Ångerrätt hos Greattech?

Permalänk
Medlem

Som du ser på bilden så är det ett oaktiverat Windows 10 Home.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

@Frispel:

Som du kan se i bakgrunden så han han installerat Windows 10 Home vilket han har köpt enligt GT.
Dock så vill ej licensen aktivera då den ej är avsedd för den W10H installation som är gjord på datorn utan för W10S.

Så GT har leverererat/fått fel produktnyckel och Mystah ska kunna häva köpet utan problem från GT då dom ej levererat det som ska ha levererats. Det kan nu visserligen ta en tid innan MS bekräftar detta eftersom GT väljer att nu ta den långa vägen.

Jag som själv jobbar inom serviceyrket/inköp förstod hur GT resonera kring hårddisken mm och ansåg att de hade rätt i det avseendet men att det går så långt som det gjort nu och att det ska dras ut på tiden ännu mer är skrattretande.

Kunden har inte alltid rätt men att jävlas tillbaka på sådant sätt som GT verkar göra nu är inget som drar kunder till ens verksamhet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Kan någon förklara hur detta företag kan fortsätta? Borde inte ryktet bli så dåligt att folk slutar handla där?

Jag har flertalet kompisar och deras kompisar som länkat mig datorer från Greattech och frågat om det är bra köp då det oftast är ganska billiga. Dock inser de inte att Windows ej ingår i priset.
Jag tror det bara är vi som hänger på Swec som vet om ryktet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Varför skriver dom att jag inte kan få tillbaka pengar utan att det bara kan reklameras? Fattar noll...

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Som du ser på bilden så är det ett oaktiverat Windows 10 Home.

Skrivet av Tehlamah:

@Frispel:

Som du kan se i bakgrunden så han han installerat Windows 10 Home vilket han har köpt enligt GT.
Dock så vill ej licensen aktivera då den ej är avsedd för den W10H installation som är gjord på datorn utan för W10S.

Så GT har leverererat/fått fel produktnyckel och Mystah ska kunna häva köpet utan problem från GT då dom ej levererat det som ska ha levererats. Det kan nu visserligen ta en tid innan MS bekräftar detta eftersom GT väljer att nu ta den långa vägen.

Nja, det är faktiskt inte helt uppenbart vad som är vad. Jag ser att det är en installation av Windows Home som inte går att aktivera, men frågan är om det möjligen är så att det sedan tidigare finns ett exemplar av windows 10 S som är kopplat till datorn och som ligger och spökar? Det var därför jag undrade vad datorn har för historia...

Jag tycker i alla fall inte att det är helt uppenbart vad som är vad baserat på skärmdumpen, det finns ett antal mer eller mindre troliga tolkningar av vad det meddelandet innebär och vad det kan tänkas bero på.

Edit: Bara för att förtydliga så har jag för mig att windows kopplas både till användare och fysisk dator nuförtiden. Jag skulle kunna tänka mig att det då kan bli problem om man med samma användare försöker ominstallera windows 10 home på en dator där tidigare funnits en version av windows 10 S. Konstigare saker har hänt vid aktiveringen av windows

Skrivet av Mystah:

Varför skriver dom att jag inte kan få tillbaka pengar utan att det bara kan reklameras? Fattar noll...

Skulle tro att det innebär att du får tillbaka pengarna om/efter att reklamationen gått igenom. Gissar att du bad att få tillbaka pengarna på en gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Varför skriver dom att jag inte kan få tillbaka pengar utan att det bara kan reklameras? Fattar noll...

En säljare ska få avhjälpa felet i första hand dvs ge dig en korrekt licensnyckel om det nu är fel i leveransen.
De har tre ggr på sig att avhjälpa felet innan man kan kräva reklamation

Permalänk
Medlem

@Frispel: I detta fall är det dock bara intressant vad han beställt och vad han fått, resten är mer tekniska frågor som väl inte har så mkt med konsumenträtt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Frispel: I detta fall är det dock bara intressant vad han beställt och vad han fått, resten är mer tekniska frågor som väl inte har så mkt med konsumenträtt att göra.

