Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag vet inte om huruvida den siffran stämmer, men det är väldigt tydligt att privatpersoner betalar mycket i klimatrelaterade skatter. Det skriver i alla fall Riksrevisionen.
https://i.imgur.com/vJMfXgQ.png

Och ändå gnäller folk som stuckna grisar så fort man vill att näringslivet ska betala lite mer för sina utsläpp och/eller slitage.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Sol och vindkraft är inte ren på långa vägar. Det är ytterligare en anledning till varför hysterin över CO2 är skadlig, det kör över alla andra faktorer.

Den är betydligt renare. "Hysterin över CO2" är inte skadlig heller för den delen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Eller så har har man all elproduktion från förnyelsebara källor?

Det tror jag inte vi klarar av, någonsin. Nästa "hållbara" lösning är fusion. Om någonstans mellan 30 och 50 år.

Skrivet av KalBumling:

Möjligen temporärt, i slutändan vinner dock elmotorn pga hållbarhet samt den extremt höga effektivitetsgraden jämfört med förbränningsmotorn. Du skulle få bättre verkningsgrad genom att generera el med vätgasen i ett kraftverk och sen ladda en elbil.

Jag tror inte det är hela sanningen det i heller. Jag lutar iofs åt det hållet själv, vätecell som producerar el, till framdrivning, men det finns egentligen inget som hindrar en från att köra samma väte i en förbränningsmotor, eller helt enkelt skippa vätet, och göra bensin & diesel från slaktavfall, etanol från stärkelserikt avfall, om bara energifrågan är löst.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om mänskligenheten förändrar klimatet i den utsträckning som vissa påstår är det inte så mycket man kan göra åt det. För vem skulle vilja gå tillbaka till en levnadsstandarden för ~250 år sen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Den är betydligt renare. "Hysterin över CO2" är inte skadlig heller för den delen.

Är den? 300 gånger så mycket giftigt avfall som från kärnkraft.
Skadligt för de som jobbar i koboldgruvorna och dom som inte har råd att driva sin verksamhet pga ökade energi/koldioxidskatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Är den? 300 gånger så mycket giftigt avfall som från kärnkraft.
Skadligt för de som jobbar i koboldgruvorna och dom som inte har råd att driva sin verksamhet pga ökade energi/koldioxidskatter.

Snacka om att föra dubbla budskap. Den är skadlig rent hälsomässigt ja. Däremot ser jag inte det som ett problem att man inte kan driva företag som kräver koldioxidutsläpp. Det är väl målet eller hur?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det tror jag inte vi klarar av, någonsin. Nästa "hållbara" lösning är fusion. Om någonstans mellan 30 och 50 år.

Vi kan utan större problem täcka hela energiförbrukningen med enbart sol, problemet är lagring/lastbalansering. Finns inget som fundamentalt stoppar oss från själva biten att bygga ut tillräckligt med kapacitet bortsett från investeringsbiten. Solpaneler kräver relativt sett till andra energisätt väldigt lite underhåll samt har lång livslängd. Kostnaderna sjunker också snabbare än vad man trodde för 10-15 år sedan och börjar redan bli billigare än fossila bränslen, problemet är som sagt lagring/lastbalansering och i viss mån distribution.

Det är fler frågetecken när det kommer till batterikapacitet för att t.ex byta ut hela bilparken, kommer krävas fruktansvärda mängder med relativt sett begränsade råvaror om det ska ske med nuvarande teknik. Fördelen är dock att batterier till stor del är återvinningsbara. När vi väl har skrapat ihop tillräckligt med kapacitet globalt sett så kommer vi sedan behöva relativt lite resurser för att hålla oss på den nivån.

Skrivet av Hellowiener:

Sol och vindkraft är inte ren på långa vägar. Det är ytterligare en anledning till varför hysterin över CO2 är skadlig, det kör över alla andra faktorer.

Jag nämnde det tidigare och gör det igen, alla teknikskiften har byggts på axlarna av den tidigare generation. Förbränningsmotorn har ångmaskinen att tacka för sin existens. Ska vi nå fullskalig produktion av förnyelsebar energi måste vi givetvis generera utsläpp tills det att vi har tillräckligt med kapacitet av förnyelsebara källor för att "finansiera" ytterligare utbyggnad. Sen när vi har endast förnyelsebara energikällor kommer vi ha reducerat framtida utsläpp oavsett hur mycket mer kapacitet vi tillför.

