Realtech VR lägger ned arbetet med nyversioner av Tomb Raider 1-3

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Realtech VR lägger ned arbetet med nyversioner av Tomb Raider 1-3

Arbetet med nyversionerna av Tomb Raider-trilogin läggs nu ned. Detta då utvecklingen aldrig godkänts av utgivaren Square Enix.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Kan ju vara rätt bra att kolla upp sånt med utgivaren innan. ehhhhh. :/

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Tråkigt, nostalgi trilogin hade gärna fått återkomma i uppdaterade versioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja men samtidigt var detta en gratis uppdatering inget som personalen får betalt för då tycker jag ändå det vore okej. Jag hade inte blivit sur och rent juridiskt sätt så borde det gynna företaget då folk lär spela mera Tomb Raider speciellt nu när Shadow of Tomb Raider kommer efter sommaren.

Men förstår men tycker ändå det är trist

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Okt 2003

Riktigt tråkigt. Hade varit skoj

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

Asså... Sjukt amatörmässigt att inte ta upp det med utgivaren innan man börjar arbeta och släppa nyheter. Hur tänkte de där?

CPU: AMD Ryzen 7 1700X + Corsair H110i GT MB: ASUS PRIME X370-PRO Grafik: ASUS STRIX 1070 Ti A8G RAM: Corsair LPX 2x8GB 3000 MHz SSD: Samsung 960 EVO 500GB PSU: Corsair RM850x NAS: Synology DS212j HMD: Oculus Rift CV1 + Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av djdennistm:

Ja men samtidigt var detta en gratis uppdatering inget som personalen får betalt för då tycker jag ändå det vore okej. Jag hade inte blivit sur och rent juridiskt sätt så borde det gynna företaget då folk lär spela mera Tomb Raider speciellt nu när Shadow of Tomb Raider kommer efter sommaren.

Skyddar du ej ditt varumärke kan du bli av med det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag gissar att de var medvetna om detta, men gjorde en chansning; om Square Enix inte skulle opponera sig hade det bara varit att köra vidare. Som det är nu har de fått gratis PR och folk kan tycka att det är Square Enix som gjort fel.

Men jag vet inte, bara gissar.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av The-Architect:

Skyddar du ej ditt varumärke kan du bli av med det.

Tack det tänkte jag inte på alls. Men tråkigt ändå. Tack att du rättade till mig.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av backfeed:

Jag gissar att de var medvetna om detta, men gjorde en chansning; om Square Enix inte skulle opponera sig hade det bara varit att köra vidare. Som det är nu har de fått gratis PR och folk kan tycka att det är Square Enix som gjort fel.

Men jag vet inte, bara gissar.

Just Nintendo brukar drabbas av detta ett par gånger om året med. De är inte ensamma men får majoriteten av skiten för stoppade olovliga projekt.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av djdennistm:

Så fungerar tyvärr inte copyrightsystemet. Man måste alltid ha tillåtelse från den som äger rättigheterna för att se till att de har tillåtelse att använda deras titel.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av Xinpei:

Så fungerar tyvärr inte copyrightsystemet. Man måste alltid ha tillåtelse från den som äger rättigheterna för att se till att de har tillåtelse att använda deras titel.

Jo jag förstod det sen tänkte inte till där. Tack för rättelsen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2009

Detta är en billig självmarknadsförings-strategi enligt mig. Skamligt att höja folks förväntningar bara för att få sitt eget namn synligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2006

Bra att det inte blev något mer, låt de äldre spelen leva i nostalgilådan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Finns det faktiskta exempel på företag som har blivit av med sitt varumärke efter de har tillåtit fan-project?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Swedman18:

Finns det faktiskta exempel på företag som har blivit av med sitt varumärke efter de har tillåtit fan-project?

