Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Nu tycker jag att du slår lite för hårt i domedagsklockan... Diesel är inte alls utdött. Det de vill är att få bort alla bilar som kom före partikelfiltren kom till. Med andra ord de gamla skrotbilarna som sprutar ut avgaser. Nya dieslar är ju mer miljövänliga än bensinare i samma klass...

Ser att du svalt säljsnacket med hull och hår eller t.om jobbar med att sälja dislar eller helt enkelt är i full förnekelse att infon om hur jävla dåligt disel är äntligen har börjat spridas.

Har länge sett fram emot dagen när disel är borta, äntligen verkar det närma sig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ser att du svalt säljsnacket med hull och hår eller t.om jobbar med att sälja dislar eller helt enkelt är i full förnekelse att infon om hur jävla dåligt disel är äntligen har börjat spridas.

Har länge sett fram emot dagen när disel är borta, äntligen verkar det närma sig.

Först och främst så ska det onekligen bli spännande o se ifall Miljöpartiet når upp till 4% eller inte. Troligtvis kommer de hamna under spärren.

Sedan kommer dieselns framtid vara säkrad för en lång tid fram igen.

Permalänk

V70 bensin.
Kan rekommendera dokumentärserien "dirty money" på Netflix angående VW och tyska bilar (gäller eventuellt alla europeiska bilar precis som de tar upp i bilavsnittet).

Jag hade en V70 hybrid (gas/bensin) innan pga miljön, men det blev jobbigt att tanka var 15e mil och det var rätt dyrt med service och bränsle så jag bytte till v60 bensin då kidsen sitter framåtvända nu och vi har inte kvar barnvagnar.
4-5 matkassar I bakluckan utan problem.

Om några år är det väl elbilar som gäller ändå. Inte realistiskt ekonomiskt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

2016 var sista tillverkningsåret för V70.

Där ser man, trodde det var 2015 men ser att de byggde ett par månader in på 2016, mitt fel :).

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på när du testar är ju att bakåtvända barnstolar tar en jävla plats. Har du den fram kommer den skymma mer eller mindre av sidobackspegeln om du är under två meter typ. Är det en rem-fäst modell är Volvo mig veterligen de enda som har öglor för det i fram. Isofix är inte jättevanligt i framsätet heller och hittills har jag bara sett det i några audis.
Ska du ha den bak, vilket generellt rekommenderas av såväl biltillverkare som Flashback för småbarnsföräldrar (familjeliv alltså), så tänk på att den som håller barnet sällskap under långturerna ska få plats bakom föraren.
Auris, golf, v60 och den storleken kan vara i minsta laget beroende på hur stor plats stolen tar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en Audi A4 Quattro (kombi), diesel med V6:a på 230+ hästar. Sjukt underbar bil på långresor med familjen och då även väldigt vettig vad gäller konsumtionen, jämfört med vad en bensinare hade varit. 0-100 på under sju sekunder får familjen att jubla närhelst jag trycker på gasen. Det är livsglädje

En diesel släpper ju vidare ut mindre C02 då förbrukningen är lägre än en bensinare, vilket ger att om folk byter ut diesel mot bensinen så ökar faktiskt våra utsläpp av växthusgaser. För inte så länge sedan så ville ju både politiker och media att vi skulle köpa diesel. Sedan bytte de fokus mot NoX och liknande och beslöt sig då för att straffa de som lytt uppmuntran, istället. Sjukt. Men för våra utsläppsmål vad gäller växthusgaser så är diesel det bästa.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden, men som dieselbilsägare så skulle jag nog säga att du borde ha en bensinare. Jag kör själv oftast kortare sträckor (1 mil eller under) och har en snittförbrukning nu på vintern på runt 0.85l/milen utifrån vad jag tankar (färddatorn är alltid lite av en glädjemätare). Kör ju dock fyrhjulsdrivet och lite gasglad också. På landsvägskörning kommer jag ganska enkelt ner på 0.5l/milen eller strax under till och med men det är så sällan jag kör såna längre sträckor.

En dieselmotor tar ju god tid på sig att bli varm. Det gör att den går sämre en längre tid, svårt att få upp någon värme i kupén, och bränsleförbrukningen är onormalt hög en längre tid. En bensinare blir varm mycket fortare och det är bra om du kör mestadels kortare sträckor.