Permalänk
Medlem

Nej vad vi ser just nu med klimatet är inget extremare än det borde vara.. Planeten gör som den gör fram tills nästa istid.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Fast det här är en hittepå-skatt som inte har vetenskaplig förankring. Det hade varit betydligt svårare att höja skatten utan detta svepskäl.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, så är det, jag konstaterade bara att privatpersoner får betala även för industrins utsläpp (enligt Riksrevisionen). Så oavsett om det finns vetenskaplig grund i det får vi ändå betala för den delen som industrin släpper ut, enligt deras beräkningar.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd

@KalBumling: Det du missar är att "förnyelsebar" energi inte nödvändigtvis är totalt sett bättre än fossil energi. Om det största problemet med fossila bränslen är CO2 och risken med CO2 är extremt överdriven och helt ovetenskaplig så anser jag att det är rätt dumt att göra uppoffringar för att fasa ut fossila bränslen innan det dyker upp alternativ som faktiskt är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Vi kan utan större problem täcka hela energiförbrukningen med enbart sol, problemet är lagring/lastbalansering. Finns inget som fundamentalt stoppar oss från själva biten att bygga ut tillräckligt med kapacitet bortsett från investeringsbiten.

Kan, skulle kunna, osv. Det spelar ingen roll. Det kommer inte hända. För oss här är det inte ett problem, och, realistiskt sett, om världen i övrigt kan ta sig till ungefär samma nivå när det gäller elproduktion, så är det inte längre ett problem globalt. Runt 2% av elproduktionen, som producerar CO2, skulle vi kunna hantera med CO2 extrahering, och lagring. Som sagt, nästa stora steg kommer inte tas på många år än, och innan det är taget, kommer vi fortsätta använda fossila bränslen. Gränsen för vad som räknas som ekonomiskt försvarbart att plocka upp ur marken, skjuts hela tiden längre fram, så den dagen då vi inte längre använder naturgas, kol, och olja, ligger antagligen ännu längre bort än den dagen då fusion är kommersiellt gångbart.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Jag menar nöt och fläsk. Visst är fisk överrepresenterat, men sett till Co2 är fisk bättre än nöt och fläsk. Jag äter alldeles för mycket kött själv.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

@Xinpei: Jag menar nöt och fläsk. Visst är fisk överrepresenterat, men sett till Co2 är fisk bättre än nöt och fläsk. Jag äter alldeles för mycket kött själv.

//C

Det är det säkert.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Biomassa kan aldrig någonsin skala för att täcka våra energibehov, du skulle behöva upplåta en enorm mängd av världens odlingsarea. Kärnkraft kommer absolut behövas för överskådlig framtid för att täcka basförbrukningen.

Sedan om El/Sol är klimatpositivt eller inte är ett falskt argument. Vi kommer aldrig kunna bygga förnyelsebara energikällor om vi inte "amorterar" dom med andra energikällor först. Det är lite som att säga att förbränningsmotorn inte hade någon framtid pga att vi använde koleldade fabriker med ångmaskiner när vi började dom industriella tillverkningarna.

När vi sedan har ställt om till förnyelsebara energikällor så gör det sig självt. Allt vi producerar efter den punkten kommer inte generera nya utsläpp på energisidan, desto snabbare vi börjar desto tidigare kan vi nå den nivån. Men det gäller också produktion/material, svenska stålverk har t.ex börjat se över om man ska använda vätgas vid ståltillverkningen istället för kol för att få bort koldioxidutsläppen.

Biobränslen täcker upp för ungefär en 20-33% av Sveriges energibehov och är det som används i huvudsak för att ersätta petroleumprodukter. Kärnkraft har vi som bekant bestämt att lägga ner till fördel för att importera finsk elektricitet från kärnkraft.

När petroleumbränslet började användas var det direkt, utan någon större forskning eller anpassning, ett långt mer användbart bränsle än det som fanns tidigare. Det var anledningen till att petroleumprodukter slog igenom så kraftigt, alltså att det direkt var ett mycket bättre bränsle för det mesta man ville applicera förbränningsmotorer på. Alltså fartyg, bilar, lastbilar osv. Vindenergi framförallt, men även till viss del solenergi har fått se en alldeles för stor mängd investeringar sett till värdet det tillför eller förväntas tillföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Biobränslen täcker upp för ungefär en 20-33% av Sveriges energibehov och är det som används i huvudsak för att ersätta petroleumprodukter.