Förmodligen inte att man förlorar rätten till sitt varumärke men kanske att man förlorar kontrollen över det. T.ex. Xerox råkade väl ut för att "kopieringsmaskiner" kom att kallas för Xerox machines över lag, även ifall de kom från någon annan tillverkare. Om det det sen är bra eller dåligt är väl mer oklart, förmodligen är det ofta både och. Polaroid är väl ett annat exempel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

Jaha inga hög upplösta brö...d här inte ☺

Ryzen 1700 @ 3.86ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001

tomb raider 2 remake

https://t.co/3vIYLx4p68
Demo att tanka

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av downup:

Är riktigt awesome! Har spelat det och wow, ger verkligen en helt annan dimension till spelet. Vore kul, men desto mindre troligt tyvärr då det är ett fanbase skapat spel, om dom skulle göra hela spelet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Det var nog lika bra. Bra grafik eller ej, kontrollerna var ju horribla med dagens mått mätt.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av tBiorrith:

Det var nog lika bra. Bra grafik eller ej, kontrollerna var ju horribla med dagens mått mätt.

"med dagens mått mätt" vad gäller kontroller tja.. finns gott om AAA titlar som ges ut där kontrollerna är fruktansvärda 2018. Men du kanske tänkte specifikt på Tomb Raider då vs nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

@djdennistm:
Jo gratis hade vi nog kunnat skippa men en billig peng. Men tolkade det delvis som att det var tänkt som reklam för nästa spel och eventuelt rabatt försäljning på de gamla och då menar jag även de två senaste. Hade nog kunna blivit lite pengar. Säj att några miljoner som delvis redan har spelet på skiva köpt det till steam. 40-60kr för 1-3 och ca 50-75% på de två senaste då nya släpps tror det hade fungerat bra. Men kan vara så simpelt som licensfrågor och inte bara att de inte visste.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003

Risken för ett företag som alltför lättvindigt låter andra använda deras IP är att de får svårt att stoppa "missbruk" senare.
Den som "missbrukar" IP kan då hävda sedvanan att "de har inte opponerat sig tidigare".

Skrivet av improwise:

... T.ex. Xerox råkade väl ut för att "kopieringsmaskiner" kom att kallas för Xerox machines över lag, även ifall de kom från någon annan tillverkare. ...

Det där är ett exempel av flera där varumärket faktiskt skyddats.
Xerox utvecklade och fick patent på fotokopieringsmaskinen, så i ungefär 15 år hade Xerox ensamrätt på världsmarknaden. Eftersom kopieringsmaskiner var deras enda produktkategori blev företagsnamnet synonymt med "kopiator". (Konkurrenterna som kom in på marknaden med bättre och billigare kopiatorer när patentet löpte ut gjorde förstås sitt bästa att ändra på detta.)
Andra snarlika exempel är Thermos (värmeisolerade dryckesbehållare) och Masonite (tunna spånskivor).

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Olle P:

Risken för ett företag som alltför lättvindigt låter andra använda deras IP är att de får svårt att stoppa "missbruk" senare.
Den som "missbrukar" IP kan då hävda sedvanan att "de har inte opponerat sig tidigare".

Ja, men det finns så klart även andra problem. Om någon laddar ner eller tom köper en mod till ett spel och det sen visar sig vara en skitkvalité och kraschar allt ihopa kan man ju gissa att gnället efteråt lär handla om "jävla skitspel XXX". Ni som inte tror det stämmer kan ju ha i åtanke att folk fortfarande ringer till SVT och skäller ut folket i växeln för att väderprognosen talade om mer regn

Skrivet av Olle P:

Det där är ett exempel av flera där varumärket faktiskt skyddats.
Xerox utvecklade och fick patent på fotokopieringsmaskinen, så i ungefär 15 år hade Xerox ensamrätt på världsmarknaden. Eftersom kopieringsmaskiner var deras enda produktkategori blev företagsnamnet synonymt med "kopiator". (Konkurrenterna som kom in på marknaden med bättre och billigare kopiatorer när patentet löpte ut gjorde förstås sitt bästa att ändra på detta.)
Andra snarlika exempel är Thermos (värmeisolerade dryckesbehållare) och Masonite (tunna spånskivor).

Ja, och även i detta fall är säkert varumärket skyddat. Men det förhindrar ju inte att många ändå lär ha sagt typ "Lets buy a new Xerox machine" och sen köpte en från en konkurent som var billigare. Om jag minns rätt så fightades Xerox även med ordböcker och annat som förde in ordet i betydelsen kopiator. Sen finns det så klart även fördelar med att få sitt varumärke som allmänät ord.