Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Själv förstår jag inte vitsen med att lägga flera hundratusen på en bil.
Köpte en V70T-02 14000mil för 23000:- i bra skick, allt funkar, mer än nöjd.

Skulle inte göra det själv, jag ser bara hur mycket roligare/bättre bil jag får om jag "nöjer" mig med en som har några år på nacken.

Men för en barnfamilj så fattar jag absolut varför man vill ha en ny/nyare.
Nyare bil = säkrare.
Finns såklart undantag till den regeln, men i stort så stämmer den.

Sen så finns det ju många som inte kan sova på nätterna när deras bils garantier börjar närma sig slutet.
Vilket såklart inte hjälps av att många tillverkare lägger dyra/stora service runt 10000 mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Själv förstår jag inte vitsen med att lägga flera hundratusen på en bil.
Köpte en V70T-02 14000mil för 23000:- i bra skick, allt funkar, mer än nöjd.

Kul för dig, gå och skapa en egen tråd där du kan påpeka detta istället för att göra en onödig kommentar vilket inte tillför något till diskussionen.

Permalänk
Medlem

Motorns vridmoment är bara intressant så länge man har identisk utväxling, om så inte är fallet måste man titta på det effektiva vridmomentet ute på hjulen istället. Mig veterligen så brukar inte volvo ha samma lådor till sina bensinare och dieslar, men det kan ju ha ändrats.

Här är ett exempel jag gjort på hur saker ser ut om man bara tittar på motorkurvor respektive om man hakar på en anpassad transmission (normalized-kurvorna). Notera hur Dieselmotorn har brutalt mycket mer vrid utan en transmission, medan vridet blir fullt jämförbart om man använder en transmission till att ge samma varvtal ut. Dvs, vad som skulle hända om vi hade två fordon som körde i samma hastighet och hade en sådan utväxling att de kan nå samma toppfart.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Givet samma cylindervolym så har en motor med flera cylindrar sämre vridmoment.
Färre cylindrar=lägre intern friktion=bättre vridmoment.

Flera cylindrar = flera kraftpulser per varv
Vridmoment är ett resultat av ytan kraften kan verka på och slaglängden.
När kolven är halvvägs ner är vinkeln som störst och där borde vridmomentet vara som störst om det inte vore för att cylindertrycket är på avtagande.
Sedan har du petitesser som förhållandet mellan slag och borr även vid samma volym ger lite olika resultat pga fyllningsefektivitet etc.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Er diskussion om vridmoment kan ju göras i en egen tråd eller via pm.
. Den här tråden borde handla om det ts har frågat efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Motorns vridmoment är bara intressant så länge man har identisk utväxling, om så inte är fallet måste man titta på det effektiva vridmomentet ute på hjulen istället. https://i.imgur.com/UXDSFBo.png

^^this 100x^^
Utvecklar man det vidare så är det ju motoreffekten man skall titta på.

Se på de gamla trogna V10 F1 motorerna.
Strax över 300Nm men ändå fantastisk acceleration.
Såklart beror det på att momentet ute vid hjulen är astronomiskt då utväxlingen kan mångdubbla motorns vrid p.g.a. det höga varvtalet.

"Dieselvrid" är ju nåt som en klurig försäljare hittat på en gång i tiden.
Men 400Nm vid 2000 varv motsvarar exakt 200Nm vid 4000 varv.
Och förklarar varför många dieslar ser så imponerande ut på pappret med är en besvikelse att köra

En diesel med 500Nm och 130 hästar kommer (givna perfekta växellådor) att accelerera exakt lika snabbt som en bensinare med 150Nm och 130 hästar.

Permalänk
Medlem

Till ts: motorval skulle jag göra utifrån en kalkyl av kostnad för diesel resp. bensin som tar hänsyn till skatt, försäkring, serviceintervall, bilens inköpspris och hur långt du kör per år. Om det inte är stora pengar som skiljer skulle jag välja den som känns bäst att köra.