Sen är ju dieseln något dyrare i skatt och sen vet man ju aldrig hur det blir med miljözoner osv i framtiden. Bor man i norrland så tror jag inte man ska oroa sig mycket över eventuella dieselförbud men bor man typ i Stockholm, Malmö, eller Göteborg så kanske man inte ska kika på en dieselbil.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag had valt V70 över passat i min mening en klart trevligare bil än passat av motsvarande årsmodell (kör själv en XC70 D4 - 2015) och under 2000 mil hade jag valt bensin om jag hittat ett vettig exemplar. Ska man köpa en diesel idag måste den vara EU6-klassad allt annat känns galet. Klar fördel om även en bensinare har EU6 klass men allt under EU5 går definitivt bort.

Några saker att tänka på rörande Volvo är att V70 med automat i varianter som har Volvos egna 5-cylindriga motor (betäckning 2,5t, T5, 2,4D, D5, D4 före 2015 ej AWD, Alla D4 AWD, D3 före 2016) d.v.s. inte volvos nya motorplatform VEA är ganska bränsletörstiga. Äldre V70 T4 (före 2016) har en motor som kommer från Ford, automatlådan till dessa motorer har jag dock ingen koll på. Dock får du en DSG om du köper en passat med automat och dessa har dock ett allt annat än fläckfritt track record.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem

Vi har en Skoda Octavia G-Tec 2016-års modell som vi verkligen gillar. Stor tyst och skön att köra långt. Går 40 mil på gas så länge man har gas i tanken och sem kopplar den automatiskt över på bensin så du kan köra 90 mil till på bensin om du har full tank. Den kommer att vara tillåten i den nya Miljözon 3 där bara elbilar och gasbilar Euro6 får köra. Från 2016 årsmodell har du Apple CarPlay och Andriod Auto inbyggt. Funkar jättebra. Radar med autobroms standard från 2016 också. Lastar mer än V70. Jag tycker den är snygg också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Okej. Hörde nämligen något att om man inte kör längre sträcker så är inte diesel att föredrar. Då de bilarna mår bra av att sträcka på sig med jämna mellanrum?

Ja, det stämmer. Partikelfiltret behöver bli ordentligt varmt ibland och då krävs lite längre sträckor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Json_81:

Det är inte fråga OM det händer, utan NÄR det händer. Stora städer börjar, därefter mindre. Länder förbjuder, biltiverkare slutar utveckla dieselmotorer.
Känns faktiskt dumt att ens fundera på en diesel 2018, enligt mig.

Skrivet av BergEr:

Än finns det inte, men vi vet alla att det snart är förbjudet i städer och snart hela land (all disel, inte bara äldre bilar).
Tillverkare har börjar lägga ner disel och man är hatad efter vägarna pga lukten (sen fungerar ju inte adblue under halva året här pga kyla). Knappast bra läge att köpa in sig på disel om man inte är redo att sälja bilen för skrotvärdet om några år.

Med er logik är det precis lika korkat att satsa på bensin, det kommer ju också bli förbjudet.

Än så länge handlar diskussionen om äldre (euro5) på vissa gator i storstäderna.
Bor och kör man där är diesel sannolikt inte det man bör välja, förbud eller inte.

Köper man en modern diesel nu är ett förbud ändå så avlägset att andrahandsvärdet inte är något problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Kör en Passat diesel 2012, 170hk med DSG-låda, sedan den var ny. Första dieseln jag ägt, fjärde Passaten på rad...
Bra komfort, men lite hög ljudnivå i kupén i motorvägsfart. Riktigt skön motor, passar ypperligt ihop med DSG-lådan. Bilen har en "dieselvärmare", den använder jag flitigt så här års.
Som flera varit inne på så tar det en god stund innan motorn kommer upp i temperatur, särskilt vintertid. Har 25 km till jobbet, första 4-5 km är 40/70-väg innan jag kommer ut på motorvägen, när det är några minusgrader ute så har inte tempmätaren rört sig förrän jag kommer ut på motorvägen...

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Med er logik är det precis lika korkat att satsa på bensin, det kommer ju också bli förbjudet.