Sverige är ett av de fåtal länder där biomassa är ett gångbart alternativ. Vi har gott om outnyttjad odlingsmark samt stora arealer av förnyelsebart skogsbruk, samt en relativt låg befolkningstäthet som ska dela på dessa resurser. Sett ur ett globalt perspektiv däremot gäller inte samma förutsättningar.

Biomassa har dessutom problemet att det är relativt svårt att få en nettovinst när odling sker enbart för energi/bränsle utvinning. Som restprodukt från andra industrier så är det en mycket bra resurs att ta tillvara på. Det är dock extremt svårt att ta fram drivmedel på våra breddgrader utan att först spendera mer resurser på själva odling/utvinning än vad du i slutändan får ut, du ska dessutom göra detta mer lönsamt än alternativen sol/vind.

Skrivet av Efta:

När petroleumbränslet började användas var det direkt, utan någon större forskning eller anpassning, ett långt mer användbart bränsle än det som fanns tidigare.

Förbränningsmotorn hade en ganska lång tidsperiod när den var marginaliserad och inte hade särskilt stora användningsområden jämfört med ångmaskinen. Inte ens i bilens tidiga tidsålder var den en super hit, det var en kort tidsperiod då elbilar faktiskt sålde i större antal än fordon med förbränningsmotorer.

Permalänk
Medlem

Koldioxidhalten i atmosfären går korrelation med den mänskliga befolkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Sverige är ett av de fåtal länder där biomassa är ett gångbart alternativ. Vi har gott om outnyttjad odlingsmark samt stora arealer av förnyelsebart skogsbruk, samt en relativt låg befolkningstäthet som ska dela på dessa resurser. Sett ur ett globalt perspektiv däremot gäller inte samma förutsättningar.

Biomassa har dessutom problemet att det är relativt svårt att få en nettovinst när odling sker enbart för energi/bränsle utvinning. Som restprodukt från andra industrier så är det en mycket bra resurs att ta tillvara på. Det är dock extremt svårt att ta fram drivmedel på våra breddgrader utan att först spendera mer resurser på själva odling/utvinning än vad du i slutändan får ut, du ska dessutom göra detta mer lönsamt än alternativen sol/vind.

Förbränningsmotorn hade en ganska lång tidsperiod när den var marginaliserad och inte hade särskilt stora användningsområden jämfört med ångmaskinen. Inte ens i bilens tidiga tidsålder var den en super hit, det var en kort tidsperiod då elbilar faktiskt sålde i större antal än fordon med förbränningsmotorer.

Det stämmer, men jag skulle vilja hävda att energifrågor är riktigt kasst att se ur ett globalt perspektiv på grund av att länders förutsättningar skiljer sig enormt.

Angående förbränningsmotorn kontra elektriska bilar finns det flertalet punkter som jag gissar att du inte tänker på. För det första var bilar något som ansågs mer som något kuriosa än ett praktiskt transportmedel, och eftersom det inte fanns ordentliga vägar fanns det inte heller något behov av ett fordon som kunde transportera sig längre sträckor. I tidens faktiskt viktiga sektioner, nämligen industri och fartyg, var förbränningsmotorn tveklöst bättre. Bilar överlag var opålitliga och användes framförallt inom städer. Det var inte förräns man började bygga ordentliga vägar som "bilrevolutionen" startade, och då blev elbilen hopplöst utklassad av förbränningsmotorn. Att säga att förbränningsmotorn var marginaliserad är att anta att personbilar låg först i åtanke då som nu, vilket är helt fel.

Hade det varit lönsamt överhuvudtaget med sol/vind så hade det troligtvis bidragit med mer än nån procent av vårt energibehov, framförallt när 50% av inkomsterna på vindkraft är subventioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte hur du kom fram till normalfallet siffra på 200:-, jag kan bara se till mig själv, där jag tankar ca 40L i veckan, Vilket slutar med koldioxidskatt, och moms på enbart densamma, på 7 150:- årligen, ungefär. Det tillkommer något årligen för undantagsresor som gör att man tankar extra, semestrar, hälsa på långväga släktingar och vänner, osv. Jag har svårt för att tro att jag är något extremfall.

Jag känner att din siffra inte riktigt motsvarar min. Men baserat på dina siffror blir det 4125:- i koldioxidskatt, och moms på enbart koldioxidskatt, årligen. Det är mer än en månadshyra för mig, så det är fortfarande betydande.