Hybrid? Om det är en pluginhybrid som du har möjlighet att ladda, så är det väldigt trevligt att kunna ta kortare turer till affären eller liknande utan att kallstarta. Det brukar också kunna ge en trevlig knuff vid omkörningar.

Vad gäller dieslar och framtiden tror jag inte vi kommer se några förbud inom kort. Även om vi skulle göra det så handlar det om specifika områden i stadskärnorna i storstäder. Om du inte redan nu har planer på att flytta till en storstad och dagligen köra till jobbet i innerstan, så är det nog inget att oroa sig över.

Skrivet av Svensktiger:

^^this 100x^^
Utvecklar man det vidare så är det ju motoreffekten man skall titta på.

...

En diesel med 500Nm och 130 hästar kommer (givna perfekta växellådor) att accelerera exakt lika snabbt som en bensinare med 150Nm och 130 hästar.

Nej, det där är att översimplifiera och fullständigt bortse från motorkaraktär.
Det kan vara så att de accelererar lika snabbt, men troligen inte.

Låt säga att bilarna står still och vi ska jämföra hur snabbt vi kommer iväg på första växeln.
Lådorna är anpassade så att båda fordonen slår i motorns varvstopp vid samma hastighet.

Vi vet att toppeffekten, 130hp, är den samma. Men när vi ska accelerera iväg på första växeln bryr vi oss om effekten över hela registret, lågt som högt. Dieselns 500Nm betyder att bensinaren med sina 150Nm måste varva mer än tre gånger så mycket för att få samma effekt ute på hjulen. Normalt varvar inte bensinare mer än 20-30% mer än dieslar, så detta känns orimligt.

Vi kommer alltså få en lägre effekt vid låga varv, vilket påverkar acceleration från stillastående och även dragförmåga.
Men! Ska vi köra dragrace rakt framåt och ta oss igenom fler växlar än ettan, så är vrid på låga varv sällan intressant, eftersom växlarna oftast sitter så tätt att motorn slipper landa på låga register.

Detta är något som också mitt exempel innan visar (se engine power, normalized). Dieselfordonet med det tidiga vridmomentet ger en högre effekt i den lägre halvan av varvregistret. Detta är en typisk karaktär för dieslar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Tack för alla inputs.
Har varit och tittat på en del bilar, bl.a Subaru Outback, Passat och Volvo V90 och som det ser ut så är det mellan V90 och outback.

Har fått offert på V90 med Rdesign och skapligt med utrustning, nya fälgar med vinterdäck och befintliga fälgar med sommardäck.
Det fanns inte backkamera installerad så det skulle jag också få, detta för 419.000, de la alltså inte på något.
Dock utan dragkrok.

Subarun kostar ca 393.000 helt full utrustad med AWD vilket Volvon inte hade.
Subaru har ju tydligen Sveriges nöjdaste kunder men känns samtidigt inte lika premium som V90.
Volvon har gått ca 1000 mil och Subarun är helt ny 2018 modell, dock med bensin, V90n är diesel.

Vad tycker ni?
Känns som att man får mer bil för pengarna med Subarun men ändå inte ijf med Volvon, den kändes avsevärt mer premium.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har inte kört Subaru själv, men tycker de ser rätt tråkiga ut. Är säkert roliga att köra och allt sådant, men intrycket när man tittar på dem är tråkbilar..
Våran granne har haft en, men gått över till BMW nu. Så vill du ha en premium-bil som ger lite intryck eller bryr du dig inte och vill ha en rolig bil? Sen får du kolla på om du behöver lastutrymme, benutrymme i baksätet, säkerhet etc. etc...

Själv köper jag inte en bil utan dragkrok igen... men det går ju att sätta på senare, men en ombesiktning som följd.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Halloj alla glada människor.