Än så länge handlar diskussionen om äldre (euro5) på vissa gator i storstäderna.
Bor och kör man där är diesel sannolikt inte det man bör välja, förbud eller inte.

Köper man en modern diesel nu är ett förbud ändå så avlägset att andrahandsvärdet inte är något problem.

Säker på det? Finns många mer än de två du citerade som tänker liknande angående diesel så jag skulle vara orolig över andrahandsvärdet. Vem vet vad som bestäms om 5 år. Och säljer du bilen då kommer de som köper den tänka på vad som händer om 3 år.
Förbuden ger ju kanske tekniken ett dåligt rykte så folk utan koll ratar din bil bland alla andra annonser när de letar bil pga den körs på Diesel, de har kanske ingen koll på vilken "euro" klass den råkar vara.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag är själv precis som TS totalt ointresserad av bilar. Jag är dock väldigt praktiskt lagd och det finns ett par saker jag brukar försöka leta efter när jag byter bil.

Letar efter:
* Prisvärd, någon annan ska ha tagit den stora smällen. För mig ska bilen vara 3 år gammal och rullat max 6-8000 mil.
* Praktisk, Kombi. Gärna med bekväma säten och Blåtand för samtal (Lag på detta nu).
* Både vinter och sommardäck som är bra.
* Gärna något Koreanskt eller Japanskt. Väljer du Kia eller en billigare Hyundai får du en prisvärd bil men vägbruset är lite högre men med tanke på hur lite du kör och hur onödigt det är att ligga och betala runt 2-4000kr per månad i värdeminskning för att det ska kännas lite bekvämmare så känns det helt OK att det är bra men inte superbra. Fundera på hur mycket tid du spenderar i bilen. Är det verkligen värt att betala runt 50.000kr om året i värdeminskning de första 1-2 åren?
* Kolla alltid upp försäkringserbjudanden innan du slår till. Vissa bilmodeller är det sjuka försäkringspremier på av någon anledning.
* Märken jag gillar: Hyundai, Kia, Toyota, Mazda, Honda, Subaru.. (I denna ordning)
* Med dina mil så välj en bil med Bensin. Jag pendlade förut och körde runt 3500 mil om året. Nu har jag flyttat till samma stad som mitt jobb och då kör jag runt 650mil om året och har fortfarande kvar min diesel bil.. Fick skäll av min verkstadstekniker på sista besöket.

Ett par saker jag undviker:
* Alla premiummärken går fett bort. Volvo, Tyska märken osv.. Man överbetalar för svenskamarknaden är villig att betala ett överpris. Du är inte intresserad av sånt skit. Du spenderar i regel max 30-60min i bilen per dygn. Du bedriver ingen taxiverksamhet. Köp en som har acceptabla nivåer av komfort. Du får skit för 150,000kr om du ska köpa något premium. En trött långmilare som bara väntar på kamremsbyte eller något annat dyrt på nästa service.
* Alla franskabilar, oavsett, undviker jag numera efter mycket krångel med dessa. I synnerhet Peugeo, Citroeng, Renault, osv..
* Undvik bilar som är ovanliga på marknaden. Dessa är i regel mycket dyrare att laga.
* Inga bilar som är importerade av privatpersonen. Försäkringsbolagen hänger dessa kunder med höga premier plus du vet inte historiken för bilen. Det kan vara en krockad bil som har lagats upp och sedan sålts i Sverige.
* Jag brukar undvika köpa bilar av privatpersoner. Det är så många skojare där ute. Jag köper inte heller bil av mindre bilhandlare som pratar dålig svenska och är villig ge bästa prisdealen till mig.

I mitt tycke då..
En Kia/Hyndai Kombi Bensin, 2015-års modell, runt 6000-8000mil, ordentlig servicebok, icke rökare. Du har 2 (Hyndai) 4 (Kia) års nybilsgaranti kvar.

Du får nog den tråkigaste bilen i området. Men du behåller dina pengar till familjens andra utgifter. Jag ser allt för många kompisar som går och köper dyra lyxbilar och bränner sjukt mycket pengar på detta nöje. Motiverar sina köp genom att rabbla upp en massa känsloargument. Rätt korkat. Lägg pengarna på att amortera ner på huset istället eller bara att leva och slippa vara skuldsatt upp till öronen. Du sover ändå tryggt med behållen nybilsgaranti och allt.