Jag tycker siffran låter hög, men att det finns folk som faktiskt betalar en tusenlapp bara i koldioxidskatt på drivmedel till bilen / bilarna, känns tveklöst. Har man 10 mil till jobb, vilket inte är hysteriskt omöjligt i vissa delar av Sverige, och pendlar dagligen, blir det rätt dyrt. Dessutom drabbar detta då folk som inte bor i Stockholm med förort, och därför antagligen inte ligger lika högt på löneskalorna, och det blir därför en mycket större post än vad 10 mil i veckan blir, för den som "pendlar" inom Stockholm, med hög lön att dra det ur. (Japp, avsiktligt, 10 mil enkel resa, två gånger dagligen, som jämförelse med 10 mil i veckan.)
Fan, siffrorna blir rätt fort skrämmande. 1L milen, 20 mil om dagen, 5 dagar i veckan, 52 veckor om året. 5200 liter. 2,75:- i koldioxidskatt per liter, 14.300:-. Moms på enbart koldioxidskatt, 3.575:-, totalt 17.875:-, för någon som då har nästan 80.000:- i kostnad bara för att ta sig till och från jobb, årligen.
Den enda trösten är att alla jag vet som har 8-10 mil enkel resa, till jobb, antingen samåker, (helt enkelt för att de inte hade haft råd att jobba annars) eller har bilar som dricker mindre än en liter milen. Jag har inte heller i sammanhanget ovan tagit hänsyn till att man rimligtvis har både sjukdagar, och semester, för att göra siffrorna lätthanterliga. I någon mån uppvägs det av att man använder fordonet till mer än bara jobb-pendling.

Om du jobbpendlar 5200mil om året så deklarerar du det som milavdrag (5200*18.50)-11000=85200.
Jättedyrt vart det inte....
Din bil dricker antsgligen inte 1liter milen, eftersom du har köpt en disel för din långpendling, så <0.5 liter milen.
Annat vore ekonomiskt självmord.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av molzzon:

Koldioxidhalten i atmosfären går korrelation med den mänskliga befolkningen.

Upprepa efter mig: Correlation does not imply causation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Upprepa efter mig: Correlation does not imply causation.

Helt korrekt men vad vore hela våran miljödebatten utan den..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om du jobbpendlar 5200mil om året så deklarerar du det som milavdrag (5200*18.50)-11000=85200.

Ah, service, underhåll, skatt, besiktning, och värdeminskning, allt som det är meningen att milersättningen ska täcka, är så klart inte värt att ta i åtanke om man ska göra sådana övergripande påståenden.
Plus, att det inte känns relevant om man får eller inte får göra avdrag för det, eftersom det fortfarande är en kostnad.

Skrivet av henkiii:

Din bil dricker antsgligen inte 1liter milen, eftersom du har köpt en disel för din långpendling, så <0.5 liter milen.
Annat vore ekonomiskt självmord.

Uh.. Ja, för att köpa diesel har ju varit skitsmart de senaste åren... Resten stod inte redan i inlägget du kommenterade, så det var hemskt hjälpsamt av dig att bidra.
Och, eftersom jag inte jobb-pendlar är det inte speciellt relevant, men min bil ligger på 1.5L milen, var gång jag räknar på det, efter att jag tankat. Det hade ju varit snällt om staten åtminstone låtit en fullt lagligt E85 konvertera. Kostnaden för att tanka hade varit den samma, och jag hade fått stå där oftare, men det hade åtminstone inte varit lika illa som 98 oktan för miljön...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Ja. För el från sol/vind/vatten/kärnkraft täcker inte den totala konsumtionen.

På årsbasis gör den det men inte vid varje givet tillfälle.

Permalänk
Inaktiv

Och snart får vi ha vinterdäck året runt, vet inte vart vi är på väg 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Hade det varit lönsamt överhuvudtaget med sol/vind så hade det troligtvis bidragit med mer än nån procent av vårt energibehov, framförallt när 50% av inkomsterna på vindkraft är subventioner.

Sol är redan lönsamt, kanske inte på våra breddgrader men vi kommer att se en explosion de närmaste 10 åren. En av anledningarna till att rejält stora investeringar inte gjort ännu är att priset de senaste 10-15 åren sjunkit så snabbt att avkastningen på en anläggning varit lägre än prisfallet. Sedan har vi också problemet med att det ska finnas tillräcklig med tillverkningskapacitet, det har dock även på det området varit större tillväxt än man förväntade sig för 10+ år sedan.

Skrivet av Efta:

För det första var bilar något som ansågs mer som något kuriosa än ett praktiskt transportmedel, och eftersom det inte fanns ordentliga vägar fanns det inte heller något behov av ett fordon som kunde transportera sig längre sträckor. I tidens faktiskt viktiga sektioner, nämligen industri och fartyg, var förbränningsmotorn tveklöst bättre. Bilar överlag var opålitliga och användes framförallt inom städer. Det var inte förräns man började bygga ordentliga vägar som "bilrevolutionen" startade, och då blev elbilen hopplöst utklassad av förbränningsmotorn. Att säga att förbränningsmotorn var marginaliserad är att anta att personbilar låg först i åtanke då som nu, vilket är helt fel.

Och samma argument kan användas om sol/vind jämfört med nuvarande energiinfrastruktur, när vindkraft har samma "economy of scale" som fossila bränsle ska du se att ekonomin finns där, sol har redan ekonomin på sin sida men vi måste lösa lagringsbiten innan vi kan börja utbyggnaden på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ah, service, underhåll, skatt, besiktning, och värdeminskning, allt som det är meningen att milersättningen ska täcka, är så klart inte värt att ta i åtanke om man ska göra sådana övergripande påståenden.
Plus, att det inte känns relevant om man får eller inte får göra avdrag för det, eftersom det fortfarande är en kostnad.

Du bygger ett hypotetisk scenario där en person både kör en bil som drar jättemycket bensin och pendlar jättelångt för att påvisa att skatterna blir höga.

Men en person som är tvungen att köra långt för att det inte finns några alternativ, får göra avdrag för resor och betalar därför inte skatt på sitt jobbpendlande.

Det är därför avdraget finns.

Ditt argument "kolla vad mycket skatt det blir" är alltså fel.
Visst kostar bilen, beroende på hur dyr bil du valt att köpa, men det är en annan diskussion.

Om det istället finns alternativa färdsätt och personen inte behöver köra 20 mil om dagen i egen bil, så är personens pendlingskostnader en eget val.
Lite som att jobbpendla i en bil som drar mer eller är dyrare än nödvändigt.
Om personen gör bättre val så blir det inte så dyrt.

Hur din bil kan dra 1.5liter milen är däremot ett mysterium. Kör du en lastbil eller en 240 från 70talet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klimatet går i vågor och kommer alltid göra. Som jag förstått det så kan klimatförändringarna förklaras genom detta, cykler. Däremot så är det utan tvekan att människan påverkar klimatet negativt, men i hur stor grad är jag skeptiskt till.

Permalänk
Avstängd

klimathotet eller inte nått händer med vår klimat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Hade det varit lönsamt överhuvudtaget med sol/vind så hade det troligtvis bidragit med mer än nån procent av vårt energibehov, framförallt när 50% av inkomsterna på vindkraft är subventioner.

Någon procent känns lite i underkant.

Enligt energimyndigheten bestod vår elproduktion 2016 av 10% vindkraft.

http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2017/elproduktion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du bygger ett hypotetisk scenario där en person både kör en bil som drar jättemycket bensin och pendlar jättelångt för att påvisa att skatterna blir höga.

Men en person som är tvungen att köra långt för att det inte finns några alternativ, får göra avdrag för resor och betalar därför inte skatt på sitt jobbpendlande.

Det är därför avdraget finns.

Vilket inte påverkar att skatten blir hög, som jag skrev ovan. Vi hade rätt till avdrag för körd sträcka redan innan man påförde koldioxidskatten, och avdraget har inte ens hängt med inflationen, än mindre koldioxidskatten.

Skrivet av henkiii:

Hur din bil kan dra 1.5liter milen är däremot ett mysterium. Kör du en lastbil eller en 240 från 70talet?

Fullt normalt för fordonet, som för övrigt är i ganska normalt personbilsformat, från 2010.
Drar som minst mellan 70 & 90, på farthållaren ganska precis en liter milen i det läget. Blandad körning, mestadels stadsmiljö, 1.5L, fullt normalt. Inriktningen är inte direkt "miljöbil", vilket aldrig var relevant för mig, jag pendlar som sagt inte med den.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Klimatet går i vågor och kommer alltid göra. Som jag förstått det så kan klimatförändringarna förklaras genom detta, cykler. Däremot så är det utan tvekan att människan påverkar klimatet negativt, men i hur stor grad är jag skeptiskt till.

Vilka är dom negativa och positiva effekterna? Jag bara undrar eftersom du säger att det utan tvekan är negativt.

Skickades från m.sweclockers.com