Nvidia Titan V uppges ge felaktiga beräkningsresultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jojo men dom måste ju optimera för Volta krets och det är la där problemet är.

Jo men nästa gen GTX kort lär ju till del vara baserade på Volta så att det inte skulle läggas något jobb på speloptimering känns orimligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Nu kanske man ska skilja på buggar som framkommer oavsett klockning (vilket det finns gott om) som är rena designmissar och buggar som uppstår under vissa specifika belastningsscenarion, den andra typen kommer påverkas av OC men att påstå att de skulle vara befriade från buggen vid stockhastigheter är väl en smula bedrägligt egentligen, det kan likagärna uppstå på kasst binnade kretsar i stockhastigheter som under OC på bra binnade... Personligen anser jag nog att belastningsbuggar hamnar mer under rubriken kass hw design än under rubriken hårdvarubuggar.

Rent generellt så är rena logikfel inte belastningsavhängda medans belastningsbuggar ofta inte är logikfel.

Att du däremot skriver att OC kan orsaka instabilitet på vissa beräkningar är inte samma sak som att kretsen skulle ha en hårdvarubugg, detta betyder att du har en instabil OC eller bara instabil frekvens eller bara för låg spänning eller osv...

Jag tycker man är inne på semantik. Att något ej fungerar vid OC är ingen bugg, då bugg borde betyda konstruktionsfel när produkten utsätts inom specifikation. Överskriver man specifikationen kan vad som helst hända men det är ingen bugg.

Men poängen i mitt inlägg som du kritiserade var att om man håller sig inom specifikationen för en cpu så minskar man risken för fel som kan uppstå för att de vid konstruktionen inte riktigt hade tänkt till för något.
Säg att varje arbetsmoment ska ha en säkerhetsmarginal på t.ex. 10%, det kan då mycket väl vara så att en viss del är nere på 0% säkerhetsmarginal. Det är då egentligen en bugg för processorn håller ej den säkerhetsmarginal som den ska hålla.
Och genom att öka frekvensen kan man bli utsatt för denna, håller man lägre frekvenser så skulle man kunna anse processorn vara buggfri för den frekvens man kör den i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker man är inne på semantik. Att något ej fungerar vid OC är inget bugg, då bugg borde betyda konstruktionsfel när produkten utsätts inom specifikation. Överskriver man specifikationen kan vad som helst hända men det är ingen bugg.

Men poängen i mitt inlägg som du kritiserade var att om man håller sig inom specifikationen för en cpu så minskar man risken för fel som kan uppstå för att de vid konstruktionen inte riktigt hade tänkt till för något.
Säg att varje arbetsmoment ska ha en säkerhetsmarginal på t.ex. 10%, det kan då mycket väl vara så att en viss del är nere på 0% säkerhetsmarginal. Det är då egentligen en bugg för processorn håller ej den säkerhetsmarginal som den ska hålla.

Jo jag kan hålla med dig således och det är här som jag menar att man bör kanske skilja på just buggar som orsakas av viss typ av belastning snarare än rena logikfel i beräkningar. Belastningsbuggar kan bero på allt ifrån dålig intern spänningsreglering till för låg strömmatning till värmehotspots på die osv. En ren beräkningsbugg däremot uppstår oavsett dessa saker och oavsett vilka marginaler som finns eller inte finns.

Edti: Man kanske skulle kalla "belastningsbuggar" för stabilitetsbuggar egentligen och låta beräkningsbuggar heta just det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Vad nVidia ställer till det för sig och får negativa rubriker de senaste veckorna. Smyg nedgraderat MX 150 gpu's i laptops, deras ovillighet att prata om GGP och nu detta.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Nog värt att vänta och se om de kan fixa detta genom uppdaterade vBIOS eller drivrutiner innan man målar fan på väggen. Volta kom med mycket nytt, lovande och framförallt komplext. Inte så chockerande att de kan hitta en bugg.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Vad nVidia ställer till det för sig och får negtiva rubriker de senaste veckorna. Smyg nedgraderat MX 150 gpu's i laptops, deras ovillighet att prata om GGP och nu detta.

och fortfarande försvara folk dem eller bortförklara eller rättfärdiga deras aktioner.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drivknuten:

Jo men nästa gen GTX kort lär ju till del vara baserade på Volta så att det inte skulle läggas något jobb på speloptimering känns orimligt.