Mina två cents.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Säker på det? Finns många mer än de två du citerade som tänker liknande angående diesel så jag skulle vara orolig över andrahandsvärdet. Vem vet vad som bestäms om 5 år. Och säljer du bilen då kommer de som köper den tänka på vad som händer om 3 år.
Förbuden ger ju kanske tekniken ett dåligt rykte så folk utan koll ratar din bil bland alla andra annonser när de letar bil pga den körs på Diesel, de har kanske ingen koll på vilken "euro" klass den råkar vara.

Nej, ingen vet vad som bestäms om 5 år såklart, för 5 år sen var ju de här bilarna miljöbilar.
Men det är extremt osannolikt att våra politiker skulle våga sig på ett totalt dieselförbud så snart med tanke på hur många dieselbilar det finns och fortfarande säljs, de är fortfarande bättre än bensinbilar utanför städerna.
För att inte prata om transporter, det kommer dröja decennier innan lastbilsflottan är utbytt till alternativa bränslen.
Folk som inte har koll kommer inte påverka andrahandsvärdet heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Eller så tar man en Skoda Octavia som är i klass med V70 och Passat i storlek, till och med större än någon av dem minns inte vilken, och så får du en 2017 års modell som gått 1500-3000 mil för samma pengar.

Nu är jag inte helt haj på Skodas utbud men jag trodde Octavia var mindre än passat samt Superb var något längre än passat? Trodde även bara Superb baserades på passat då Octavia verkade vara en mellanklassbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Diesel är det väl knappt någon som tar i med tång nu?
Och som det var innan (något år sedan eller mer) kan man räkna med om man kör 2000 mil år eller mer lönar det sig med diesel, allt under är bensin.
Värt att tänka på:
Diesel
-Drar mindre soppa (oftast). En modern bil kanske drar 0,5-0,6 l/mil, bensin kanske 0,6-0,8 l/mil
-Diesel kostar mer än bensin
-Dieselskatt är högre
-Försäkring diesel är oftast högre än bensin
-Service och reparation oftast dyrare diesel

Dock är marknaden full med dieselbilar då folk i storstäderna dumpar bilarna på grund av nya reglerna. Man kan antagligen göra klipp.

Har du tänkt på allt detta, kanske du kan göra bedömning om du vill ha bensin eller diesel

Nu har jag inte läst resten av tråden men diesel är ju jämt skägg med bensin kostnadsmässigt nått öre plus minus oftast till dieselns fördel?

Dieselskatt högre ja, men marginellt på modernare bil (=läs 150k) kör du 1500mil per år och spar 0.1dl mil lågt räknat 150Lx14=2100:- Kan nog räkna på det dubbla för en mer rättvis siffra, så är dieselskatten 4200:- dyrare i skatt än motsvarande bensinare så är det förlust att köra diesel.

Försäkring dyrare på en diesel? Va? Mina erfarenheter går precis tvärtemot. Nu kör jag mycket bmw på slutet men en rak 3L bmw 6a diesel är ju flera tusen billigare per år än motsvarande 3L bensinare

Service dyrare på diesel kanske finns en liten sanning, en diesel går ju fetare (=läs smörjer bättre) men du har ju ett dieselpartikelfilter som ska tvättas alternativt bytas ibland 10-20k mil? kan ju kosta ett par tusen annars farligt likt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, ingen vet vad som bestäms om 5 år såklart, för 5 år sen var ju de här bilarna miljöbilar.
Men det är extremt osannolikt att våra politiker skulle våga sig på ett totalt dieselförbud så snart med tanke på hur många dieselbilar det finns och fortfarande säljs, de är fortfarande bättre än bensinbilar utanför städerna.
För att inte prata om transporter, det kommer dröja decennier innan lastbilsflottan är utbytt till alternativa bränslen.
Folk som inte har koll kommer inte påverka andrahandsvärdet heller.

Totalt dieselförbud är såklart omöjligt. Men däremot så kommer man ju antagligen inför miljözoner för personbilar (finns redan idag för lastbilar). Iaf i Stockholm. Men dom kommer precis som du säger inte förbjuda dessa över hela landet, det vore omöjligt.