Nja, poängen är att det inte är helt uppenbart att det faktiskt är en nyckel för windows 10 S som han fått. Så det är en teknisk fråga med relevans till vad han beställt och fått, vad licensen faktiskt gäller får nog ses som relevant i sammanhanget

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

En säljare ska få avhjälpa felet i första hand dvs ge dig en korrekt licensnyckel om det nu är fel i leveransen.
De har tre ggr på sig att avhjälpa felet innan man kan kräva reklamation

Det gäller nog dock fel på produkten, inte att fel produkt levererats. Typ på den tiden det begav sig om man fått en trasig CD skiva med Windows. Mjukvara är dock lite knepigt. En mer seriös handlare skulle så klart löst det på ett klart smidigare sätt, i synnerhet om dom gjort fel själva.

Tidigare har jag haft en rätt neutral hållning till GreatTech och mer varit nyfiken på de faktiska sakförhållanderna men desto mer jag läser och hör om dom, desto större tveksamhet känner jag till deras affärsmetoder. Nu skulle jag aldrig någonsin överväga att handla från dom ändå sett till att mycket tyder på att så väl konkurs som indragen F-skattsedel kan vänta runt hörnet då man har upprepade brott mot lagar och regler bakom sig vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

GT:s strategi är att trötta ut kunderna som klagar.
Det hade antagligen kunnat gå betydligt fortare att få reda på om koden är till Windows S, eventuellt så kan Microsoft-supporten ta fram den infon då de brukar kunna se om koden är giltigt eller inte, men GT vill dra ut på det i onödan då ett byte/uppgradering sannolikt innebär en utgift från deras sida.
Hade inte varit förvånad om de efter "2-4 veckor" (troligtvis 5 veckor, efter att du tjatat på de) svarar att koden är ok, och att den skall funka till Windows Home.

Permalänk
Medlem

@Mieriola:

Exakt så är det!
Jag ska skriva till Microsoft supporten själv senare.

/Marco

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

@Frispel:

Som du kan se i bakgrunden så han han installerat Windows 10 Home vilket han har köpt enligt GT.
Dock så vill ej licensen aktivera då den ej är avsedd för den W10H installation som är gjord på datorn utan för W10S.

Så GT har leverererat/fått fel produktnyckel och Mystah ska kunna häva köpet utan problem från GT då dom ej levererat det som ska ha levererats. Det kan nu visserligen ta en tid innan MS bekräftar detta eftersom GT väljer att nu ta den långa vägen.

Jag som själv jobbar inom serviceyrket/inköp förstod hur GT resonera kring hårddisken mm och ansåg att de hade rätt i det avseendet men att det går så långt som det gjort nu och att det ska dras ut på tiden ännu mer är skrattretande.

Kunden har inte alltid rätt men att jävlas tillbaka på sådant sätt som GT verkar göra nu är inget som drar kunder till ens verksamhet....

Detta rör sig dock om en avbeställning / ångrat köp.

Självklart ska han kunna ångra köpet eftersom han kontaktade GT i godtid, några dagar efter sin lagda beställningen av en komplett dator med tillhörande Windows, som han inte fått levererad till sig.

Han bad alltså om att avbeställa hela datorn med Windows 10, vilket han meddelande GT, men som då valde att ignorera det och ändå skicka ut en faktura på fraktkostnad av en SSD och kostnaden för ett nytt Windows 10 home, fast deras kundtjänst redan godkänt hävning av köpet i telefon.

Det största misstaget han gjorde var att betala fakturan, istället för att bestrida den, men Mystah trodde att han var tvungen att betala för att tiden på fakturan höll på att ta slut.

Och nej GT har inte rätt i något avseende eftersom GT redan godkänt avbeställning i telefon utan extra kostnader, det är först efteråt när GTs VD får reda på vad som hänt, som han skickar en räkning till Mystah och påstår att det som deras egna kundtjänst sagt till honom, inte längre gäller :).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Varför skriver dom att jag inte kan få tillbaka pengar utan att det bara kan reklameras? Fattar noll...

Dom ljuger för dig, det är väl ingenting nytt av allt som kommit fram i din egna tråd.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Dom ljuger för dig, det är väl ingenting nytt av allt som kommit fram i din egna tråd.

De ljuger väl inte.

Är stor skillnad på reklamera och öppet köp/ ångerrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

De ljuger väl inte.

Är stor skillnad på reklamera och öppet köp/ ångerrätt.

Först och främst, detta handlar inte om öppet köp eller reklamation, utan ett ångrat köp / avbeställning. Läser du trådarna överhuvudtaget?

"Ljuga inför alla är populärt då jag ringde eran butik och dom kunde inte säga leveransdatum, jag frågade specifikt om det kommer ta 1 vecka eller om det kan ta 4 veckor och jag fick svar om att ni kan svara på det och att jag kan avbeställa om det känns orimligt."