Det är så att vi kikar på en ny bil, V90 ligger närmast till hands och ska ner imorgon och provköra, den är ju riktigt trevlig 😃
Saken är den att jag har funderat på bränslet, vågar man investera i en diesel nu?
Eller är det en hybrid rätt väg att gå? Kanske bensin?

Vi behöver en stor rymlig bil, vi är två vuxna och två barn, kommer även ha två vagnar med oss för det mesta.

Budget max 420.000kr.

Tack på förhand, låt förslagen hagla.

PS, kanske bör nämna att jag ej är intresserad av Audi, Mercedes eller BMW

V90n verkar rätt trevligt, ser bra ut och inredningen är hyffsad den också. Volvo har tagit ett jättesteg med sin nya generation. Däremot undrar jag varför du inte är intresserad av Volvos konkurrenter inom samma segment, t.ex skulle jag påstå att en C-klass kombi är ett väldigt potent alternativ. Vill helt enkelt höra lite av dina egna tankar innan jag slänger ur mig några råd.

Tycker oavsett vilket att du borde åtminstone kika på de tyska drakarna, framförallt då C-klass kombin och A4 Avant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Tack för alla inputs.
Har varit och tittat på en del bilar, bl.a Subaru Outback, Passat och Volvo V90 och som det ser ut så är det mellan V90 och outback.

Har fått offert på V90 med Rdesign och skapligt med utrustning, nya fälgar med vinterdäck och befintliga fälgar med sommardäck.
Det fanns inte backkamera installerad så det skulle jag också få, detta för 419.000, de la alltså inte på något.
Dock utan dragkrok.

Subarun kostar ca 393.000 helt full utrustad med AWD vilket Volvon inte hade.
Subaru har ju tydligen Sveriges nöjdaste kunder men känns samtidigt inte lika premium som V90.
Volvon har gått ca 1000 mil och Subarun är helt ny 2018 modell, dock med bensin, V90n är diesel.

Vad tycker ni?
Känns som att man får mer bil för pengarna med Subarun men ändå inte ijf med Volvon, den kändes avsevärt mer premium.

Tycker du ska fortfarande kolla in en Skoda Superb om du vill ha en riktigt trevlig familjebil med störst utrymme av alla bilar på marknaden. Och dom är helt klart skönare köra än en Outback (Har för övrigt ägt en Outback själv, dock den roligaste vinterbilen jag någonsin har ägt)

Permalänk
Medlem

Honda civic type r under 400.000 med gt paketet? Sport kombi. Kanske lite väl " hård " för barn familjen.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av-honda-civic-type-r-5-...

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Har inte kört Subaru själv, men tycker de ser rätt tråkiga ut. Är säkert roliga att köra och allt sådant, men intrycket när man tittar på dem är tråkbilar..
Våran granne har haft en, men gått över till BMW nu. Så vill du ha en premium-bil som ger lite intryck eller bryr du dig inte och vill ha en rolig bil? Sen får du kolla på om du behöver lastutrymme, benutrymme i baksätet, säkerhet etc. etc...

Själv köper jag inte en bil utan dragkrok igen... men det går ju att sätta på senare, men en ombesiktning som följd.

Kände att dragkrok nästan, bara nästan var en breakdealer men bilen är så pass snygg och fräsch så jag kan nog glömma den detaljen för tillfället 😁

Skrivet av Efta:

V90n verkar rätt trevligt, ser bra ut och inredningen är hyffsad den också. Volvo har tagit ett jättesteg med sin nya generation. Däremot undrar jag varför du inte är intresserad av Volvos konkurrenter inom samma segment, t.ex skulle jag påstå att en C-klass kombi är ett väldigt potent alternativ. Vill helt enkelt höra lite av dina egna tankar innan jag slänger ur mig några råd.

Tycker oavsett vilket att du borde åtminstone kika på de tyska drakarna, framförallt då C-klass kombin och A4 Avant.

