eller försöker drivas i för hög frekvens så kan man få instabillitet orsakat av felräkning, det är inte samma sak som att kretsen skulle ha en hårdvarubugg på vissa beräkningar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som redan påpekats, inte förvånande givet kretsens komplexitet.

Än mindre förvånande när man inser exakt hur mycket som ändrats i Volta jämfört med tidigare. Lyssna gärna på den podcast jag skriver om här.

Fast ska det göra en sån här allvarlig bugg ”ok”? Vad hade hänt om forskarna inte upptäckt problemet och istället stått med felaktig data utan att veta om det?

Nä, ger dom sig in i High end beräkningssegment för forskning etc får dom fasen se till att göra det rätt.

Festliga är som sagt att det sägs inte påverka spel. Ja, vad föredrar man, en rosa polygon i pubg eller fel vetenskapliga beräkningar?

Edit: okej inser att paralllelen till att det inte är förvånande förmodligen inte är samma sak som att du/ni anser problemet ok....

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

@Johan86c: Nä, OC skapar inte hårdvarubuggar, antingen finns dom där eller inte. Om det råkar vara belastningsbuggar så kan det öka felfrekvensen om du pushar sakerna men det betyder inte att du har stabilitet vid stock frekvenser och du är redan 100% drabbad redan. Endast antalet fel som görs kan påverkas något men dom försvinner inte för att du kör stock.

Hårdvarubuggar som orsakar fel på vissa typer av beräkningar kommer ge samma fel hur faen man än klockar.

Beror på vad man menar med "hårdvarubuggar".

OC är ju att köra en krets utanför sin nominella och validerade frekvens/timings. Är fullt möjligt att överklocka en CPU på ett sätt så den är helt stabil förutom någon/några väldig specifika instruktioner / serie av instruktioner.

Det som främst styr hur högt man kan klocka den är tiden för att transistorer ska hinna slå om i den mest komplicerade delen av kretsen. Det kan ju vara en del som bara används i väldigt specifika fall, kretsen kan då vara helt stabil i högre frekvens för allt som inte använder den del.

Effekten av att överskrida frekvensen som är möjligt manifesterar sig ju i att instruktionen ger fel resultat (vilket ofta ger följdfel som orsakar en krasch). Det är rätt mycket samma sak man ser om det finns en HW-fel, fast då blir frekvensen irrelevant då felet kommer av ett logisk fel i kretsens design.

Eftersom
"Ett forskarteam som arbetar med interaktioner mellan proteiner och enzymer hävdar att Titan V ger siffermässigt felaktiga resultat vid ungefär tio procent av simuleringarna."
skulle ju det teoretisk kunna vara så att Nvidia klockat kretsen högre än vad den egentligen tål och missat de påverkade fallen i sin validering (men finns självklart flera andra förklaringar).

Att höja spänningen kan hjälpa till då omslaget av en transistor har en kapacitiv del, högre spänning ger då kortare tid innan man går från Vref till den punkt där nivån tolkas som låg i stället för hög och vice versa.

@BasseBaba: tja, alla moderna x86 CPUer har ju haft buggar. Vore ju förvånande om inte GPUer också har HW-buggar. Gissar att man tidigare lättare kunde "fixa" problemen i drivers, men ju mer GPUer blir som CPUer och ju mer komplicerade program man kör på GPUer ju fler buggar lär hittas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Beror på vad man menar med "hårdvarubuggar".

OC är ju att köra en krets utanför sin nominella och validerade frekvens/timings. Är fullt möjligt att överklocka en CPU på ett sätt så den är helt stabil förutom någon/några väldig specifika instruktioner / serie av instruktioner.

Det som främst styr hur högt man kan klocka den är tiden för att transistorer ska hinna slå om i den mest komplicerade delen av kretsen. Det kan ju vara en del som bara används i väldigt specifika fall, kretsen kan då vara helt stabil i högre frekvens för allt som inte använder den del. Effekten av att överskrida frekvensen som är möjligt manifesterar sig ju i att instruktionen ger fel resultat (vilket ofta ger följdfel som orsakar en krasch). Det är rätt mycket samma sak man ser om det finns en HW-fel, fast då blir frekvensen irrelevant.

Eftersom
"Ett forskarteam som arbetar med interaktioner mellan proteiner och enzymer hävdar att Titan V ger siffermässigt felaktiga resultat vid ungefär tio procent av simuleringarna."
skulle ju det teoretisk kunna vara så att Nvidia klockat kretsen högre än vad den egentligen tål och missat de påverkade fallen i sin validering (men finns självklart flera andra förklaringar).

Att höja spänningen kan hjälpa till då omslaget av en transistor har en kapacitiv del, högre spänning ger då kortare tid innan man går från Vref till den punkt där nivån tolkas som låg i stället för hög och vice versa.

@BasseBaba: tja, alla moderna x86 CPUer har ju haft buggar. Vore ju förvånande om inte GPUer också har HW-buggar. Gissar att man tidigare lättare kunde "fixa" problemen i drivers, men ju mer GPUer blir som CPUer och ju mer komplicerade program man kör på GPUer ju fler buggar lär hittas.

Nu kanske man ska skilja på buggar som framkommer oavsett klockning (vilket det finns gott om) som är rena designmissar och buggar som uppstår under vissa specifika belastningsscenarion, den andra typen kommer påverkas av OC men att påstå att de skulle vara befriade från buggen vid stockhastigheter är väl en smula bedrägligt egentligen, det kan likagärna uppstå på kasst binnade kretsar i stockhastigheter som under OC på bra binnade... Personligen anser jag nog att belastningsbuggar hamnar mer under rubriken kass hw design än under rubriken hårdvarubuggar.

Rent generellt så är rena logikfel inte belastningsavhängda medans belastningsbuggar ofta inte är logikfel.

Att du däremot skriver att OC kan orsaka instabilitet på vissa beräkningar är inte samma sak som att kretsen skulle ha en hårdvarubugg, detta betyder att du har en instabil OC eller bara instabil frekvens eller bara för låg spänning eller osv...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja det finns ju inga optimerade Geforce drivare för kretsen så inte så konstigt.
Du kan ju köpa 2x 1080ti för dom cashen istället om du bara spelar på kortet dvs.

Ja det hade man kunnat göra om man bara spelat. Men då ligger kortet på samma driver som GTX korten så det är ju inte orimligt att tycka att man borde få någon form av optimering för spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Drivknuten:

Ja det hade man kunnat göra om man bara spelat. Men då ligger kortet på samma driver som GTX korten så det är ju inte orimligt att tycka att man borde få någon form av optimering för spel.

Jojo men dom måste ju optimera för Volta krets och det är la där problemet är.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240