Lastbilar idag är såpass tekniskt utvecklade när det gäller motorer och system att deras förbrukning, är extremt låg per kg. Krävs inte så många personbilar för att komma upp i samma nivå som en lastbil..

Folk som inte har koll kommer defintivt påverka andrahandsvärdet. Vill inte folk köpa diesel för att dom inte kan köra in i stan med den så kommer det påverka folk. Detta KAN definitvt påverka andrahandsvärdet. Nu är dock andrahandsvärdet på dieselbilar redan lågt pga det extremt stora utbudet av beg dieselbilar.

Skrivet av tung_man:

Service dyrare på diesel kanske finns en liten sanning, en diesel går ju fetare (=läs smörjer bättre) men du har ju ett dieselpartikelfilter som ska tvättas alternativt bytas ibland 10-20k mil? kan ju kosta ett par tusen annars farligt likt.

Har man ett billigt partikelfilter till bilen (under 8 k) så tycker jag att det går nästan jämnt ut i service, jämfört med att byta några tändstift av kvalitetsmärke på 20k mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Säker på det? Finns många mer än de två du citerade som tänker liknande angående diesel så jag skulle vara orolig över andrahandsvärdet. Vem vet vad som bestäms om 5 år. Och säljer du bilen då kommer de som köper den tänka på vad som händer om 3 år.
Förbuden ger ju kanske tekniken ett dåligt rykte så folk utan koll ratar din bil bland alla andra annonser när de letar bil pga den körs på Diesel, de har kanske ingen koll på vilken "euro" klass den råkar vara.

Skrivet av Json_81:

Nej, ingen vet vad som bestäms om 5 år såklart, för 5 år sen var ju de här bilarna miljöbilar.
Men det är extremt osannolikt att våra politiker skulle våga sig på ett totalt dieselförbud så snart med tanke på hur många dieselbilar det finns och fortfarande säljs, de är fortfarande bättre än bensinbilar utanför städerna.
För att inte prata om transporter, det kommer dröja decennier innan lastbilsflottan är utbytt till alternativa bränslen.
Folk som inte har koll kommer inte påverka andrahandsvärdet heller.

Fordon som uppfyller sista varianten av EU6d kallad Eu6d kommer dock ha väldigt låga kväveoxidutsläpp eftersom man för dessa tvingas klara kraven även i trafik och inte bara i ett lab. Tidigare EU6 dieslar släpper ju tyvärr ut många gånger tillåten NOx i verkligheten. Partiklar är sedan Eu6 ett betydligt mindre problem pga av de partikelfilter som finns nu.

Att köpa en ny diesel eller bensinbil idag kan ju vara en risk ekonomiskt beroende på hur snabbt teknikskiftet mot el/hybrider/??? går. Köper man dock en några år gammal EU6 diesel idag för 150k så kommer den kunna köras så pass länge (åtminstone 2022+) att ett eventuellt fall i på andrahandsvärdet inte borde bli en alltför stor post i kalkylen.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nej, ingen vet vad som bestäms om 5 år såklart, för 5 år sen var ju de här bilarna miljöbilar.
Men det är extremt osannolikt att våra politiker skulle våga sig på ett totalt dieselförbud så snart med tanke på hur många dieselbilar det finns och fortfarande säljs, de är fortfarande bättre än bensinbilar utanför städerna.

Ja vem vet. Det går bara gissa. Körde själv en etanolbil 3 år och vissa perioder var det billigt vissa inte pga olika idéer från eu osv med hur det skulle beskattas.

Citat:

För att inte prata om transporter, det kommer dröja decennier innan lastbilsflottan är utbytt till alternativa bränslen.

Inte relevant, när det kommer till hur andrahandsvärdet för Dieseldrivna personbilar kan stå sig.

Citat:

Folk som inte har koll kommer inte påverka andrahandsvärdet heller.

Får Dieselbilar fortsatt dåligt rykte i media (Expressen/aftonbladet osv) kommer de som är sugna på att köpa din gamla dieselbil i framtiden vara färre och då bör också priset gå ner.