Har under åren fått ett agg mot de tyska bilarna av olika anledningar.
Tycker inte interiören är tilltalande, det är nog major nr 1 och att de sedanr avsevärt dyrare att försäkra och skatta gör inte heller saken bättre.
Provkörde faktiskt en cklass för ett x antal år sedan och det var inget vidare så håller mig ifrån dom.

Skrivet av Philippk:

Tycker du ska fortfarande kolla in en Skoda Superb om du vill ha en riktigt trevlig familjebil med störst utrymme av alla bilar på marknaden. Och dom är helt klart skönare köra än en Outback (Har för övrigt ägt en Outback själv, dock den roligaste vinterbilen jag någonsin har ägt)

Kollade faktiskt på en sån idag på Bilmetro, samt Passat. De ser likadan ut och interiören passar inte riktigt mitt stuk på stil, annars hade det varit ett alternativ.

Skrivet av macbang:

Honda civic type r under 400.000 med gt paketet? Sport kombi. Kanske lite väl " hård " för barn familjen.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av-honda-civic-type-r-5-...

Känns inte som en familjebil, interiören var dock hemsk 😂

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@TommyTS: v90 och v90 cross country har jäkligt hård fjädring och stolarna gillade jag inte alls, så ska du åka långt och på lite ojämna vägar skulle jag kolla på något annat. jag hoppas på att dom till nästa modell återställer bagagen och den superba comfort man får i en xc70III

Då är det inte bara jag som har uppmärksammat detta, tycker "gamla" V70 och XC70 var betydligt bekvämare när det kommer till stolarna och komfort överlag.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

@fieskmask: köp för allt i världen inte outback, köpte en splitter ny för några några år sedan , efter 6 månader rostade bagagen och dom ville inte stå för det då rosten kommit utifrån, som tur var är släkten bilhandlare så dom fixade så subaro stod för det. efter ytterligare några månader hade det börja komma massa små rost runt om, tydligen har dom jäkligt dålig lack och väldigt tunn klarlack så metallen i färgen börjar med flugrost för att sedan sprida sig. Sedan är kupeljudet skit högt även med vindavvisade lister på rutorna, och den dra väldigt mycket mer än vad dom säger. kan ju säga att jag gjorde mig av med den fortare än fort och köpte mig en ny xc70 som jag troligen kommer behålla tills volvo kommer med en modell som återställer komforten och bagagen.

PS: glöm inte bort att sätta lite skärmar och skit i baksätet så ungarna håller sig lugna under bilturen ( bästa jag gjort)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@TommyTS: köp för allt i världen inte outback, köpte en splitter ny för några några år sedan , efter 6 månader rostade bagagen och dom ville inte stå för det då rosten kommit utifrån, som tur var är släkten bilhandlare så dom fixade så subaro stod för det. efter ytterligare några månader hade det börja komma massa små rost runt om, tydligen har dom jäkligt dålig lack och väldigt tunn klarlack så metallen i färgen börjar med flugrost för att sedan sprida sig. Sedan är kupeljudet skit högt även med vindavvisade lister på rutorna, och den dra väldigt mycket mer än vad dom säger. kan ju säga att jag gjorde mig av med den fortare än fort och köpte mig en ny xc70 som jag troligen kommer behålla tills volvo kommer med en modell som återställer komforten och bagagen.

PS: glöm inte bort att sätta lite skärmar och skit i baksätet så ungarna håller sig lugna under bilturen ( bästa jag gjort)