Såhär som jag citerar ovan har Mystah skrivit i sin egna tråd när Greattech påstod att dom gett honom ett leveransdatum, fast Mystah tidigare ringt in till Greattech och fått beskedet att dom inte vet när dom kan leverera datorn.
Greattech bekräfta senare att såhär var fallet men att "telefon kundtjänsten" gjort fel som tillät honom att ångra köp / avbeställa.

Påstår du @anon200632 att det är Mystah som ljuger?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Först och främst, detta handlar inte om öppet köp eller reklamation, utan ett ångrat köp / avbeställning. Läser du trådarna överhuvudtaget?

"Ljuga inför alla är populärt då jag ringde eran butik och dom kunde inte säga leveransdatum, jag frågade specifikt om det kommer ta 1 vecka eller om det kan ta 4 veckor och jag fick svar om att ni kan svara på det och att jag kan avbeställa om det känns orimligt."

Såhär som jag citerar ovan har Mystah skrivit i sin egna tråd när Greattech påstod att dom gett honom ett leveransdatum, fast Mystah tidigare ringt in till Greattech och fått beskedet att dom inte vet när dom kan leverera datorn.
Greattech bekräfta senare att såhär var fallet men att "telefon kundtjänsten" gjort fel som tillät honom att ångra köp / avbeställa.

Påstår du @Decimal att det är Mystah som ljuger?

Om du läser tråden ordentligt så pratar Mystah om reklamation i ett inlägg.
Var det jag reagerade på, inte att han ljuger.

Skrivet av Mystah:

Varför skriver dom att jag inte kan få tillbaka pengar utan att det bara kan reklameras? Fattar noll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Om du läser tråden ordentligt så pratar Mystah om reklamation i ett inlägg.
Var det jag reagerade på, inte att han ljuger.

Vet inte hur det står till med läsförståelsen men om du läst hans tråd så handlar den om ångrat köp / avbeställning, inte någon reklamation, och han har ett pågående ärende hos ARN om just detta.

Det är GT själva som drar upp reklamations biten, när Mystah kontaktar dom för att påpeka att dom även har skickat fel version av Windows till honom, på hans order som han valde att avbeställa/ångra köp.
Förstår dock inte varför Mystah valde att testa den. Om det hade varit jag, så hade jag inte ens rört licensen tills ARN sagt sitt om ärendet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Först och främst, detta handlar inte om öppet köp eller reklamation, utan ett ångrat köp / avbeställning. Läser du trådarna överhuvudtaget?

"Ljuga inför alla är populärt då jag ringde eran butik och dom kunde inte säga leveransdatum, jag frågade specifikt om det kommer ta 1 vecka eller om det kan ta 4 veckor och jag fick svar om att ni kan svara på det och att jag kan avbeställa om det känns orimligt."

Såhär som jag citerar ovan har Mystah skrivit i sin egna tråd när Greattech påstod att dom gett honom ett leveransdatum, fast Mystah tidigare ringt in till Greattech och fått beskedet att dom inte vet när dom kan leverera datorn.
Greattech bekräfta senare att såhär var fallet men att "telefon kundtjänsten" gjort fel som tillät honom att ångra köp / avbeställa.

Påstår du @Decimal att det är Mystah som ljuger?

Det finns ett helt hav av potentiella missförstånd mellan att endera parten faktiskt ljuger. Utan att faktiskt ha suttit med och hört vad som sades eller åtminstone hört en inspelning så skulle jag inte våga hävda att någon ljuger. Det kan mycket väl vara så att alla t.o.m. är helt sanningsenliga men att uppfattningarna om vad som sagts fortfarande går isär på ett rent ut sagt spektakulärt sätt.

För mig känns det alltid lite sådär när någon påstår att någon annan ljuger man omöjligen kan veta exakt vad som sagts...

Sedan håller jag med om att det är lite kontraproduktivt att faktiskt testa licensen om man försöker få tillbaka pengar för den. Men jag antar att han hade lagt ner kravet på att få tillbaka pengar och istället använda licensen då han mot folks inrådan redan betalat fakturan, och sedan lackar ur igen när det inte går att aktivera som han tänkt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Mystah: Inlägg flyttade. Notera att det är inte okej att dra igång samma diskussion i ny tråd eller annan tråd när den första tråden om ämnet har låsts av moderator.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin