Permalänk

Krävande spel crashar men inget annat?

Hej alla Sweclockers

Jag har börjat få problem att vissa spel crashar utan förvarning. Spelen som jag märkt har crashat är Project Cars och Fortnite.
Project Car fryser och stänger sedan ner sig själv efter ungefär två minuters körning. Fortnite å andra sidan kan jag spela i någon timme, sen crashar det. Om jag sedan startar upp det så kan jag spela i kanske 20 minuter och sedan crashar det igen. CS funkar utan problem

Det är bara spelen som stänger ner, allt annat funkar. Hade aktivitetshanteraren uppe en gång och såg då att processorn gick från ca 20% till 100% när det crashade. Är detta fenomen normalt? Eller har processorn ballat ur.

Jag gjorde lite överklockning på både processorn och grafikkortet för ett tag sen. Processorn gav inga stabila klockor så jag satt den på standard.
Tog sedan tillbaka alla klockor för at kolla om det var problemet men det crashar fortfarande.

Gpu: gtx 960 6gb
Cpu: i7 5820k 3.3 ghz
Ram: corsair vengence 16 gb 2800 mhz

Tack i förhand

Mvh Algot

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är nätagget? ifall om det är det som kan vara orsaken.
Kolla även om det inte är några fel på minnena

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det första du bör göra är att kontrollera temperaturerna på processorn och grafikkortet när du spelar, ifall det är överhettning det handlar om. Annars kan det som sagt vara nätagget som håller på att ge upp.

Permalänk
Medlem

Kanske kan va värt att köra nån form av mjukvara för stresstest och se om samma problem uppstår? Om inte annat lättare att hålla koll på temps och load under tiden.

Permalänk
Medlem

Detta hände mig med min förra GPU, den blev upp mot 100 grader när jag spelade Black Desert därför började det lagga sen frös allting och då var det bara att starta om, lämnade in den på garanti. Funkade bra i övrigt.

Permalänk

@AMD-FX: Nätagget är bytt i oktober så det ska inte vara några problem

Permalänk

@BasseBaba: Har kört stresstest på både cpu och gpu, inget konstigt. Tempen är dessutom låg under dom omständigheterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten Addock:

@BasseBaba: Har kört stresstest på både cpu och gpu, inget konstigt. Tempen är dessutom låg under dom omständigheterna

Har du kört bägge stresstesten samtidigt?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten Addock:

@AMD-FX: Nätagget är bytt i oktober så det ska inte vara några problem

Behöver hela namnet på nya och gamla nätagget för någon ska kunna avgöra det.

Tex kan siffrorna på budget och skräp nätagg ligga långt över kraven och funkar ofta i flera månader tillsammans med bra grafikkort innan man får problem. Speciellt gamla utslitna nätagg. Om man haft ett skräp nätagg så kan andra delar gå sönder några månader efter att man redan bytt ut nätagget pga skadorna det gamla nätagget hann orsaka innan man bytte.

http://www.resplendence.com/whocrashed
Kanske program som whocrashed som några har testat i forumet kan hjälpa till att hitta felet eller hjälpa till att utesluta saker.

Permalänk
Inaktiv

Är det inte nätagget, så brukar grafikkort bete sig underligt när de börjar lägga av.

Permalänk
Medlem

Nätaggsfel brukar innebära att datorn stängs av helt och hållet utan förvarning.

Grafikkortsfel brukar föregås av grafiska buggar och meddelanden om att drivrutinen slutade svara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kapten Addock:

@AMD-FX: Nätagget är bytt i oktober så det ska inte vara några problem

Även ett nytt nätagg kan vara trasigt. Finns inget som säger att det måste funka bra bara för att det är nytt.

Skrivet av Kapten Addock:

@BasseBaba: Har kört stresstest på både cpu och gpu, inget konstigt. Tempen är dessutom låg under dom omständigheterna

Vad har du för temperatur när du spelar?

Tycker också att du kan köra igenom ett memtest. Minnesfel kan ställa till med alla möjliga lustiga fel.

Det är för övrigt ett intressant grafikkort du har. Jag har aldrig sett ett GTX 960 med 6GB RAM.

Skrivet av dunis90:

Nätaggsfel brukar innebära att datorn stängs av helt och hållet utan förvarning.

Grafikkortsfel brukar föregås av grafiska buggar och meddelanden om att drivrutinen slutade svara.

Detta ska man inte lita på. Nätaggsproblem kan visa sig på i princip vilket sätt som helst.
Finns absolut inget som säger att man kan utesluta det ena eller det andra bara för att man inte ser vissa symptom.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Låter som en instabil cpu clock imo. Vad är stock på den?

Permalänk
Skrivet av giplet:

Även ett nytt nätagg kan vara trasigt. Finns inget som säger att det måste funka bra bara för att det är nytt.

Vad har du för temperatur när du spelar?

Tycker också att du kan köra igenom ett memtest. Minnesfel kan ställa till med alla möjliga lustiga fel.

Det är för övrigt ett intressant grafikkort du har. Jag har aldrig sett ett GTX 960 med 6GB RAM.

Detta ska man inte lita på. Nätaggsproblem kan visa sig på i princip vilket sätt som helst.
Finns absolut inget som säger att man kan utesluta det ena eller det andra bara för att man inte ser vissa symptom.

haha oj menade 4 gb

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Låter som en instabil cpu clock imo. Vad är stock på den?

3.3

Permalänk
Skrivet av giplet:

Även ett nytt nätagg kan vara trasigt. Finns inget som säger att det måste funka bra bara för att det är nytt.

Vad har du för temperatur när du spelar?

Tycker också att du kan köra igenom ett memtest. Minnesfel kan ställa till med alla möjliga lustiga fel.

tack för hjälpen! har du någon aning om vad jag ska köra?