Kör också XC70 och är skitnöjd.. Sportversionen med styvare fjädrar etc., ger bra väghållning trots höjden och bättre bagage går nog inte att få i en kombi.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Skoda Octavia G-Tec Gas+Bensin bil. Vi har en sådan och den är helt grym. Stor inuti och större lastutrymme än V70. Man kan köra 40 mil på gas plus 90 mil på bensin. Såg också att den kommer vara tillåten i den nya maxmiljözonerna (där bara elbilar och gasbilar euro 6 får köra)! Annars har jag en granne som har köpt en ny Passat GTE laddhybrid som han också var väldigt nöjd med. Dock mycket dyrare än Octavia förstås. Skoda Superb har jag inte testat men tycker att Octavian är tillräckligt stor. Snygg är den också. Chefsdesignern på Skoda gick nyligen tlll BMW och jag tycker att Skodas utseende på Octavia och Superb påminner en del om BMW.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Har under åren fått ett agg mot de tyska bilarna av olika anledningar.
Tycker inte interiören är tilltalande, det är nog major nr 1 och att de sedanr avsevärt dyrare att försäkra och skatta gör inte heller saken bättre.
Provkörde faktiskt en cklass för ett x antal år sedan och det var inget vidare så håller mig ifrån dom.

Skulle föreslå att du åker in och provkör några tyskar oavsett, om inte annat för att bekräfta dina fördomar. Det finns en anledning till att tyskarna är kungar i premiumsegmentet och alla andra försöker komma ikapp.

Permalänk
Medlem

@DaBone: Sportversion har jag inte sett?, min heter: "Summum be pro" det finns ett tillval som heter 3c eller liknande där man kan ställa hårdheten manuellt, men min jäkla säljare missade att lägga till det, så jävla irriterande! jag har varenda tillägg utan just möjligheten att manuellt ställa hårdheten
fast å andra sidan, jag testade att gasa ordentligt på en avstängd sträcka efter optimeringen av bilen (fick nästan 300hk
och i 250km/h känns det fortfarande hur stabilt som helst så det kanske inte är nödvändigt med det tillägget, men sjukt störande är det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marangen72:

@TommyTS: Hej

Varför ej en BMW? BMW 520 är ju en fantastisk bil. Jag har ägt 2 st Volvo och är inte det minsta imponerad av dem, för dyra sett till kvaliteten. Dock har jag kört V90 och tyckte att stolarna var jättebra, i övrigt helt ok. Skoda Superb kanske kan vara nåt för er, avsevärt billigare i alla fall.

Lycka till.

Köpte en bättre beggad Bmw 520d - 2013 för två månader sen. So far so good. Mycket tyst och komfortabel långfärdsbil. Snygg både in och utvändigt samt mycket bränslesnål. Kör ca 120 mil på en tank (70). Den är lika snål som en liten bil. Tycker jag är otroligt för en sån stor bil! Hade en S80 D5 - 08 innan som också är en skön bil att färdas i men inte lika bränslesnål och inte lika tyst i sin gg som Bmw'n. Ca 1300 kronor billigare per år i skatt och försäkring än Volvo'n också.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@DaBone: Sportversion har jag inte sett?, min heter: "Summum be pro" det finns ett tillval som heter 3c eller liknande där man kan ställa hårdheten manuellt, men min jäkla säljare missade att lägga till det, så jävla irriterande! jag har varenda tillägg utan just möjligheten att manuellt ställa hårdheten
fast å andra sidan, jag testade att gasa ordentligt på en avstängd sträcka efter optimeringen av bilen (fick nästan 300hk
och i 250km/h känns det fortfarande hur stabilt som helst så det kanske inte är nödvändigt med det tillägget, men sjukt störande är det.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av-volvo-xc70-d4-awd-spo...

Är det D5:an du har?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: nä det hade kommit en ny d4 på 181hk (my2015) säljaren sa jag skulle ta, men jag är lite frågande till det då tydligen d3,d4,d5 är exakt samma motor, bara olika mjukvara?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@DaBone: nä det hade kommit en ny d4 på 181hk (my2015) säljaren sa jag skulle ta, men jag är lite frågande till det då tydligen d3,d4,d5 är exakt samma motor, bara olika mjukvara?

Ok, samma som mig då. Men jag skaffade en när de typ såldes ut och V90 skulle börja säljas. Försökte få tag på en D5:a, men det fanns inga.. så det fick bli en D4. Den går dock bra den också..