Själv köper jag bilar i de lägre prisklasserna (40 000 och ner) och kör slut på bilen använder den nästan bara till jobb pendling så vill inte lägga pengar på det. Förhoppningsvis blir det elbil nästa gång det är dags att uppgradera. Men vi får väl se.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

BMW eller annat valfritt budgettyskt (Vw tex). Köp ingen liten fjant Hyndai eller liknande om du inte köper en som har garanti kvar.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Inte etanol iaf för de sträckorna. Drar iväg fort i förbrukning vid blandad körning. Diesel går egentligen också bort då de motorerna som många andra skriver mår bättre av att bli tillräckligt varma. Personligen skulle jag försöka hitta en schysst elhybrid av något slag. Kanske skulle kika lite på någon Toyota?

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk

jag skulle säga en v70, både min syster och min danske kompis har v70s, ena en xc70 2011 och den andra en v70 4x4 2014 båda är riktigt trevliga att åka i och tysta.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Nu är jag inte helt haj på Skodas utbud men jag trodde Octavia var mindre än passat samt Superb var något längre än passat? Trodde även bara Superb baserades på passat då Octavia verkade vara en mellanklassbil?

Min Octavia har större baksäte och större bagage än V70II. Passaten är jämförbar. Superben är ännu större.

https://www.expressen.se/motor/nya-skoda-octavia--mer-last-an...

Det är inga extrema storleksskillnader i Liter men skillnaden i baksätet är märkbart för mig som är 190 cm lång och komfortabelt kan sitta bakom mig själv medan jag i V70 slår i stolen framför.

Octavian har stegvis höjt upp sig själv och det som tidigare kanske var mellanklass i storlek är nu full-size. Utrustningen i grund är inte det mest omfattande men då kostar å andra sidan bilen avsevärt mycket mindre än motsvarande V70 när den var ny och Passat.

Permalänk

Man bör titta på Skoda superb om man vill ha en rymlig kombi tycker jag.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk

@tung_man:

Men man ska inte stirra sig blind på soppaförbrukning. Försäkring, skatt och reparation/service kommer in i allt också. Det är med allt detta som att "man" kan sätta gränsen vid 2000 mil, då därefter blir skillnaden med bränsle större och fördelarna går till diesel.
Kolla själv försäkring och skatt så får du se.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

@Skrotnisse92:

Jag hade velat se hur diskussionerna varit kring när tomtarna i regeringen tyckte att diesel var ett miljöalternativ och vilka de påverkades av. Är VW och andra tillverkare så stora att de kan manipulera resultaten så mycket att de får hela länder att gå på deras linje? Antagligen..
Sverige är ju Sverige och har 0 att säga till om. Bestämmer Tyskland, Frankrike, UK med flera så kommer Sverige svansa efter.
Synd om alla som köpte diesel (för 5-6 år sedan) och trodde att det var ett bra alternativ, till dem, och alla de bilar som köptes DÅ bör ju någon form av ersättning delas ut. De som köper nu får ju faktiskt skylla sig själva då de här varningarna kom för 3-4 år sedan redan...

Fram tills det finns 100% elbilar bör man kanske kolla på en bensin/el hybrid för att vara någorlunda safe. Förstår faktiskt inte varför man inte kan vilja ha elbil. Är ju skithäftigt att kunna ladda bilen hemma, med egen el som kanske rentav hämtats med solkraft eller närliggande vindkraftverk.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Skrotnisse92:

Jag hade velat se hur diskussionerna varit kring när tomtarna i regeringen tyckte att diesel var ett miljöalternativ och vilka de påverkades av. Är VW och andra tillverkare så stora att de kan manipulera resultaten så mycket att de får hela länder att gå på deras linje? Antagligen..
Sverige är ju Sverige och har 0 att säga till om. Bestämmer Tyskland, Frankrike, UK med flera så kommer Sverige svansa efter.
Synd om alla som köpte diesel (för 5-6 år sedan) och trodde att det var ett bra alternativ, till dem, och alla de bilar som köptes DÅ bör ju någon form av ersättning delas ut. De som köper nu får ju faktiskt skylla sig själva då de här varningarna kom för 3-4 år sedan redan...