Det är väl Ampere och Turing det snackas om och inte direkt Volta för konsumentkorten.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är väl Ampere och Turing det snackas om och inte direkt Volta för konsumentkorten.

Just namnet är oviktigt, det jag menar är att nästa generation GTX kort förmodligen till del kommer vara baserade på Volta då det är den senaste generationen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drivknuten:

Just namnet är oviktigt, det jag menar är att nästa generation GTX kort förmodligen till del kommer vara baserade på Volta då det är den senaste generationen.

Varför skulle namnet vara oviktigt? Det är ju sannolikt att Ampere eller Turing inte är baserade på volta alls.

Det finns ju inget kort överhuvudtaget inom Nvidias nuvarande modeller från topp till botten som heter något annat än "Pascal" eller sedan tidigare kända modeller.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

1+1=11 😉👻🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Varför skulle namnet vara oviktigt? Det är ju sannolikt att Ampere eller Turing inte är baserade på volta alls.

Namnet är oviktigt för att det inte är presenterat och fastställt vad just namnet innefattar.
Du menar alltså att arkitekturförbättringarna i Volta inte kommer användas i nästa generation GTX kort? Jag skulle gissa att ganska mycket teknologi kommer överföras från Volta till nya GTX, om än vidareutvecklad som ex CUDA compute 7.0 & RTX.
Att nästa gen GTX skulle vara helt ny tror jag inte, då skulle vi fått se något nytt på datacenter sidan först.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

1+1=11 😉👻🤣

1+1 = 10 (?)

Edit:
Men du har ett Titan inser jag nu....

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

1+1 = 10 (?)

Edit:
Men du har ett Titan inser jag nu....

haha

Permalänk
Inaktiv

När AMD drabbas av fakenews faller aktien 12%
När nVIDIA har beräkningskort i absolut högsta prissegmentet som ger felaktiga resultat är det ingen som bryr sig xD

Permalänk
Medlem

Det är väl fint med lite mer mänskliga drag i elektronik???

nVidia - Snabbast med att ha fel ibland!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

dessa kort sitter i de självkörande bilarna inte så kul med bilar på minst 1500kg som rusar fram i 120km/h som har Alvarliga hårdvarufel.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

dessa kort sitter i de självkörande bilarna inte så kul med bilar på minst 1500kg som rusar fram i 120km/h som har Alvarliga hårdvarufel.

Vi har ju en aktuell händelse i USA med: https://arstechnica.com/cars/2018/03/video-suggests-huge-prob...

Frågan är om Nvidias produkter ingår i dessa redan men de använder/kommer använda Nvidias lösningar: https://www.cnbc.com/2018/01/08/ces-2018-nvidia-partners-with...

Permalänk
Medlem

@anon5930: Volvo/uber kör Nvidia

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drivknuten:

Namnet är oviktigt för att det inte är presenterat och fastställt vad just namnet innefattar.
Du menar alltså att arkitekturförbättringarna i Volta inte kommer användas i nästa generation GTX kort? Jag skulle gissa att ganska mycket teknologi kommer överföras från Volta till nya GTX, om än vidareutvecklad som ex CUDA compute 7.0 & RTX.
Att nästa gen GTX skulle vara helt ny tror jag inte, då skulle vi fått se något nytt på datacenter sidan först.

Det är lika kvalificerade gissningar som mina, men eftersom vi inte har sett någon nerskalad krets av Volta på 1 år så är jag oerhört tveksam till att vi får se något sådant nu (Ännu längre om man räknar Xavier).

Hårdvarurenderingen av RTX kanske är. CUDA compability 7.0 vet jag inte om det är speciellt relevant för gaming.

Maxwell började som GTX 750 Ti och med Pascal kom GTX 1080 en månad efter GP100 så det går ju inte att gå efter direkt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara döpa detta till RNG-Jesus buggen? ^^

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Kan vi inte bara döpa detta till RNG-Jesus buggen? ^^

RNGesus*

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Så bråttom att trycka ut ett nytt "värstingkort" för att klämma smolken i ögat på AMD, så gör kortet fel...ska man skratta eller gråta?

Vill inte vara en språkpolis, men.....

Klämma smolken i ögat?
Mixar/Blandar du ihop uttrycken "smolk i glädjebägaren", "vara en nagel i ögat" samt "att trycka nått i ansiktet på någon"?