Vad har du optimerat den med/hos? Fick själv erbjudande från Volvo om Polestar, som skulle ge 225hk (samma som D5).

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Nu har beslutet kommit vad det gäller miljözoner. En ny diesel kommer inte vara några som helst problem.
http://teknikensvarld.se/nya-miljozoner-i-sverige-forbud-mot-...

Permalänk
Medlem

@DaBone: vilken d4 tog du? det finns två såg jag nu när jag googlar, den nya som sitter i dagens volvo och en gammal som satt i alla innan my2015? har du den nya ska du kunna få nästan 300hk hos bsr (det hette något liknade "steg?"+) med den gamla d4 tror jag man kunde få 245hk av bsr. (är dock inte säker på det)

Edit: ser nu att man ändrat till 282hk på bsr för min motor, (rätt säker på att det var 290+hk innan)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@RasmusAlb: Ingen info om vilken typ av miljözoner som kommer gälla var dock. Vill dom så kan dom utkalla hela sthlm samt gbg till miljözon klass 3 1jan 2020 vilket skulle innebära att bara elbilar, bränslecellbilar samt några gasbilar får köras i dessa städer.

Sämsta argumentet är dock att pga många taxibilar körs på gas idag måste det tillåtas i den hårdaste kravbilden om ca 2år. Hur tänker den skogstokiga miljöpartisten här är frågan? Extremt få taxibilar som idag nyttjas kommer vara i drift som taxibilar om 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@DaBone: vilken d4 tog du? det finns två såg jag nu när jag googlar, den nya som sitter i dagens volvo och en gammal som satt i alla innan my2015? har du den nya ska du kunna få nästan 300hk hos bsr (det hette något liknade "steg?"+) med den gamla d4 tror jag man kunde få 245hk av bsr. (är dock inte säker på det)

Edit: ser nu att man ändrat till 282hk på bsr för min motor, (rätt säker på att det var 290+hk innan)

Det är den "nya" jag har, då det är den sista årsmodellen av XC70:n.. Får kolla upp det där.

Funderade på att byta till nya V90 Cross Country till sommaren, men gillar inte riktigt bagaget. Så kanske håller i med XC70:n jag också och då kan det ju vara läge att göra den roligare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Passat Alltrack GTS? 240hk/500Nm diesel, fyrhjulsdrift, fullsmetad utrustning för ca 400 lax.

Jag provsatt ett antal V90 och V90 Cross Country, blev inte alls imponerad. Gillade de maxade varianerna helt okej, men då pratar vi 600k+ och det är dom inte värda. Jag kör en V70 Summum -10 idag, och jag tycker Volvo gjort en rejäl miss med att snika så in i h*lvete (i mitt tycke) på motsvarande Momentum-varianterna. Kändes inte alls premium om man inte gick upp i Inscription och finare läder etc.

Tyckte dessutom att V90:n var kass att både ta sig in i och ur. Som ett litet hål att hoppa in i. Har släktingar som har V90 CC och de är av samma åsikt gällande att ta sig i och ur bilen. Lite synd för jag ville verkligen tycka om bilen och beställa den istället för Passaten, men helt omöjligt att motivera 200k prisskillnad. Fullsmetad Passat Alltrack med vassare motor än Volvo, trevlig interiör, mycket bra utrymme i baksätet (stort kliv upp från V70), kameror åt alla håll, DynAudio ljudsystem etc etc.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Kör en fullsmetad V70 D5 Momentum sedan den var ny och det är den bästa bil jag ägt och kört.
Har provat en Skoda Superb jämförelsevis vid långkörning och tyckte komforten var hemsk även om utrustningen och kvalitetsintrycken var bra.

Volvo har alltid funkat bra för mig.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Skulle föreslå att du åker in och provkör några tyskar oavsett, om inte annat för att bekräfta dina fördomar. Det finns en anledning till att tyskarna är kungar i premiumsegmentet och alla andra försöker komma ikapp.

Deras tester på levande apor och flexibla programvaror?