Fram tills det finns 100% elbilar bör man kanske kolla på en bensin/el hybrid för att vara någorlunda safe. Förstår faktiskt inte varför man inte kan vilja ha elbil. Är ju skithäftigt att kunna ladda bilen hemma, med egen el som kanske rentav hämtats med solkraft eller närliggande vindkraftverk.

Det är väl lite av ett svenskt problem, svensson har väldigt stort förtroende på staten utan riktigt källkritik. Iaf som jag ser det.

Elbil har ju idag flera nackdelar, tills tillverkning av batterier (vilka har begränsad livslängd, samt ovanliga metaller i sig), samt även inköpspriset är fortfarande ganska saftigt jämfört med en subventionerad diesel. Sen så finns det inte så många bilar med eldrift idag. Finns väl lika många som klarar biogas som kör på endast el.

Nu börjar det här bli rejält offtopic så jag ska nog lämna tråden vid det här laget, för TS så gäller bensin oavsett. Nyckelorden är väl en billig VW typ Octavia eller en billig asiat från 14-15 för TS. Kia verkar gå bort pga inga stora bilar med bensin.. Toyota Avensis hade jag kollat på, mest för bekymmerfritt ägande, dock så har jag ingen djupare koll på modellen.

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Fram tills det finns 100% elbilar bör man kanske kolla på en bensin/el hybrid för att vara någorlunda safe. Förstår faktiskt inte varför man inte kan vilja ha elbil. Är ju skithäftigt att kunna ladda bilen hemma, med egen el som kanske rentav hämtats med solkraft eller närliggande vindkraftverk.

Jag kör idag en Passat GTE, gillar bilen på alla sätt och vis egentligen, stort bagage, sköna stolar, allmänt rymlig men hade jag fått välja hade jag hellre haft en TDI. Nu kör jag förvisso tjänstebil så får ju milersättning för det mesta jag kör, men den drar ca 0,6(i bästa fall)-0,75 l/mil i hybridläge och jag bor i lägenhet utan möjlighet att ladda hemma. Så hade jag varit ute efter en bil att köpa privat hade jag aldrig tittat på en elhybrid som är nästan dubbelt så dyr som en diesel.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem

Bensin är det som är lämpligt för @TheMuffinMan då det blir dyrt och kallt att åka diesel med de avstånden.
Åk runt till lite handlare och provkör lite bilar och hitta något du trivs i, gör även en kalkyl på skatt och försäkring för varje bil den kalkylen säljaren gör om bränsleförbrukningen kan du kasta direkt i papperskorgen då den bygger på fantasi förbrukning som du aldrig kan komma ner till.
Vad skatt och försäkring kostar är en viktig del av kalkylen då det är de fasta kostnaderna och till det tillkommer service, kontrollera när det är dags för nästa service så du inte åker på en större kostnad nästan direkt.
Det fasta kostnaderna för ett bilägande kan skilja enormt mellan olika bilar och spara tusenlappar till annat stirra dig inte blind på inköpspriset.
Angående att en bil ska vara säker så är alla nyare bilar i Sverige säkra skillnaden är att det nu mer krävs förar assistans för att få högre resultat.
Det gör att många test inte längre avspeglar den fysiska säkerheten utan förarassistans för de högre betygen, förarassistans är bra men det kostar rätt mycket än så långe.

Angående vilket märke som du bör köpa så bör du ta det som ger bäst för pengarna och passar er.
Jag åkte volvo ett tag och det var så bra för volvo ska man ha men när jag bytte till asiatiska bilar istället så märkte jag hur billigt allt var och hur mycket pengar jag fick över från alla sorters kostnader drivmedel, skatt, försäkring, service osv.
Det går att spara stora summor pengar på rätt bil, mitt råd är även att köpa något billigare är 150tkr om ni inte har kontanta pengar.
Att köpa en bil på avbetalning är ungefär som att allt ni avbetalar varje månad är kostnaden för bilen och motsvarar värdeminskningen så bilen har ungefär samma värde som lånet ni har kvar, sedan tillkommer drivmedel skatt och försäkring.
Köp en billigare och sköt om den väl istället och ni får pengar över till reparation och service.
Om du har en bilkunnig bekant så ta med honom och be han kontrollera bilen innan ni köper om inte så erbjuder många besiktningsstationer och bilverkstäder en bilkontroll/ bildiagnos.