Permalänk
Avstängd

"En anonym ingenjör involverad i projektet uppger därutöver att fyra olika Titan V använts för att utesluta felaktiga exemplar. Resultatet var detsamma för alla fyra."
Lite fel kanske ?
Saxat från artikel på The Register: "One engineer told The Register that when he tried to run identical simulations of an interaction between a protein and enzyme on Nvidia’s Titan V cards, the results varied. After repeated tests on four of the top-of-the-line GPUs, he found two gave numerical errors about 10 per cent of the time."

Så, för dom språkligt handikappade, TVÅ av fyra kort gav felaktiga resultat 10% av tiden inte alla fyra som Sweclockers artikel påstår. Det kan alltså handla om kort som har en defekt.
Hur som helst så är det bra att läsa hela artikel innan man drar hetsiga slutsatser.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

dessa kort sitter i de självkörande bilarna inte så kul med bilar på minst 1500kg som rusar fram i 120km/h som har Alvarliga hårdvarufel.

"alvarliga hårdvarufel"
Vågar påstå att dessa kort INTE sitter i någon bil. (eventuellt i en kartong på väg hem för att sättas in i en dator)
Möjligtvis att volta kretsar används men inte själva grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

"alvarliga hårdvarufel"
Vågar påstå att dessa kort INTE sitter i någon bil. (eventuellt i en kartong på väg hem för att sättas in i en dator)
Möjligtvis att volta kretsar används men inte själva grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast om kretsen har en tillhörande vrm design som följer referens och frekvenser som matchar normala gkorten så finns all chans att samma fel kan uppstå även där. Tills vi vet exakt vad som händer och varför så ska man absolut inte underskatta allvaret speciellt inte när det kommer till så pass kritiska system.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nog värt att vänta och se om de kan fixa detta genom uppdaterade vBIOS eller drivrutiner innan man målar fan på väggen. Volta kom med mycket nytt, lovande och framförallt komplext. Inte så chockerande att de kan hitta en bugg.

Nej, det ska målas fan på väggen direkt. Tänk om det istället varit AMD som haft det här problemet. Jag tippar på att det hade blivit ett jäkla väsen.

Då tycker jag man ska behandla alla likadant.

Dåligt av Nvidia att inte ha kvalitetskontroller för att hitta sån't här innan det släpps.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Nej, det ska målas fan på väggen direkt. Tänk om det istället varit AMD som haft det här problemet. Jag tippar på att det hade blivit ett jäkla väsen.

Då tycker jag man ska behandla alla likadant.

Dåligt av Nvidia att inte ha kvalitetskontroller för att hitta sån't här innan det släpps.

Det är alltid bra att ta saker på allvar men för den saken så tycker jag inte att det är dåligt av nVidia att inte ha upptäckt det, med så komplicerade prylar blir det snudd på omöjligt att förutse & testa precis varenda möjliga scenario. Det som är intressant är hur nVidia nu hanterar det hela och vilka (om några) lösningar som kommer erbjudas.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Perfekt för trädskapande, man vill ju ha lite oberäknelig branching.

Its no bug, it got feathers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast om kretsen har en tillhörande vrm design som följer referens och frekvenser som matchar normala gkorten så finns all chans att samma fel kan uppstå även där. Tills vi vet exakt vad som händer och varför så ska man absolut inte underskatta allvaret speciellt inte när det kommer till så pass kritiska system.

Har väldigt svårt att tro att man inte har andra frekvenser m.m i en bil, men jag kan ha fel, och det kan absolut vara beräkningsfel där också, ville bara förtydliga att vi inte pratar om att ett grafikkort lika som sitter i bilen som är likadant som du sätter i datorn.
Sen är frågan som du själv säger att om det ens har någon betydelse i bilar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Har väldigt svårt att tro att man inte har andra frekvenser m.m i en bil, men jag kan ha fel, och det kan absolut vara beräkningsfel där också, ville bara förtydliga att vi inte pratar om att ett grafikkort lika som sitter i bilen som är likadant som du sätter i datorn.
Sen är frågan som du själv säger att om det ens har någon betydelse i bilar

Skickades från m.sweclockers.com

GPUerna som sitter i bilar lär vara testade mot det som kan inträffa redan. Värt att notera är att det inte var alla kort som räknade fel. För oss som jobbar inom produktion (Jag jobbar inte inom datordelar dock) vet att det alltid smyger in någon del som aldrig skulle hamnat till slutkund från början. Men det händer ändå och den som kan lösa det kommer alla företagsägare tacka.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.